Fraude door zelfstandigen

2 vragen:
  • Waarom grijpt de boekhouder niet in ? Aangezien madam er duidelijk zelf niks van kent, moet de boekhouder dat toch ergens boeken ?
  • Hoe kan iemand die 0,0 van boekhouding kent jaren overleven zonder ergens anders in de problemen te komen ?

een bijvraag:
  • Als die met enkel schulden tgo de vennootschap eindigen, dan wil dat toch zeggen dat die de vennootschap elk jaar volledig leegtrekken door kosten te maken ? Anders is het toch gewoon dividendje uitkeren, de 30% erop betalen en de schuld is floeps verdwenen ?

Dat is ook zoéén. Een die volledig cowboy-modus gegaan is én eigenlijk er nog voor beloond is geworden. Vraag mij af waarom die plots 85.000 euro minder moet betalen...

Waarom grijpt de boekhouder niet in? Omdat de boekhouder er stiekem vanaf wilt meestal en de klant niet meewerkt vaak. Ofwel is de boekhouder echt de low-cost methode aan het toepassen. Inboeken en aangifte indienen én niks meer. Zulke heb je er ook natuurlijk.

Beetje zoals verkeersregels dus.

Het gros van de chauffeurs houdt zich grotendeels aan de regels maar er zijn altijd een paar zotten die aan elke regel hun laars lappen. Soms vallen die snel door de mand, soms duurt het lang voor ze iets tegenkomen. Alleen gebruiken we die excessen niet om elke chauffeur te profileren als een gevaarlijke zot. Bij zelfstandigen is de teneur wel dat het allemaal foefelende profiteurs zijn. Uiteraard zijn er foefelaars maar ik denk niet dat het zo wijd verspreid is als dit forum suggereert.
Ik heb nu niet de indruk dat men hier iedere zelfstandige als foefelaar ziet, we zitten wel in een topic waar het over zulke zaken gaat natuurlijk. Misschien geeft dat wel een vertekend beeld.

Omdat een maatschappij waarin je foefelaars en crapuul, van btw bonnetjes tot wagens in brand steken op nieuwjaar vrolijk fluitend ziet weg wandelen niet leidt tot positieve resultaten. Heel de boel hangt samen gebaseerd op een rechtvaardigheidsgevoel en als je dat (nog meer) weg neemt loopt alles nog meer in het honderd.

Wat op geen enkele manier een argument pro "optreden tegen schijnzelfstandigheid" is eh.

In zover je rechtvaardigheidsgevoel al als argument wil aanvaarden (rechtvaardigheid op basis van wat? vanuit wiens oogpunt? vanuit propaganda of niet): dat vertrekt enkel en alleen vanuit een verouderd (en zelfs onbestaand) axioma dat er enkel een werkgever-werknemer relatie kan bestaan via een payroll, terwijl die relatie evenzeer en evenwaardig kan bestaan via contractuele facturatie.

Dat de Belgische overheid ervoor kiest om zo'n relatie via payroll kapot te belasten, is een fout in die bewuste keuze, maar is geen ondersteuning van dat axioma.

Misschien moet je ook een cowboy/foefelaar worden en ga je je daardoor beter voelen.

Zal je even meegeven welke grijze zone deze zelfstandige freelancer opzoekt:

- Ik heb een printer gekocht en de factuur ingebracht. Dat ding staat in de kamer die ik (privé persoon) als kantoorruimte verhuur aan mijn vennootschap. In de praktijk print ik zo goed als niks. Mijn kinderen daarentegen... Die printen bij momenten aan de lopende band voor hun schooltaken. Als er echter papier en cartridges nodig zijn dan koop ik die gewoon met vennootschap.

- Ik heb Earpods gekocht en ingebracht. Die dingen gebruik ik voor professionele calls tijdens mijn opdrachten. Uiteraard luister ik daarmee ook gewoon naar muziek. Ik maak echter geen onderscheid tussen de tijd dat ik die dingen professioneel gebruik of privé. Maar heb wel de volledige factuur in de boekhouding gestoken.

- Ik ga elke maand eten met drie bevriende collega's (= freelancers met dezelfde specialiteit als ik). We praten daar over onze opdrachten, delen tips en helpen mekaar wel 's aan een contact of een idee enz... Dat is netwerken en beschouw ik als professioneel. Echter, we praten er ook wel over onze kids, vakanties, relaties, ... Elk betaalt om beurten het etentje en dat BTW-bonneke verdwijnt ook naar de boekhouding. Terwijl we de helft van de tijd privé gesprekken hebben.

Shame on me!!!
Dat is geen grijze zone.

ALs je een printer deels privé gebruikt, mag je die niet volledig inbrengen in je vennootschap. Idem natuurlijk voor papier & cartridges.

Idem voor earpods.

Voor het restaurant kan je nog over discussieren, over je privé zaken kan je imemrs ook met professionelen babbelen, dat heet socializen. Maar als het doel het privé-ontmoeten is en niet de professionele kant, moet je ook hier een stuk (of zelfs volledig) verwerpen.

Dat is geen grijze zone.

ALs je een printer deels privé gebruikt, mag je die niet volledig inbrengen in je vennootschap. Idem natuurlijk voor papier & cartridges.

Idem voor earpods.

Voor het restaurant kan je nog over discussieren, over je privé zaken kan je imemrs ook met professionelen babbelen, dat heet socializen. Maar als het doel het privé-ontmoeten is en niet de professionele kant, moet je ook hier een stuk (of zelfs volledig) verwerpen.
Was jij niet recent fiscalist geworden? 🤔 En je weet niet dat een VAA pc de randapparatuur omvat?

2 vragen:
  • Waarom grijpt de boekhouder niet in ? Aangezien madam er duidelijk zelf niks van kent, moet de boekhouder dat toch ergens boeken ?
  • Hoe kan iemand die 0,0 van boekhouding kent jaren overleven zonder ergens anders in de problemen te komen ?

een bijvraag:
  • Als die met enkel schulden tgo de vennootschap eindigen, dan wil dat toch zeggen dat die de vennootschap elk jaar volledig leegtrekken door kosten te maken ? Anders is het toch gewoon dividendje uitkeren, de 30% erop betalen en de schuld is floeps verdwenen ?
De boekhouder zet dat op rekening courant, dat is de wegboekpost voor klanten die zodanig opgaan in hun operationeel werk, hun communicatie van de boekhouder niet doornemen en het laten ontsporen. Je kan niet eindeloos iemand aanschrijven, dan loopt de teller aan prestaties op (we hebben die zelf inderdaad buitengezet omdat de tijd die je er moest insteken niet opwoog tegen de fee, die zat aan 13k boekhoudkost per jaar voor een simpel zelfstandig verpleegkundige zonder dat die periodieke BTW-aangiftes moet indienen, ieder jaar gezaag op de factuur met dan toegeving met een korting, op den duur relatie stopgezet). Een klant die ermee bezig is die neemt opmerking boekhouder ter harte, betaalt aankoop aan de vennootschap terug (schuld valt weg) en doet die aankoop niet meet opnieuw op factuur.

Rekening courant is geen kost, die uitgaven komen niet in de kosten, die staan op de balans als een vordering op de bedrijfsleider tegen interest. Dividenden netten de vordering maar dat dividend moest wel uw loon zijn. Je bouwt een schuldenberg op tegenover uw vennootschap waardoor je x jaar later eindigt zonder inkomen uit uw vennootschap.

Was jij niet recent fiscalist geworden? 🤔 En je weet niet dat een VAA pc de randapparatuur omvat?

Er is hier geen sprake van een vaa op de pc, dus is er ook geen vrijgestelde randapparatuur.

Zoals bedrijfsauto rijders die hun grasmachine jerrycan vullen met de tankkaart. En dan foefelen met de gereden kilometers op de ingegeven km stand.

5 euro besparen met het risico om je auto te verliezen en ontslaan te worden :hakkuh:

(Bij de madam op het werk ook iemand betrapt die uber deed met de bedrijfswagen. Needless to say dat dat niet mag)
Al dat soort truken, het is toch een enorm risico hoor. Je wordt hiervoor op slaande voet ontslaan, hopelijk heb je de referenties niet nodig voor je volgende job.

Ik vind het wel een terechte opmerking want er wordt soms geimpliceerd dat het alleen de zelfstandigen zijn die sjoemelen en de randjes er aflopen. Ik heb in mijn 12 jaar als werknemer verhalen gehoord met bedrijfswagens waar het bovenstaande in het niets valt in vergelijking. Waren ook een paar verhalen van iemand die Uber deed met de wagen, maar dan in het extreme.

En ambtenaren zijn niet veel beter: ik heb nog persoonlijk wagens van de vlaamse overheid gezien op skireis in de bergen van Frankrijk. Bpost intijde ook een hoop camionetjes gezien in Oostenrijk.

Allemaal verwerpelijk, maar het punt is dat elk systeem wel mensen gaat hebben die de randjes opzoeken of er los over gaan.

Er is hier geen sprake van een vaa op de pc, dus is er ook geen vrijgestelde randapparatuur.
Uit zijn volgende post:

Sorry maar wat jij foefelen noemt is in veel gevalen niet meer als pragmatisme. Bovendien gaat de fiscus er vanuit dat bij heel wat zaken een voordeel van alle aard is en rekent daarom alvast een forfait aan. Mij goed want dan hoef ik zelf geen belachelijke administratie bij te houden.

Is inderdaad de reden waarom randapparatuur mee is opgenomen in het VAA.

Uit zijn volgende post:

Sorry maar wat jij foefelen noemt is in veel gevalen niet meer als pragmatisme. Bovendien gaat de fiscus er vanuit dat bij heel wat zaken een voordeel van alle aard is en rekent daarom alvast een forfait aan. Mij goed want dan hoef ik zelf geen belachelijke administratie bij te houden.

Is inderdaad de reden waarom randapparatuur mee is opgenomen in het VAA.
ik lees daar niet dat hij een vaa op zijn pc heeft (die pc moet dan nog aan enkele voorwaarden voldoen). Als dat zo is, dan valt de printer en oortjes (die wel gelijk te stellen zijn met een koptelefoon) onder randapparatuur, maar nog altijd niet het papier en de inkt. Die zijn aparte aankopen en de circulaire stelt heel duidelijk dat de lijst limitatief is.

Dus jij denkt werkelijk dat een werknemer zijn bedrijfsauto kan gebruiken om een Uber account aan te maken en zo wat te gaan bijklussen? Komaan, ik had je intellectueel hoger ingeschat.

https://www.uber.com/be/nl/drive/re...click_id=7cb104d1-4a3c-4714-9756-b908f8ee5e4a

Probeer het 's! Je geraakt niet eens geregistreerd bij Uber zonder dat je aan de vereisten van Taxi voldoet.
Tot 2021 kon dit bij Uber, die een truukje gebruikte om 95% van hun chauffeurs inschreef als limousine bestuurders, waardoor ze geen taxilicentie nodig hadden.

Dit leidt naar nergens als je maar cowboyverhalen boven haalt en zero verstand hebt van de fiscale impact die erachter zit. @Mods, ik stel voor dat je een slotje op dit wilde westen plaatst. Je zou niet willen dat er mensen via google hier terecht komen op foutieve informatie die gebaseerd is op puur cafétoog praat :).
Ik zie hier geen cowboyverhalen, wel discussies waarbij details van belang kunnen zijn .

Je voorstel is dus niet nodig, tenzij je me de cowboyverhalen kan aanwijzen (stuur ze me gerust via pm). Dat van Uber was alvast geen cowboyverhaal, het kon wel degelijk. Nu niet meer, maar dat was ook de bewering niet.

ik lees daar niet dat hij een vaa op zijn pc heeft (die pc moet dan nog aan enkele voorwaarden voldoen). Als dat zo is, dan valt de printer en oortjes (die wel gelijk te stellen zijn met een koptelefoon) onder randapparatuur, maar nog altijd niet het papier en de inkt. Die zijn aparte aankopen en de circulaire stelt heel duidelijk dat de lijst limitatief is.
Dus de fiscus verwacht dat je continu inktcartridges wisselt en bijhoudt hoeveel papier je verbruikt? Kom zeg, zoals hij vermeldt dient een een forfaitair VAA net om die kafka te vermijden. Zie wagen: brandstof, olie, ruitenwisservloeistof etc maken deel uit van uw VAA. Jij mag perfect voor jij op vakantie vertrekt even uw olie bijvullen.

Ik zie hier geen cowboyverhalen, wel discussies waarbij details van belang kunnen zijn .

Je voorstel is dus niet nodig, tenzij je me de cowboyverhalen kan aanwijzen (stuur ze me gerust via pm). Dat van Uber was alvast geen cowboyverhaal, het kon wel degelijk. Nu niet meer, maar dat was ook de bewering niet.
Dus men mag hier foutieve informatie verspreiden dat volledige aftrek geldt op campers/2e verblijven/beroepskledij/zwembaden/ paardentrailers met reclamesticker van de vennootschap etc zonder enige fiscale consequenties? Verjaardagsfeestjes en trouwfeesten zijn voortaan volledig aftrekbare beroepskosten. Bedrijven mogen onbeperkt onbelast feestjes voor hun personeel organiseren. Men mag in het wilde weg relatiegeschenken uitdelen. De fiscus kan dat toch op geen enkele manier traceren tenzij ze eens komen controleren wat ze blijkbaar niet genoeg doen.
En die boekhouders die stellen zich geen vragen, die zijn niet aansprakelijk en boeken maar alles blindelings weg in kost.

Ja dat zijn wilde verhalen, die zijn op gebrek aan kennis van zaken gebaseerd. En ik vind dat oprecht triest dat dat zomaar kan.

@iamhollywood ik denk dat je hier zeker al de nodige toelichting en verduidelijking gegeven hebt. De verstandige lezer heeft al door dat niet alle beweringen die hier gepost zijn, alle details en nuances bevatten.

Maar ik begrijp heel goed je frustratie als er zo gesproken wordt over een onderwerp waar je diepgaande kennis overhebt.

Dus de fiscus verwacht dat je continu inktcartridges wisselt en bijhoudt hoeveel papier je verbruikt? Kom zeg, zoals hij vermeldt dient een een forfaitair VAA net om die kafka te vermijden. Zie wagen: brandstof, olie, ruitenwisservloeistof etc maken deel uit van uw VAA. Jij mag perfect voor jij op vakantie vertrekt even uw olie bijvullen.
Bij een bedrijfswagen staat dit expliciet in de wetgeving/onderrichting dat die kosten inbegrepen zijn.

Papier of inkt is geen onderhoud en dient dus niet tot het instandhouden van je toestel, maar zijn verbruiksmiddelen die niet expliciet vermeld staan in de wetgeving.

En nee, dit wil niet zeggen dat je blaadje per blaadje privé moet bijhouden, wel dat je het privé voordeel moet inschatten. Net zoals bij andere zaken, je hoeft dit hier niet belachelijk te maken. Dat dit in de praktijk niet gebeurt is omdat de overheid het privé gebruik niet kan bewijzen en de bedragen relatief klein zijn.

Dus men mag hier foutieve informatie verspreiden dat volledige aftrek geldt op campers/2e verblijven/beroepskledij/zwembaden/ paardentrailers met reclamesticker van de vennootschap etc zonder enige fiscale consequenties? Verjaardagsfeestjes en trouwfeesten zijn voortaan volledig aftrekbare beroepskosten. Bedrijven mogen onbeperkt onbelast feestjes voor hun personeel organiseren. Men mag in het wilde weg relatiegeschenken uitdelen. De fiscus kan dat toch op geen enkele manier traceren tenzij ze eens komen controleren wat ze blijkbaar niet genoeg doen.
En die boekhouders die stellen zich geen vragen, die zijn niet aansprakelijk en boeken maar alles blindelings weg in kost.

Ja dat zijn wilde verhalen, die zijn op gebrek aan kennis van zaken gebaseerd. En ik vind dat oprecht triest dat dat zomaar kan.
opnieuw: ik lees nergens dat men claimt wat jij hier stelt: dat dit allemaal na controle van de fiscus aftrekbaar zou zijn.men zegt gewoon dat dit praktijken zijn die gebeuren. Jij geeft correct aan dat dit echter niet toegelaten is.

Het enige wat men hier wel zegt is dat dit gebeurt in de praktijk en dat men de controles hierop door de fiscus als onvoldoende beschouwt. En ook dat boekhouders hier zelf ook aan meedoen, wat ik in de praktijk ook al heb kunnen vaststellen.

IVM de effectieve controles op fiscale fraude:

En om het duidelijk te maken: Zolang men niet oproept om illegale zaken te doen, en zolang er genoeg duiding is in deze topic welke praktijken strafbaar zijn, gaat deze thread niet over de grens.

Verdere discussie daarover: in PM of via de super moderator en, niet in deze topic.

Laatst bewerkt:
IVM de effectieve controles op fiscale fraude:

Zoals verwacht een stevig cijfer:

Als we nu zeggen dat er 40% foutenmarge op die cijfers zou zitten - dan nog zou het qua prioriteit in de top 3 van zowat elke regering moeten zitten - waarom is dat niet het geval? Of heeft men schrik dat het plukken van het iets hoger hangend fruit de "investering" dermate zou beïnvloeden dat het plots niet meer rendabel zou zijn?

Is er hier iemand die zegt dat er een volledige aftrek is op de zaak?
Die zaken worden ingebracht op de zaak, daarom is er nog geen volledige aftrek

Ik begrijp jou nog wel als je vooral in grotere bedrijven zit of voor werkt. Medewerkers van fod fin die dossiers grote ondernemingen behandelen zullen wel een betere kennis hebben, zijn naar mijn weten ook masters. Als je met de bbi te maken krijgt zullen die nog wat verder zoeken 😅

Controleurs die KMO's behandelen hebben of een notie van btw of van vennootschapsbelasting, zeker niet van beide en zijn geen boekhouder. Gewoon een bachelor diploma is voldoende hè..
En bij mijn weten gaan die nog amper fysiek de baan op

Waar lees je dat niet? Denk dat bij elke bedrijfsleider VAA wordt aangerekend voor zaken zoals PC/smartphone/internet... Of zaken zoals huisvesting, verwarming, dienstpersoneel enz... Als de vennootschap de RSZ van die bedrijfsleider betaalt dan is dat ook een VAA. Door die zaken forfaitair te belasten wordt een belachelijke gedetailleerde administratie vermeden.

En nee, dit wil niet zeggen dat je blaadje per blaadje privé moet bijhouden, wel dat je het privé voordeel moet inschatten. Net zoals bij andere zaken, je hoeft dit hier niet belachelijk te maken. Dat dit in de praktijk niet gebeurt is omdat de overheid het privé gebruik niet kan bewijzen en de bedragen relatief klein zijn.
Exact! Als ik dat pragmatisme hier aankaart dan krijg je dit als reactie.
Wel vreemd hoe dat "niet foefelen" en "pragmatisme" wel altijd leidt tot financieel voordeel en nooit omgedraaid.

Soit elke dief denkt dat hij Robin Hood is :p

Al die cowboy verhalen over zwembaden en feestjes... dat is wat mensen zien. De fiscale consequenties zijn niet zichtbaar. Maar bon, de OP ging over gefoefel met BTW-bonnetjes om een paar 100 euro belastingvrij uit de vennootschap te trekken. Dat is niet ok, laat ons duidelijk zijn.

Inschatten hoeveel % van het papierverbruik van mijn printer voor privé doeleinden was? Sorry maar dat is ronduit onnozel voor iets wat hooguit tientallen euro voor- of nadeel oplevert.

En iedereen die hier de 'voordelen' van de foefelaars beschrijft vergeet dat zelfstandigen ook nadelen hebben. Dagje ziek in je bed? Geen inkomsten. Om er maar 1 te noemen.

Terug
Bovenaan