Fotografiethread

ls ik in het weekend op stap ben met de familie neem ik soms mijn camera mee, maar ik kan dan nooit op mijn gemak foto's nemen laat staan dat ik een statief meeneem.

Ik ken dat, daarom dat de meeste hobby's voor gepensioneerden zijn he... Nog 35 jaar geduld en ik heb alle tijd van de wereld :unsure:

Ik heb mezelf moegewerkt als fotograaf, te veel te snel willen doen en er voor mezelf veel te veel druk op gelegd. Dat is dan uiteindelijk op een paar maand tijd van passie naar afkeer gegaan en toen het m'n job niet meer was het helemaal laten liggen. Ik denk dat ik de voorbije 2-3 jaar eigenlijk nog nauwelijks mijn DSLR vast had. Dat was ook in combinatie met wat persoonlijk getwijfel over waarom ik nog foto's maak (aka deed ik het echt nog voor de passie en het plezier of enkel voor de likes op social media etc). Dan maar m'n materiaal gedownsized en het bij 1 body en lens gehouden en terug gewoon gefotografeerd als ik er zin in had. Mede door de challenge is de goesting wel teruggekomen en nu vind ik er terug plezier in.

Jammergenoeg is net toen m'n goesting terug was m'n camera wel gesneuveld en ik ben dat getsjool met mijn smartphone-camera nu ook wel beu. Momenteel niet veel budget voor een camera naar m'n goesting (ik neig naar de Canon RP) dus ik ga een deftig large sensor compactje zoeken om de tijd te overbruggen. Ik hoop dat zo'n pocket-cameraatje ook gaat helpen om er terug wat bewust mee bezig te zijn, en de beste camera is de camera die je meehebt and all that.

6Rx1Ntr.jpg

Om het in het foto-topic toch fotografisch te houden, een probeerseltje van deze morgen. Macro is het enige leuke aan de smartphone camera.

Tgoh zelfs als hobbyist maak je zo'n dingen mee hoor en dat is niet uitsluitend met fotografie. Ik probeer mezelf nooit ter verplichten om iets te doen, mijn astrofotografie materiaal staat al bijna een jaar stof te vangen, ik wil er niet mee stoppen maar op deze moment is er gewoon amper tijd en ruimte om een hele nacht in de koud te staan zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.

415f1e3025e25582b286b51872468c4d.jpg

Hello collega's fotografen,

Begin februari start ik met m'n eerste opleiding fotografie bij CVO.
Op die manier hoop ik de basisbeginselen van fotografie te leren kennen, maar ook het sociale aspect vond ik belangrijk.

Tijdens de eerste les krijgen we wat info over welk apparaat we kunnen kopen etc, maar ik wou toch al even peilen.
Welke fototoestel zouden jullie een beginner aanraden?

Liefst ietwat budgetvriendelijk (je weet maar nooit dat het toch niet m'n ding blijkt te zijn) :D

Voor sommige is €250 budgetvriendelijk voor anderen is €1000 budgetvriendelijk, wat heb je concreet in gedachten en dan kunnen we je overladen met toestellen waardoor je door het bos de bomen niet meer ziet :D
Om de prijs te drukken zou ik dan ook al kijken naar tweedehandsmateriaal. Bij Kamera Express heb je wel een mooie selectie en ze kijken dat altijd wel goed na. Via 2dehands.be kan dat natuurlijk ook, maar dan moet je de kwaliteitscontrole zelf doen.

Om te starten: een recente instap cropcamera. Beginnen met een flagship FF van 7000 euro en extreem dure primes/zooms van 1K tot 3K is wat overkill.

Op die manier hoop ik de basisbeginselen van fotografie te leren kennen, maar ook het sociale aspect vond ik belangrijk.

Tijdens de eerste les krijgen we wat info over welk apparaat we kunnen kopen etc, maar ik wou toch al even peilen.

Liefst ietwat budgetvriendelijk (je weet maar nooit dat het toch niet m'n ding blijkt te zijn) :D

Ha ik ook!
Wie weet zitten we dus samen in de les :P

Ik heb drie modules fotografie gevolgd aan een CVO met een Nikon D3100.

Die kan je wel tweedehands niet zo duur vinden, dacht ik.

Hoi,

Uw keuze toestel is wat afhankelijk van uw budget en uw voorkeur voor een merk.

Als je mensen uit je omgeving hebt die met een bepaald merk fotograferen is het altijd handig om daar wat op in te spelen.
Kan later handig zijn om wat gear te wisselen of eens te lenen.
Los daarvan zijn Canon & Nikon goede keuzes om in te stappen. Beide gebruiksvriendelijk en er is heel wat tweedehands materiaal te vinden.

Met eender welk type instap geraak je al aardig uit de voeten. Persoonlijk zou ik er geen grote budgetten aan spenderen. Als je verder doet met fotografie kom je op een bepaald punt waar je een nieuwe camera wil en veel gerichter kan gaan kiezen naar de noden voor jouw type fotografie.
Kies bv een model waar een 18-105mm lensje bijzit. Dan zit je wel al oké om te starten.
Als er nog €100 extra is raad ik aan om een 50mm 1.8 aan te schaffen. Scherpe lens, razend snel en heeft als grote voordeel dat je NIET kan zoomen ;-). Met zo'n type lens leer je gericht composities maken en zelf bewegen. Iets wat je maar op die manier kan leren.

Type nikon: D3200 D3300. Iets duurder is de D3500
Trapje hoger vind je de D5xxx series die al iets geavenceerder is.

Geen idee op vlak van Canon :)

Veel succes!

Nog eens door oude foto's gegaan waar ik eigenlijk geen aandacht aan geschonken heb, maar met dat eens door Lightroom te halen kan je er soms toch nog iets leuk van maken :)

LlBArLx.jpg

Ben het eens met Spector! Bij Canon is de XXXD de lage midrange en en XXD is dan een stap hoger. 700D met kitlensje of 18-135 ofzo. En ik zou ook kijken voor een 50mm 1.8, veel bang for your buck en echt leuk om mee te werken.

Ik heb na lange tijd nog eens wat film laten ontwikkelen, is best plezant eigenlijk. Ik was al vergeten wat erop ging staan dus altijd spannend en leuk als't dan eindelijk klaar is. Zwart-wit gaat volgend weekend klaar zijn, hopelijk zit er iets bij voor de challenge :D

Sfeerbeeldjes van 't rolletje van Berlijn:

FvJqJbX.jpg

pvE0nSC.jpg
WLZ8NZe.jpg

LalQT8v.jpg
TsdGTZi.jpg

@Tanuki_ Hoe digitaliseer je jouw analoge foto’s?
Ik laat ze gewoon door 't labo ontwikkelen, die scannen dat direct in en sturen het door met WeTransfer. Ik zou eigenlijk eens moeten vragen of ze't in tiff kunnen/willen doen, nu is't gewoon jpg.
Vroeger had ik een setupke waarbij ik een backlit achtergrond had en de negatieven fotografeerde met mijn digitale camera. Duurde een eeuwigheid maar was cheap en werkte eigenlijk goed!

Voor sommige is €250 budgetvriendelijk voor anderen is €1000 budgetvriendelijk, wat heb je concreet in gedachten en dan kunnen we je overladen met toestellen waardoor je door het bos de bomen niet meer ziet :D
Ik mikte op zo'n 600EUR!
Maar haha inderdaad, te veel keuze is niet goed voor mij :crazy: ik voel de stress al opkomen
Om de prijs te drukken zou ik dan ook al kijken naar tweedehandsmateriaal. Bij Kamera Express heb je wel een mooie selectie en ze kijken dat altijd wel goed na. Via 2dehands.be kan dat natuurlijk ook, maar dan moet je de kwaliteitscontrole zelf doen.

Om te starten: een recente instap cropcamera. Beginnen met een flagship FF van 7000 euro en extreem dure primes/zooms van 1K tot 3K is wat overkill.
2dehands lijkt me als amateur wel risky. Ik ken (nog) niets van camera's. Ze kunnen me momenteel alles wijsmaken.
Daarom lijkt nieuw me toch veiliger, met garantie. Ik vind het ergens ook leuker om zoiets als een camera helemaal nieuw te kopen en toe te eigenen. Maar het zal beslist duurder zijn inderdaad. Te bekijken!
Hoi,

Uw keuze toestel is wat afhankelijk van uw budget en uw voorkeur voor een merk.

Als je mensen uit je omgeving hebt die met een bepaald merk fotograferen is het altijd handig om daar wat op in te spelen.
Kan later handig zijn om wat gear te wisselen of eens te lenen.
Los daarvan zijn Canon & Nikon goede keuzes om in te stappen. Beide gebruiksvriendelijk en er is heel wat tweedehands materiaal te vinden.

Met eender welk type instap geraak je al aardig uit de voeten. Persoonlijk zou ik er geen grote budgetten aan spenderen. Als je verder doet met fotografie kom je op een bepaald punt waar je een nieuwe camera wil en veel gerichter kan gaan kiezen naar de noden voor jouw type fotografie.
Kies bv een model waar een 18-105mm lensje bijzit. Dan zit je wel al oké om te starten.
Als er nog €100 extra is raad ik aan om een 50mm 1.8 aan te schaffen. Scherpe lens, razend snel en heeft als grote voordeel dat je NIET kan zoomen ;-). Met zo'n type lens leer je gericht composities maken en zelf bewegen. Iets wat je maar op die manier kan leren.

Type nikon: D3200 D3300. Iets duurder is de D3500
Trapje hoger vind je de D5xxx series die al iets geavenceerder is.

Geen idee op vlak van Canon :)

Veel succes!
Thanks, goede tip van die vrienden en kennissen inderdaad.
Ook die modellen bekijk ik eens.

Ik moet wel toegeven dat ik een sucker ben voor camera's die er wat retro uitzien.
Neem nu deze hieronder, met dat mooie leder en "oudgrijze" kleuren :love:
zfc_16-50dx_3.5-6.3_front.jpg

Vind ik er toch heel wat mooier uitzien dan zo'n Nikon D3200 bijvoorbeeld.

@Ebel
Ik ken zelf niets van Canon maar dit lijkt me wel nog een deal binnen het budget.
Er zijn er hier sowieso onder ons die kunnen zeggen of dit type Canon de moeite is.

https://www.kamera-express.nl/canon-eos-2000d-18-55mm-dc-iii-50mm-f-1-8-s

In de Nikon reeks zit je al rap aan >€600

Bij vragen over advies. Shoot!

Succes.

Terug
Bovenaan