Ik heb toch ook een vermoeden dat er veel (kleine) kantoren zijn die veel creatiever zijn en gewoon doen wat de client vraagt.
Mijn notoire louche schoonbroer heeft voor al wie het wil 'een goeie boekhouder in de aanbieding'. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die wat minder bedrijfseer heeft.
Ik ben nu geen boekhouder, maar er zijn toch heel wat zaken die hij standaard doet die ik vreemd vind uit a) een risico perspectief en b) een fiscaal perspectief.
Soms doe ik hier wat verbouwingen en dan ga ik zelf wat gerief halen in de hubo of zo. Betaald met mijn kaart - geen factuur. En als hij dan op bezoek is, pakt hij dat kassa ticketje mee en dan betaalt hij dat terug aan mij met zijn rekening incl de BTW en vraagt hij om die cash (minus BTW) terug te geven aan hem. Dus ik heb die BTW uiteindelijk niet betaald. En dan 'regelt hij dat dan wel'.
Heb hem al paar keer gevraagd hoe dat exact in zijn werk gaat, want dat lijkt me nu toch nogal gemakkelijk om op te sporen. In veel gevallen staat op het kassaticket xxxxx <last 4 digits> van de bankkaart, en die gaan uiteraard niet matchen met hem. Ook de betaling van hem naar dezelfde rekening via overschrijving is nogal obvious om te traceren. Is dat gewoon broodje aap en doet hij alsof is dat een legit foefel route ? Bij mij maar paar keer gebeurd want ik vind dat veel te fishy, weinig benefit, en smells like fraude enablen, no thanks. Maar zijn vader doet dat bijna standaard voor alle werkjes die hij doet, nonkels etc in de familie ook. Ofwel is het op factuur kopen voor de schoonbroer en die betaalt nadien ofwel is het eerst zelf betalen en dan het hierboven vertelde schema.
I mean, veel duidelijker dan dit wordt een foefelschema toch niet? Kassaticketjes door een ander betaald waartegen een betaling staat naar notabene diezelfde prive persoon. Is dat gewoon fingers crossed dat het nooit gezien wordt of wat is hier eigenlijk aan de hand ?