Freddy Horion wordt overgeplaatst naar een forensisch zorgcentrum

Ongeveer 15% tot 25% van de gevangenen (misdadigers in detentie) voldoet aan de klinische criteria voor psychopathie. De 15% tot 25% die écht hoog scoort op de psychopathieschaal, is wel verantwoordelijk voor een disproportioneel deel van de zware en gewelddadige criminaliteit.

Als we naar de totale bevolking kijken, zijn psychopaten inderdaad een absolute uitzondering (slechts 1%). Het is dus zeker niet zo dat de wereld er vol mee loopt. Waar de nuance echter verschuift van "anekdotes" naar harde statistiek, is zodra we specifiek binnen de muren van de gevangenis gaan kijken. Daar zijn het simpelweg geen incidenten of losse verhalen meer.
Binnen de zware criminaliteit zijn ze een harde, meetbare factor waar justitie dagelijks beleid op moet maken.
Oké, maar dan spreken we volgens mij dus niet meer van de groep die 'nooit zal kunnen functioneren' of onmogelijk in de maatschappij zal kunnen passen zonder nieuwe criminele feiten. Het aantal psychopaten onder CEO's is ook hoger, maar die functioneren toch best oké zonder geweldsdelicten meestal.

Ik blijf dat iets gek vinden. Hoeveel % van de levenslang veroordeelden is dan onschuldig?
Is dat meer of minder dan 1 op 9? Je zou denken meer, aangezien er dan geen "zwaardere bewijslast" nodig is?

Ik weet nog dat ik destijds ferme vragen had bij de veroordeling van Els Clottemans, die voor mij echt niet voldeed aan de lat "bewezen schuld boven elke redelijke twijfel".

Zelf ben ik voorstander van een gedifferentieerd gevangenisregime: zeer progressief en humaan enerzijds voor degenen bij wie het uiteindelijke doel een herintegratie is, omdat dat simpelweg werkt, vs. zeer basic genre water en brood anderzijds voor degenen die we gewoon niet meer in de maatschappij willen terugzien. Niet dat we het vanuit een soort wraakgevoel zo ondraaglijk mogelijk moeten maken, maar daar hoeft geen cent meer naartoe te gaan dan strikt noodzakelijk is.
Ja, mee eens, hoor. Ik zou ook denken meer, maar ik zou het niet weten. Maar los van de cijfers is het vooral iets problematischer om een executie fout te hebben dan om een levenslang fout te hebben. Dus als je weet dat de 3 extra lagen eigenlijk amper iets bijbrengen, is amper nog altijd niet niks. Denk dat het op die manier vooral in elkaar zit. Daarnaast is het ook iets om als gemeenschap in het reine te kunnen komen met het doden van iemand.

Je hebt gelijk. Het is 1 "vrijgesproken op death row" voor elke 8,3 executies:

Dan is het minder dramatisch, maar als bewijs dat het uitgebreidere proces en de zwaardere bewijslast nodig is, blijft het natuurlijk wel gelden.

Maar die DNA-onderzoeken moet je er helemaal niet uitfilteren, want binnenkort is er misschien iets nieuws waarmee we nog meer zekerheid hebben, en kunnen we dat weer toepassen op huidige zaken. Dat is het net: wat nu 99% zeker lijkt, is dat achteraf gezien toch niet meer. En dan?

Voor de goede orde: ik denk ook dat sommige "levenslangen" daadwerkelijk levenslang moeten zijn omdat het niet anders kan. Wat mij betreft niét vanwege de nabestaanden, maar omdat die mensen gewoon niet en nooit zullen kunnen functioneren in de maatschappij. Maar dat gaat echt om héél marginale uitzonderingen, volgens mij.
Ik heb het even opgezocht, en het is inderdaad maar een fractie van de 1 op 9 foutief veroordeelden die door nieuw dna onderzoek vrij kwamen (dat percentage ligt uiteraard wel hoger bij verkrachtingen).
Eerder getuigen die hun verhaal veranderen, andere gedetineerden die logen voor strafvermindering, bewijs op basis van bijtsporen, gedwongen of vervalste bekentenissen, enz

De foutmarge bij een zuivere dna staal (de menselijke fout van een etiket fout te plakken terzijde), is 1 op een miljard, dus de kans dat een toekomstige techniek dat ontkracht is nog steeds heel klein. Dus qua DNA zaten we allebei wat off track.

Ik betwijfel ten zeerste of er in België ooit 1 op 9 onschuldig ter dood of evenzeer levenslang veroordeeld zijn, dat zijn cijfers uit de V.S. waar geheel andere factoren meespelen.

Staat ook overigens los van het "overplaatsen" van een seriemoordenaar waar er over de schuld niet de minste, gerede twijfel meer kan bestaan.

De vraag van de topicstarter was glashelder:

Sterk dat zo'n monster "vrij" gelaten wordt. Only in Belgium. Gaan we het nog meemaken dat Dutroux terugkeert naar de maatschappij?

Mijn antwoord is ook glashelder: een seriemoordenaar die koelbloedig 6 mensen afslacht, mag nooit vrijgelaten worden.

Zijn straf uitgesproken in 1980 is: doodstraf omgezet in levenslang. En levenslang is levenslang. In alle medische rapporten werd hij consequent omschreven als een manipulatieve en onverbeterlijke psychopaat met een extreem hoog risico op herhaling.

Waarover discuteren we dan?

Zucht, waarom toch weer die 'only in Belgium'? Het is hier op de vorige pagina's al duidelijk gemaakt dat dit helemaal niet 'only in Belgium' is, waarom dan nog eens dat herhalen? Los van hoe je denkt over gevangenisstraffen in het algemeen, of de zaak van Horion in het bijzonder - dat zijn meningen - is 'only in Belgium' gewoon feitelijk onjuist.

Ik vind terecht dat mensen mogen discuteren over details zoals idd "Only in Belgium". De hoofdzaak is dat Horion een serial killer van de ergste soort is én dat hij in 1980 tot levenslang is veroordeeld en dat men daar niet meer moet op terugkomen. Dat is mijn mening.

Ik vind terecht dat mensen mogen discuteren over details zoals idd "Only in Belgium". De hoofdzaak is dat Horion een serial killer van de ergste soort is én dat hij in 1980 tot levenslang is veroordeeld en dat men daar niet meer moet op terugkomen. Dat is mijn mening.
Ik kan iets gemist hebben, maar wie pleit er precies voor het vrijlaten? Tenzij je enkelband en gedwongen opname vrijgelaten noemt.

Ik kan iets gemist hebben, maar wie pleit er precies voor het vrijlaten? Tenzij je enkelband en gedwongen opname vrijgelaten noemt.
Horion heeft België in 2019 laten veroordelen door het EHRM. De reden? Hij kreeg volgens het Hof geen reëel uitzicht op vrijlating omdat er in de gevangenis geen aangepast traject was om hem voor te bereiden op een terugkeer in de maatschappij.

Hij is nu overgebracht naar de forensische afdeling van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZC) in Rekem (Limburg). Hij verblijft daar idd onder elektronisch toezicht met een enkelband.

We mogen hopen dat het daar bij blijft. Maar in BE weet je nooit hoe de paden van het gerecht lopen.

Horion heeft België in 2019 laten veroordelen door het EHRM. De reden? Hij kreeg volgens het Hof geen reëel uitzicht op vrijlating omdat er in de gevangenis geen aangepast traject was om hem voor te bereiden op een terugkeer in de maatschappij.

Hij is nu overgebracht naar de forensische afdeling van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZC) in Rekem (Limburg). Hij verblijft daar idd onder elektronisch toezicht met een enkelband.

We mogen hopen dat het daar bij blijft. Maar in BE weet je nooit hoe de paden van het gerecht lopen.

Dat weet ik. Maar aangezien je dus enkelband + gepast traject (= psychiatrische opname) niet ziet als vrijgelaten:

(...) een seriemoordenaar die koelbloedig 6 mensen afslacht, mag nooit vrijgelaten worden. (...)
Waarover discuteren we dan?

Er is niemand die pleit voor een vrijlating, waar jij tegen bent, toch?

Niemand? Dan toch enkel indien je de discussie vernauwt tot dit forum. Oorzaak van dit alles is dat het EHRM expliciet beslist heeft dat élke tot levenslang veroordeelde dader een perspectief op vrijlating dient te behouden. Dat zijn dus wel degelijk rechters die pleiten voor (een kans op) vrijlating.

Zij leiden dit blijkbaar af op een verbod op een onmenselijke behandeling (foltering) in het EVRM, wars van het lijden dat ze hiermee dreigen te veroorzaken in de samenleving. Ik mis nog altijd het element waarbij wij als samenleving, en niet rechters, beslist hebben dat levenslange opsluiting per definitie gelijk staat aan onmenselijke behandeling.
Dit is bij uitstek een voorbeeld van rechterlijk activisme, waarbij democratisch besliste strafmaten - waarvoor de publieke steun dan ook nog eens groot is - en die bovendien dienen ter bescherming van de samenleving, uitgehold worden.

Ik kan alleen maar herhalen: de enige plek waarnaar men Horion had moeten overbrengen, was wat mij betreft de logeerkamer(s) van deze rechters in Straatsburg geweest. Als Horion ontsnapt uit Rekem, zal het mogelijks een onschuldige Lanakenaar of iemand anders in de wijde omgeving zijn die het mag bekopen.

Even eraan herinneren dat Horion overigens al 2 keer uit de gevangenis ontsnapt is, dus ontsnappen uit een forensisch zorgcentrum zou hem ook nog wel eens kunnen lukken.

De vraag is ook wanneer je juist vrij bent in de ruime betekenis van het woord.
Voor iemand die zolang in een gevangenis gezeten heeft is naar een psychisch centrum gaan met een enkelband wel al veel vrijheid.
Rondlopen met strikte voorwaarden en strikte opvolging is al zeer vrij zijn.
Voor een normale mens is dat allesbehalve vrij zijn.

Het is dus maar hoe je het bekijkt. Maar Horion zal nooit zo vrij zijn als een normaal mens, hij zal nooit volledig losgelaten worden.
Tot het einde van zijn dagen zal hij opgevolgd worden. Echt vrij zal hij dus nooit zijn.

Ook wel zeer sterk dat ontsnappen automatisch zou gelijk staan aan nieuwe feiten plegen. Precies of we spreken hier over een beest dat constant gemuilkorfd moet rondlopen want anders vermoord hij de 1 na de ander.
Zwaar bij de haren getrokken. Los van het feit dat een bejaarde man zou ontsnappen, of daar enige intentie voor zou hebben.

Is het eigenlijk geweten dat Horion het profiel van een seriemoordenaar heeft? Op basis van zijn misdaad alleen kan je dat toch niet helemaal uitmaken vind ik. Op het eerste zicht lijkt het of hij eerder gedreven werd door haat en wrok dan door compulsies.

Terug
Bovenaan