Fotografiethread

Een camerabody van 4,5K, een lens van 2,2K en dan nog wat prulletjes hier en daar voor 0,5K. Jaja. Toffe hobby.

Mja, als je een beetje kan wachten en niet het allerlaatste moet hebben, cash-back acties afwacht en tevreden bent met tweedehands lenzen kan je serieus wat geld besparen.

Wat ik destijds heb uitgegeven:
- Fuji X-T2: 900 euro
- 18-135mm: 700 euro
- 56mm f/1.2: 550 euro
- 23mm f/2: 275 euro
- 35mm f/2: 250 euro
- 16mm f/1.4: 450 euro
- 100-400mm: 1250 euro
- 80mm f/2.8 macro: 1000 euro
- 1.4 teleconverter: 175 euro

Plus nog wat prullaria hier en daar kost me minder dan zesduizend euro. Nog altijd een smak geld, maar lezen zijn redelijk waardevast en kan je nog steeds doorverkopen zonder verlies.

Mja, als je een beetje kan wachten en niet het allerlaatste moet hebben, cash-back acties afwacht en tevreden bent met tweedehands lenzen kan je serieus wat geld besparen.

Wat ik destijds heb uitgegeven:
- Fuji X-T2: 900 euro
- 18-135mm: 700 euro
- 56mm f/1.2: 550 euro
- 23mm f/2: 275 euro
- 35mm f/2: 250 euro
- 16mm f/1.4: 450 euro
- 100-400mm: 1250 euro
- 80mm f/2.8 macro: 1000 euro
- 1.4 teleconverter: 175 euro

Plus nog wat prullaria hier en daar kost me minder dan zesduizend euro. Nog altijd een smak geld, maar lezen zijn redelijk waardevast en kan je nog steeds doorverkopen zonder verlies.
Die body van 4.5K wil ik graag, maar voor de mijne (A7III) heb ik, mét kortingsbons en extra cashback én "Sony days"-korting een 1600 euro betaald in plaats van 2300 euro zonder kortingen en bons. En voor mijn huidige objectieven samengeteld 3 à 4K (1 tweedehands, 2 nieuw waarvan 1 ook aan een sterk verminderde prijs door bons en twee lenzen in te ruilen) - wel topmateriaal. Ik had daar gemakkelijk de helft minder voor kunnen neertellen door third party lenzen te kopen, maar een mens moet een folieke hebben in zijn leven.

Maar als ik wat geld begin te verdienen met shoots vallen nieuwe aankopen wel wat gemakkelijker te verantwoorden. Mijn dertiende maand heb ik vandaag gekregen, maar die gaat naar de spaarpot.

Today was a good day :)

20221208_145539.jpg

5700 foto's van ijsvogels, eekhoorns, buizerds, etc. Het weer was niet ideaal, alles gefotografeerd met een gemiddelde van 2.000 - 2.500 ISO en de sluitertijd is niet boven een 1/250 gekomen. Dan schiet ik liever wat meer fps met de hoop dat er toch een paar tussen zitten zonder bewegingsonscherpte. En lang leve thermisch ondergoed! :D

Today was a good day :)

20221208_145539.jpg

5700 foto's van ijsvogels, eekhoorns, buizerds, etc. Het weer was niet ideaal, alles gefotografeerd met een gemiddelde van 2.000 - 2.500 ISO en de sluitertijd is niet boven een 1/250 gekomen. Dan schiet ik liever wat meer fps met de hoop dat er toch een paar tussen zitten zonder bewegingsonscherpte. En lang leve thermisch ondergoed! :D
En nu willen we vogel- en eekhoornspam.

Het is al lang geleden dat ik er nog eens op uitgetrokken ben om foto's te nemen. Onze weekends zijn behoorlijk druk en nu het donker is om 17u ga ik ook niet meer naar buiten. Mocht ik nog in de stad wonen zou ik wel aan nachtfotografie doen, maar ik woon in de bossen dus dat ligt wat moeilijker. Dit weekend biedt wel wat meer kansen op wat foto's te nemen overdag.

We beginnen binnenkort op cursus Lighroom Classic te gebruiken en we kunnen een abonnement aan studententarief bekomen. Misschien toch eens een aantal maanden uitproberen. Toch al een aantal perks gezien die ik wel interessant vind (zoals detectie van een persoon - dat heb je niet in C1).

Met de november release van Lightroom kan je echt persoon per persoon selecteren, je kan zelfs onderdelen van het lichaam nu selecteren; gezicht, haar, lippen, ogen, etc. Best indrukwekkend. De laatste jaren zijn de masking mogelijkheden echt wel indrukwekkend geworden in Lightroom. Ik gebruik Photoshop eigenlijk bijna niet meer.

Het enige waar ik (en half de community) op zit te wachten is om de H(ue) S(aturation) L(uminance) te kunnen gebruiken mbv masking.

Met de november release van Lightroom kan je echt persoon per persoon selecteren, je kan zelfs onderdelen van het lichaam nu selecteren; gezicht, haar, lippen, ogen, etc. Best indrukwekkend. De laatste jaren zijn de masking mogelijkheden echt wel indrukwekkend geworden in Lightroom. Ik gebruik Photoshop eigenlijk bijna niet meer.

Het enige waar ik (en half de community) op zit te wachten is om de H(ue) S(aturation) L(uminance) te kunnen gebruiken mbv masking.
Interessant! Eens uitproberen.

Keiraar dat dat nog steeds niet kan, vind ik :D

En nu willen we vogel- en eekhoornspam.

Alez vooruit ... 'k zal starten met een vogel voor de verandering ;)

_DSC7285.jpg

Het weer was erg wisselvallig, maar dat neemt niet weg dat je tijdens de regen een leuk effect kan bekomen. Die regendruppels zijn geen Photoshop maar gewoon gefotografeerd. Ik heb wel een beetje "gecheat". Omdat ik m'n foto's altijd in een burst heb genomen zijn de regendruppels een combinatie van 4 foto's in Photoshop.

Voor de rest genomen met de Nikon Z9 met de gehuurde Nikon 500mm F4 G VR op ISO 2.500, 1/100 en F4,5. Niets gecropt aan deze foto, em zat echt kortbij.

Laatst bewerkt:
Ik heb spijtig genoeg geen ijsvogels in mijn tuin :D Al zou ik ze wel kunnen lokken moest ik een waterpartij hebben met visjes, want heb ze al gezien in bossen vrij dichtbij, en achter ons huis is een vallei met ook vrij veel water. In de zomer zit er zelfs een koppel buizerds, heb me al afgevraagd of ik die zou kunnen lokken met een kipfilet ofzo :unsure:

Gisteren een heel productief anderhalf uurtje gehad in de tuin, met de koude komen er meer soorten tot bij de voederplek:

DSCF9408-bewerkt-X2.jpg

DSCF9473-bewerkt-X2.jpg

DSCF9785-bewerkt-X2.jpg

DSCF9895-bewerkt-X2.jpg

DSCF0339-bewerkt-bewerkt-X2.jpg

DSCF0754-bewerkt-X2.jpg

Ook van de partij, maar geen goede foto's van overgehouden: gaai, holenduif, vink. Vorig jaar had ik keepjes op bezoek, zou ook fijn zijn om die op plaat te kunnen zetten. Verder zitten er ook halsbandparkieten en groene spechten in mijn tuin, maar die zijn voorlopig nog te schuchter, evenals de eksters die ik ook ooit hoop te portretteren.

Nog een leuke blooper die illustreert hoe snel het allemaal gaat:

i-Htb4zPr-X2.jpg

Laatst bewerkt:
Heel knap gedaan met die druppels @Kattekrab, je hebt daar idd wel wat meer foto's voor nodig anders heeft het effect niet genoeg impact. Hele mooie pose ook. Kortbij is relatief met 500mm :p

3 à 4 meter denk ik, wat voor een ijsvogel toch heel kortbij is. 't is ook een heel klein vogeltje. Ik heb nog foto's genomen met de 1.4 TC maar daar past de ijsvogel net in. Geen ademruimte in de compositie. Enfin 'k moet nog veel foto's doorspitten. :)

Ik heb spijtig genoeg geen ijsvogels in mijn tuin :D Al zou ik ze wel kunnen lokken moest ik een waterpartij hebben met visjes, want heb ze al gezien in bossen vrij dichtbij, en achter ons huis is een vallei met ook vrij veel water. In de zomer zit er zelfs een koppel buizerds, heb me al afgevraagd of ik die zou kunnen lokken met een kipfilet ofzo :unsure:

Gisteren een heel productief anderhalf uurtje gehad in de tuin, met de koude komen er meer soorten tot bij de voederplek:

DSCF9408-bewerkt-X2.jpg

DSCF9473-bewerkt-X2.jpg

DSCF9785-bewerkt-X2.jpg

DSCF9895-bewerkt-X2.jpg

DSCF0339-bewerkt-bewerkt-X2.jpg

DSCF0754-bewerkt-X2.jpg

Ook van de partij, maar geen goede foto's van overgehouden: gaai, holenduif, vink. Vorig jaar had ik keepjes op bezoek, zou ook fijn zijn om die op plaat te kunnen zetten. Verder zitten er ook halsbandparkieten en groene spechten in mijn tuin, maar die zijn voorlopig nog te schuchter, evenals de eksters die ik ook ooit hoop te portretteren.

Nog een leuke blooper die illustreert hoe snel het allemaal gaat:

i-Htb4zPr-X2.jpg

Moh ge hebt kei hard een heggenmus op de foto! Die heb ik zelf nog niet voor de lens gehad. De roodborst, boomklever en pimpelmees zijn de favorieten. Spijtig dat de heggenmus niet iets wegkeek. Zijn de foto's nog gecropt?

Ja, ijsvogels kan je lokken met een vijver met visjes, ik geloof dat ze verzot zijn op stekelbaarsjes. Sommige fotograferen faken het ook met een tak boven een aquarium. Ge kunt dan nog foto's van onder water fotograferen, wat gewoon door het glas van de aquarium is gefotografeerd. Dat laatste is niet echt m'n dada.

Buizerds ... nee niet beginnen met kipfilets :D
Ge kunt ze lokken met kwartels. Zo doen de meeste het. En ge moet ze ook vastvijzen aan de achterkant van een tak. Anders pakken ze de prooi en zijn ze ermee weg. Als uw prooi is vastgemaakt, moeten ze het wel ter plekke opeten. Of als ge een jager kent die op bosduiven schiet voor restaurants, de oude taaie duiven smijten ze weg. Ge kunt die veelal gratis krijgen. Wel ze lang genoeg in de diepvries op voorhand steken om eventuele ziektes de kiem in te smoren.

Voor andere roofvogels zoals een sperwer en havik moet ge geluk hebben. Als ge een voederplaats hebt, waar veel kleine vogels op afkomen, creëert ge ook een aantrekkelijk scenario natuurlijk.

En nog een gouden tip voor eekhoorns te fotograferen. Leg niet gewoon noten, want ze pakken ze en zijn ermee weg. Als ge de noot breekt, beseffen ze ook dat ze ze niet kunnen stockeren en eten ze de noot ook ter plaatse op.

Maar toffe tuin, 'k ben er jaloers op! :)

Ge kunt ze lokken met kwartels. Zo doen de meeste het. En ge moet ze ook vastvijzen aan de achterkant van een tak. Anders pakken ze de prooi en zijn ze ermee weg. Als uw prooi is vastgemaakt, moeten ze het wel ter plekke opeten. Of als ge een jager kent die op bosduiven schiet voor restaurants, de oude taaie duiven smijten ze weg. Ge kunt die veelal gratis krijgen. Wel ze lang genoeg in de diepvries op voorhand steken om eventuele ziektes de kiem in te smoren.

De kat van de buren is hier verzot op duiven, nu meestal niet voor ze op te eten maar voor de sport. Als hij dan kadavers in de wei laat liggen durft er al eens een buizerd eentje komen weg snoepen.

Helaas zitten er hier niet te veel dus is het maar een zeldzaamheid. Vreemd genoeg dichter naar de E17 op kom je ze vaker tegen.

Terug
Bovenaan