Freelancers & Ondernemers - belastingsvoordelig?

Jawel, want we doen er niks aan.

Dat ik nog heel eventjes blijf is maar tijdelijk, het heeft geen zin om m'n zelfstandigheid verder te zetten gezien ik alles al opgestart had om te stoppen, ik ben geen freelancertje die makkelijk zomaar kan overstappen naar een nieuwe job in loondienst. Dus ja, gemakkelijkheidshalve even in loondienst en dan zijn we weg.
Dat ik even blijf is door enkele familiale omstandigheden, maar ook om correct te zijn naar m'n klanten toe. Iets wat een freelancer met 1 klant weinig kan schelen.
Tjah, mensen die bepaalde beslissingen niet maken door "omstandigheden" zijn vaak ook mensen die uiteindelijk de stap niet zetten en verbitterd achterblijven en op alles zagen en klagen wat beweegt.

Je denigrerende benaming van freelancers mag ook gewoon achterwege blijven hoor, "loonslaafje".

Tjah, mensen die bepaalde beslissingen niet maken door "omstandigheden" zijn vaak ook mensen die uiteindelijk de stap niet zetten en verbitterd achterblijven en op alles zagen en klagen wat beweegt.

Je denigrerende benaming van freelancers mag ook gewoon achterwege blijven hoor, "loonslaafje".
Dat is hier niet het geval, maar het gaat je goed.
Het gaat me vooral om het ingewikkeld kluwen aan wetgeving en te zware overheid.
Een reset van onze Belgische staat zou niet mis zijn, maar ja, hier start je zoiets? Hoe vind je serieuze aanhangers? De huidige politieke bewegingen houden toch enkel de boel in stand in hun eigen belang.

Dat is hier niet het geval, maar het gaat je goed.
Het gaat me vooral om het ingewikkeld kluwen aan wetgeving en te zware overheid.
Een reset van onze Belgische staat zou niet mis zijn, maar ja, hier start je zoiets? Hoe vind je serieuze aanhangers? De huidige politieke bewegingen houden toch enkel de boel in stand in hun eigen belang.
Door te doen wat ze nu aan het doen zijn, beetje bij beetje verandering teweegbrengen. Een taboula rasa gaat nu eenmaal niet en zou het land in chaos laten vervallen... Er wordt (in beperkte, tragere mate) reeds een vereenvoudiging/verslanking van de regering doorgevoerd, de wetgeving wordt reeds stilaan aangepast in verschillende segmenten.

Maarja, voor u niet goed genoeg en niet snel genoeg. Niet beseffend dat als er bepaalde wijzigingen getracht worden, de helft van het land gewoon zegt "foert, als het zo zit, dan doe ik niks" met stakingen tot gevolg of dat zelfs om een akkoord te bereiken gewoon niet gemakkelijk is in dit land. Altijd zijn er wel mensen die niet tevreden zijn, overal heb je doemdenkers zoals jij die alleen maar de slechte kant van het verhaal zien en alle goede kanten straal negeren.

Wel met alle respect, je valt mij aan omdat ik "Dank dat jij bepaalt wat ik wil zeggen." terwijl we net overeen gekomen zijn dat dit was wat je wou zeggen.
net niet. Ik geef duidelijk aan dat er nog altijd 2 soorten van vennootschappen mogen bestaan die met (huidige) vennootschapsfiscaliteit kunnen werken. Enkel de "andere" moeten via "eenmansfiscaliteit" werken.
CaseBlue zei:
En dan komen we op het ander punt:

Wie bepaalt wie de fiscaliteit van de eenmanszaak mag doen en wie niet?
wat bedoel je met "mag doen"?

Maar lasten naar beneden = de put nog groter maken.
Moest er meer volk aan de slag gaan zou het mss nog lukken.
Is wishfull thinking, maar zou misschien meer mensen aan het werk brengen.
En de huidige schalen ook eens serieus omhoog trekken. Het is absurd hoe snel je in die schaal terechtkomt.
En dan nog hebben ze geld tekort. Toont dus duidelijk aan dat het geen inkomstenprobleem is;

Door te doen wat ze nu aan het doen zijn, beetje bij beetje verandering teweegbrengen. Een taboula rasa gaat nu eenmaal niet en zou het land in chaos laten vervallen... Er wordt (in beperkte, tragere mate) reeds een vereenvoudiging/verslanking van de regering doorgevoerd, de wetgeving wordt reeds stilaan aangepast in verschillende segmenten.

Maarja, voor u niet goed genoeg en niet snel genoeg. Niet beseffend dat als er bepaalde wijzigingen getracht worden, de helft van het land gewoon zegt "foert, als het zo zit, dan doe ik niks" met stakingen tot gevolg of dat zelfs om een akkoord te bereiken gewoon niet gemakkelijk is in dit land. Altijd zijn er wel mensen die niet tevreden zijn, overal heb je doemdenkers zoals jij die alleen maar de slechte kant van het verhaal zien en alle goede kanten straal negeren.
Natuurlijk, maar een taboula rasa die correct uitgewerkt en uitgevoerd wordt, bv. een vernieuwde grondwet en een kopie van het wetboek zoals het nu is, maar dan al aangepast voor de toekomst, en dat bv. laten ingaan vanaf een bepaalde datum, lijkt me een goed idee. Ook referenda invoeren zodat de burgers rechtstreeks kunnen stemmen over bepaalde zaken, zoals o.a. in Zwitserland gebeurt i.p.v. dat al die politiekers erover moeten neuten in 5 parlementen eer het door komt als wet.
Er zijn nu wetten die over de jaren heen al honderden keren werden aangepast of afgeschaft/vervangen. Fantastisch allemaal, om je daarin te moeten gaan verdiepen...
Er zijn enorm veel topideeën om de overheid te verslanken, en ook om veel te digitaliseren, maar ik zie dat die projecten keer op keer falen, of door alle verschillende overheden niet als één landelijk project wordt bekeken, maar door elke overheid zowel lokaal als federaal, apart wordt uitgevoerd. We smijten jaarlijks miljarden weg terwijl het ene gelanceerde project in Wallonië ook in Brussel en Vlaanderen zou geïmplementeerd kunnen worden. Een 1-talig land met meer inwoners en 1 overheid is veel goedkoper dan ons landje verbrast met 5 overheden, met elk hun 'bevoegdheden'.

De wereld gaat veel sneller vooruit dan de wetgeving, en we moeten daar als Westers land toch in mee zijn...

Ik laat misschien blijken dat ik vooral weg wil omwille van fiscaliteit enz. maar dat is het zeker niet. Ik ga weg om een algemene betere levensstandaard te hebben, of het nu naar Zwitserland of een ander land is, maakt niet uit.
Of een pint 8 eur kost of meer, maakt me ook niet uit, zolang m'n koopkracht ook hoger is.
Maar lasten naar beneden = de put nog groter maken.
Moest er meer volk aan de slag gaan zou het mss nog lukken.
Er moet inderdaad meer volk aan de slag. Mensen moeten ook flexibeler zijn en iets nieuws willen aanleren ipv altijd maar de domme uit te gaan hangen, het is niet omdat ge uw hele leven bv. een lasser zijt geweest, dat ge u vandaag niet tot klusjesman of bewakingsagent kunt omscholen, of eens in de horeca kunt werken.

Door de lasten te verlagen en werken te belonen, en in loondienst werken vs zwartwerk, attractiever te maken zal dit alleen maar positiever uitkomen dan met het belastinggeld te smijten naar diegenen die te lui zijn en zich in slachtofferrol wanen.
Werklozen van korte duur en ernstig zieken uitgesloten natuurlijk. Bv. zelfs iemand die al heel z'n leven half blind is kan ook gaan werken door middel van aangepaste werkplek, zelfs van thuis uit, als bv. telefonist e.d.
Ik ken zo iemand en walg ervan, die persoon is zeer bekwaam, doet z'n eigen administratie vlotjes, maar als het dokterscontrole is of iets anders, doet die alsof, en werkt al heel z'n leven niet.

Natuurlijk, maar een taboula rasa die correct uitgewerkt en uitgevoerd wordt, bv. een vernieuwde grondwet en een kopie van het wetboek zoals het nu is, maar dan al aangepast voor de toekomst, en dat bv. laten ingaan vanaf een bepaalde datum, lijkt me een goed idee. Ook referenda invoeren zodat de burgers rechtstreeks kunnen stemmen over bepaalde zaken, zoals o.a. in Zwitserland gebeurt i.p.v. dat al die politiekers erover moeten neuten in 5 parlementen eer het door komt als wet.
Er zijn nu wetten die over de jaren heen al honderden keren werden aangepast of afgeschaft/vervangen. Fantastisch allemaal, om je daarin te moeten gaan verdiepen...
Er zijn enorm veel topideeën om de overheid te verslanken, en ook om veel te digitaliseren, maar ik zie dat die projecten keer op keer falen, of door alle verschillende overheden niet als één landelijk project wordt bekeken, maar door elke overheid zowel lokaal als federaal, apart wordt uitgevoerd. We smijten jaarlijks miljarden weg terwijl het ene gelanceerde project in Wallonië ook in Brussel en Vlaanderen zou geïmplementeerd kunnen worden. Een 1-talig land met meer inwoners en 1 overheid is veel goedkoper dan ons landje verbrast met 5 overheden, met elk hun 'bevoegdheden'.

De wereld gaat veel sneller vooruit dan de wetgeving, en we moeten daar als Westers land toch in mee zijn...

Ik laat misschien blijken dat ik vooral weg wil omwille van fiscaliteit enz. maar dat is het zeker niet. Ik ga weg om een algemene betere levensstandaard te hebben, of het nu naar Zwitserland of een ander land is, maakt niet uit.
Of een pint 8 eur kost of meer, maakt me ook niet uit, zolang m'n koopkracht ook hoger is.

Er moet inderdaad meer volk aan de slag. Mensen moeten ook flexibeler zijn en iets nieuws willen aanleren ipv altijd maar de domme uit te gaan hangen, het is niet omdat ge uw hele leven bv. een lasser zijt geweest, dat ge u vandaag niet tot klusjesman of bewakingsagent kunt omscholen, of eens in de horeca kunt werken.

Door de lasten te verlagen en werken te belonen, en in loondienst werken vs zwartwerk, attractiever te maken zal dit alleen maar positiever uitkomen dan met het belastinggeld te smijten naar diegenen die te lui zijn en zich in slachtofferrol wanen.
Werklozen van korte duur en ernstig zieken uitgesloten natuurlijk. Bv. zelfs iemand die al heel z'n leven half blind is kan ook gaan werken door middel van aangepaste werkplek, zelfs van thuis uit, als bv. telefonist e.d.
Ik ken zo iemand en walg ervan, die persoon is zeer bekwaam, doet z'n eigen administratie vlotjes, maar als het dokterscontrole is of iets anders, doet die alsof, en werkt al heel z'n leven niet.
En hoe zou je dat praktisch dan te werk stellen? Dit is toch echt gewoon heldenpraat van achter de PC... "Gewoon een nieuwe grondwet", "gewoon alle verschillende regeringen afschaffen en 1 regering"...

Word anders politieker en probeer zelf eens iets te veranderen ipv te zeggen "hoe het zou moeten"?

Word anders politieker en probeer zelf eens iets te veranderen ipv te zeggen "hoe het zou moeten"?

Jullie kunnen beiden gelijk en ongelijk hebben, politieker zijn kan ook een garantie zijn op het niet kunnen veranderen - ons land is daar een voorbeeld van, huidige gebeurtenissen in Frankrijk, de situatie in Nederland, situatie in Brussel - wie iets gedaan wil krijgen moet geen politieker worden maar moet een staatsgreep plegen en een dictatuur opstarten, of president van de VS worden, alle wetten met de voeten treden of afschaffen of gewoon zijn kl*ten vegen aan alles en iedereen en gewoon zijn goesting doen.

Jullie kunnen beiden gelijk en ongelijk hebben, politieker zijn kan ook een garantie zijn op het niet kunnen veranderen - ons land is daar een voorbeeld van, huidige gebeurtenissen in Frankrijk, de situatie in Nederland, situatie in Brussel - wie iets gedaan wil krijgen moet geen politieker worden maar moet een staatsgreep plegen en een dictatuur opstarten, of president van de VS worden, alle wetten met de voeten treden of afschaffen of gewoon zijn kl*ten vegen aan alles en iedereen en gewoon zijn goesting doen.
Cru gezien is dat wat ik aan het zeggen ben, dat je niet alles zomaar kan omgooien met 1 vingerknip (en effectief, een politieker op zich kan zeer zelden écht invloed uitoefenen op de wetgeving, en al zeker niet op totaal verschillende wetboeken/departementen, om maar, nogmaals, aan te tonen dat de beste schippers aan wal staan).
Honest question: welke goede kanten spreek je dan eigenlijk over?
Moet ik nu eerlijk gaan antwoorden over welke zaken we in België goed doen? Google gerust waarin we sterker staan dan de landen in onze nabijheid hoor. Als je natuurlijk idem gedachte bent als kinxton dat álles slecht is... Dan vrees ik dat het weinig zin heeft.

Moet ik nu eerlijk gaan antwoorden over welke zaken we in België goed doen? Google gerust waarin we sterker staan dan de landen in onze nabijheid hoor. Als je natuurlijk idem gedachte bent als kinxton dat álles slecht is... Dan vrees ik dat het weinig zin heeft.

Ik stel gewoon de vraag; daar kattig op reageren, is geen antwoord. Je leek in je eerdere post te suggereren dat BE en specifiek Arizona echt al wel de juiste kant aan uitgaan is. Blijkt dus dat je gewoon verwijst naar het "zie eens wat we er allemaal voor terug krijgen"-verhaal, net zoals een Zarathustra.

So ok, ik zal vergelijken met anderen die nabij zijn: Nederland

- 38.5% Tax to GDP in 2023, hoger dan OECD, lager dan de 44.8% van België in 2023
- Overheidsbeslag van 43.2% in 2023, iets hoger in 2024, iets hoger dan OECD, veel lager dan de 54.6% van België in 2023
- Bijgevolg dus ook: een begroting in quasi evenwicht in NL, tekorten in BE (en bijgevolg schuldgraden van slechts 40-45% in NL, 105%+ in BE)
- Healthcare ranking (hier) --> België nummer 10, Nederland nummer 1 (nummer 2 wereldwijd, na Noorwegen)
- Education ranking (hier) --> Nederland op nummer 7 globaal, België stond voorheen op 11 maar staat er nu niet meer bij. En qua PISA zijn ze aan elkaar gewaagd.

Dus nee, ik zie de "waar voor geld" van de goede kanten nog niet, vandaar ook mijn vraag.

Ja, education en health care zijn goed in België, maar het rechtvaardigt daarom de Belgische fiscaliteit nog niet, en je moet maar naar de noorderburen kijken om te zien dat het ook anders kan. Daar zijn duidelijk gains te halen, en daar draait het om. Het riedeltje dat wat je in België terugkrijgt toch echt wel de fiscale kost rechtvaardigt, horen jullie intussen al enkele decennia, met het gekende resultaat.

Toch geen referenda?
De helft van de mensen vinden amper het stemlokaal.
De drempel zou dan ook veel lager zijn eh, alles digitaal met itsme of eID, en gedaan met op zondag nog op papier of de stemcomputer (ook met geprint papier) te moeten gaan stemmen. Je zou dan bv. ook het stemmen op 2 dagen kunnen toelaten, bv. zondag en maandag van middernacht tot middernacht, zodat mensen zonder computer en gsm maandag nog bv. ook kunnen stemmen op hun werk of beide dagen op enkele computers in de stembureaus. Maar dan geen ingewikkeld systeem meer met speciale stemcomputers...

Max 4 stemvolmachten per persoon, ook vooraf via itsme/eID in te geven, geen uitzonderingen meer.
Gedaan met stembureaus, computers, bijzitters enz.

We zijn gvd in het jaar 2025, niet 2000 meer eh. I.p.v. het ons veel makkelijker te maken met de miljarden doeie we jaarlijks uitgeven, en een voorbeeld te zijn voor de rest van de wereld, huppelen we hopeloos achter. Miljarden, jawel.

De provincies mogen wat mij betreft ook afgeschaft of serieus teruggeschroeft worden, ik begrijp dat bepaalde provinciale domeinen en wegen zo goed onderhouden worden, en bv. de West-Vlaamse MUG helikopter zo deels wordt gefinancierd, maar altijd weer zullen er op elk overheidsniveau mensen zijn die autonomie en macht willen houden in hun hoekske.
Allemaal centraliseren, dubbele boekhouding en jaarrekeningen van alle overheden verplichten en alles publiek en transparant beschikbaar voor eender wie!

Gedaan met enkele miljoenen daar en hier door het toilet door te spoelen...

Terug
Bovenaan