Vega
Well-known member
Als ik vanuit mijn privé 5.000 EUR per maand wil afbetalen, kost dat het moederbedrijf ca. 12.500 EUR (brutoloon + RSZ, even zonder na te denken over dertiende maand, vakantiegeld, stijging arbeidsongevallenpremie, ...). Nu kost het dat 5.000 EUR...Dezelfde persoon, enkel anders berekend.
Dat je de aandelen privé of via BV bezit maakt op zich enkel uit als je geld in die bv wilt oppotten.
Ik herhaal, alles kan... Maar denk je dat in de praktijk dit effectief zal gebeuren? Als ik op 5 minuten even bereken wat mijn stijging aan kost zou betekenen voor het moederbedrijf indien alles ex aequo blijft qua inkomen, en eigenlijk enkel mijn statuut verandert, zal dit gaan van ca. 150.000 EUR op jaarbasis naar ruwweg het dubbele. Ik begrijp dat de insteek van velen zal zijn "en dan? die kunnen dat toch betalen?", ik kan gerust stellen dat als de kost van onze 4 partners in die mate stijgt, we in de shit zitten als bedrijf. We zijn financieel zeer gezond maar een meerkost van even 600.000 EUR op jaarbasis gaan we (en onze 23 collega's in loondienst) voelen en nog geen beetje.
Dus als dit bij ons al is, zullen er zeer veel bedrijven/managementvennootschappen/... zijn waar dit hard gevoeld zou worden en waar er mensen hun boel gaan moeten verkopen/sluiten oftewel opeens op 50% van hun inkomen terug te vallen.
Dus ja... Zo simpel, eventjes vanuit de privé verderzetten en wat anders gaan berekenen, in de praktijk is dat niet zo simpel.
. Het is dan aan de aandeelhouders om voor een correct dividend te zorgen