Fotografiethread

Ik wissel regelmatig tussen 35mm en 85mm en vind dat ideale brandpuntsafstanden als je enkel met primes wil werken. Mocht ik 1 allround lens willen zou dat wellicht een 24-70 f/2.8 zijn. Of die recente Tamron 35-150mm f/2-2.8 maar die is nog zwaarder en groter. Niet echt compact van setup.
Die nieuwe Tamron is een droom van een lens volgens mij, die en de 24mm GM die ik heb en ik zou gesteld zijn voor alles wat ik doe

Goh ik begin mijn DSLR echt te missen. Ik was eerst van plan om gewoon een 2e hands 6D te kopen maar ik ben zo bang dat die na 3 dagen dan hetzelfde gaat tegenkomen als de mijne.. Nog eens zien wat mijn opties zijn. 'k Heb trouwens gezien dat Canon helemaal stopt met DSLRs en volledig voor de mirrorless gaat, end of nogal een era amai!

Leuk idee die top drie, 'k ga sebiet eens door mijn weinige archieven gaan :)
Moest je interesse hebben, mijn Canon EOS 5D Mark ii (midden op de foto) met 24-105mm lens ligt hier maar stof te vangen. Over de prijs kan gesproken worden.

Op oudejaarsdag nog een wandeling gemaakt langs de GR 05A, die onder andere langs de Meetkerkse Moeren gaat.
Kwam er op een boom vlakbij een vrouwtje torenvalk zitten. Alsof het zo moest zijn verschenen er enkele opklaringen en kwam ze 20 meter vlak voor me bidden.
Prachtig hoe ze haar hoofd schuin houdt om de bodem af te sporen naar iets lekkers.

Ik kwam deze week een kerkuil tegen zeg, relatief dicht ook. Indrukwekkende verschijning maar uiteraard geen camera op zak.

Alé het was ook al vrij donker en zonder telelens had het toch niet echt een deftige foto geworden maar toch, het gedacht alleen al :D

Prachtig torenvalkje @Zorba

Zeer onaangename ervaring hier met de 200 f/2, 't is te zeggen, met de zonnekap (gelukkig...). Het roept toch vraagtekens op bij de bouwkwaliteit van iets wat deel uitmaakt van een heel erg duur product. De bevestiging van de draaiknop om de zonnekap vast te maken is gewoon losgescheurd. Niks ongewoons mee gebeurd, niet gevallen of gestoten, enkel normaal gebruik. Als je ziet hoe dun het plastic is hoeft het niet te verbazen dat het niet veel spanning aankan. De knop te ver draaien zorgt voor stress en uiteindelijk ruptuur.

FujiFilm stelt doodleuk voor dat ik gewoon een nieuwe zonnekap koop - 199 EUR :D

Gelukkig is er nog lijm. Natuurlijk wel een enorme tegenvaller want als ik die lens wil doorverkopen gaat er toch een nieuwe zonnekap op moeten.

i-n4JW8Gf-M.jpg
i-6Pvd7cx-M.jpg

Geeft toch veel goesting om nooit nog iets van FujiFilm te kopen eerlijk gezegd. Maar alles wegdoen en overstappen naar Canon, Sony of Nikon is er misschien ook wat over.

Zeer onaangename ervaring hier met de 200 f/2, 't is te zeggen, met de zonnekap (gelukkig...). Het roept toch vraagtekens op bij de bouwkwaliteit van iets wat deel uitmaakt van een heel erg duur product. De bevestiging van de draaiknop om de zonnekap vast te maken is gewoon losgescheurd. Niks ongewoons mee gebeurd, niet gevallen of gestoten, enkel normaal gebruik. Als je ziet hoe dun het plastic is hoeft het niet te verbazen dat het niet veel spanning aankan. De knop te ver draaien zorgt voor stress en uiteindelijk ruptuur.

FujiFilm stelt doodleuk voor dat ik gewoon een nieuwe zonnekap koop - 199 EUR :D

Gelukkig is er nog lijm. Natuurlijk wel een enorme tegenvaller want als ik die lens wil doorverkopen gaat er toch een nieuwe zonnekap op moeten.

i-n4JW8Gf-M.jpg
i-6Pvd7cx-M.jpg

Geeft toch veel goesting om nooit nog iets van FujiFilm te kopen eerlijk gezegd. Maar alles wegdoen en overstappen naar Canon, Sony of Nikon is er misschien ook wat over.
Kon je dit niet regelen via de garantie of de verdeler waar je hem kocht?

@Green Mamba hieronder de reactie van FujiFilm:

Het schroefje is afgebroken. Dat valt helaas niet binnen de garantie.
Een nieuwe zonnekap kost 199,- EUR incl. BTW.

Wilt u een nieuwe bestellen, horen wij graag van u.

Redelijk gedegouteerd... Nieuwprijs van die lens is 6000 EUR :eek: Het schroefje is trouwens helemaal niet afgebroken, het probleem is dat de plek waar druk op komt bij het aanspannen gemaakt is uit flinterdun plastic. Regelrechte designfout dus.

Het ergste is dan misschien nog dat ik online gelijkaardige ervaringen terug kon vinden na wat zoeken. Fujifilm weet dus heel goed dat er een probleem is, maar blijft het product met inherent gebrek verkopen.

Laatst bewerkt:
En via de winkel? Daar kan je meestal wel iets forceren dan tegenover het merk...
Foto Nelissen, waar ik de lens kocht is in de zomer overgenomen door Kamera Express.
Ik heb de winkel in Mechelen gebeld maar zij staan zelf niet meer in contact met de producenten, alles moet via Kamera Express... En dan weet je genoeg hé :(

Het enige dat ik nog kan doen is hier wat ruchtbaarheid aan geven via sociale media.

Foto Nelissen, waar ik de lens kocht is in de zomer overgenomen door Kamera Express.
Ik heb de winkel in Mechelen gebeld maar zij staan zelf niet meer in contact met de producenten, alles moet via Kamera Express... En dan weet je genoeg hé :(

Het enige dat ik nog kan doen is hier wat ruchtbaarheid aan geven via sociale media.

Zowel op IG als Facebook zijn ze vrij actief, moet wel lukken denk ik. Ik zie net dat ze in Sint-Niklaas zitten, misschien kan ik er eentje gaan stelen voor jou :evil:

i-n4JW8Gf-M.jpg
i-6Pvd7cx-M.jpg

Hopelijk houdt de lijm en moet je die lens nooit doorverkopen. ;)

Had je die lens nieuw aangekocht of tweedehands?

@Avondland Nieuw, eind mei 2021 gekocht met een cashback van 2000EUR en de catalogusprijs was toen ook een stuk lager. Als ik 'm wil doorverkopen moet ik een nieuwe kap hebben, ja. Voorlopig niet aan de orde, en ik zie nog 2e hands prijzen ruim boven wat ik betaald heb. Los daarvan wel een heel bitter gevoel hoor.

Als ik al m'n Fujifilm gerief verkoop haal ik er ongeveer 8000€ uit. Een gelijkwaardige Sony/Canon/Nikon kit kan ik daar niet mee financieren jammer genoeg.

@Avondland Nieuw, eind mei 2021 gekocht met een cashback van 2000EUR en de catalogusprijs was toen ook een stuk lager. Als ik 'm wil doorverkopen moet ik een nieuwe kap hebben, ja. Voorlopig niet aan de orde, en ik zie nog 2e hands prijzen ruim boven wat ik betaald heb. Los daarvan wel een heel bitter gevoel hoor.
In dat geval is het inderdaad niet fair van Fujifilm om een gekende designfout niet binnen de garantie te laten vallen. Van een lens van 6000 euro verwacht je toch wel wat bouwkwaliteit.

8K lijkt wel veel, maar ik weet niet wat je er allemaal voor wil kopen. De Sony 400 f/2.8 is een mooi dingetje maar kost 11K ... :unsure:

Als ik alles wil vervangen? Een weerbestendige body + backup, een uwa zoom, een lichtsterke 24, 50, 85 (ff eq.), een 70-200 (ff eq), een macrolens en een 300 f2.8 (ff eq) met teleconverter. Meer moet dat niet zijn 😂

Enfin, switchen zit er niet direct in. Zeker niet naar FF bij de “big 3”.

Laatst bewerkt:
Als ik alles wil vervangen? Een weerbestendige body + backup, een uwa zoom, een lichtsterke 24, 50, 85 (ff eq.), een 70-200 (ff eq), een macrolens en een 300 f2.8 (ff eq) met teleconverter. Meer moet dat niet zijn 😂

Enfin, switchen zit er niet direct in. Zeker niet naar FF bij de “big 3”.
Ach, ik zou ook graag een extra body willen (de A7IV dan). 2800 euro. En de 24 GM, meer dan 1000 euro. En de 135 GM, 1700 euro. En de 35 GM, 1700 euro. En de 50 GM, 2300 euro. En dan nog een supertele van 2000 euro. Een beter groot statief (pakweg 500 euro?) dan wat ik nu heb.

En een Maserati. :unsure:

Vandaag wat lijntjes gesno ... eh ... getrokken. En ik zie rechts een vage vlek. Ik ga mijn sensor eens moeten schoonblazen.
8vnuwqdknxa81.jpg

Ben ik soms de enige die wat creatief 'moe' is?

Sinds enkele jaren ben ik fotograaf in bijberoep, maar de combo met het werkleven (recentelijk veranderd van job = veel leren, nieuwe focus, veel energie gaat daar naartoe) en een kleintje is soms van het een naar het ander vlammen. Denk ik soms om het allemaal wat te laten varen en gewoon terug écht voor de hobby en het plezier te gaan fotograferen.
Nu gebeurt vaak alles na de werkuren qua edits, mailings, ... en in het weekend. Doe daar nog een schepje gezin bij, dan schiet er al niet veel me-time meer over. Gewone shoots, optredens etc valt allemaal goed mee. Dat gebeurt vrij kort op de bal, vooral de optredens/festivals.
Maar de trouws zijn serieus tijdrovend. Ik weet niet goed welke kan ik daar mee opmoet soms qua tijd en productiviteit. Op de dag zelf heel leuk, achteraf soms wat minder :p

Ben niet aan het zagen voor alle duidelijkheid, denk dat ik het eens moest neerpennen om afstand te kunnen doen mijn gedachten en eens goed na te denken hoe ik het ga aanpakken.

Sinds enkele jaren ben ik fotograaf in bijberoep, maar de combo met het werkleven (recentelijk veranderd van job = veel leren, nieuwe focus, veel energie gaat daar naartoe) en een kleintje is soms van het een naar het ander vlammen. Denk ik soms om het allemaal wat te laten varen en gewoon terug écht voor de hobby en het plezier te gaan fotograferen.
Nu gebeurt vaak alles na de werkuren qua edits, mailings, ... en in het weekend. Doe daar nog een schepje gezin bij, dan schiet er al niet veel me-time meer over. Gewone shoots, optredens etc valt allemaal goed mee. Dat gebeurt vrij kort op de bal, vooral de optredens/festivals.
Maar de trouws zijn serieus tijdrovend. Ik weet niet goed welke kan ik daar mee opmoet soms qua tijd en productiviteit. Op de dag zelf heel leuk, achteraf soms wat minder :p

Ben niet aan het zagen voor alle duidelijkheid, denk dat ik het eens moest neerpennen om afstand te kunnen doen mijn gedachten en eens goed na te denken hoe ik het ga aanpakken.
Ge kunt ook gewoon die trouw-shoots laten vallen he.

Tgoh zelfs als hobbyist maak je zo'n dingen mee hoor en dat is niet uitsluitend met fotografie. Ik probeer mezelf nooit ter verplichten om iets te doen, mijn astrofotografie materiaal staat al bijna een jaar stof te vangen, ik wil er niet mee stoppen maar op deze moment is er gewoon amper tijd en ruimte om een hele nacht in de koud te staan zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.

Als bijberoep is het misschien iets lastiger om de camera voor een korte tijd neer te leggen omdat je misschien op het financiële rekent.

Terug
Bovenaan