Fotografiethread

Godver, nu wilt mijn 6DII niet meer aangaan. Al alles geprobeerd maar ligt wss aan die microswitch aan het SD-slot.

Beuh, hopelijk nog garantie. Gelukkig reserve camera mee naar het concert waar ik nu zit maar toch balen :(
Oei, dat lijkt mij echt balen. Als dat bij mij zou gebeuren moest ik het met mijn gsm doen 😅

Mijn grootste hobby is fietsen, maar ik hou ook van fotografie. Door te fietsen kom je vaak op erg mooie plaatsen, maar mijn vrienden hebben geen interesse om dan te stoppen en experimenteren met verschillende standpunten (en al zeker niet om een drone uit te halen).

Toevallig iemand hier die fietsen en fotografie combineert? Of waar/hoe zou ik gelijkgestemden kunnen vinden?

Samen met @Tonerider vandaag eens naar 't verdronken land van Saeftinghe geweest om eens te gaan proberen wat vogels te fotograferen. Hadden we beiden nog nooit gedaan en we waren er nog nooit geweest dus het was vooral eens zien hoe en wat. 't Was wel fijn maar qua foto's geen super groot succes, hielp ook niet dat we een camera moesten delen met 2 🙃. Beste foto van de dag was deze, die we toevallig zagen zitten net toen we de dijk opwandelden (tussen de twee vogelkijkpunten).
NuiZV69.jpg

Mijn grootste hobby is fietsen, maar ik hou ook van fotografie. Door te fietsen kom je vaak op erg mooie plaatsen, maar mijn vrienden hebben geen interesse om dan te stoppen en experimenteren met verschillende standpunten (en al zeker niet om een drone uit te halen).

Toevallig iemand hier die fietsen en fotografie combineert? Of waar/hoe zou ik gelijkgestemden kunnen vinden?
Fotografie vind ik sowieso meer een solobezigheid, tot frustratie van mijn vrouw die niet altijd het geduld heeft om op mij te wachten terwijl ik kadreer en uitprobeer.

Gisteren een familiefotoshoot gedaan. Een uurtje gewandeld en 764 foto's rijker. Laat het snoeiwerk beginnen!

Samen met @Tonerider vandaag eens naar 't verdronken land van Saeftinghe geweest om eens te gaan proberen wat vogels te fotograferen. Hadden we beiden nog nooit gedaan en we waren er nog nooit geweest dus het was vooral eens zien hoe en wat. 't Was wel fijn maar qua foto's geen super groot succes, hielp ook niet dat we een camera moesten delen met 2 🙃. Beste foto van de dag was deze, die we toevallig zagen zitten net toen we de dijk opwandelden (tussen de twee vogelkijkpunten).
NuiZV69.jpg

Volgens mij hebt ge een tapuit gefotografeerd. Een vrouwtje :)
Gewoon zonder tentje? Hoeveel mm?

Volgens mij hebt ge een tapuit gefotografeerd. Een vrouwtje :)
Gewoon zonder tentje? Hoeveel mm?
Yes! Ook een torenvalk gespot maar zat te ver jammer genoeg. Inderdaad zonder tentje, we waren gewoon de dijk aan't opwandelen en daar zat ze, dan heel voorzichtig ons neergezet en de camera genomen. 5 fotookes en ze was weg. Deze foto was genomen op 600mm.

Ik betrap mij erop om altijd onderwerpen te zoeken om te fotograferen ver weg. Als ik op citytrip bijvoorbeeld ga, doe ik redelijk veel moeite om de leuke plaatsen virtueel te ontdekken wat er te fotograferen valt. Ik doe eigenlijk bitter weinig moeite om zaken dicht bij huis te fotograferen. Blind voor de schoonheid rondom ons zeg maar. ;)

Ik woon eigenlijk 15m rijden van Gent. En elke keer we in het weekend wat tijd op overschot hebben, gaan we met het gezin naar Gent. We hebben onze standaard wandeling en we weten een snack met de kinderen. Ondertussen ken ik Gent toch relatief goed. En eigenlijk ben ik zot, dat ik nog nooit in Gent foto's heb gemaakt. Zondagochtend uiteindelijk maar eens de wekker vroeg gezet ...

_DSC9924-social.jpg

Ondertussen heb ik nog een lijstje gemaakt van zaken die ik nog wil fotograferen in Gent. :)

Ook wel grappig ... ik heb die ochtend nog kennis gemaakt met iemand uit Keulen. Die was speciaal 's nachts naar Gent gereden, had nog in z'n auto geslapen om deze foto te maken. En als ik em vroeg of em al veel in Keulen heeft gefotografeerd .... nog nooit. Terwijl ge daar ook dat iconische zicht hebt van die brug met de dom op de achtergrond.

Foto gemaakt met de Z7 en de Z 14-30 F4 S lens @ 17mm.

Ik betrap mij erop om altijd onderwerpen te zoeken om te fotograferen ver weg. Als ik op citytrip bijvoorbeeld ga, doe ik redelijk veel moeite om de leuke plaatsen virtueel te ontdekken wat er te fotograferen valt. Ik doe eigenlijk bitter weinig moeite om zaken dicht bij huis te fotograferen. Blind voor de schoonheid rondom ons zeg maar. ;)

Ik woon eigenlijk 15m rijden van Gent. En elke keer we in het weekend wat tijd op overschot hebben, gaan we met het gezin naar Gent. We hebben onze standaard wandeling en we weten een snack met de kinderen. Ondertussen ken ik Gent toch relatief goed. En eigenlijk ben ik zot, dat ik nog nooit in Gent foto's heb gemaakt. Zondagochtend uiteindelijk maar eens de wekker vroeg gezet ...

_DSC9924-social.jpg

Ondertussen heb ik nog een lijstje gemaakt van zaken die ik nog wil fotograferen in Gent. :)

Ook wel grappig ... ik heb die ochtend nog kennis gemaakt met iemand uit Keulen. Die was speciaal 's nachts naar Gent gereden, had nog in z'n auto geslapen om deze foto te maken. En als ik em vroeg of em al veel in Keulen heeft gefotografeerd .... nog nooit. Terwijl ge daar ook dat iconische zicht hebt van die brug met de dom op de achtergrond.

Foto gemaakt met de Z7 en de Z 14-30 F4 S lens @ 17mm.
Als ik heel eerlijk mag zijn ietske te HDR naar mijn smaak, maar idd een zicht die ge nooit beu geraakt 🤩 Wat staat er nog op de lijst?

Fotografie vind ik sowieso meer een solobezigheid, tot frustratie van mijn vrouw die niet altijd het geduld heeft om op mij te wachten terwijl ik kadreer en uitprobeer.

Ook dan bijna de hete adem die je in je nek voelt. Ook al zeggen ze "doe maar rustig aan" is het toch altijd fijner om op je eigen foto's te nemen.

Gisteren een familiefotoshoot gedaan. Een uurtje gewandeld en 764 foto's rijker. Laat het snoeiwerk beginnen!
Nog eens over de foto's aan het gaan en er zitten zéker foto's bij waar de familie heel content mee gaat zijn, maar hier en daar toch wel wat gemiste kansen. Niet alleen de focus verkeerd, maar ook ideeën die niet goed zijn uitgedraaid of momenten waar ik denk van: "had ik nu maar een tweede body bij zodat ik véél sneller kon wisselen tussen de 35 en de 85*". Zo'n shoot is voor mij in eerste plaats een belangrijk leermoment en eigenlijk loopt dat allemaal wel vanzelf: je kiest een mooie plek uit, doet een wandeling en trekt wat spontane foto's met hier en daar wat regisseerwerk erbij zoals: "ah, hier is een dreef vol eikenblaadjes dus de kinderen kunnen zich uitleven door blaadjes in de lucht te gooien" of "dit is een perfecte plek voor de gevraagde portretten".

Ook altijd een uitdaging: een consistente stijl doortrekken in de hele shoot. Meestal neem ik dan 1 foto en trek de stijl door voor de foto's in hetzelfde decor. Ieder fotomoment heeft zo zijn eigen lichtomstandigheid. Presets zijn een mogelijkheid, maar ik merk snel dat presets van de vorige fotoshoot niet altijd pakken op de huidige fotoshoot.

*Een zoom lost dat natuurlijk op, maar vaak is die f/1.4 of f/1.8 best wel een meerwaarde eens je dat gewoon bent (!).

je kiest een mooie plek uit, doet een wandeling en trekt wat spontane foto's met hier en daar wat regisseerwerk erbij zoals: "ah, hier is een dreef vol eikenblaadjes dus de kinderen kunnen zich uitleven door blaadjes in de lucht te gooien" of "dit is een perfecte plek voor de gevraagde portretten".

Ook altijd een uitdaging: een consistente stijl doortrekken in de hele shoot. Meestal neem ik dan 1 foto en trek de stijl door voor de foto's in hetzelfde decor. Ieder fotomoment heeft zo zijn eigen lichtomstandigheid. Presets zijn een mogelijkheid, maar ik merk snel dat presets van de vorige fotoshoot niet altijd pakken op de huidige fotoshoot.

*Een zoom lost dat natuurlijk op, maar vaak is die f/1.4 of f/1.8 best wel een meerwaarde eens je dat gewoon bent (!).
Dat dirigeren zou ik echt niet kunnen 😅

Ivm stijl doortrekken heb ik toch wel 3 a 4 presets die ik het meeste terug gebruik. Dat is dan mijn basis op een foto. Die moet je wel aanpassen aan de eerste foto (zeker witbalans en exposure), maar daarna kan je dat weer als basis voor de rest van die shoot gebruiken.

Nu gebruik ik wel nog 'geleende' presets als basis 😅. Misschien eens de tijd nemen om een volledig eigen preset te maken. Curves enzo aanpassen gaat zeker nog. Maar vanaf je in de kleurenbewerking gaat aanpassen is het toch altijd wat uitzoeken.

Hmm, ben zo eens voorzichtig aan het kijken naar een tweede body.

Wat zouden jullie kiezen?
Canon EOS 5DIV of Canon EOS R6? Qua prijs heel gelijkaardig.

Is het nog de moeite om een 5D te kopen, want hoe ik het begrijp gaan ze volledig stoppen met die lijn?

Ik werk nu met een 6DII -> vooral concertfotografie tegenwoordig (al is dat zeker niet het enige)
Bij de R6 zou ik dan wel een adapter moeten bijkopen voor mijn lenzen.

Iemand ervaring met beide camera's?

(de R5 ligt buiten mijn budget :unsure: )

Systeemcamera's zijn de toekomst geworden, de spiegelreflex is op zijn retour tenzij het als een niche blijft bestaan. Sony is er helemaal mee gekapt.

Systeemcamera's zijn de toekomst geworden, de spiegelreflex is op zijn retour tenzij het als een niche blijft bestaan. Sony is er helemaal mee gekapt.
Zolang ze het batterijprobleem niet oplossen blijft een DSLR een beter alternatief. Ook het feit dat de sensor openstaat. Creëert eigenlijk hetzelfde probleem zoals bij de rangefinders in de filmtijd. Mits de juiste condities kan je uw gordijn/sensor beschadigen. Zeldzaam, zeker gezien de coating maar kan. Een digitale viewfinder vind ik nog steeds problematisch. Ze zijn de mirrorless cameras vooral aan het pushen omdat de lensmarkt verzadigd is met de oude mounts. Breng een nieuwe mount uit en het is kassa kassa. De volgende die hier binnenkomt is een DSLR want ik heb nog veel lenzen met EF mount die ik regelmatig gebruik.

Ik denk ook dat er een niche aan pro's zal blijven die een optische zoeker nodig hebben en/of een langer gebruik op één lading.
Maar het is zeker duidelijk dat er een massale overschakeling is, er staat enorm veel exotisch Canon en Nikon glas aan relatief lage prijzen te koop.

@Strijkijzer een tweede body is wel een zaligheid. Maar ik heb toch al gelezen dat EF glas niet zo lekker werkt op de R reeks, en er komt ook een R6II aan, dus nog even wachten?

@Strijkijzer een tweede body is wel een zaligheid. Maar ik heb toch al gelezen dat EF glas niet zo lekker werkt op de R reeks, en er komt ook een R6II aan, dus nog even wachten?
Aha, mijn idee was eventueel een Canon 5D gewoon tweedehands op de kop te tikken? Allez, das gewoon nog een hele goede camera he.
Ik zie het nog niet zitten precies om al mijn lenzen te vervangen en die kostprijs kan ik ook niet dragen atm :)

Terug
Bovenaan