Fraude El Kaouakibi

Jullie geloven toch echt niet dat een controle-arts een oplossing gaat bieden?

Na alle openbaringen en situaties lijkt het me onwaarschijnlijk dat een arts niet gaat vaststellen dat zij op dit moment psychologisch gekraakt is. Of dat daadwerkelijk zo is, dat laat ik in het midden. Maar alle objectieve zaken geven voldoende voedingsbodem voor een burn-out.
Als daar een arts ga langsgaan gaat die ook alleen maar kunnnen oordelen op hoe zij er zit. Heel het verhaal klopt.

Dat het wringt begrijp ik hé jongens. Maar plaats het een beetje in perspectief. Persoon komt (terecht) onder vuur te liggen en kraakt/zou kunnen kraken onder psychologische problemen veroorzaakt door de commotie. Wordt ziek geschreven en krijgt doorbetaald. Wees met zen alle boos op het perverse systeem, maar Sihame handelt voor zover ik zie perfect volgens de wet en de omstandigheden.

Je zou haar kunnen verwijten dat ze in deze situatie zelf beter zou opstappen, maar dat is een gewetenskwestie en geen wettelijke.
Onder vuur komen liggen, is nu eenmaal onderdeel van het feit dat je in het parlement zit. Dan zou het parlement leeg zijn, want er wordt elke dag over elke politicus wel iets negatief geschreven.

En als ze daar een deftige controle-arts op af sturen, zal dat niet zo snel gaan hoor. Anders konden gevangenen zich ook zonder probleem ontoerekeningsvatbaar laten verklaren. Er zijn wel degelijk signalen die een psychiater kan opvangen om te zien of je effectief een burn-out hebt of niet.

En als ze daar een deftige controle-arts op af sturen, zal dat niet zo snel gaan hoor. Anders konden gevangenen zich ook zonder probleem ontoerekeningsvatbaar laten verklaren. Er zijn wel degelijk signalen die een psychiater kan opvangen om te zien of je effectief een burn-out hebt of niet.
Wat ontoerekeningsvatbaarheid daarmee te maken heeft, is mij een raadsel. Dat is een compleet andere procedure en al helemaal wanneer iemand al in detentie zit, cf. Kim De Gelder.

Een controlearts kan ook maar een momentopname maken van de toestant op de patiënt en als hij tot een andere conclusie komt dan de behandelende arts, dan geldt die pas vanaf de controle. Als de patiënt en behandelende niet akkoord gaan, dan kan er nog een derde arts als arbiter worden aangesteld.

Onder vuur komen liggen, is nu eenmaal onderdeel van het feit dat je in het parlement zit. Dan zou het parlement leeg zijn, want er wordt elke dag over elke politicus wel iets negatief geschreven.

Een controle-arts is geen psychiater. Een controle-arts dient zuiver om vast te stellen of je al dan niet in staat bent of te werken, wat je exact mankeert doet eigenlijk niet ter zake.

Zelfs al zegt die controle-arts dat SEK het werk kan hervatten dan kan dit nog doorgespeeld worden naar een arbitragearts die dan nog in beide richtingen kan beslissen. Enfin, zo werkt het voor de privé, een parlementariër zal wel meer rechten hebben.

Niemand schijnt momenteel te weten of en hoe het kan worden toegepast op verkozenen, want het is gewoon niet voorzien. Vandaar deze hele shit-show. :)
Eigenlijk speelt men het politiek wel handig door de aandacht af te leiden naar ziektebriefje, controle -arts ... terwijl men fundamenteel voorbijgaat aan de functie als volksvertegenwoordiger. Men zou dus beter eens discussie voeren over het simpelweg ontslaan wegens het niet naar behoren uitoefenen van de job of op zijn minst de mogelijkheid om, bij veroordeling na een proces, alle verdiensten in de periode na de wanpraktijken terug te vorderen.

Dat vind ik wel een heel rare conclusie, want dat ze bij OVLD zat, heeft niks te maken met quota. Dat houdt hiermee toch geen verband, dus hoe kom je aan die conclusie daarover?
Bij haar ging het nét om de inhoud: Een sociale ondernemer, die buurtwerking en sociaal netwerk promoot. Met veel resultaten op de straat. Ik heb dat hier nog al gezegd, maar verschillende van de projecten zijn voor iedereen, van deelnemers tot begeleiders, een gigantisch succes. Het was voor veel van die jongeren een echte klap dat oa Urban Let's Go Urban dichtging. Het is makkelijk omdat nu te bekijken als lege doos, maar dat was wel niet, hè.
En het feit dat ze een kleurtje heeft, een vrouw is en niet-hetero speelde niet mee denk je? Volgens mij is dat een beetje naief. Als dit soort van quota (al dan niet door zichzelf opgelegd) niet zouden bestaan, zou ze misschien alsnog dat zeteltje gehaald hebben, maar had de kans wellicht minder klein geweest. Dat is het punt dat ik wil maken.

En het feit dat ze een kleurtje heeft, een vrouw is en niet-hetero speelde niet mee denk je? Volgens mij is dat een beetje naief. Als dit soort van quota (al dan niet door zichzelf opgelegd) niet zouden bestaan, zou ze misschien alsnog dat zeteltje gehaald hebben, maar had de kans wellicht minder klein geweest. Dat is het punt dat ik wil maken.
Natuurlijk zal dat wel hebben meegespeeld. Maar jij zegt dat het alleen is omdat ze tot een minderheidsgroep behoort, maar dat er niet naar de inhoud gekeken wordt. En dat is fout, want er werd nadrukkelijk wél naar de inhoud gekeken. Door meer dan alleen de OVLD trouwens.
Maar daaraan koppel je ook ineens dat quota daar het probleem waren. Er zijn zelfs geen zelfopgelegde quota die hierbij meespeelden, het ging echt om wie zij was. En dat is onder andere de uiterlijkheden, en zeker ook de inhoud van het sociale werk.

De quota zijn hier niet van toepassing, de kans op een zeteltje verandert dus niet. Dat is mijn punt. Je betrekt er iets bij wat er niets mee te maken heeft, en negeert de inhoud van haar werk totaal. Waarmee ik haar niet verdedig, uiteraard. Dat lijkt me duidelijk.

Men zou dus beter eens discussie voeren over het simpelweg ontslaan wegens het niet naar behoren uitoefenen van de job of op zijn minst de mogelijkheid om, bij veroordeling na een proces, alle verdiensten in de periode na de wanpraktijken terug te vorderen.
Simpelweg ontslaan van een volksvertegenwoordiger ligt in een democratie nu eenmaal moeilijk. Een recall election zoals in het Angelsaksisch systeem, ja, maar tenzij je de hele kieskring Antwerpen naar het stemhokje wil sturen, vraagt dat grondige hervormingen en er hangt sowieso een stevig kostenplaatje aan.

Het helpt ook niet dat de vergoeding van parlementairen als een gewoon loon wordt voorgesteld, want dat is het niet. De geleverde prestatie is het verkozen raken an sich (laat de particratie even buiten beschouwing), niet iedere week flink opdagen voor de plenaire en op het stemknopje drukken.

Natuurlijk zal dat wel hebben meegespeeld. Maar jij zegt dat het alleen is omdat ze tot een minderheidsgroep behoort, maar dat er niet naar de inhoud gekeken wordt. En dat is fout, want er werd nadrukkelijk wél naar de inhoud gekeken. Door meer dan alleen de OVLD trouwens.
Ik heb niet gezegd dat er niet naar de inhoud gekeken werd hè, dat heb jij ervan gemaakt ;)
Maar daaraan koppel je ook ineens dat quota daar het probleem waren. Er zijn zelfs geen zelfopgelegde quota die hierbij meespeelden, het ging echt om wie zij was. En dat is onder andere de uiterlijkheden, en zeker ook de inhoud van het sociale werk.
Men zal het wellicht nooit luidop zeggen, maar ik ben er 99% zeker van dat dat soort zaken meespelen. Ze had gewoon een streepje voor omwille van redenen die geen enkele rol zouden mogen spelen. Men is gewoon halsoverkop verliefd geworden op het pakketje en we weten allemaal dat je in een verliefde bui de realiteit wel eens uit het oog verliest.

Men zou dus beter eens discussie voeren over het simpelweg ontslaan wegens het niet naar behoren uitoefenen van de job of op zijn minst de mogelijkheid om, bij veroordeling na een proces, alle verdiensten in de periode na de wanpraktijken terug te vorderen.
Dat is natuurlijk een zeer gevoelige discussie... wat is "niet naar behoren" uitoefenen? Een aantal zaken zou je als duidelijk criteria kunnen aflijnen (fraude obviously) maar als we even geïsoleerd kijken naar het ziektebriefje verhaal kan je heel moeilijk iemand ontslaan omdat hij of zij al te lang ziek is imo. Er zijn wetten die er voor zorgen dat je iemand in ziekte niet zomaar aan de deur kan zetten, en gelukkig maar...

Ik heb niet gezegd dat er niet naar de inhoud gekeken werd hè, dat heb jij ervan gemaakt ;)

Men zal het wellicht nooit luidop zeggen, maar ik ben er 99% zeker van dat dat soort zaken meespelen. Ze had gewoon een streepje voor omwille van redenen die geen enkele rol zouden mogen spelen. Men is gewoon halsoverkop verliefd geworden op het pakketje en we weten allemaal dat je in een verliefde bui de realiteit wel eens uit het oog verliest.
Maar dat zijn toch geen quota. Tuurlijk zoekt men in de politiek naar bepaalde profielen die bepaalde doelgroepen kunnen aanspreken. Minderheden, maar ook zelfstandigen, boeren, handel, vakbonden enzovoort. En je zou eigenlijk zelfs kunnen betogen dat voor een politieke vertegenwoordiger dit eigenlijk ook een inhoudelijke "kwaliteit" is. Vertegenwoordiging draait niet alleen om kennis of bestuurlijke kwaliteiten of ervaring, maar ook om voeling met je kiespubliek. Niet dat El Kaouakibi die andere kwaliteiten niet (alleszins ogenschijnlijk) had natuurlijk. Ze was eigenlijk the full package zoals men dat noemt. ;)

Als je dat anders wilt, dan moet je je kiessysteem niet om vertegenwoordigers laten draaien, maar om inhoudelijke kwesties. Een soort directe democratie met een ambtenaren regering die moet uitvoeren en waarvan de leden worden geselecteerd op basis van puur bestuurlijke kwaliteiten.

Maar dat zijn toch geen quota.
Dit bestaat toch al?
De kandidaten moeten hun kandidatenlijst tijdig samenstellen en indienen. Op een lijst moeten evenveel vrouwen als mannen voorgedragen worden. Bij een oneven aantal kandidaten mag er maximaal 1 mannelijke of vrouwelijke kandidaat meer op de lijst staan.
Dus dit speelt wel degelijk mee. En als we niet oppassen zijn er binnenkort ook quota voor nog een hoop andere zaken die totaal niet relevant zijn.
En je zou eigenlijk zelfs kunnen betogen dat voor een politieke vertegenwoordiger dit eigenlijk ook een inhoudelijke "kwaliteit" is. Vertegenwoordiging draait niet alleen om kennis of bestuurlijke kwaliteiten of ervaring, maar ook om voeling met je kiespubliek.
En hier verschillen we dus fundamenteel van mening, voor mij primeert de inhoud boven alles.

Dit bestaat toch al?

Dus dit speelt wel degelijk mee. En als we niet oppassen zijn er binnenkort ook quota voor nog een hoop andere zaken die totaal niet relevant zijn.
Jamaaarrrr, quota voor de lijsten wil niet zeggen dat ze haar daarom binnenhalen hé. Binnen de partijen zijn er geen zulkse quota, ge kunt zelfs stellen dat een partij met een lijst van 20 man met 10 vrouwen ruim voldoende heeft en voor de rest zich kan beperken tot allemaal mannen. Die quota kan je dus gerust met de nodige korrels zout nemen.

En hier verschillen we dus fundamenteel van mening, voor mij primeert de inhoud boven alles.
Maar is ervaring met bepaalde maatschappelijke problemen door zelf tot de doelgroep te behoren die daar het slachtoffer is ook geen inhoudelijk sterk punt? Als het over gaybashing gaat is de mening en de visie van iemand die LGBTQ is toch altijd anders dan van een hetero die hier enkel mee in aanraking komt door het in de krant te lezen? Ook dát is inhoud.

Maar is ervaring met bepaalde maatschappelijke problemen door zelf tot de doelgroep te behoren die daar het slachtoffer is ook geen inhoudelijk sterk punt? Als het over gaybashing gaat is de mening en de visie van iemand die LGBTQ is toch altijd anders dan van een hetero die hier enkel mee in aanraking komt door het in de krant te lezen? Ook dát is inhoud.
Dat is inderdaad een punt. Anderzijds kan je zeggen dat de mening van een "betrokken partij" mogelijk ook "gekleurd" is. Ik heb liever dat er bestuurd wordt op basis van feiten dan emotie. Maar ik begrijp dat anderen het liever omgekeerd zien.

Als je dat anders wilt, dan moet je je kiessysteem niet om vertegenwoordigers laten draaien, maar om inhoudelijke kwesties. Een soort directe democratie met een ambtenaren regering die moet uitvoeren en waarvan de leden worden geselecteerd op basis van puur bestuurlijke kwaliteiten.

Waar kan ik hiervoor stemmen? Geef mij maar een deftige technocratie ter vervanging waarbij burgers wél inspraak krijgen in grote thema's via directe democratie, weliswaar na een grondige informatieplicht.

In de ideale versie van 'jouw' systeem waarbij volksvertegenwoordigers voeling hebben met hun kiespubliek, evenredige vertegenwoordiging van vele doelgroepen - ik denk daarbij overigens in de eerste plaats aan relevantere zaken als geslacht, onderwijsniveau, jobsector en véél minder aan zaken als huidskleur of religie - zou ik ook graag willen geloven, maar wat zien we in de praktijk? Vooral veel uiterlijk vertoon qua diversiteit: hopla wat meer vrouwen en allochtonen in het parlement, maar minder en minder inhoudelijke diversiteit: volg de partijlijn of be damned. In dat opzicht was Sihame El Kaouakibi ironisch genoeg nog veelbelovend in het begin, ik was het met haar oneens maar ze ging tenminste tegen de OpenVLD partijlijn in.
Voeling met mensen in het veld? Bepaalde beroepsgroepen zijn zwaar oververtegenwoordigd in het parlement, anderen zijn een zeldzaamheid. Een minister zonder hogere scholingsgraad bijvoorbeeld maar met ervaring op de échte werkvloer? Ik denk dat Meryame Kitir op dit moment de eerste is waarvan ik weet heb in de recente geschiedenis. Wat krijgen we echter wel? Ministers wiens achtergrond/vorming mijlenver van hun domein verwijderd is, maar ja, ze hebben de juiste partijpolitieke kleur en stamboom...

Die ervaring is inderdaad waardevol, maar waarom moet die daarom per se omgezet worden in een zitje in het parlement? Het parlement zou wat mij betreft ook perfect mensen moeten kunnen laten komen getuigen in commissies e.d.
Ik mag hopen dat de ervaring van zelf gegaybasht te worden niet noodzakelijk is om een parlementslid te overtuigen daar maatregelen tegen te nemen, want mocht dat zo zijn dan zou je uiteindelijk nooit aan een meerderheid komen in je parlement zelfs niet met een representatief aantal LGBTQ volksvertegenwoordigers, aangezien de meerderheid van de bevolking gewoon heteroseksueel is.

Overigens is dit geen pleidooi tegen LGBTQ-volksvertegenwoordiger, als 4% van de bevolking LGBTQ zou zijn, moet het parlement wat mij betreft echter niet per se ook 4% LGBTQ zijn, dat mag ook gerust 2% of 6% zijn. Bij 40% ofzo, zou je je natuurlijk wél vragen kunnen stellen.
Wat mij terug bij de vraag brengt waarom we die representativiteit wél zo belangrijk vinden op een aantal vlakken als seksuele oriëntatie of geslacht, maar niet wanneer het aankomt op leeftijd of scholingsniveau, wat wat mij betreft toch even belangrijke "ervaringen" zijn.
Ik zou bij voorkeur een empathisch parlement hebben dat meerdere belangen kan afwegen ongeacht de groep waar men zelf toe behoort, en op dat vlak faalt onze particratie evenzeer.

Goed, volgens de huidige regels valt er niet veel te doen maar waarom worden er eigenlijk geen wetsvoorstellen gelanceerd?

Voor mij is dit gewoon nalatigheid van de status quo. Voor COVID kunnen we zelfs de grondwet omzeilen maar hier zijn ze blind voor.

Dat is inderdaad een punt. Anderzijds kan je zeggen dat de mening van een "betrokken partij" mogelijk ook "gekleurd" is. Ik heb liever dat er bestuurd wordt op basis van feiten dan emotie. Maar ik begrijp dat anderen het liever omgekeerd zien.
Natuurlijk, maar daarom leven we ook in een democratie waar één persoon weinig tot niks zal uithalen. Naast het emotionele relaas zullen er nog altijd feiten moeten volgen die sterk genoeg zijn om een meerderheid (enfin, minus de eigen partij) te overtuigen.

En @KnightOfCydonia, ik sluit me volledig aan dat representativiteit op vlak van scholingsniveau en "plaats" binnen de maatschappij minstens even waardevol kan zijn, hoor. Ik gebruikte LBGTQ maar als voorbeeld, en toegegeven geen al te sterk voorbeeld omdat je inderdaad het probleem bij gaybashing ook inziet zonder er slachtoffer van te worden. Op vlak van representativiteit op scholingsniveau moeten we eigenlijk zeggen dat enkel PVDA op dat vlak een goeie beurt maakt, maar dan misschien toch iet of wat overcompenserend.

In theorie zou het mooi zijn, een parlement dat grosso modo onze samenleving weerspiegelt. In de realiteit gaan de meeste partijen zich gewoon beperken tot een lijst 50/50 man/vrouw (omdat het moet), met hier en daar iemand van andere origine, iemand met een andere geaardheid, en iemand die heeft meegedaan aan de Slimste Mens. Jammer.

Dit bestaat toch al?

Mja, OpenVLD had een vrouw nodig voor de tweede plaats op de lijst, dat is waar. Maar gezien de vele kwaliteiten van El Kaouakibi, op papier althans, is dat weinig of niet relevant.

Het is niet mijn mening, gewoon een vaststelling van hoe een representatieve democratie werkt (met of zonder quota's). Mensen kiezen kandidaten van wie ze denken dat die hun ideologische, sociale, beroepsmatige, lokale belangen het best zal verdedigen. Niet wie de beste bestuurlijke kwaliteiten heeft. Dat kan misschien meespelen in de kiesoverwegingen van sommigen, waaronder jij en ik ;), maar dat is niet algemeen.

Het helpt ook niet dat de vergoeding van parlementairen als een gewoon loon wordt voorgesteld, want dat is het niet. De geleverde prestatie is het verkozen raken an sich (laat de particratie even buiten beschouwing), niet iedere week flink opdagen voor de plenaire en op het stemknopje drukken.
Dat lijkt mij nu toch ook te kort door de bocht. Het verkozen raken is niet meer dan een soort van sollicitatie waar SEK ferm voor betaald is overigens. Het echte werk van een volksvertegenwoordiger is volgens mij nog altijd het volk ( of zijn kiespubliek/kiesvee) vertegenwoordigen. Niet alleen in het parlement maar wetten stemmen, debatteren en deelnemen aan commissies lijkt me nu wel essentieel om die rol te kunnnen waarnemen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan