Fotografiethread

Dat wordt interessant behalve zonnedauw en everzwijnen zit alles hier "in de achtertuin".

Nu nog die telelens of toch maar een mooie portret lens. The agony of choice :unsure:
Bij Sony heb je met de 90mm macro een telelens, portretlens én macrolens tegelijk, al zal 90mm wel net wat te kort zijn zeker?

@shiftyke waarom kiezen? Met een goeie tele kan je prachtige portretten maken :p

i-Bm8PFjf-X2.jpg

Een klein voederplekje gemaakt in de tuin, vogels moeten er nog wat aan wennen maar toch al een eerste moedige mees kunnen fotograferen. Moet mij wat verder zetten want dit is te dicht voor deftig compositie te maken, en ook qua DOF is het te nipt (al zat ik hier wel op alle limieten omdat het nogal donker was).

i-NT8WStV-X2.jpg

DSCF4420-bewerkt-XL.jpg

Heb er ook aangedacht om hier in de tuin iets te maken voor bv roodborstjes te fotograferen, maar de tuin is hier niet erg groot en geen idee of ik hier zo'n cleane achtergrond kan halen. Met welke lens en op welke mm is die mees gefotografeerd?

Qua DOF vind ik dat goed ... als ge de poten enzo scherp wil zult ge uwe stok toch anders moeten zetten zodat de vogel meer evenwijdig in uw beeldvlak komt te zitten.

Ooh voorbeelden van? En kan je dat hier in België nog wel doen met onze lichtvervuiling?

Kan perfect maar je hebt heel veel integratie tijd nodig of narrowband filters (lees: nog meer werk :D). Ben er wel quasi mee gestopt, prijzen swingen de pan uit en betere resultaten zijn altijd gebonden aan meer en beter materiaal of meer tijd.

JgGmV5W.png

x85jluy.jpg

dh8esIK.jpg

dR6wPyN.jpg

2CYTskX.png

6qX9xM2.jpg

IrS0BZw.jpg

MaKvsJh.jpg

XYTaXSE.jpg

el7wItu.jpg

Heb er ook aangedacht om hier in de tuin iets te maken voor bv roodborstjes te fotograferen, maar de tuin is hier niet erg groot en geen idee of ik hier zo'n cleane achtergrond kan halen. Met welke lens en op welke mm is die mees gefotografeerd?

Qua DOF vind ik dat goed ... als ge de poten enzo scherp wil zult ge uwe stok toch anders moeten zetten zodat de vogel meer evenwijdig in uw beeldvlak komt te zitten.

Die is met de 200mm f/2 en 1,4TC gemaakt. Dus op APS-C 280mm of 420mm FF equivalent :)
Zit op ongeveer 2,5 meter afstand. Vermoed wel dat het te dicht is voor slimmere vogels zoals gaaien, maar mezen, boomklevers en roodborstjes dat lukt wel.

Kan perfect maar je hebt heel veel integratie tijd nodig of narrowband filters (lees: nog meer werk :D). Ben er wel quasi mee gestopt, prijzen swingen de pan uit en betere resultaten zijn altijd gebonden aan meer en beter materiaal of meer tijd.

JgGmV5W.png

x85jluy.jpg

dh8esIK.jpg

dR6wPyN.jpg

2CYTskX.png

6qX9xM2.jpg

IrS0BZw.jpg

MaKvsJh.jpg

XYTaXSE.jpg

el7wItu.jpg

Ahja echte astrofotografie. Ik dacht avond/nacht landschapsfoto's waar je bijvoorbeeld de melkweg ziet. Toch wel knap dit! Ik kan me inbeelden dat dat een hoop geld kost. :)

Die is met de 200mm f/2 en 1,4TC gemaakt. Dus op APS-C 280mm of 420mm FF equivalent :)
Zit op ongeveer 2,5 meter afstand. Vermoed wel dat het te dicht is voor slimmere vogels zoals gaaien, maar mezen, boomklevers en roodborstjes dat lukt wel.

Schuiltentje zetten en daar constant laten staan. Eventueel een lege fles wijn of een buis door een opening steken als je niet fotografeert. :)

Gaaien zijn lastig ja ... die zijn bij het minste direct weg.

Hoppa, de A7RV is uitgekomen maar 61MP is wel stevig. Goed voor natuur, landschap en wildlife maar dat zijn zware bestanden. 4500 euro is ook al stevig, dat krijg ik thuis niet verantwoord.

Dan maar een kiekje delen van de Schansheide in Mol, een van de vele zandputten die ze nu hebben omgevormd tot natuurgebied.

z79hkyvf57w91.jpg

a7V heeft ingebouwde focus bracketing! Ik zal hem waarschijnlijk wel kopen. Ik doe nu opdrachten met een A7R3 + 4, dus tijd om de A7R3 te vergangen. Geen haast bij verder, over 6 maanden is ook goed.

Laatst bewerkt:
X-T4 stond nieuw voor 550 euro op Amazon. :oink: Toch maar besteld, bestelling werd vandaag geannuleerd, geld terug :scream:
Stel je voor dat dit geleverd werd haha. Dan was het wel even nadenken.. Mijn huidige X-E4 of X-T4. De WR, Tiltscreen en de grotere viewfinder t.o.v. kleinere/lichtere formfactor.

a7V heeft ingebouwde focus bracketing! Ik zal hem waarschijnlijk wel kopen. Ik doe nu opdrachten met een A7R3 + 4, dus tijd om de A7R3 te vergangen. Geen haast bij verder, over 6 maanden is ook goed.

Als in Focus Shift (what's in a name)? Ge focust op uw dichtstbijzijnde punt en ge laat de camera x aantal foto's nemen met in stappen van x afstand?

Hier sterk aan 't twijfelen tussen zoom of prime.
Heb momenteel een A7iii met 24mm 2.8 wat mij zeer goed bevalt op reis (die lens weegt niks) maar soms mis ik toch het maken van close-ups...
Eerste gedacht was de 24-105 f4 van Sony, die lijkt overal goed uit de reviews te komen.
Nog een mogelijkheid is 2 primes. De 55mm 1.8 en dan later een 85-ish.
Voordeel hiervan is veel compacter, nadeel is geen zoom. Ben nooit echt een zoom-van geweest...
Twijfels, twijfels.

Heb vroeger altijd gefotografeerd met Nikon en had de "holy trinity" maar die werden enkel gebruikt om concerten te fotograferen. Op reis steeds primes.

Persoonlijk ben ik ook geen fan van zoomlenzen meer. Ik heb er redelijk wat versleten, maar optisch boet je toch ergens sterk in.

MAAR bij Nikon zijn de holy trinity toch een klasse apart. Ik heb ze vroeger alle 3 gehad, maar verkocht toen ik mirrorless ben gegaan. De 14-24 heb ik belachelijk weinig gebruikt. Mijn go-to lens is nu de nieuwe Nikon Z 24-70 F/2.8 S. Die is super scherp, heeft een aangename bokeh en geeft mij als wandellens eigenlijk alles wat ik nodig heb. Als ik op citytrip ga is dat meestal de enige lens die meegaat.

Nu stiekem, heb ik altijd veel spijt gehad dat ik m'n 70-200 F2.8 heb verkocht, maar normaal gezien komt morgen mijn Z versie binnen. :)

Dus ja ik weet niet wat ge fotografeert, en ik ben totaal niet mee welke lenzen Sony ter beschikking heeft. Maar als ze ook zoiets hebben, zou ik niet twijfelen. Het verschil met een prime is miniem, maar ge betaalt er ook wel wat voor.

Neemt niet weg, dat ik aan't wachten ben op de nieuwe Z 85mm prime. Lijkt me de ideale portretlens en de bokeh zal nog altijd iets smoother zijn.

Het is een beetje een cliché maar toen m'n camera nog werkte was m'n 28-70 2.8 voor mij ook echt de ultieme standaard alles lens. Als je niet wil kiezen of te veel denken over welk materiaal je wil meezeulen was dat echt een ideaal compromis. Zat nagenoeg altijd op m'n 6D, buiten af en toe eens een portretje met de nifty fifty plastic fantastic (maar die kon gewoon in m'n broekzak dus telt niet mee als foto-materiaal 🙃 ) Ik was wel een fan van wide-angle, in den tijd veel op 16mm (full frame) gefotografeerd dus dat was voor mij de grootste aanpassing.

Hier sterk aan 't twijfelen tussen zoom of prime.
Heb momenteel een A7iii met 24mm 2.8 wat mij zeer goed bevalt op reis (die lens weegt niks) maar soms mis ik toch het maken van close-ups...
Eerste gedacht was de 24-105 f4 van Sony, die lijkt overal goed uit de reviews te komen.
Nog een mogelijkheid is 2 primes. De 55mm 1.8 en dan later een 85-ish.
Voordeel hiervan is veel compacter, nadeel is geen zoom. Ben nooit echt een zoom-van geweest...
Twijfels, twijfels.

Heb vroeger altijd gefotografeerd met Nikon en had de "holy trinity" maar die werden enkel gebruikt om concerten te fotograferen. Op reis steeds primes.
Op mijn A7III heb ik een 18 f/2.8 Zeiss Batis, een 35 f/1.4 Sony GM en een 85 f/1.8 Zeiss Batis en voor mij is dat voorlopig voldoende (al is de 135 GM ook nog wel een dingetje dat ik graag wil). De UWA gebruik ik niet zo heel vaak, maar de combinatie van 35 en 85 vind ik geweldig.

Als ik een zoom koop is het de 200-600mm, maar ik ben het intussen gewoon om primes te hanteren. Soms mis ik die veelzijdigheid van een zoom wel, maar ik gebruik de primes graag met groot diafragma en zeker in lichtarme omstandigheden. GM/Zeiss is ook wel kwaliteit.

Fotografeer nu vooral landschap (reizen). Bedoeling is om in de toekomst eens een ander soort reizen te proberen (nu altijd Alpen) dus veelzijdig zijn is misschien wel interessant.
Ik zag dat Sony ook een 24-70 2.8 GM heeft, misschien ook een optie...

Fotografeer nu vooral landschap (reizen). Bedoeling is om in de toekomst eens een ander soort reizen te proberen (nu altijd Alpen) dus veelzijdig zijn is misschien wel interessant.
Ik zag dat Sony ook een 24-70 2.8 GM heeft, misschien ook een optie...
De 24-70 GM II is uit, die hebben ze net een update gegeven. 😉

Godver, nu wilt mijn 6DII niet meer aangaan. Al alles geprobeerd maar ligt wss aan die microswitch aan het SD-slot.

Beuh, hopelijk nog garantie. Gelukkig reserve camera mee naar het concert waar ik nu zit maar toch balen :(

Terug
Bovenaan