Fraude door zelfstandigen

Verjaardagsfeest in het magazijn met drank, DJ, traiteur -> in de zaak
Bewijs maar dat het geen bedrijfsevenement was.
Dus gewoon trouwen op je verjaardag, hier had ik nog niet bij stilgestaan

Ps: we zijn de welvarende ondernemers hier effe door het slijk aan het halen, maar laat ons niet vergeten dat we allemaal wel iemand kennen die een bijberoep heeft waarmee hij amper 8 facturen maakt op een jaar (rest zonder factuur) of die kleine zelfstandige die dagelijks wat PayConiq requests uitvoert naar zijn privérekening of die van zijn vrouw of kennissen die al jaren onterecht op de ziekenkas staan

laat ons duidelijk wezen dat wij als Belgen meestal graag wat foefelen niet waar?! behalve jij natuurlijk

Dat geloof ik zeker en vast, maar digitalisering heeft ook zijn beperkingen - de creativiteit is bij momenten groot en het aantal mogelijkheden tot de nodige creativiteit is behoorlijk groot bij zelfstandigen, net als de verleiding.

Zeer goede vriend is bezig aan een verbouwing, is gisteren 2500 kg waterdichte cement gaan halen, gewoon in het zwart was geen probleem bij bouwhandel, net als een pallet gips platen en een lot dakpannen. Uiteraard wordt alles ook verwerkt door ... 2 werknemers van de overheid die halftijds werken + halftijds in bijberoep - 2 keer raden hoe die gaan betaald worden (en dat zijn geen kleine bedragen - die gasten zijn daar al maanden aan het werk - 75% blackies).

Ik zie niet in hoe je verbouwingen uit het zwarte circuit kunt halen. Je kunt nog digitaliseren en automatisch dingen laten flaggen, je zult het nooit opgelost krijgen.

Ik heb hier ook al redelijk kleine verbouwingen gedaan. Sommige zelf, sommige aannemer. Zelfs bij kleine straightforward zaken is het heel moeilijk om in te schatten hoeveel grondstoffen je nodig hebt. En de kleine knutselaar zal wel eens wat gyproc platen naar de *** helpen of wat zakken cement verprutsen of veel minder kopen dan hij nodig heeft omdat nonkel roger nog een palletje gyproc liggen heeft van een vriend van hem. Ik ben redelijk zeker dat als je alles optelt aan bouwmaterialen, de som van alle huizen vs de som van alle facturen aan bouwmateriaal er vele procenten zakken cement, gyproc, hout etc uit de witte economie verdwijnen.

Sommige factureren van aannemers zijn hier letterlijk 'afwerken WC: 1500 euro'. In realiteit was dat aankoop materiaal, volledig tegelen, plinten plaatsen, houten deurtje in de technische schacht en nog wat kleine fratsen. Als dat allemaal dergelijke facturen zijn bij de aannemer, veel succes fiscus om zijn aankoop facturen te toetsen aan zijn geleverde werken en inkomsten. Met de zonnepanelen was dat juist hetzelfde. De offerte was heel gedetailleerd, op papier - pretty sure dat die nooit in de officiele papiermolen terecht gekomen is. De factuur was 3 lijnen: "zonnepanelen merk X totaal: 11kwp; incl plaatsing", "omvormer merk X; incl plaatsing", "Voorbereiding keuring". Dat is ook zo generiek als het maar kan zijn. Die kan ook perfect 200 frames kopen op factuur en er 50 laten verdwijnen zonder dat je het ooit kan uitsnuffelen in de boekhouding.

Er zijn maar paar manieren om het op te lossen. 1) BTW op nieuwbouw verlagen zodat er minder incentive om te foefelen is - hah, gaan ze nooit doen. 2) De termijn voor verbouwingen aan 6% verkorten naar 3 of 5y om incentive tot foefelen te verlagen - maar hier zie je al dat ze de tuin of 2e verdieping gewoon gaan laten liggen voor 3 of 5y en er dan aan beginnen. 3) De ingediende plannen verwerken en naast de ingediende factureren leggen en dan "fraude" spotten. Maar dat is zo goed als onmogelijk.

Tenzij je een controleur met kennis van zaken op elke werf om de 2 dagen laat komen, is dat onmogelijk om op te lossen. En zeker op werven waar de mensen stukken zelf doen. Tenzij je plots maar 2 zakken cement op factuur hebt, dan zal er een bel afgaan. Maar of je er nu 150 of 200 of 250 hebt. Je moet toch al een relatief sterk dossier hebben om die 150 als fraude voorbij de rechter te krijgen.

Bij ons huis is het ook gefoefel geweest. We wonen hier nu 3y. Het huis is 11y oud (bouwaanvraag, EPC, wateraansluiting keuring etc zijn allemaal van 2013 en 2014, maar voor whatever reden is het attest van eerste bewoning van 2016. Het huurcontract is van 2015). Voor we er zijn komen wonen is er niet verbouwd geweest aan het huis, maar als je kijkt naar het huis en de goedgekeurde plannen, does not compute. Er is een verdieping die er volledig anders uit ziet. Dat zal ook allemaal wel zijn redenen hebben die ik waarschijnlijk niet wil weten.

Net hetzelfde met EPC bepalingen. In veel gevallen is dat toch ook 'op eer' verklaren hoe veel isolatie in de vloer zit of in de muur. En je kunt wel een plan of een foto hebben, maar met wat slechte wil is het 20cm isolatie in de hoek van de vloer en een foto en dan de rest van de vloer 10cm. Als je weet hoe het werkt, lijkt het me niet zo moeilijk om daar mee te foefelen.

Dus gewoon trouwen op je verjaardag, hier had ik nog niet bij stilgestaan

Ps: we zijn de welvarende ondernemers hier effe door het slijk aan het halen, maar laat ons niet vergeten dat we allemaal wel iemand kennen die een bijberoep heeft waarmee hij amper 8 facturen maakt op een jaar (rest zonder factuur) of die kleine zelfstandige die dagelijks wat PayConiq requests uitvoert naar zijn privérekening of die van zijn vrouw of kennissen die al jaren onterecht op de ziekenkas staan

laat ons duidelijk wezen dat wij als Belgen meestal graag wat foefelen niet waar?! behalve jij natuurlijk

Ik kan met de hand op het hart zeggen dat ik niet foefel. Zelfs als ik zou willen, kan ik niet foefelen.

We zijn hier met 2 bedienden die bij grote corporates werken. Alles wordt mooi in het wit betaald. Ik heb geen zwart geld en zou ook niet weten hoe ik aan zwart geld zou moeten raken. Ik gebruik tegenwoordig misschien 5x per jaar cash, voor de rest alles digitaal. Als hier een aannemer zou werken en 10000 werken zou doen en 50/50 wit/zwart zou ik aan 5000 zwart geld moeten raken. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Elke week 100 euro cash afhalen, een jaar lang ? Pretty sure dat een algo bij de bank plots een vlaggetje zou opsteken.

Ik kan perfect bij hubo of zo dingen kopen op factuur bij de bevriende aannemer en die cash terugbetalen aan hem. Ik 21% korting, hij geld uit de vennootschap gedraaid. Maar probleem is dat ik wederom geen cash heb. En het zou enkel zinvol zijn bij grote bedragen. Als ik 200 euro potgrond of 100 euro planten of 300 euro planken koop; waarom zou ik een miniem risico nemen om 50 euro te besparen ?

Het is wel zuur om te zien dat er zelfstandigen een volledige business draaien op gefoefel...

En het zijn nie alleen de zelfstandige hoor, werknemers zetten graag genoeg iets mee op poten om wat te profiteren

Zoals bedrijfsauto rijders die hun grasmachine jerrycan vullen met de tankkaart. En dan foefelen met de gereden kilometers op de ingegeven km stand.

5 euro besparen met het risico om je auto te verliezen en ontslaan te worden :hakkuh:

(Bij de madam op het werk ook iemand betrapt die uber deed met de bedrijfswagen. Needless to say dat dat niet mag)

(Ohja, restaurant bonnetjes scoren in de hele familie is uiteraard zijn nummer #2 favoriete hobby, dicht na #1 'kosten voor een ander met de vennootschap maken en cash laten terugbetalen')
Daaraan zie je dan wel meteen hoe mensen in elkaar zitten I guess.

Eén van mijn kameraden heeft zich door zijn vorige vriendin zo ook volledig van het paadje laten afleiden met nen van de MLM schemes. En dan herkende ik toch dingen in @mac-bc zijn openingspost: plots voorstellen van laat ons met nen helen hoop een activiteit doen + eten. Op het moment dat het BTW bonnetje kwam moesten ze met den dwijl passeren om de kwijl op te kuisen. Genant. Met door dit topic te lezen zijn er toen ook een aantal gebeurd die plots veel logischer lijken, zoals ne véél te dure drankforfait proberen pushen tijdens de activiteit terwijl den drank bij het eten nadien all-in was enzo... de discussies die daar gevoerd zijn heeft die vriendengroep wel in 2 gesplitst (niet dat het uit maakt, "de goei" hangen nog aaneen :tongue: )

Ondertussen nen andere kameraad in diezelfde groep die zelfstandig IT'er is, dik geld verdient maar daar nooit over zal spreken. Als we daarmee gaan eten en ze vragen of hij het BTW bonneke moet hebben zegt die ook gewoon "pff, daar ga ik mij niet mee bezig houden". Maar hij betaald wel altijd en rond hij de terugbetaling de bedragen voor de rest aan tafel altijd naar beneden af. Ik verwacht dat niet, ik vind dat ook niet nodig, maar het zegt wel veel over karakter imo.

Want een particulier kan geen klant zijn?

Ik begrijp dat je gerust cliënten en de fratsen van collega's wil beschermen. 15j accountant, boekhouder wil in mijn ogen niet veel zeggen 😅

Verjaardagsfeest in het magazijn met drank, DJ, traiteur -> in de zaak
Bewijs maar dat het geen bedrijfsevenement was.

En het zijn nie alleen de zelfstandige hoor, werknemers zetten graag genoeg iets mee op poten om wat te profiteren
Een particulier voor een management vennootschap? Daar ging deze thread over eh.
Voor een particulier ga je toch ook wel enige omzet mogen bewijzen ;). Ik heb recent bij een Mercedes dealer controle gehad op de flessen champagne/wijn die bij levering nieuwe wagen werden uitgedeeld. Controle uitgepikt op basis van klantenlisting van de drankenleverancier. In de goeien ouden tijd kreeg je tenminste nog gratis matjes bij uwe nieuwen auto ;), om maar te zeggen dat tijden veranderen…
Mijn schoonvader werd de aftrek relatiegeschenk geweigerd omdat hij met de feestdagen het personeel van zijn grootste klant ieder een fles had gegeven (dus pakt een team van 2-3 man met wie je afzonderlijk voor verschillende producten in contact staat). Regel zegt inderdaad 1 geschenk per klant en ze zien dat als 1 bedrijf. Dat was langs zijn kant oprecht goed bedoeld om die mensen te bedanken voor de intensieve samenwerking en gerealiseerde successen.
Een controleur heeft zijn jaarlijkse quota’s en die weet waar de quick wins zitten, daarom dat die net naar die dingen kijkt, zeker als er verder niets te rapen valt.

Een verjaardagsfeest vliegt er sowieso uit. Voor evenementen gelden strikte voorschriften, opnieuw eentje die er vaak wordt uitgepikt omdat dat opnieuw quick wins zijn. Hell je mag zelf niet zomaar in het wilde weg feestjes voor uw personeel organiseren zonder dat het een belastbaar voordeel vormt voor uw personeel. Zijn zeer strikt omschreven regels.

Natuurlijk heb je altijd cowboys die denken dat alles kan. Tot ze eens goed hun boekhouding nakijken en zien hoeveel hun boekhouder op rekening courant heeft weggeboekt. Dat zijn ook de sjarels die hun mails/management letters niet lezen en dus de melding van de boekhouder over de niet-aftrekbaarheid niet zien. Tot ze een nieuwe wagen willen leasen en de leasingmaatschappij het krediet weigert omdat ze een te hoog oplopende rekening courant hebben openstaan.

Een particulier voor een management vennootschap? Daar ging deze thread over eh.
Voor een particulier ga je toch ook wel enige omzet mogen bewijzen ;). Ik heb recent bij een Mercedes dealer controle gehad op de flessen champagne/wijn die bij levering nieuwe wagen werden uitgedeeld. Controle uitgepikt op basis van klantenlisting van de drankenleverancier. In de goeien ouden tijd kreeg je tenminste nog gratis matjes bij uwe nieuwen auto ;), om maar te zeggen dat tijden veranderen…
Mijn schoonvader werd de aftrek relatiegeschenk geweigerd omdat hij met de feestdagen het personeel van zijn grootste klant ieder een fles had gegeven (dus pakt een team van 2-3 man met wie je afzonderlijk voor verschillende producten in contact staat). Regel zegt inderdaad 1 geschenk per klant en ze zien dat als 1 bedrijf. Dat was langs zijn kant oprecht goed bedoeld om die mensen te bedanken voor de intensieve samenwerking en gerealiseerde successen.
Een controleur heeft zijn jaarlijkse quota’s en die weet waar de quick wins zitten, daarom dat die net naar die dingen kijkt, zeker als er verder niets te rapen valt.

Een verjaardagsfeest vliegt er sowieso uit. Voor evenementen gelden strikte voorschriften, opnieuw eentje die er vaak wordt uitgepikt omdat dat opnieuw quick wins zijn. Hell je mag zelf niet zomaar in het wilde weg feestjes voor uw personeel organiseren zonder dat het een belastbaar voordeel vormt voor uw personeel. Zijn zeer strikt omschreven regels.

Natuurlijk heb je altijd cowboys die denken dat alles kan. Tot ze eens goed hun boekhouding nakijken en zien hoeveel hun boekhouder op rekening courant heeft weggeboekt. Dat zijn ook de sjarels die hun mails/management letters niet lezen en dus de melding van de boekhouder over de niet-aftrekbaarheid niet zien. Tot ze een nieuwe wagen willen leasen en de leasingmaatschappij het krediet weigert omdat ze een te hoog oplopende rekening courant hebben openstaan.

Dus wat zeg je nu ? De doorsnee zelfstandige hangt in de galg klaar tot de beul het stoeltje wegtrapt? Alleen gebeurt het niet vaak dat het stoeltje weggetrapt wordt ? Waarom worden de stoeltjes dan niet weggetrapt ?

Zoals bedrijfsauto rijders die hun grasmachine jerrycan vullen met de tankkaart. En dan foefelen met de gereden kilometers op de ingegeven km stand.

5 euro besparen met het risico om je auto te verliezen en ontslaan te worden :hakkuh:

(Bij de madam op het werk ook iemand betrapt die uber deed met de bedrijfswagen. Needless to say dat dat niet mag)

Andere kennis werkt als arbeider ik een bedrijf.
Rijden meerdere camions die gaan leveren dus op diesel. Ze hebben allen een "tankkaart" gekregen voor diesel - behalve ze elke maand wat cash voor (wel geen heel groot bedrijf) "die paar liter merkt men toch nie of dat in de camions gaat of niet"

Werknemer goedkoop kunnen taken
Werkgever cash in de zaak + onkosten, allè hup

Andere die kiezen op welke dagen ze tijdelijk werkloosheid zijn, verdoken 4/5. Zij zijn thuis op hun favoriete dag, baas moet praktisch niks betalen die dag. Iedereen blij

Je leest maar half precies

Zelfstandige koopt flessen wijn op de zaak als "relatiegeschenk", zuipt die zelf uit
Komt de fiscus is pier, Jef, Pol de klant want er is ooit een werkje gedaan bij die mensen (incl factuurtje) en geen zorgen, moest de fiscus hun het vragen bevestigen die wel dat ze die fles gekregen hebben.

Dat was ook geen personeelsfeest of geboekt als verjaardagsfeest
Geboekt als evenement in het gebouw van de onderneming "voorstelling nieuw gamma/product"

De discussie over omzet cijfers heb ik ook al vaker gehad, daar kan je alles mee bewijzen en ook niks

Ik ken er nog die coronasteun vroegen want maanden geen omzet (aah nee die werden het kwartaal nadien ingeboekt 😂)

Ik ken er nog die coronasteun vroegen want maanden geen omzet (aah nee die werden het kwartaal nadien ingeboekt 😂)
In onze familie zit iemand die 15 jaar op de ziekenkas stond, en nu ze op pensioen is gaat ze flexijobben om bij te verdienen. Opeens is ze niet meer ziek. Het zit gewoon ingebakken in de mens / Belg, je kan het moeilijk op de zelfstandigen steken vind ik

De Belg drinkt graag (eten & drinken), dat zit in onze cultuur. Maar zwartwerk en dergelijke zit toch ook diep in onze natuur. En dat komt denk ik omdat onze werkgever €5500 moet betalen zodat we daar zelf €2250 aan overhouden. Als we allemaal netto zouden hebben wat we bruto krijgen, het zou veel minder gebeuren. Maar dan zitten we natuurlijk in een systeem zoals Amerika.

In onze familie zit iemand die 15 jaar op de ziekenkas stond, en nu ze op pensioen is gaat ze flexijobben om bij te verdienen. Opeens is ze niet meer ziek. Het zit gewoon ingebakken in de mens / Belg, je kan het moeilijk op de zelfstandigen steken vind ik

De Belg drinkt graag (eten & drinken), dat zit in onze cultuur. Maar zwartwerk en dergelijke zit toch ook diep in onze natuur. En dat komt denk ik omdat onze werkgever €5500 moet betalen zodat we daar zelf €2200 aan overhouden. Als we allemaal netto zouden hebben wat we bruto krijgen, het zou veel minder gebeuren. Maar dan zitten we natuurlijk in een systeem zoals Amerika.
Tuurlijk

Daarmee dat ik ook al zei dat het zeker niet alleen de zelfstandige is.

Gewoon "dom" zwartwerk is minder denk ik. Men begint wel inventiever te worden

Nu ik die zaken hierboven lees over tanken... Een andere maat van mij, eveneens schijnzelfstandige, is projectleider bij een bouwbedrijf. Zelfde verhaal: van projectleider in loondienst naar "zelfstandige" gegaan, factureert enkel aan zijn werkgever.

Heeft in principe opnieuw enkel een laptop, een blad papier en een stylo als onkosten. Maar halleluja, daar heb je nog de auto. Dus wat heeft hij gedaan? Een hybride auto gekocht op zijn BV (met alle fiscale voordelen vandien) terwijl hij mag tanken aan de grote dieseltank voor de camions van het bedrijf waar hij voor werkt. :unsure:

@iamhollywood : ik hoor het je graag zeggen dat het in de praktijk allemaal niet zo simpel is. Maar waarom is het dan schering en inslag? Neem nu dat ganse, fors groeiende, leger aan schijnzelfstandigen in dit land. Waarom wordt daar niet tegen opgetreden? Dat is toch heel makkelijk te checken? Als de gefactureerde bedragen >90% aan dezelfde "klant" zijn. -> Alarmbellen.

Nu ik die zaken hierboven lees over tanken... Een andere maat van mij, eveneens schijnzelfstandige, is projectleider bij een bouwbedrijf. Zelfde verhaal: van projectleider in loondienst naar "zelfstandige" gegaan, factureert enkel aan zijn werkgever.

Heeft in principe opnieuw enkel een laptop, een blad papier en een stylo als onkosten. Maar halleluja, daar heb je nog de auto. Dus wat heeft hij gedaan? Een hybride auto gekocht op zijn BV (met alle fiscale voordelen vandien) terwijl hij mag tanken aan de grote dieseltank voor de camions van het bedrijf waar hij voor werkt. :unsure:

@iamhollywood : ik hoor het je graag zeggen dat het in de praktijk allemaal niet zo simpel is. Maar waarom is het dan schering en inslag? Neem nu dat ganse, fors groeiende, leger aan schijnzelfstandigen in dit land. Waarom wordt daar niet tegen opgetreden? Dat is toch heel makkelijk te checken? Als de gefactureerde bedragen >90% aan dezelfde "klant" zijn. -> Alarmbellen.

Of begin al keer met wie zowel (deeltijds) in loondienst is (was) en (daarna) zelfstandige is bij hetzelfde bedrijf te controleren.

Of kijk wie al 10+y enkel factureert aan 1 bedrijf.

OF OF OF OF

Zo moeilijk kan het inderdaad niet zijn om de grote excessen eruit te halen.

Maar het zal een kwestie van willen zijn omdat ze maar al te goed weten dat de fiscale druk nogal excessief is in bepaalde sectoren/gebieden/domeinen/...

Tuurlijk

Daarmee dat ik ook al zei dat het zeker niet alleen de zelfstandige is.

Gewoon "dom" zwartwerk is minder denk ik. Men begint wel inventiever te worden

Ik heb hier nu wat afgegeven op de (schijn-)zelfstandigen. Maar wie mij kent weet dat ik evenzeer, of zelfs nog meer, afgeef op sociale profiteurs.

Uiteindelijk vind ik het allebei nefast voor de maatschappij. Veel mensen onderschatten hoe verschrikkelijk ontwrichtend deze zaken werken in de hoofdjes van de mensen.
Ik bedoel: de meeste mensen willen gerust een stuk belastingen betalen om een maatschappij mee vorm te geven, als ze weten dat het goed besteed wordt. Maar van zodra er het gevoel ontstaat dat er profitariaat is wat onbestraft blijft, is dat een enorme katalysator op het egoïsme-denken. De sociale profiteurs zullen naar de sjoemelende zelfstandigen wijzen om hun eigen gedrag goed te praten en vice versa. Niemand heeft nog schroom. Het wordt (blijkbaar) stilaan breed getolereerd.

Resultaat: de cowboys en de foefelaars trekken altijd aan het langste einde. De brave huisvader betaalt altijd het gelag. En hoe meer je laat betijen, hoe extremer dat effect. Dat is gewoon desastreus voor een samenleving. Op die manier nudge je mensen gewoon naar slecht gedrag. Dat wil je toch niet hebben?!

Dus terwijl er 1 600 000 mensen betaald worden door de gemeenschap in dit land, wordt deze kerntaak blijkbaar verwaarloosd. De sociale inspectie en de belastingsinspectie zouden er bovenop moeten zitten. Duidelijke regels. Steng handhaven. En in plaats van een negatieve spiraal, creëer je een positieve spiraal omdat niemand er nog maar aan zal denken om iets te proberen omwille van de strenge handhaving. Maar ook de sociale controle zal groter zijn. Het zal minder getolereerd worden. Je zal scheef bekeken worden als je probeert te sjoemelen.

Tenzij die bedrijfswagen een taxi was geloof ik daar nu 's helemaal niks van. Je kan in Belgie enkel voor Uber rijden met een voertuig dat als taxi is geregistreerd. Dat betekent dat je de nummerplaat moet vervangen en de wagen laten uitrusten met specifieke software.

Dit soort broodje-aap verhalen (en zo staan er hier nog) zijn compleet uit de lucht gegrepen.

Er zullen in elke categorie (werknemer, bedrijfsleiders, steuntrekkenden, gepensioneerden,...) wel snoodaards zijn die de kantje eraf lopen. Ik geloof echter dat die ooit wel tegen de lamp zullen lopen. De grote hoop houdt zich echter aan de regels.
Heel die wagenfiscaliteit is gewoon absurd. Thuisverpleegkundigen met wagens alsof ze Chirurg of CEO zijn, dat is toch enkel in België dit fenomeen? Beperk de fiscaliteit tot echte beroepswagens en sluit achterpoortjes. Idem met gewone salariswagens. Hier valt super veel te rapen, zonder de werkende man te raken, want dit is uiteindelijk luxe, die niemand nodig heeft. Een Dacia doet ook zijn werk, daar hebben ze in Zuid-Europa geen probleem mee, enkel in België is dat te min.
Ik zie toch geen zelfstandige thuisverpleegkundigen in dat soort wagens rondrijden. Zelfstandige (thuis)verpleegkundigen kiezen hun tarieven niet zelf he. Die verdienen meer als meer tijd spenderen. Hoeveel van hun omzet ze aan een wagen willen spenderen moeten die toch zelf weten. Daar heeft niemand iets over te zeggen. Bovendien is dat nu 's een beroepscategorie voor wie de wagen echt noodzakelijk is voor de uitvoering van hun job. Dus hey, een Dacia zal wel volstaan he! Als we naar een maatschappij gaan waarbij een zelfstandige niet zelf mag beslissen welk materiaal hij gebruikt dan zit er iets grondig mis.

Waarom hebben chauffagisten gereedschap nodig van dure merken zoals Facom of Festool? Een schroevendraaier uit de Lidl draait ook vijzen... Waarom rijden die in bestelwagens van Mercedes? Een remorque achter de dacia volstaat toch?

Luxe die niemand nodig heeft... klinkt nogal communistisch.

Of begin al keer met wie zowel (deeltijds) in loondienst is (was) en (daarna) zelfstandige is bij hetzelfde bedrijf te controleren.

Of kijk wie al 10+y enkel factureert aan 1 bedrijf.

OF OF OF OF

Zo moeilijk kan het inderdaad niet zijn om de grote excessen eruit te halen.

Volledig akkoord.

Maar het zal een kwestie van willen zijn omdat ze maar al te goed weten dat de fiscale druk nogal excessief is in bepaalde sectoren/gebieden/domeinen/...

Ik weet dat jij niet per se achter die uitspraak staat, maar dat is echt een schandalig flauw excuus. Zo voer je geen beleid. Dus ik kan alleen maar hopen dat dit niet de achterliggende gedachte is...

Tenzij die bedrijfswagen een taxi was geloof ik daar nu 's helemaal niks van. Je kan in Belgie enkel voor Uber rijden met een voertuig dat als taxi is geregistreerd. Dat betekent dat je de nummerplaat moet vervangen en de wagen laten uitrusten met specifieke software.

Dit soort broodje-aap verhalen (en zo staan er hier nog) zijn compleet uit de lucht gegrepen.

Dat zijn geen broodje aap verhalen. Mijn madam zit op HR. Het is daar elke dag wel iets. Die gaan gewoon naar een louche garagist en dat komt in orde. Paar maanden geld roven en dan hop naar het volgende

Er zijn er zelfs die hun bedrijfsauto verkopen aan louche handelaars en dan in de rechtbank mogen komen. Maar het geld, dat is uiteraard al lang gaan vliegen.

Deze week nog een die een ziektebriefje zelf geprint had met een gescande handtekening van dokter. Alleen had die er niet op gelet dat zijn print screen van Word een rode kronkellijn had wegens typfout in het ziektebriefje... Drumroll, zijn uitleg was 'jaja, dat kan wel zijn, maar ik heb soms dissociaties in mijn hoofd en dan doe ik zulke dingen' (als dat je verdediging is...)

Om nog te zwijgen over die keer dat er iemand was met een vervalste ID kaart die pas door de mand viel bij het proberen inschrijven in DIMONA.

Ik kan een boek met "possible, not probable" maar wel effectief gebeurd schrijven. En dan zijn er nog de confidentiele dingen zie thuis niet kan/mag/wil delen...

Er zullen in elke categorie (werknemer, bedrijfsleiders, steuntrekkenden, gepensioneerden,...) wel snoodaards zijn die de kantje eraf lopen. Ik geloof echter dat die ooit wel tegen de lamp zullen lopen. De grote hoop houdt zich echter aan de regels.

Ik zie toch geen zelfstandige thuisverpleegkundigen in dat soort wagens rondrijden. Zelfstandige (thuis)verpleegkundigen kiezen hun tarieven niet zelf he. Die verdienen meer als meer tijd spenderen. Hoeveel van hun omzet ze aan een wagen willen spenderen moeten die toch zelf weten. Daar heeft niemand iets over te zeggen. Bovendien is dat nu 's een beroepscategorie voor wie de wagen echt noodzakelijk is voor de uitvoering van hun job. Dus hey, een Dacia zal wel volstaan he! Als we naar een maatschappij gaan waarbij een zelfstandige niet zelf mag beslissen welk materiaal hij gebruikt dan zit er iets grondig mis.

Waarom hebben chauffagisten gereedschap nodig van dure merken zoals Facom of Festool? Een schroevendraaier uit de Lidl draait ook vijzen... Waarom rijden die in bestelwagens van Mercedes? Een remorque achter de dacia volstaat toch?

Luxe die niemand nodig heeft... klinkt nogal communistisch.

Ik weet dat jij niet per se achter die uitspraak staat, maar dat is echt een schandalig flauw excuus. Zo voer je geen beleid. Dus ik kan alleen maar hopen dat dit niet de achterliggende gedachte is...

Ik ben in theorie akkoord, maar dat is toch exact hoe men beleid voert? Je wil 1 of andere sector of groep in uw gebied dus je behandelt die voordelig. Iedereen over heel de wereld doet dat.

Resultaat: de cowboys en de foefelaars trekken altijd aan het langste einde. De brave huisvader betaalt altijd het gelag. En hoe meer je laat betijen, hoe extremer dat effect. Dat is gewoon desastreus voor een samenleving. Op die manier nudge je mensen gewoon naar slecht gedrag. Dat wil je toch niet hebben?!
Misschien moet je ook een cowboy/foefelaar worden en ga je je daardoor beter voelen.

Zal je even meegeven welke grijze zone deze zelfstandige freelancer opzoekt:

- Ik heb een printer gekocht en de factuur ingebracht. Dat ding staat in de kamer die ik (privé persoon) als kantoorruimte verhuur aan mijn vennootschap. In de praktijk print ik zo goed als niks. Mijn kinderen daarentegen... Die printen bij momenten aan de lopende band voor hun schooltaken. Als er echter papier en cartridges nodig zijn dan koop ik die gewoon met vennootschap.

- Ik heb Earpods gekocht en ingebracht. Die dingen gebruik ik voor professionele calls tijdens mijn opdrachten. Uiteraard luister ik daarmee ook gewoon naar muziek. Ik maak echter geen onderscheid tussen de tijd dat ik die dingen professioneel gebruik of privé. Maar heb wel de volledige factuur in de boekhouding gestoken.

- Ik ga elke maand eten met drie bevriende collega's (= freelancers met dezelfde specialiteit als ik). We praten daar over onze opdrachten, delen tips en helpen mekaar wel 's aan een contact of een idee enz... Dat is netwerken en beschouw ik als professioneel. Echter, we praten er ook wel over onze kids, vakanties, relaties, ... Elk betaalt om beurten het etentje en dat BTW-bonneke verdwijnt ook naar de boekhouding. Terwijl we de helft van de tijd privé gesprekken hebben.

Shame on me!!!

Terug
Bovenaan