Oké, maar dan spreken we volgens mij dus niet meer van de groep die 'nooit zal kunnen functioneren' of onmogelijk in de maatschappij zal kunnen passen zonder nieuwe criminele feiten. Het aantal psychopaten onder CEO's is ook hoger, maar die functioneren toch best oké zonder geweldsdelicten meestal.Ongeveer 15% tot 25% van de gevangenen (misdadigers in detentie) voldoet aan de klinische criteria voor psychopathie. De 15% tot 25% die écht hoog scoort op de psychopathieschaal, is wel verantwoordelijk voor een disproportioneel deel van de zware en gewelddadige criminaliteit.
Als we naar de totale bevolking kijken, zijn psychopaten inderdaad een absolute uitzondering (slechts 1%). Het is dus zeker niet zo dat de wereld er vol mee loopt. Waar de nuance echter verschuift van "anekdotes" naar harde statistiek, is zodra we specifiek binnen de muren van de gevangenis gaan kijken. Daar zijn het simpelweg geen incidenten of losse verhalen meer.
Binnen de zware criminaliteit zijn ze een harde, meetbare factor waar justitie dagelijks beleid op moet maken.
Ja, mee eens, hoor. Ik zou ook denken meer, maar ik zou het niet weten. Maar los van de cijfers is het vooral iets problematischer om een executie fout te hebben dan om een levenslang fout te hebben. Dus als je weet dat de 3 extra lagen eigenlijk amper iets bijbrengen, is amper nog altijd niet niks. Denk dat het op die manier vooral in elkaar zit. Daarnaast is het ook iets om als gemeenschap in het reine te kunnen komen met het doden van iemand.Ik blijf dat iets gek vinden. Hoeveel % van de levenslang veroordeelden is dan onschuldig?
Is dat meer of minder dan 1 op 9? Je zou denken meer, aangezien er dan geen "zwaardere bewijslast" nodig is?
Ik weet nog dat ik destijds ferme vragen had bij de veroordeling van Els Clottemans, die voor mij echt niet voldeed aan de lat "bewezen schuld boven elke redelijke twijfel".
Zelf ben ik voorstander van een gedifferentieerd gevangenisregime: zeer progressief en humaan enerzijds voor degenen bij wie het uiteindelijke doel een herintegratie is, omdat dat simpelweg werkt, vs. zeer basic genre water en brood anderzijds voor degenen die we gewoon niet meer in de maatschappij willen terugzien. Niet dat we het vanuit een soort wraakgevoel zo ondraaglijk mogelijk moeten maken, maar daar hoeft geen cent meer naartoe te gaan dan strikt noodzakelijk is.