Fraude El Kaouakibi

Hopelijk heffen ze haar parlementaire onschendbaarheid snel op.
De Open VLD-fractie hoeft zich alleszins niet meer in te houden, dat wordt een landslide stemming. Zou ze de moeite doen om tenminste daarvoor op te dagen? :unsure:

Ik heb sterk de indruk dat sommigen een verkeerd beeld hebben van wat parlementaire onschendbaarheid behelst. De reden dat het parlement erover moet beslissen is om politiek gemotiveerde vervolging omwille van wat een verkozene binnen het kader van het mandaat heeft gezegd of gedaan, te bemoeilijken. Parlementaire onschendbaar is echter géén laissez-passer voor niet-politieke misdrijven.

Bottom line: de opheffing van El Kaouakibi's onschendbaarheid is niet meer dan een formaliteit, ongeacht haar partijkaart.

Is er al een woord gerept over opheffen van politieke onschendbaarheid?

Op waarop wachten ze? Zijn ze bang dat het opheffen van politieke onschendbaarheid een precedent zal zijn voor andere politici? We weten allen dat dit maar een klein deel is van de (legale) diefstal.

Opheffen kan blijkbaar alleen maar op vraag van het gerecht, het parlement kan dat niet op eigen houtje beslissen of uitvoeren.

Er mag wel iets aan gans die "zelfbediening/bescherming" gedaan worden. Dat leden ontslagen kunnen worden, verloning slechts bij x% aanwezigheid,... gaat er realistisch gezien nooit komen, want dat is natuurlijk in eigen vel snijden, over de partijgrenzen heen.

Ook bijzonder dat de communicatie nu per brief (via de advocatuur) gebeurd... Geen filmpjes meer met "acteren niveau Wittekerke" monologen, waarom zou dat toch zijn?

Hoe kan je afwezig zijn op iets waar je in de eerste plaats al geen vereiste hebt om fysiek aanwezig te zijn?
Ja hallo jij zit in een politiek zeker :D

Als volksvertegenwoordiger niet opdagen in het parlement (of commissies) is spuwen in het gezicht van de burger.

Opheffen kan blijkbaar alleen maar op vraag van het gerecht, het parlement kan dat niet op eigen houtje beslissen of uitvoeren.
Dat is toch flauwekul? Zij bepalen de wet, gerecht kan enkel maar oordelen binnen de wet. Dat ze de hete aardappel doorschuiven naar het gerecht is toch een héél laag niveau. Heeft één of andere minister dat gezegd misschien? Zo ja, wie?

Ja hallo jij zit in een politiek zeker :D

Als volksvertegenwoordiger niet opdagen in het parlement (of commissies) is spuwen in het gezicht van de burger.
ik vermoed dat ge dan ondertussen al een douche kunt nemen.
ze hebben daar sinds een paar jaar al wel wat maatregelen rond getroffen, maar toch: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...mentsleden-verliezen-60-procent-van-hun-loon/
6000-60% is nog altijd mooi geld om helemaal niets te doen he.
(in 2019 was er ook een voorstel om dit ook te doen in het Vlaams Parlement, maar ik vind nergens of dit ooit is goedgekeurd, dus ik vrees ervoor).

ik vermoed dat ge dan ondertussen al een douche kunt nemen.
ze hebben daar sinds een paar jaar al wel wat maatregelen rond getroffen, maar toch: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...mentsleden-verliezen-60-procent-van-hun-loon/
6000-60% is nog altijd mooi geld om helemaal niets te doen he.
(in 2019 was er ook een voorstel om dit ook te doen in het Vlaams Parlement, maar ik vind nergens of dit ooit is goedgekeurd, dus ik vrees ervoor).
Dat gaat enkel over commissies, wat pech toch een belangrijke nuance is.
En op vlak van commissies telt dit:
“Volksvertegenwoordigers die niet tot een fractie behoren of die tot een fractie behoren die te klein is om in de commissies vertegenwoordigd te zijn, kunnen deel uitmaken van een commissie als toegevoegd lid. De toegevoegde leden ontvangen alle informatie die ook aan de vaste en plaatsvervangende leden van de commissie bezorgd wordt, maar zij hebben geen stemrecht in de commissie.”

Met andere woorden geen verplichte deelname, noch in de commissies en noch in het parlement.

Is er al een woord gerept over opheffen van politieke onschendbaarheid?

Op waarop wachten ze? Zijn ze bang dat het opheffen van politieke onschendbaarheid een precedent zal zijn voor andere politici? We weten allen dat dit maar een klein deel is van de (legale) diefstal.
Ze wachten op een uitspraak van de rechtbank?

Dat is toch flauwekul? Zij bepalen de wet, gerecht kan enkel maar oordelen binnen de wet. Dat ze de hete aardappel doorschuiven naar het gerecht is toch een héél laag niveau. Heeft één of andere minister dat gezegd misschien? Zo ja, wie?
Dat is geen flauwekul... Dat is een gevolg van een basisprincipe van een democratie: scheiding der machten.

Ik heb sterk de indruk dat sommigen een verkeerd beeld hebben van wat parlementaire onschendbaarheid behelst. De reden dat het parlement erover moet beslissen is om politiek gemotiveerde vervolging omwille van wat een verkozene binnen het kader van het mandaat heeft gezegd of gedaan, te bemoeilijken. Parlementaire onschendbaar is echter géén laissez-passer voor niet-politieke misdrijven.
Dat is net wel wat het resultaat is van die parlementaire onschendbaarheid, ongeacht het (goedbedoelde) idee erachter. Fraudeurs en dieven zoals mevrouw K. verschuilen zich er nu achter als beschermingsmiddel voor hun misdrijven.

Dat is geen flauwekul... Dat is een gevolg van een basisprincipe van een democratie: scheiding der machten.
Maak een wet waarin staat dat parlement zelf ook kan beslissen of iemands onschendbaarheid opgeheven kan worden en voila. Dat belemmert het gerecht niet, heeft zelfs niks met het gerecht te maken.

Dat is net wel wat het resultaat is van die parlementaire onschendbaarheid, ongeacht het (goedbedoelde) idee erachter. Fraudeurs en dieven zoals mevrouw K. verschuilen zich er nu achter als beschermingsmiddel voor hun misdrijven.

Wat een onzin. Welke frauderende parlementsleden zijn er zo al aan vervolging ontsnapt? En waar schermt El Kaouakibi trouwens met haar onschendbaarheid?

Wat een onzin. Welke frauderende parlementsleden zijn er zo al aan vervolging ontsnapt?
Wat is daar onin aan? Dat is net het idee van die parlementaire onschendbaarheid, dat ze niet schendbaar zijn zoals gewone burgers. Er zijn al tal van gevallen geweest waarin die parlementaire onschendbaarheid als een schild diende tegen de vervolging (bijv. in Luik een paar jaar terug tegen Grafé die schuldig was aan pedofilie of bijv. de Roemeense ex-premier Ponta die niet vervolgd kon worden voor schriftvervalsing, witwassen van geld en tax evasion, etcetera ...).

Wat is daar onin aan? Dat is net het idee van die parlementaire onschendbaarheid, dat ze niet schendbaar zijn zoals gewone burgers. Er zijn al tal van gevallen geweest waarin die parlementaire onschendbaarheid als een schild diende tegen de vervolging (bijv. in Luik een paar jaar terug tegen Grafé die schuldig was aan pedofilie of bijv. de Roemeense ex-premier Ponta die niet vervolgd kon worden voor schriftvervalsing, witwassen van geld en tax evasion, etcetera ...).

Je voorbeelden zijn geen voorbeelden. Grafé werd nooit veroordeeld (nu, tenzij ik me vergis, de beschuldigingen ook gewoon onterecht waren). En wat er in Roemenië gebeurt of kan gebeuren, is al helemaal irrelevant voor deze discussie.

Didymus heeft het imo dan ook bij het rechte eind.

Trouwens: bij wie dat recht toch probeert te misbruiken, lukt dat vaak niet. Zie bv.: https://www.hln.be/binnenland/wesphael-niet-langer-parlementair-onschendbaar~a1f1ff6a/

Laatst bewerkt:
Wat is daar onin aan? Dat is net het idee van die parlementaire onschendbaarheid, dat ze niet schendbaar zijn zoals gewone burgers.
Voor wat tijdens de uitoefening van hun mandaat in het parlement gebeurt, niet voor het thuis afslaan van hun partner of om er met subsidies op los te frauderen. Je hebt dus inderdaad een totaal verkeerd beeld van de draagwijdte van de onschendbaarheid. Bedankt om mijn punt te bewijzen.

Zonder parlementaire onschendbaarheid, wie gaat er in het parlement nog zijn mond durven open te doen (en het is nu al triestig)? Eén onvertogen woord en ze kunnen rechtstreeks gedagvaard worden voor de correctionele rechtbank door eender wie zich wil laten gelden. Dát is waar die onschendbaarheid voor dient en dat is niet meer dan terecht.

Je voorbeelden zijn geen voorbeelden. Grafé werd nooit veroordeeld (nu, tenzij ik me vergis, de beschuldigingen ook gewoon onterecht waren). En wat er in Roemenië gebeurt of kan gebeuren, is al helemaal irrelevant voor deze discussie.
Nope, hij vraagt mij naar een voorbeeld waarin parl. onschendbaarheid als misbruikt is en ik geef 2 voorbeelden. Van dat van Grafé kan ik niet direct de uitkomst terugvinden, maar hier is ook een hele procedure moeten gelanceerd worden met stemmingen en al om te zorgen dat hij überhaupt al aansprakelijk gesteld kon worden voor een eventueel misdrijf.
Dat van Roemenië is veel duidelijk, daar is het geknoei langs alle kanten met die ex-premier en onmiddellijk haalt hij zijn parl. onschendbaarheid aan als bescherming tegen vervolging.
Ik wil best wel meegaan in die redenering dat parlementairen niet vervolgd mogen worden voor de uitoefening van hun ambt, maar ik stel de vraag in welke mate dat anno 2021 nog relevant is.

Trouwens: bij wie dat recht toch probeert te misbruiken, lukt dat vaak niet. Zie bv.: https://www.hln.be/binnenland/wesphael-niet-langer-parlementair-onschendbaar~a1f1ff6a/
Omdat het Waals Parlement een speciale stemming heeft doorgevoerd om Wesphael zijn parlementaire onschendbaarheid te inactiveren.

Terug
Bovenaan