Fraude door zelfstandigen

Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Elke week 100 euro cash afhalen, een jaar lang ? Pretty sure dat een algo bij de bank plots een vlaggetje zou opsteken.
Ten tijden van corona & oorlog heb ik beslist om wat cash in huis te halen voor het geval dat...

Ik had me wel wat vragen verwacht van de bank maar ik heb die nooit gekregen.
Er zijn heel wat goede redenen om contant geld te willen hebben:
-Weinig vertrouwen in het bank systeem
-Weinig vertrouwen in de overheid want oorlog/corona
-Contant geld werkt bijna altijd en valt niet in panne wanneer de elektriciteit eruit ligt. (oorlog)

Ik heb toen een dikke €20k uit de automaat gehaald, €650 per keer, meerdere keren per week, maanden aan een stuk.
Ondertussen al grotendeels opgesoupeerd aan resto, vakanties, gaming pc hardware, brandstof, uitgaan, voorschotten grote aankopen maar ik trek nog altijd iedere 1 a 2 maand €650 uit de muur.

Nooit iets van gehoord btw.

Ga gewoon naar de bank en zeg "Wegens de huidige geopolitieke situatie en mijn beperkt vetrouwen in de overheden en bank had ik graag €10.000 contant van mijn rekening gehaald".
Dan kunnen ze uw reden direct noteren in het systeem en uw geld bestellen voor u.
Wat gaan ze doen? Weigeren u uw eigen geld terug te geven?

Dat zijn geen broodje aap verhalen. Mijn madam zit op HR. Het is daar elke dag wel iets. Die gaan gewoon naar een louche garagist en dat komt in orde. Paar maanden geld roven en dan hop naar het volgende
Dus jij denkt werkelijk dat een werknemer zijn bedrijfsauto kan gebruiken om een Uber account aan te maken en zo wat te gaan bijklussen? Komaan, ik had je intellectueel hoger ingeschat.

https://www.uber.com/be/nl/drive/re...click_id=7cb104d1-4a3c-4714-9756-b908f8ee5e4a

Probeer het 's! Je geraakt niet eens geregistreerd bij Uber zonder dat je aan de vereisten van Taxi voldoet.

Er zullen in elke categorie (werknemer, bedrijfsleiders, steuntrekkenden, gepensioneerden,...) wel snoodaards zijn die de kantje eraf lopen. Ik geloof echter dat die ooit wel tegen de lamp zullen lopen. De grote hoop houdt zich echter aan de regels.
Gevolgd door "en hier zijn wat voorbeelden over hoe ik de regels breek".

Ik ben letterlijk nog geen enkele zelfstandige tegengekomen die niet foefelt en daar dus ook met verve over vertelt. Dus dan zou ik er niet van verschieten dat er nog veel meer is dat ze niet vertellen.

Ik ben in theorie akkoord, maar dat is toch exact hoe men beleid voert? Je wil 1 of andere sector of groep in uw gebied dus je behandelt die voordelig. Iedereen over heel de wereld doet dat.
Je kan als overheid nu ook niet veel doen zoals schijnzelfstandigen in de bouw/horeca/transport want dan moet je ook vele consultants gaan aanpakken (waarvan er veel voor de overheid werken 😅)

Gevolgd door "en hier zijn wat voorbeelden over hoe ik de regels breek".

Ik ben letterlijk nog geen enkele zelfstandige tegengekomen die niet foefelt en daar dus ook met verve over vertelt. Dus dan zou ik er niet van verschieten dat er nog veel meer is dat ze niet vertellen.
Waar breek ik regels?

Ik stel enkel dat het allemaal niet zo zwart wit is he.

Een loodgieter heeft een boormachine nodig. Is een volledig te verantwoorden bedrijfsuitgave lijkt me. Echter, diezelfde loodgieter heeft in zijn privé woning ook al 's een rekje op te hangen of zo. Dan neemt de loodgieter zijn professionele machine en gebruikt die voor privé doeleinden. Wat moeten we nu doen? Die met pek en veren aan de fiscale schandpaal nagelen? Komaan he.

- Zal ik tellen hoeveel verbruik van die printer door mijn kinderen is veroorzaakt en dat verrekenen met die pakweg 100 euro/jaar dat dat ding aan papier en cartridges kost?

- Zal ik nog een koptelefoon kopen en dan wisselen? Als het een professionele call is met die van de vennootschap en als ik de radio beluister de privé hoofdtelefoon.

- Zal ik de etentjes afmeten volgens de tijd die we over privé zaken praten? Wat zeg ik dan tegen mijn collega... Genoeg over uw kids want anders kunnen we dat hier niet meer inbrengen, hoe pak jij de laatste update van X aan he?

Sorry maar wat jij foefelen noemt is in veel gevalen niet meer als pragmatisme. Bovendien gaat de fiscus er vanuit dat bij heel wat zaken een voordeel van alle aard is en rekent daarom alvast een forfait aan. Mij goed want dan hoef ik zelf geen belachelijke administratie bij te houden.

Geloof me vrij dat er lang zoveel niet gefoefeld wordt als de goegemeente denkt.

Bij huidige werkgever kan ik dat idd beamen - zo een etentje, ne laptop, wat drank of schoolgerief ... daar maakt de zelfstandige geen spel van om publiek te maken, dat is inmiddels onderdeel van onze cultuur (als ik kijk naar mezelf zijn er behoorlijk wat foefelaars in mijn familie en vriendenkring - ik weet dat, hun kennissen weten dat, de buren weten dat) - dat draagvlak is gigantisch. Maar zoals je aangeeft en aanvoelt liggen grotere zaken een pak gevoeliger - laat ons eens de keuken van SEK nemen: die wil dan frauderen maar is te dom om te helpen donderen natuurlijk - een clever persoon koopt niet 1 maar 2 keukens, koopt die niet bij een keukenzaak maar bij een maatwerkbedrijf die bij voorkeur nog andere zaken doen, maakt de keuken voor bedrijf basic maar op factuur duur, de fancy keuken voor thuis komt nooit te sprake in de facturatie - good luck fiscus om dat eruit te vissen. Zoiets ga je dus niet of zeeeeeer zelden horen. De echt grote dingen strooi je nu eenmaal niet rond, ook die carrousel met tankkaarten zal je niet te vaak horen (tenzij collega's onder elkaar).

Dat draagvlak geld trouwens ook voor zwartwerkers die stempelen, genieten van een uitkering - dat is gewoon geweten wie dat is, wat die doen ... net als stempelen en werken voor dezelfde baas. Weerverlet is ook iets fantastisch.

Ook de systematische zaken die iedereen weet worden gewoon aanvaard: ik zou durven stellen dat het aantal klanten dat een kapper ontvangt in 99,999999999% van de gevallen niet overeenkomt met het aantal inkomsten van die klanten die aangegeven worden - zou er 1 persoon in héél ons land zijn die denk dat het wel zo is?

Waar breek ik regels?

Ik stel enkel dat het allemaal niet zo zwart wit is he.

Een loodgieter heeft een boormachine nodig. Is een volledig te verantwoorden bedrijfsuitgave lijkt me. Echter, diezelfde loodgieter heeft in zijn privé woning ook al 's een rekje op te hangen of zo. Dan neemt de loodgieter zijn professionele machine en gebruikt die voor privé doeleinden. Wat moeten we nu doen? Die met pek en veren aan de fiscale schandpaal nagelen? Komaan he.

- Zal ik tellen hoeveel verbruik van die printer door mijn kinderen is veroorzaakt en dat verrekenen met die pakweg 100 euro/jaar dat dat ding aan papier en cartridges kost?

- Zal ik nog een koptelefoon kopen en dan wisselen? Als het een professionele call is met die van de vennootschap en als ik de radio beluister de privé hoofdtelefoon.

- Zal ik de etentjes afmeten volgens de tijd die we over privé zaken praten? Wat zeg ik dan tegen mijn collega... Genoeg over uw kids want anders kunnen we dat hier niet meer inbrengen, hoe pak jij de laatste update van X aan he?

Sorry maar wat jij foefelen noemt is in veel gevalen niet meer als pragmatisme. Bovendien gaat de fiscus er vanuit dat bij heel wat zaken een voordeel van alle aard is en rekent daarom alvast een forfait aan. Mij goed want dan hoef ik zelf geen belachelijke administratie bij te houden.

Geloof me vrij dat er lang zoveel niet gefoefeld wordt als de goegemeente denkt.
Wel vreemd hoe dat "niet foefelen" en "pragmatisme" wel altijd leidt tot financieel voordeel en nooit omgedraaid.

Soit elke dief denkt dat hij Robin Hood is :p

Ik kan met de hand op het hart zeggen dat ik niet foefel. Zelfs als ik zou willen, kan ik niet foefelen.

We zijn hier met 2 bedienden die bij grote corporates werken. Alles wordt mooi in het wit betaald. Ik heb geen zwart geld en zou ook niet weten hoe ik aan zwart geld zou moeten raken. Ik gebruik tegenwoordig misschien 5x per jaar cash, voor de rest alles digitaal. Als hier een aannemer zou werken en 10000 werken zou doen en 50/50 wit/zwart zou ik aan 5000 zwart geld moeten raken. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Elke week 100 euro cash afhalen, een jaar lang ? Pretty sure dat een algo bij de bank plots een vlaggetje zou opsteken.

Ik kan perfect bij hubo of zo dingen kopen op factuur bij de bevriende aannemer en die cash terugbetalen aan hem. Ik 21% korting, hij geld uit de vennootschap gedraaid. Maar probleem is dat ik wederom geen cash heb. En het zou enkel zinvol zijn bij grote bedragen. Als ik 200 euro potgrond of 100 euro planten of 300 euro planken koop; waarom zou ik een miniem risico nemen om 50 euro te besparen ?

Het is wel zuur om te zien dat er zelfstandigen een volledige business draaien op gefoefel...
Geloof je nu echt dat wanneer je elke week 500 euro cash bij de bank zou gaan halen er ook maar enig vlaggetje zou opsteken? En zelfs dan nog, cege waarom heb jij elke week 500 euro nodig? Sorry, ik zit met een gokverslaving, ik jaag de laatste tijd nogal verl coke door de neus, ik krijg thuis niet wat ik wil en heb een goeie prostituee gevonden, ik zit met een maitresse, ik vind mijn sigaren beter als ze aangrstoken zijn met briefjes van 50.....
Echt niemand migt daar wakker van.

Geloof je nu echt dat wanneer je elke week 500 euro cash bij de bank zou gaan halen er ook maar enig vlaggetje zou opsteken?
Tuurlijk, dat is waar mijn ex constant aan werkt. Patronen zoeken in mogelijks dubieuze transacties. En mensen die cash afhalen worden direct geflagged en dat wordt dan getracked over maanden.

Of ze dat effectief gaan opvolgen is iets anders maar dat wordt wel direct opgepikt.

Tuurlijk, dat is waar mijn ex constant aan werkt. Patronen zoeken in mogelijks dubieuze transacties. En mensen die cash afhalen worden direct geflagged en dat wordt dan getracked over maanden.

Vraagje in de rand: kijkt men ook naar het omgekeerde - personen die nooit iets van de rekening halen?

Vraagje in de rand: kijkt men ook naar het omgekeerde - personen die nooit iets van de rekening halen?

Cash gewijs vermoed ik niet want mensen gebruiken hier heel zelden cash. Als je bedoelt geld dat gewoon op een rekening staat en nooit beweegt? Geen idee, ik zal het vanavond eens vragen.

Maar daar zitten zaken tussen zoals ineens een betaling naar een bedrijf uit een compleet andere regio dan wat je normaal doet. Of transactie naar iemand met een andere achternaam dan jij, etc

Overal waar je spreekt over "grijs", er is geen grijs en de regels zijn weldegelijk zwart wit
Ik spreek nergens over grijs.

De fiscus gaat immers al uit van gemengd gebruik voor heel wat zaken en verwerpt per definitie een deel van de kosten die daaraan verbonden zijn. En dat vind ik best ok want dat bespaart mij een hoop administratie.

Maar voor de buitenwereld is het wel de zelfstandige die al zijn spullen kan kopen zonder BTW en nog 's kan aftrekken van de belastingen. Wel, zo werkt dat niet hoor.

De OP spreekt van restaurantbezoekjes. Die zijn door de fiscus voor 69% aftrekbaar mits een professioneel karakter en de BTW trek je niet terug. Dus waarom zou ik een etentje met mijn professioneel netwerk dan niet inbrengen? En welke regel zou ik overtreden?

Wat de meesten hier niet snappen,

Als je iets van 1000 euro koopt met de zaak dat je privé gebruikt, is dat geen 1000 euro winst door het gefoefel. Je moet het nog altijd betalen met je eigen (bruto)geld.
BTW-ticketjes van restaurant zijn totaal niet zo interessant, je krijgt de BTW niet terug, en maar 69% aftrekbaar

Of ze dat effectief gaan opvolgen is iets anders maar dat wordt wel direct opgepikt.
Maar wat zijn juist dubieuze transacties? Als Cege maandelijks een wedde van 5000 euro op zijn rekening krijgt en hij haalt daar in de loop van de maand 2000 euro van af gaat niemand dat toch als dubieus zien.
Moest Cege geen inkomen hebben of maandelijks 7000 euro afhalen terwijl hij maar 5000 binnen krijgt of hij maandelijks zijn lidgeld van theISterrorismclub betaald en daarnaast nog ook eens alles cash afhaalt zal men zich inderdaad wel eens vragen stellen. Maar dan is de vraag ook maar of men dan ook actief gaat vragen aan cege wat hij juist van plan is.
Imo moest er zoveel controle zijn zou je toch nooit verhalen horen van persoon x of y die 200k euro's kwijt is aan zijn "nieuwe partner", de postorderbruid of sjeik muchahosolios die zijn fortuin wil vrijkopen

Wat de meesten hier niet snappen,

Als je iets van 1000 euro koopt met de zaak dat je privé gebruikt, is dat geen 1000 euro winst door het gefoefel. Je moet het nog altijd betalen met je eigen (bruto)geld.
BTW-ticketjes van restaurant zijn totaal niet zo interessant, je krijgt de BTW niet terug, en maar 69% afaftrekbaar.
En wat sommigen niet snappen is dat wanneer je op restaurant gaat met vrienden, elk zijn deel betaald er bitter weinig betaald wordt met bruto geld van diegene die wegloopt met het btw bonnetje. Dus gaat het helemaal niet over het terugtrekken van de btw maar over die 400 euro van de 500 euro grote rekening die de ontvanger van het btw bonnetje in zijn zak steekt.

Sommige factureren van aannemers zijn hier letterlijk 'afwerken WC: 1500 euro'. In realiteit was dat aankoop materiaal, volledig tegelen, plinten plaatsen, houten deurtje in de technische schacht en nog wat kleine fratsen. Als dat allemaal dergelijke facturen zijn bij de aannemer, veel succes fiscus om zijn aankoop facturen te toetsen aan zijn geleverde werken en inkomsten. Met de zonnepanelen was dat juist hetzelfde. De offerte was heel gedetailleerd, op papier - pretty sure dat die nooit in de officiele papiermolen terecht gekomen is. De factuur was 3 lijnen: "zonnepanelen merk X totaal: 11kwp; incl plaatsing", "omvormer merk X; incl plaatsing", "Voorbereiding keuring". Dat is ook zo generiek als het maar kan zijn. Die kan ook perfect 200 frames kopen op factuur en er 50 laten verdwijnen zonder dat je het ooit kan uitsnuffelen in de boekhouding.

Tenzij je een controleur met kennis van zaken op elke werf om de 2 dagen laat komen, is dat onmogelijk om op te lossen. En zeker op werven waar de mensen stukken zelf doen. Tenzij je plots maar 2 zakken cement op factuur hebt, dan zal er een bel afgaan. Maar of je er nu 150 of 200 of 250 hebt. Je moet toch al een relatief sterk dossier hebben om die 150 als fraude voorbij de rechter te krijgen.

Hier was het met de tuin van dat.
Offerte gedetailleerd per onderdeel (alles werd ook deftig afgewerkt zoals besproken)

Factuur: "Leveren en plaatsen van tegels, klinkers, boordstenen en grondwerk."

En wat sommigen niet snappen is dat wanneer je op restaurant gaat met vrienden, elk zijn deel betaald er bitter weinig betaald wordt met bruto geld van diegene die wegloopt met het btw bonnetje. Dus gaat het helemaal niet over het terugtrekken van de btw maar over die 400 euro van de 500 euro grote rekening die de ontvanger van het btw bonnetje in zijn zak steekt.
Klopt. Zoiets is laakbaar en een vorm van fraude. Doe je dat inderdaad regelmatig dan trek je best wel wat geld uit je vennootschap. Dat is niet ok.

De teneur op dit forum is echter dat er buiten dat voorbeeld nog veel meer aan de hand is, gaande van zwembaden, verbouwingen, campers en paardentrailers tot communiefeesten en skireisjes enz... Allemaal met (bruto) geld betaald door die dekselse zelfstandigen en dan als onkosten in de boekhouding geknald om de belastingdruk wat te temperen. Om nog maar te zwijgen van de leuke korting die ze krijgen via de BTW...

Ocharme toch de loontrekker die dat allemaal niet kan.

Dat zijn toch cowboy verhalen.

Zoals bedrijfsauto rijders die hun grasmachine jerrycan vullen met de tankkaart. En dan foefelen met de gereden kilometers op de ingegeven km stand.

5 euro besparen met het risico om je auto te verliezen en ontslaan te worden :hakkuh:

(Bij de madam op het werk ook iemand betrapt die uber deed met de bedrijfswagen. Needless to say dat dat niet mag)
Toen ik nog met camion reed was er zo eens een collega betrapt die de vrijdag zijn vrouw liet afkomen met de auto. Dan kon hij die ook voltanken terwijl hij zijn camion vol gooide. Hij had just niet gedacht aan de camera's die daar staan. :lol:

Terug
Bovenaan