Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

Ik vind het ook wel straf om iets verplichten te verantwoorden door te zeggen 'sommige mensen kiezen er voor'.
Neen, er werd hier gedaan alsof dat in het rijtje van onmenselijkheden (slavernij, lijfstraffen, etc.) stond.

Opnieuw het systeem van landloperkolonies is niet afgeschaft omdat het systeem niet werkte, of onmenselijk was, maar omdat dakloosheid bestraffen illegaal was.

Sorry maar als je mensen Criminelen wil gaan opsluiten in kampen om te heropvoeden ben je niet echt wel respectvol bezig. Maar ik wil gerust wel een kolonie oprichten voor u opdat we je eens wat kunnen heropvoeden (mja deze zin zegt wel veel over het niveau van discussie).
En lees u misschien eens wat meer in over zulke zaken vooraleer je het begint te romantiseren.

Mijn kennis komt van erover te lezen en erover te praten met mensen die ooit nog in dat specifieke penitentiair systeem hebben gewerkt. Die mensen zijn het erover eens dat dit werkt voor een bepaald type mens.

Er valt weinig te romantiseren aan penitentiaire systemen, weet je zelf ook. Dat zijn plekken van triestesse voor mensen bij wie het vaak op meerdere punten in hun leven (zowel door anderen als eigen schuld) is fout gelopen.

Ik zie @nestorius hier continu met oplossingen komen. Namelijk "misscihien moeten we eens naar de oorzaak kijken en die aanpakken".

Nu ik vind het opmerkelijk dat de klassieke linkse BG squad constant loopt te zeggen: Er is een probleem, maar we hebben geen oplossing ervoor (uiteraard want hun type oplossing heeft jarenlang nooit gewerkt), om dan vervolgens elke andere oplossing - we hebben het tenslotte over extreem zware criminele feiten waarbij het leven van anderen zwaar in gevaar wordt gebracht - weggelachen en belachelijk gemaakt wordt. Dergelijk houding is echt problematisch. Ah ons beproefd recept werkt niet, laat ons maar alle andere zaken belachelijk maken. Een beetje zoals een kleuter die zegt: "ik krijg geen gelijk, de anderen dan ook niet"

Zeggen we moeten naar de oorzaak kijken en die aanpakken is vaag en geen oplossing. Trouwens het gebrek aan structuur en regels in die jongens is vrij goed gedocumenteerd, geven jullie dan maar eens concrete ideeën hoe dat aan te pakken. In hun gezinnen functioneren ze niet, in pleeggezinnen (als ze daar geraken) evenmin en blijven ze zichzelf soms gewelddadig opstellen naar hun pleegouders.

Jullie doen mij echt zo’n beetje denken aan van die strenge 60s ouders die hun balorige zoon naar de kostschool of naar het leger willen sturen zodat ze daar leren om een echte vent te worden.

Neen, er werd hier gedaan alsof dat in het rijtje van onmenselijkheden (slavernij, lijfstraffen, etc.) stond.

Opnieuw het systeem van landloperkolonies is niet afgeschaft omdat het systeem niet werkte, of onmenselijk was, maar omdat dakloosheid bestraffen illegaal was.

Mijn kennis komt van erover te lezen en erover te praten met mensen die ooit nog in dat specifieke penitentiair systeem hebben gewerkt. Die mensen zijn het erover eens dat dit werkt voor een bepaald type mens.

Er valt weinig te romantiseren aan penitentiaire systemen, weet je zelf ook. Dat zijn plekken van triestesse voor mensen bij wie het vaak op meerdere punten in hun leven (zowel door anderen als eigen schuld) is fout gelopen.

Nu ik vind het opmerkelijk dat de klassieke linkse BG squad constant loopt te zeggen: Er is een probleem, maar we hebben geen oplossing ervoor (uiteraard want hun type oplossing heeft jarenlang nooit gewerkt), om dan vervolgens elke andere oplossing - we hebben het tenslotte over extreem zware criminele feiten waarbij het leven van anderen zwaar in gevaar wordt gebracht - weggelachen en belachelijk gemaakt wordt. Dergelijk houding is echt problematisch. Ah ons beproefd recept werkt niet, laat ons maar alle andere zaken belachelijk maken. Een beetje zoals een kleuter die zegt: "ik krijg geen gelijk, de anderen dan ook niet"

Zeggen we moeten naar de oorzaak kijken en die aanpakken is vaag en geen oplossing. Trouwens het gebrek aan structuur en regels in die jongens is vrij goed gedocumenteerd, geven jullie dan maar eens concrete ideeën hoe dat aan te pakken. In hun gezinnen functioneren ze niet, in pleeggezinnen (als ze daar geraken) evenmin en blijven ze zichzelf soms gewelddadig opstellen naar hun pleegouders.
Straf zeg. Het is weer de schuld van links. En daarom gaan we iets uit het verleden terug invoeren dat ooit afgeschaft geweest is. Waarschijnlijk omdat het de armoede uit de wereld geholpen heeft :sarcastic: . Maar deze keer gaat het wel werken. Ik geloof dat een bekende natuurkundige heeft daar ooit een uitspraak over gedaan.

Jullie doen mij echt zo’n beetje denken aan van die strenge 60s ouders die hun balorige zoon naar de kostschool of naar het leger willen sturen zodat ze daar leren om een echte vent te worden.
Beetje off -topic maar als verwijzend naar de verhalen van opa/vader/nonkel had ik de indruk dat het leger toch zo slecht niet was ... nu goed, ik kan er zelf niet over meepraten en de verhalen die je hoort zullen ook wel de beste zijn natuurlijk. Thuis op de kast staat wel een foto van vader voor en na het leger: 10kg verschil (meer bij het verlaten van het leger).

Pardon? Ik heb hier posts vol geschreven over oplossingen. En hou toch eens op met "klassieke linkse BG-squad", dat geeft alleen aan dat je op voorhand al niet wilt horen wat er gezegd wordt.

Maar nòg maar eens dan, hoewel ik het hier al herhaaldelijk ben tegengekomen. Het acute geweld bestraffen uiteraard en mensen oppakken. Daarna ervoor zorgen dat straffen onder de 3 jaar ook uitgevoerd worden, zodat het niet lijkt alsof niemand erom geeft tot het plots te laat is en ze lang weg moeten. Zwaarder optreden tegen bendes en tegen haatdragende ronselaars. Maar tegelijk ook kijken naar alternatieve straffen en minder repressieve straffen voor kleine misdrijven (voor iedereen) om ten eerste gevangenisdruk onder controle te houden en ten tweede omdat elke studie aangeeft dat dàt veel beter helpt tegen recidivisme en veel minder kost dan harder optreden.
Dat is de repressiekant, dan de andere kant: Integratieprojecten opzetten, gemeenschapswerking, geld stoppen in taalcursussen. Discriminatie zwaar aanpakken, inzetten op gelijke kansen. Projecten uitbreiden binnen de politie om aan buurtwerking te doen, zwaar investeren in infrastructuren en scholen/bijlessen. De leefwereld daar verbeteren. Sociale woningen verspreiden in plaats van concentreren...

Dat lijstje dat hier stond, het is niet alsof daar geen verbetering aan mogelijk is: Durven kijken naar hoé die mensen wonen en wat we daaraan kunnen/moeten doen, durven kijken naar het feit dat we misschien wel betaalbaar onderwijs aanbieden, maar objectief vaststaat dat die specifieke groep daar net de achterblijvers zijn en geen vruchten van plukken. Dat is de andere kant van het "durven benoemen" en dat is een even groot taboe, hoor.

Want dan komt de reactie: dat pamperbeleid hebben we al lang genoeg geprobeerd. Wel, volgens mij niet. Volgens mij hebben we dat altijd halfslachtig geprobeerd, met telkens een grote rem op, want "niet bepamperen, hè". En dààr zien we nu de resultaten van. Al die oplossingen zijn pas voor over een paar generaties, eerder is zoiets onmogelijk. En dan moeten we daar nu in investeren.

Maar het ben ik die zogezegd niet met oplossingen kom, in tegenstelling tot wettelijk onmogelijke (en ethisch totaal ongewenste) landloperkolonies, waarbij je geen énkele aanwijzing hebt dat het ook effectief zou zijn. Net zoals alle sociologische studies ernaar wijzen dat strenger straffen en erop meppen niét helpt tegen recidieve en niet afschrikkend werkt, en vaak net meer kost, maar dat tóch je "oplossing" blijft, want dat klinkt veel beter.

Straf zeg. Het is weer de schuld van links. En daarom gaan we iets uit het verleden terug invoeren dat ooit afgeschaft geweest is. Waarschijnlijk omdat het de armoede uit de wereld geholpen heeft :sarcastic: . Maar deze keer gaat het wel werken. Ik geloof dat een bekende natuurkundige heeft daar ooit een uitspraak over gedaan.
Lees jij wat ik schrijf? Landloperkolonies zijn nooit afgeschat, ze zijn 'uitgedoofd', omdat het opsluiten van mensen die niet echt iets misdaan hadden illegaal was. Een halve stad afbreken is dat wel, dus je kan daar altijd mensen voor straffen/maatregelen voor nemen die dat gedrag in de toekomst gaan voorkomen.

Ik denk dat we de uitwassen van de massamigratie en het ontstaan van getto's wel op het conto van links mogen schuiven. Ik denk dat rechts voldoende heeft opgeroepen of om 1) de migratie te beperken OF om die 2) die mensen verplicht te laten integreren/assimileren. Maar dat was allemaal RaCiSTisch, multiculti was rijkdom en die mensen gingen onze pensioenen betalen.

Beetje off -topic maar als verwijzend naar de verhalen van opa/vader/nonkel had ik de indruk dat het leger toch zo slecht niet was ... nu goed, ik kan er zelf niet over meepraten en de verhalen die je hoort zullen ook wel de beste zijn natuurlijk. Thuis op de kast staat wel een foto van vader voor en na het leger: 10kg verschil (meer bij het verlaten van het leger).
Als ik de rode draad door veel van die verhalen volg is mijn conclusie eerder dat men vooral heeft leren pinten drinken eventueel aangevuld met nog wat kwajongensstreken en een vrachtwagenrijbewijs. Ik denk dat het voordeel van het leger vooral was dat je verplicht samen zat met anderen en je op die manier wel wat meer respect kreeg voor mensen die je niet kent. En dat iedereen tot op zekere hoogte een gelijke behandeling kreeg.

Och, nu gaan we alweer de kant op dat het de schuld is van links. We zijn weer rond mensen. Ik verwijs ten eerste graag nogmaals naar mijn post in het begin van deze thread, die dit soort discussievervalsing voorspeld heeft, en ten tweede: kan je eens eindelijk eerlijk in discussie gaan?

Als je erkent dat een bepaald probleem enorm complex is en dus een hele brede waaier aan oplossingen en maatregelen nodig heeft die een hele tijd gaan duren vooraleer ze effect hebben, dan is dat niet hetzelfde als excuses zoeken of niet met oplossingen komen. Jij en, als je dan toch in kampjes wilt opdelen, (extreem)rechts maken de fout dat een oplossing zogezegd geen oplossing is als er niet onmiddellijk iets van te zien is, en we dezelfde dag nog resultaat zien.

Veel van wat er hier wordt bovengehaald zijn geen duurzame oplossingen, maar pure (soms zelfs racistische) straffen die de oorzaak niet aanpakken, maar gewoon de wens van een bepaalde schuimbekkende massa om die stoute bruine jongetjes keihard op hun bek te zien krijgen invullen. En wat mij betreft is dat OK: als je mening is dat keiharde repressie en strafkampen de beste manier is om zulke criminaliteit in te dijken dan mag je dat vinden, maar kom dan niet af met van die intellectueel oneerlijke rotzever als 'de klassieke links squad heeft geen oplossingen'.

Om een voorbeeld te geven van hoe belachelijk jouw denkwijze is: als er wordt gezegd dat er landelijk gezien een enorme stijging is qua longkanker, dan kan je wel gaan roepen dat 'iedereen aan de chemo!' de oplossing is, maar dat verandert nog steeds niets aan de oorzaak van die stijging. Sporten we te weinig? Roken we meer? Is er een omgevingsfactor? Ja, die chemo helpt voor mensen die het al hebben en is dus een deel van de oplossing, maar als je dat probleem echt wilt oplossen moet je kijken naar al die mogelijke oorzaken. En om daar dan iets van verandering in te brengen, dat is enorm complex en vergt jaren vooraleer je een resultaat ziet. Dat toegeven (en bijgevolg niet met een pasklare oplossing over de brug komen, want bijna belachelijk complex) is niet hetzelfde als excuses zoeken of bepamperen of weet ik veel.

En dat voorbeeld is natuurlijk niet 1:1 te vertalen, maar het duidt wel wat het probleem is met jouw denkwijze. Straffen, straffen, straffen. Als we maar zware straffen zien! Keiharde repressie! En zwaardere straffen moeten er voor mij ook zijn, maar dat verandert niets, maar dan ook niets, aan het onderliggende probleem. Dus als je dat ook wilt oplossen dan ga je toch ook eens moeten kijken naar de factoren die dit gedrag veroorzaken. Da's misschien wat te links voor je (want ja, kampen, en je wilt je toch niet identificeren met de linkse squad) maar toch is het zo.

En zelfs als je dat niet wilt doen en echt enkel voor de keiharde repressie wilt gaan, dan moet je nog niet afkomen met die slaplullige zever genre 'links komt niet met oplossingen af'. Er zijn zo veel problemen in de wereld die een enorm complexe oplossing vragen die niemand hier in deze thread zomaar eventjes puntje per puntje kan uit elkaar zetten, dat wil niet zeggen dat de simpele pleistertjes op de wonde die jij vaak voorstelt dan beter zijn. Als jij zegt dat de oplossing voor armoede in de wereld 'meer geld drukken' is dan maakt dat jouw mening niet meer waard dan die van iemand die zegt 'het is wel wat complexer dan dat' puur omdat jij met een 'oplossing' over de brug komt.

Het kan beide hoor. Ik roep al jaren dat justitie veel strenger moet, maar dan wel binnen het legale en ethisch correcte. Het feit dat ik daar ook bij roep dat men ook wel moet kijken naar oplossingen die de oorzaak aanpakken maakt van mij geen linkse woke apologist, dat maakt dat ik wat verder kan kijken dan enkel aan symptoombestrijding doen.

Laatst bewerkt:
Dader rijd in een gehuurde Mercedes Amg en dan praten over armoede :)

Gaat echt tijd worden dat voor elk bewezen misdrijf er een inhouding van een jaar komt op de kinderbijslag, oplossing volgens vele sommige: ze nog meer geld geven :)

Lees jij wat ik schrijf?
Bij deze niet meer
Landloperkolonies zijn nooit afgeschat, ze zijn 'uitgedoofd', omdat het opsluiten van mensen die niet echt iets misdaan hadden illegaal was. Een halve stad afbreken is dat wel, dus je kan daar altijd mensen voor straffen/maatregelen voor nemen die dat gedrag in de toekomst gaan voorkomen.
echt makker, lees u eens wat meer in over die kolonies. De grootste kritiek die er altijd op gekomen is is dat het de facto een ghetto was voor armen en men er bijzonder moeilijk terug kon uit komen en de armoede zich doorzetten generaties lang. Hoe je dan niet kan inzien dat dit gewoon een verderzetting is van de huidige problematiek begrijp ik echt niet.

Ik denk dat we de uitwassen van de massamigratie en het ontstaan van getto's wel op het conto van links mogen schuiven. Ik denk dat rechts voldoende heeft opgeroepen of om 1) de migratie te beperken OF om die 2) die mensen verplicht te laten integreren/assimileren. Maar dat was allemaal RaCiSTisch, multiculti was rijkdom en die mensen gingen onze pensioenen betalen.
Alsof het vingerwijzen de zaken gaat oplossen. Natuurlijk heeft links boter op het hoofd en de zaken veel te romantisch voor gesteld. Maar ook rechts is mede verantwoordelijk want men heeft altijd tegen gewerkt, die mensen scheef bekeken en ooit geen kans willen geven. Dan moet je ook niet de verantwoordelijkheid pogen bij een ander te leggen maar misschien eens eerst naar jezelf kijken.

Dader rijd in een gehuurde Mercedes Amg en dan praten over armoede :)

Gaat echt tijd worden dat voor elk bewezen misdrijf er een inhouding van een jaar komt op de kinderbijslag, oplossing volgens vele sommige: ze nog meer geld geven :)
Wie wil een dader hier nog meer geld geven, precies?

Ik vind het opmerkelijk hoe jij (of is dat als woordvoerder voor de "rechtse squad"?) hier mensen in kampen verdeelt omdat ze het niet eens zijn met een compleet out of the blue voorstel zoals "landloperskolonies". Dat je dan nog verontwaardig bent dat zoiets lacherig wordt onthaald, maar als voorstander van een open geest afkomt met "linkse squad" is gewoon de kers op de taart. Hoe ga jij het concept van een landloperskolonie toepassen op 100den jongeren, die een hele variatie van feiten plegen, en die 0 voeling hebben met de maatschappij? Je denkt dat die even structuur gaan aannemen van de (in hun hoofd) verdrukker, terwijl ze uit hun getto worden getrokken naar een kolonie? Een kolonie die dan nog niemand in zijn buurt gaat willen, naar goede NIMBY-gewoonte. En de EU, ja die stond erbij en keek ernaar ofzo? Logistiek, legaal, en electoraal gewoon onmogelijk. Even van de pot gerukt als "oplossingen" zoals iedereen in het gevang steken of ze terugsturen naar het land van hun grootouders. Dat je dan nog anderen terechtwijst omdat je tenminste in oplossingen denkt, jezus.

Algemeen storend is gewoon het niveau van verschillende accounts hier: ik krijg geen gelijk, het zullen wel allemaal linksen zijn!! Terwijl ik er nogal van overtuigd ben dat veel van die tegenwind komt van accounts die niet links zijn, maar gewoon wat verder redeneren dan de waan van de dag en een idée fixe zoals een landloperskolonie.

Overigens, dit gaat over rellen in Frankrijk zeker? Het is dan allemaal de schuld van Mitterand of Hollande?

Laatst bewerkt:
Allemaal dingen die extra geld kosten terwijl er al genoeg inspanningen zijn gedaan die pakken geld hebben gekost, geloof je nu echt dat je die groep ook maar iets kan bijbrengen? droom verder zou ik zeggen.
Dat is de repressiekant, dan de andere kant: Integratieprojecten opzetten, gemeenschapswerking, geld stoppen in taalcursussen. Discriminatie zwaar aanpakken, inzetten op gelijke kansen. Projecten uitbreiden binnen de politie om aan buurtwerking te doen, zwaar investeren in infrastructuren en scholen/bijlessen. De leefwereld daar verbeteren. Sociale woningen verspreiden in plaats van concentreren...

Moet hier echt op gereageerd worden? Zo'n bericht is ofwel pure trolling ofwel een gigantische stropop. Geen van die twee heeft een plaats op P&A vind ik. @jimmyr kan je misschien dan ook het volledige bericht van Loser quoten, waarin wel degelijk gesproken wordt van straffen? Je selecteert gewoon een stukje (dat gaat over infrastructuur etc.) uit een post die meerdere facetten bevat, waaronder ook een strafcomponent. Dit is gewoon pure discussievervalsing.

Allemaal dingen die extra geld kosten terwijl er al genoeg inspanningen zijn gedaan die pakken geld hebben gekost, geloof je nu echt dat je die groep ook maar iets kan bijbrengen? droom verder zou ik zeggen.
Welke inspanningen?

Repressie kost ook geld. Niets doen ook.
Maar ge kunt daar niks aan doen, echt wakker worden het is al veel te lang dat men dit heeft laten aanslepen het gaat gewoon wachten zijn tot de bom eens serieus ontploft.

Alle noem me nu 1 iemand op van de groep die afgelopen weken heeft liggen rellen hoe je die wil/kan bereiken om die mee draaiend in de maatschappij te krijgen, die willen daar zelf nog niet inzitten die spuwen u gewoon recht in u gezicht uit.

Heb in dienst 2 burgeroorlogen meegemaakt daar leer je de sprookjes wel af.

Hmm, je lijkt op een politieke partij voor de verkiezingen... ;)
'We gaan elke Belg meer inkomen geven!' 'We gaan de belastingen verlagen!' 'We gaan de scholen meer geld geven!'
De budgettaire ruimte is er niet om dit uit het niets te geven, van wie ga je dan geld afnemen?

Je moet de threads op dit forum over inkomen eens lezen en dan zie je welke truken er nu al allemaal uitgestoken worden om toch maar zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Schijnzelfstandigheid, allerhande fiscale constructies, ...
Dat zijn dan de sterkste schouders die de zwaarste lasten makkelijk zouden moeten dragen.
Verhoog je de belastingen drastisch voor alle maatregelen die je plant dan neem je ondernemingszin nog meer weg en zitten we in een neerwaartse spiraal van werkgelegenheid.

Onze maatschappij is op wereldvlak één van de meest verdelende.
Je kan volgens mij niet vermijden dat er in een maatschappij een laag is die het minder goed heeft dan de rest, dat ga je altijd hebben.
(Aléja, tenzij communisme. Maar daar is dat in de praktijk ook. 😅)
En voor de meerderheid van de mensen zal het nooit genoeg zijn, iedereen vindt dat hij/zij te weinig krijgt en de andere teveel.

Maar ge kunt daar niks aan doen, echt wakker worden het is al veel te lang dat men dit heeft laten aanslepen het gaat gewoon wachten zijn tot de bom eens serieus ontploft.

Alle noem me nu 1 iemand op van de groep die afgelopen weken heeft liggen rellen hoe je die wil/kan bereiken om die mee draaiend in de maatschappij te krijgen, die willen daar zelf nog niet inzitten die spuwen u gewoon recht in u gezicht uit.

Heb in dienst 2 burgeroorlogen meegemaakt daar leer je de sprookjes wel af.
Dus jouw punt is dat we beter niets doen, wat op termijn waarschijnlijk een veelvoud kost aan de maatschappij, en wachten op de burgeroorlog. Ik zal me eens haasten.
Je weet toch dat als het leger ergens wordt ingeschakeld, dit meestal is omdat de situatie escaleert? Je hebt dus geen ervaring met de tientallen situaties in landen waar het niet tot een burgerloorlog kwam.

Die grote groep jongeren is niet homogeen, zoals altijd zal je de echte onverbeterlijke criminelen hebben, die je moet aanpakken en verwijderen, en dan een hoop meelopers die gewoon rel schoppen omdat het cool is. Die laatsen kan je met lichtere represse of preventie nog redden.

Wel grappig hoe ik hier
Hmm, je lijkt op een politieke partij voor de verkiezingen... ;)
'We gaan elke Belg meer inkomen geven!' 'We gaan de belastingen verlagen!' 'We gaan de scholen meer geld geven!'
De budgettaire ruimte is er niet om dit uit het niets te geven, van wie ga je dan geld afnemen?

Je moet de threads op dit forum over inkomen eens lezen en dan zie je welke truken er nu al allemaal uitgestoken worden om toch maar zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Schijnzelfstandigheid, allerhande fiscale constructies, ...
Dat zijn dan de sterkste schouders die de zwaarste lasten makkelijk zouden moeten dragen.
Verhoog je de belastingen drastisch voor alle maatregelen die je plant dan neem je ondernemingszin weg en zitten we in een neerwaartse spiraal van werkgelegenheid.

Onze maatschappij is op wereldvlak één van de meest verdelende.
Je kan volgens mij niet vermijden dat er in een maatschappij een laag is die het minder goed heeft dan de rest, dat ga je altijd hebben.
(Aléja, tenzij communisme. Maar daar is dat in de praktijk ook. 😅)
En voor de meerderheid van de mensen zal het nooit genoeg zijn, iedereen vindt dat hij/zij te weinig krijgt en de andere teveel.
Alle dingen die @Loser daar aanhaalt vallen toch helemaal niet onder "meer geven"? Dat zijn gewoon projecten om meer mensen aan het werk te krijgen en te laten integreren, daar zit geen enkel ding bij dat geld geeft aan een individu.
En ik val wss onder de users die je daar bedoelt, en in deze thread word ik tegelijk afgeschilderd als "de linkse BG-garde"...

Terug
Bovenaan