Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Gisteren dan om 4u uit m'n bed om naar Nederland te rijden, om dan 8u in de koude te wachten terwijl er exact één ijsvogel 10m op het toneel is verschenen. Part of the hobby zeker?
![]()
Bij nader inzien een stop kleiner diafragma kunnen nemen om iets meer DOF te verkrijgen. Maar al bij al wel content.![]()
Ik ging net hetzelfde zeggen, het is een heel erg mooie foto maar diafragma mocht nog iets meer dichtgeknepen.
Desondanks: knap! Is dat in het wild of is dat in zo'n vogelkijkhut, of wat moet ik mij hier bij voorstellen?

Ik vind het niet persé slechter met dat heel kleine dof, benadrukt het hoofdje een geeft de ijsvogel wat extra persoonlijkheid en karakter.

Hier had het volgens mij weinig verschil gemaakt als ge iets meer had dichtgeknepen, lijkt niet echt alsof er iets dicht erachter zit he?
Maar goed, genoeg gemuggenzift, prachtige foto, om trots op te zijn!

Klopt en je kan natuurlijk tijdens het wachten ook heel wat testfoto's maken van enkel het takje om in te schatten wat het beste is voor de achtergrond. Maar zoals @Kattekrab ook zegt, meestal wil je maximaal het licht benutten want de "window of opportunity" is meestal zeer beperkt, en dan is 1/1000 echt geen overbodige luxe.
Chapeau @Kattekrab . Er zit hier eentje op enkele km's van bij mij thuis in een natuurreservaatje. De dedication om te zitten wachten op dit piepkleine vogeltje...petje af! Prachtig als je hem kan zien & fotograferen, maar voor het zelfde geld keer je telkens terug van een kale reis. Hele knappe foto!

Persoonlijk stokpaardje: uw DOF is bij een gelijke vergroting (dus onderwerp even groot in beeld) exact hetzelfde of je nu 50mm of 600mm gebruiktDe DOF op zulke telelenzen is toch wel andere koek dan op kortere lenzen, het is wel wat afwegen of je de achtergrond helemaal wazig wil hebben of dat je toch wat meer textuur op de achtergrond wil krijgen. Maar diafragma dichtknijpen betekent dan ook weer vaak je ISO omhoogkrikken en de bijhorende ruis kan op den duur ook storend zijn.
Met een breedhoeklens zou je zo dicht op de uil moeten zitten dat die ook niet helemaal scherp is op f/2.8.Die vegetatie links onder zou zeker een stuk contrastrijker en afgelijnder zijn, en dus iets afleiden van het uiltje - voor mij toch. Dat zijn allemaal persoonlijke percepties ook natuurlijk.DOF zit inderdaad goed in dit beeld. Mocht het anders zijn, zou ik het niet merken imo.
Veel hangt ook af welk weer het is, kleur van achtergrond (kleur bladeren, vegetatie, ...), afstand tot die achtergrond.
Vraag me oprecht af of je een groot verschil zou merken met die facturen op F4 of F8 bv.
Die vegetatie links onder zou zeker een stuk contrastrijker en afgelijnder zijn, en dus iets afleiden van het uiltje - voor mij toch. Dat zijn allemaal persoonlijke percepties ook natuurlijk.
Voor natuurfotografen is het ook altijd dat evenwicht zoeken tussen iets wat nog "naturel" is (vegetatie is er nu eenmaal) en niet te veel op een "studio setting" lijkt. Dat laatste zie je tegenwoordig te vaak op instagram. Ergens wel jammer dat veel naïeve kijkers geloven dat het allemaal 100% natuurlijk is.
Bij sommige vogelhutten wordt er nogal overdreven met onnatuurlijke poeltjes waar dan één stokje uitsteekt. Dan krijg je uiteraard prachtige foto's met perfecte reflecties maar dat gaat voor mij toch iets te ver. Een poeltje is prima, maar het mag toch iets of wat naturel zijn.
Idem met heel veel insecten, reptielen of amfibiëen foto's, waar het nog een stuk schrijnender is en beestjes in een bepaalde houding vastgelijmd worden of in een "grappige" houding geforceerd worden.

Inderdaad, ga ik eens bekijken om te volgen. Zoals je eerder zei is het inderdaad wel duur, maar je sponsort er weer een fotograaf mee. Hopelijk doen ze dat in de toekomst bij ons ook