Mr.Fingers
Well-known member
Het is geen 6000€ hé, zoals iemand het hier al had becijferd is het meer dan 280.000€ (ja, er zit nog een uittredingsvergoeding bij ook).Ze gaat die 6000 euro trouwens wel nodig hebben om de gerechtskosten te betalen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is geen 6000€ hé, zoals iemand het hier al had becijferd is het meer dan 280.000€ (ja, er zit nog een uittredingsvergoeding bij ook).Ze gaat die 6000 euro trouwens wel nodig hebben om de gerechtskosten te betalen.
De Open VLD-fractie hoeft zich alleszins niet meer in te houden, dat wordt een landslide stemming. Zou ze de moeite doen om tenminste daarvoor op te dagen?Hopelijk heffen ze haar parlementaire onschendbaarheid snel op.

Ja hallo jij zit in een politiek zekerHoe kan je afwezig zijn op iets waar je in de eerste plaats al geen vereiste hebt om fysiek aanwezig te zijn?

Dat is toch flauwekul? Zij bepalen de wet, gerecht kan enkel maar oordelen binnen de wet. Dat ze de hete aardappel doorschuiven naar het gerecht is toch een héél laag niveau. Heeft één of andere minister dat gezegd misschien? Zo ja, wie?Opheffen kan blijkbaar alleen maar op vraag van het gerecht, het parlement kan dat niet op eigen houtje beslissen of uitvoeren.
ik vermoed dat ge dan ondertussen al een douche kunt nemen.Ja hallo jij zit in een politiek zeker
Als volksvertegenwoordiger niet opdagen in het parlement (of commissies) is spuwen in het gezicht van de burger.
Dat gaat enkel over commissies, wat pech toch een belangrijke nuance is.ik vermoed dat ge dan ondertussen al een douche kunt nemen.
ze hebben daar sinds een paar jaar al wel wat maatregelen rond getroffen, maar toch: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...mentsleden-verliezen-60-procent-van-hun-loon/
6000-60% is nog altijd mooi geld om helemaal niets te doen he.
(in 2019 was er ook een voorstel om dit ook te doen in het Vlaams Parlement, maar ik vind nergens of dit ooit is goedgekeurd, dus ik vrees ervoor).
Ze wachten op een uitspraak van de rechtbank?Is er al een woord gerept over opheffen van politieke onschendbaarheid?
![]()
Sihame El Kaouakibi stapt zelf uit Open VLD, maar blijft wel in Vlaams Parlement zitten | VRT NWS Nieuws
Sihame El Kaouakibi stapt zelf uit Open VLD. Dat hebben haar advocaten bekendgemaakt in een brief aan de statutaire commissie van de partij. El Kaouakibi wacht de beslissing van die statutaire commissie dus niet af. Ze blijft wel in het Vlaams Parlement zitten. Open VLD-voorzitter Lachaert...www.vrt.be
Op waarop wachten ze? Zijn ze bang dat het opheffen van politieke onschendbaarheid een precedent zal zijn voor andere politici? We weten allen dat dit maar een klein deel is van de (legale) diefstal.
Dat is geen flauwekul... Dat is een gevolg van een basisprincipe van een democratie: scheiding der machten.Dat is toch flauwekul? Zij bepalen de wet, gerecht kan enkel maar oordelen binnen de wet. Dat ze de hete aardappel doorschuiven naar het gerecht is toch een héél laag niveau. Heeft één of andere minister dat gezegd misschien? Zo ja, wie?
Dat is net wel wat het resultaat is van die parlementaire onschendbaarheid, ongeacht het (goedbedoelde) idee erachter. Fraudeurs en dieven zoals mevrouw K. verschuilen zich er nu achter als beschermingsmiddel voor hun misdrijven.Ik heb sterk de indruk dat sommigen een verkeerd beeld hebben van wat parlementaire onschendbaarheid behelst. De reden dat het parlement erover moet beslissen is om politiek gemotiveerde vervolging omwille van wat een verkozene binnen het kader van het mandaat heeft gezegd of gedaan, te bemoeilijken. Parlementaire onschendbaar is echter géén laissez-passer voor niet-politieke misdrijven.
Maak een wet waarin staat dat parlement zelf ook kan beslissen of iemands onschendbaarheid opgeheven kan worden en voila. Dat belemmert het gerecht niet, heeft zelfs niks met het gerecht te maken.Dat is geen flauwekul... Dat is een gevolg van een basisprincipe van een democratie: scheiding der machten.
Dat is net wel wat het resultaat is van die parlementaire onschendbaarheid, ongeacht het (goedbedoelde) idee erachter. Fraudeurs en dieven zoals mevrouw K. verschuilen zich er nu achter als beschermingsmiddel voor hun misdrijven.
Wat is daar onin aan? Dat is net het idee van die parlementaire onschendbaarheid, dat ze niet schendbaar zijn zoals gewone burgers. Er zijn al tal van gevallen geweest waarin die parlementaire onschendbaarheid als een schild diende tegen de vervolging (bijv. in Luik een paar jaar terug tegen Grafé die schuldig was aan pedofilie of bijv. de Roemeense ex-premier Ponta die niet vervolgd kon worden voor schriftvervalsing, witwassen van geld en tax evasion, etcetera ...).Wat een onzin. Welke frauderende parlementsleden zijn er zo al aan vervolging ontsnapt?
Wat is daar onin aan? Dat is net het idee van die parlementaire onschendbaarheid, dat ze niet schendbaar zijn zoals gewone burgers. Er zijn al tal van gevallen geweest waarin die parlementaire onschendbaarheid als een schild diende tegen de vervolging (bijv. in Luik een paar jaar terug tegen Grafé die schuldig was aan pedofilie of bijv. de Roemeense ex-premier Ponta die niet vervolgd kon worden voor schriftvervalsing, witwassen van geld en tax evasion, etcetera ...).
Voor wat tijdens de uitoefening van hun mandaat in het parlement gebeurt, niet voor het thuis afslaan van hun partner of om er met subsidies op los te frauderen. Je hebt dus inderdaad een totaal verkeerd beeld van de draagwijdte van de onschendbaarheid. Bedankt om mijn punt te bewijzen.Wat is daar onin aan? Dat is net het idee van die parlementaire onschendbaarheid, dat ze niet schendbaar zijn zoals gewone burgers.
Nope, hij vraagt mij naar een voorbeeld waarin parl. onschendbaarheid als misbruikt is en ik geef 2 voorbeelden. Van dat van Grafé kan ik niet direct de uitkomst terugvinden, maar hier is ook een hele procedure moeten gelanceerd worden met stemmingen en al om te zorgen dat hij überhaupt al aansprakelijk gesteld kon worden voor een eventueel misdrijf.Je voorbeelden zijn geen voorbeelden. Grafé werd nooit veroordeeld (nu, tenzij ik me vergis, de beschuldigingen ook gewoon onterecht waren). En wat er in Roemenië gebeurt of kan gebeuren, is al helemaal irrelevant voor deze discussie.
Omdat het Waals Parlement een speciale stemming heeft doorgevoerd om Wesphael zijn parlementaire onschendbaarheid te inactiveren.Trouwens: bij wie dat recht toch probeert te misbruiken, lukt dat vaak niet. Zie bv.: https://www.hln.be/binnenland/wesphael-niet-langer-parlementair-onschendbaar~a1f1ff6a/