Fraude El Kaouakibi

Zonder parlementaire onschendbaarheid, wie gaat er in het parlement nog zijn mond durven open te doen (en het is nu al triestig)? Eén onvertogen woord en ze kunnen rechtstreeks gedagvaard worden voor de correctionele rechtbank door eender wie zich wil laten gelden.
Wat een onzin, net alsof ze per direct juridisch vervolgd zouden worden voor toespraken in het parlement. Zouden nogal straffe toespraken moet zijn.

Dát is waar die onschendbaarheid voor dient en dat is niet meer dan terecht.
Kan best zijn dat ze daarvoor dient, maar dat betekent bijlange niet dat ze niet misbruikt kan worden voor andere doeleinde. Beter gewoon een einde maken aan die onschendbaarheid.

Van dat van Grafé kan ik niet direct de uitkomst terugvinden, maar hier is ook een hele procedure moeten gelanceerd worden met stemmingen en al om te zorgen dat hij überhaupt al aansprakelijk gesteld kon worden voor een eventueel misdrijf.
Grafé werd buiten vervolging gesteld. De optie om hem te vervolgen was er wel degelijk.
Omdat het Waals Parlement een speciale stemming heeft doorgevoerd om Wesphael zijn parlementaire onschendbaarheid te inactiveren.
Het systeem van onschendbaarheid is slecht en moet afgeschaft worden, maar eigenlijk werkt het wel?
Wat een onzin, net alsof ze per direct juridisch vervolgd zouden worden voor toespraken in het parlement. Zouden nogal straffe toespraken moet zijn.
Zoek misschien eerst eens op wat een rechtstreekse dagvaarding voor een strafrechtbank precies inhoudt.
Straddle zei:
Kan best zijn dat ze daarvoor dient, maar dat betekent bijlange niet dat ze niet misbruikt kan worden voor andere doeleinde.
Wat een ongelofelijke drogreden.

Grafé werd buiten vervolging gesteld. De optie om hem te vervolgen was er wel degelijk.
Nadat ze een speciale procedure hadden opgestart om zijn P.O. te inactiveren. Die P.O. was daar een blokkeerpunt vanaf het begin of aan (ongeacht of de man nu schuldig was of niet) .

Het systeem van onschendbaarheid is slecht en moet afgeschaft worden, maar eigenlijk werkt het wel?
Verre van, het werkt net niet. Ik kan me inbeelden dat het relevant was in een ander tijdperk of in een systeem met politieke vervolging, maar België anno 2021? Compleet overbodig.

Wat een ongelofelijke drogreden.
Net niet, het systeem heeft geen enkel voordeel de dag van vandaag (zie ook de voorbeelden die ik al aangaf).

Verre van, het werkt net niet.
En om te bewijzen dat het niet werkt geef je een voorbeeld waar het perfect heeft gewerkt? :crazy:
Net niet, het systeem heeft geen enkel voordeel de dag van vandaag (zie ook de voorbeelden die ik al aangaf).
Dat heeft het wel: roekeloze strafprocedures die louter als politiek wapen bedoeld zijn, sterk bemoeilijken. Zonder onschendbaarheid kan iedere burger voor de minste prul een parlementair voor de correctionele rechtbank dagvaarden.

Ja, zelfs iemand die volgens de meest objectieve criteria absoluut niks misdaan heeft, kan in België voor de strafrechter worden gedaagd. Voor laster en eerroof bijvoorbeeld, correctioneel vervolgbaar.
En ja, die zal hoogstwaarschijnlijk vrijgesproken worden.
Nee, het is niet wenselijk parlementairen dit te laten ondergaan.

Laatst bewerkt:

Moest parlementaire onschendbaarheid niet bestaan, dan had Filip De Winter waarschijnlijk de laatste 30 jaar wel permanent een rechtszaak moeten voeren.

Zoals Didymus correct aanhaalde heeft parlementaire onschendbaarheid twee aspecten: enerzijds kan een parlementariër niet vervolgd worden voor wat hij in de uitoefening van zijn functie (specifiek in het parlement) doet. Dus je kan tijdens een debat bv. de holocaust ontkennen en daar niet voor vervolgd worden. Afaik is dat absoluut om het spreekrecht in het parlement te waarborgen. Anderzijds kan hij voor andere misdrijven (gepleegd zowel voor als tijdens zijn mandaat) tijdens zijn mandaat enkel vervolgd worden met akkoord van het parlement. Het parlement kan de onschendbaarheid opheffen op verzoek van het gerecht (en kijkt afaik enkel of het verzoek redelijk is, ze gaan niet zelf een proces voeren). Dat kan nuttig zijn om te vermijden dat parlementairen de hele tijd procedures moeten voeren en zo hun mandaat niet kunnen uitoefenen.

Dat is het Belgische systeem en het werkt best goed. Voorbeelden uit het buitenland zijn daarbij niet echt relevant. Alléja, ik herinner mij hier ook nog alle commentaar dat Trump nooit beleid kon voeren omdat hij zichzelf zogezegd constant moest verdedigen... en daar was de verdedigen van sommigen zelf dat hij tijdens zijn mandaat gewoon geen misdrijven kon uitvoeren...

En om te bewijzen dat het niet werkt geef je een voorbeeld waar het perfect heeft gewerkt? :crazy:
Nope, ik postte net twee voorbeeldjes waar het niet geholpen heeft (één waarbij een corrupte politicus er niet door vervolgd kon worden en nog een ander Belgisch vb waarbij er allerlei stemmingen doorgevoerd moesten worden om die P.O. tegen te draaien en te zorgen dat iemand überhaupt nog strafbaar gesteld kon worden.
Dat heeft het wel: roekeloze strafprocedures die louter als politiek wapen bedoeld zijn, sterk bemoeilijken. Zonder onschendbaarheid kan iedere burger voor de minste prul een parlementair voor de correctionele rechtbank dagvaarden.
Hoe relevant is dit? In welke mate geloof je nu serieus dat dit een probleem gaat stellen? Lijkt mij echt wel dat de gemiddelde burger zich met iets beters heeft bezig te houden dan dit.

Ja, zelfs iemand die volgens de meest objectieve criteria absoluut niks misdaan heeft, kan in België voor de strafrechter worden gedaagd. Voor laster en eerroof bijvoorbeeld, correctioneel vervolgbaar.
Net wel.

Hoe relevant is dit? In welke mate geloof je nu serieus dat dit een probleem gaat stellen? Lijkt mij echt wel dat de gemiddelde burger zich met iets beters heeft bezig te houden dan dit.
De gemiddelde burger, wat een dooddoener weer... Een handvol goed georganiseerde activisten met diepe zakken volstaan hoor.
Voortaan themazittingen voor parlementariërs waar Jan en Mieke een eitje mee te pellen hebben. Kunnen we daarna nog wat verder janken over de traagheid van justitie en klagen over parlementsleden die te weinig werk verzetten.

Da's wel één factor maar aan de andere kant gaat dat enkel over strafrechtelijke zaken, als je een parlementair continu voor de rechter wil dagen kan je net zo goed burgerlijke zaken opstarten en hem daar zijn tijd aan laten verdoen, dat wordt niet tegengehouden door parlementaire onschendbaarheid. Het hoofddoel van parlementaire onschendbaarheid lijkt me niet bescherming tegen boze burgers maar tegen rechters, de wetgevende macht moet de sterkste van de machten zijn, als het gerecht parlementairen op eigen houtje kan vervolgen kunnen rechters de politieke macht grijpen. De wetgevende macht moet daarom eerst akkoord gaan met het aanklagen van één van zijn leden voor het gerecht iets kan doen.

Da's wel één factor maar aan de andere kant gaat dat enkel over strafrechtelijke zaken, als je een parlementair continu voor de rechter wil dagen kan je net zo goed burgerlijke zaken opstarten en hem daar zijn tijd aan laten verdoen, dat wordt niet tegengehouden door parlementaire onschendbaarheid. Het hoofddoel van parlementaire onschendbaarheid lijkt me niet bescherming tegen boze burgers maar tegen rechters, de wetgevende macht moet de sterkste van de machten zijn, als het gerecht parlementairen op eigen houtje kan vervolgen kunnen rechters de politieke macht grijpen. De wetgevende macht moet daarom eerst akkoord gaan met het aanklagen van één van zijn leden voor het gerecht iets kan doen.
Nee parlement is sterkste orgaan.

vb parlement bepaalt dat boetes bij straf X ligt op tss 2000 a 15000 euro. Rechter beslist binnen dat wetskader of het 2000 of max 15000 euro moet zijn. De De rechter kan niet onder gaan of niet boven, hij moet zich houden aan de wet. Zou nogal straf zijn dat het gerecht hoger staat dan de wet. Dus nee parlement is het machtigste orgaan.

Nee parlement is sterkste orgaan.

vb parlement bepaalt dat boetes bij straf X ligt op tss 2000 a 15000 euro. Rechter beslist binnen dat wetskader of het 2000 of max 15000 euro moet zijn. De De rechter kan niet onder gaan of niet boven, hij moet zich houden aan de wet. Zou nogal straf zijn dat het gerecht hoger staat dan de wet. Dus nee parlement is het machtigste orgaan.
Parlement= wetgevende macht.

Maak een wet waarin staat dat parlement zelf ook kan beslissen of iemands onschendbaarheid opgeheven kan worden en voila. Dat belemmert het gerecht niet, heeft zelfs niks met het gerecht te maken.
Onschuldig tot tegendeel bewezen. Wacht eerst tot haar schuld bewezen is. En dat gebeurt nu toevallig door het gerecht ;).

Ze stapt uit de vld . Maar de hand blijft wel gestrekt de centen ontvangen. Is er nog meer bewijs nodig?

Dat bewijst nu toch niets? Ze is het zwarte schaap geworden van de vld (hoogstwaarschijnlijk terecht). Dus ze had daar toch niets meer te zoeken, zelfs al zou ze onschuldig blijken.

Da's wel één factor maar aan de andere kant gaat dat enkel over strafrechtelijke zaken, als je een parlementair continu voor de rechter wil dagen kan je net zo goed burgerlijke zaken opstarten en hem daar zijn tijd aan laten verdoen, dat wordt niet tegengehouden door parlementaire onschendbaarheid.
Klopt, al is een burgerlijke rechtzaak om redenen eigen aan de procedure weinig interessant als politiek wapen.

Soit, we zijn ver afgeweken. Volgens Straddle is parlementaire onschendbaarheid problematisch omwille van misbruiken, maar op de vraag naar pertinente voorbeelden moet hij naar Roemenië grijpen en een >20 jaar oude zaak waarin uiteindelijk een buitenvervolgingstelling werd gevorderd. Waar El Kaouakibi zich op haar onschendbaarheid beroept is ook onbeantwoord gebleven. Much ado about nothing.

Ik vraag me af of die filmpjes die ze maakte niet gewoon een poging waren om de mediastorm net lang genoeg uit te stellen zodat ze nog eigendommen of dergelijke kon verkopen.

Ze heeft gelijk dat haar proces in de rechtbank moet worden uitgevoerd en niet in de media, maar je gaat mij niet vertellen dat dat de enigste reden was waarom ze altijd een "trial by media" probeerde tegen te houden. Zeker met wat we nu weten.

In mijn ogen hebben mensen als zij er alle baat bij dat er zo weinig mogelijk in de media verschijnt en dat alles enkel in de rechtbank passeert. Met liefst zo weinig mogelijk aandacht. Het zou zeker niet de eerste persoon zijn die er dan dankzij een procedurefout of whatever redelijk makkelijk van af geraakt. Dan hoor je daar later nog wel eens iets over in het nieuws, maar tegen dan ligt er geen enkele mens meer van wakker.

Vroeg ik me ook af. Is ze van rijke afkomst?
Ofwel is ze van zeer goede komaf, ofwel wordt het nog een wilde rit de komende maanden.
Boom, en "7 kinderen", het kàn, maar ik acht de kans klein.
dn9j3y.jpg

Dat was nog één van de puntjes die Somers onderlijnde bij haar voorstelling. Een geniaal filmpje achteraf gezien, overigens. Ik heb het al een keer of vijf herbekeken. Sommigen zien een minister van samenleven, ik zie Steve Buscemi "How do you do, fellow kids?" vragen.

Ik vraag me af of die filmpjes die ze maakte niet gewoon een poging waren om de mediastorm net lang genoeg uit te stellen zodat ze nog eigendommen of dergelijke kon verkopen.

Ze heeft gelijk dat haar proces in de rechtbank moet worden uitgevoerd en niet in de media, maar je gaat mij niet vertellen dat dat de enigste reden was waarom ze altijd een "trial by media" probeerde tegen te houden. Zeker met wat we nu weten.

In mijn ogen hebben mensen als zij er alle baat bij dat er zo weinig mogelijk in de media verschijnt en dat alles enkel in de rechtbank passeert. Met liefst zo weinig mogelijk aandacht. Het zou zeker niet de eerste persoon zijn die er dan dankzij een procedurefout of whatever redelijk makkelijk van af geraakt. Dan hoor je daar later nog wel eens iets over in het nieuws, maar tegen dan ligt er geen enkele mens meer van wakker.
Het is onmogelijk dat het niet in de media verschijnt met haar status en aard van de zaak, er valt niets uit te stellen want daar heeft ze zelf geen vat op. Dat is hetzelfde als bij De Pauw, die nam ook het initiatief met een gelijkaardig filmpje om hoogstens wat tegengas te geven (of om te verbergen dat één van zijn slachtoffers Maaike Cafmeyer was, allez Bart waar waart ge mee bezig lmao) maar voor de rest hoorde ge daar niets meer van. Haar of zijn filmpjes hebben ook geen invloed gehad achteraf gezien.

Ik denk dat het, alweer net zoals bij De Pauw, ook een soort van terugvallen is op uw onaantastbaarheid bij het publiek. Ge hoort nu achteraf dat er wel geruchten of noties waren van wat scheefgelopen zaken bij Sihame, maar bij en voor het publiek was altijd alles rozengeur en maneschijn, tot bij journalisten toe. De beste in de business, alles wat aangeraakt werd veranderde in goud, van zero to hero, geen slecht woord. De Pauw was net hetzelfde voor de Vlaamse TV. Het is ook vanuit die positie dat die feiten gepleegd zijn, tot nu dus ineens enkele ombudsmannen of onderzoekers u tegenspreken en beschuldigingen. Ik wil best nog wel geloven dat ze het niet meteen inzien omdat ze gedurende de feiten zonder tegenspraak zo geliefd of populair waren bij miljoenen mensen, en dan maar (zonder tegenspraak te dulden) terugvallen op dat publiek.

Onschuldig tot tegendeel bewezen.
Da's maar een juridische term in een bepaalde setting, als er zoveel concrete zaken op tafel liggen mag een organisatie best ingrijpen. Misschien ligt dat door de aard van het parlement wat gevoeliger dan dat een organisatie als de VRT het doet, maar ik vind het eerder zwakker overkomen op dit moment omdat het niet vanuit de organisatie zelf gebeurt. Er wordt ook nog voor gestemd zoals normaal gebeurt in een parlement, en ze verliest haar zitje op zich niet eens. Dat alles verandert ook niets aan de inhoud van die term. Langs de andere kant geen idee wie dan het initiatief zou moeten nemen hiervoor, op dat vlak is een andere macht dan wel passend. En wat de norm moet zijn om politiek misbruik tegen te gaan ... dus allicht is het wel de juiste manier.

Redelijke thread verder, jongens! Weer wat bijgeleerd!

dn9j3y.jpg

Dat was nog één van de puntjes die Somers onderlijnde bij haar voorstelling. Een geniaal filmpje achteraf gezien, overigens. Ik heb het al een keer of vijf herbekeken. Sommigen zien een minister van samenleven, ik zie Steve Buscemi "How do you do, fellow kids?" vragen.

Het is onmogelijk dat het niet in de media verschijnt met haar status en aard van de zaak, er valt niets uit te stellen want daar heeft ze zelf geen vat op. Dat is hetzelfde als bij De Pauw, die nam ook het initiatief met een gelijkaardig filmpje om hoogstens wat tegengas te geven (of om te verbergen dat één van zijn slachtoffers Maaike Cafmeyer was, allez Bart waar waart ge mee bezig lmao) maar voor de rest hoorde ge daar niets meer van. Haar of zijn filmpjes hebben ook geen invloed gehad achteraf gezien.

Ik denk dat het, alweer net zoals bij De Pauw, ook een soort van terugvallen is op uw onaantastbaarheid bij het publiek. Ge hoort nu achteraf dat er wel geruchten of noties waren van wat scheefgelopen zaken bij Sihame, maar bij en voor het publiek was altijd alles rozengeur en maneschijn, tot bij journalisten toe. De beste in de business, alles wat aangeraakt werd veranderde in goud, van zero to hero, geen slecht woord. De Pauw was net hetzelfde voor de Vlaamse TV. Het is ook vanuit die positie dat die feiten gepleegd zijn, tot nu dus ineens enkele ombudsmannen of onderzoekers u tegenspreken en beschuldigingen. Ik wil best nog wel geloven dat ze het niet meteen inzien omdat ze gedurende de feiten zonder tegenspraak zo geliefd of populair waren bij miljoenen mensen, en dan maar (zonder tegenspraak te dulden) terugvallen op dat publiek.

Da's maar een juridische term in een bepaalde setting, als er zoveel concrete zaken op tafel liggen mag een organisatie best ingrijpen. Misschien ligt dat door de aard van het parlement wat gevoeliger dan dat een organisatie als de VRT het doet, maar ik vind het eerder zwakker overkomen op dit moment omdat het niet vanuit de organisatie zelf gebeurt. Er wordt ook nog voor gestemd zoals normaal gebeurt in een parlement, en ze verliest haar zitje op zich niet eens. Dat alles verandert ook niets aan de inhoud van die term. Langs de andere kant geen idee wie dan het initiatief zou moeten nemen hiervoor, op dat vlak is een andere macht dan wel passend. En wat de norm moet zijn om politiek misbruik tegen te gaan ... dus allicht is het wel de juiste manier.

Redelijke thread verder, jongens! Weer wat bijgeleerd!
Dat filmpje :rofl:

Ach ja, Bart Somers, welke verantwoording gaat hij nu afleggen? Dit is toch ook onder zijn neus gebeurd? Ze was toch 100% zijn protégé? In de zaak Kucam kon hij niet snel genoeg Francken aanpakken omdat dat op zijn kabinet was gebeurd. Hij laat nu ook wel mooi zijn voorzitter de kastanjes uit het vuur halen, zelf blijft hij akelig stil.

Dat filmpje :rofl:

Ach ja, Bart Somers, welke verantwoording gaat hij nu afleggen? Dit is toch ook onder zijn neus gebeurd? Ze was toch 100% zijn protégé? In de zaak Kucam kon hij niet snel genoeg Francken aanpakken omdat dat op zijn kabinet was gebeurd. Hij laat nu ook wel mooi zijn voorzitter de kastanjes uit het vuur halen, zelf blijft hij akelig stil.
Het is toch niet onder zijn neus gebeurd? Zodra de leden van het bestuur een vermoeden hadden (nog altijd niet de partij!), hebben ze een onderzoek ingesteld. Zodra bleek dat er dingen niet klopten, hebben die hun ontslag gegeven. En pas toen kwamen er grotere onderzoeken. Op dat moment is ze toch direct geschorst? Veel meer kun je toch ook niet verwachten.

Terug
Bovenaan