Fotografiethread

Technisch vraagje: in welk formaat houden jullie je RAW's bij?
Met m'n Pentax kon ik DNG gebruiken als native RAW formaat, dus dat was op zich een nobrainer gezien de "open" status van DNG.
Met m'n Sony is het nu ARW (proprietary dus) en ik lees wel wat discussies rond ARW bijhouden, dan wel deze omzetten naar DNG en zo bijhouden.

Het argument zou zijn dat DNG meer kans heeft om langer ondersteund te worden itt. mijn specifiek cameramodel (A7C - want hoewel de extensie ARW wel dezelfde is over camera's heen moet er toch specifiek camera support zijn, right?).
Tegenargument: bevat de omgezette DNG dezelfde/evenveel informatie? Laat het vitale dingen achterwege?

Bijkomend, ik gebruik nu de lossy compressed ARWs, want het alternatief is uncompressed en die files zijn dus echt gigantisch. De lossy compression zorgt echter voor artifacts in bepaalde gevallen (zie: https://stephenbayphotography.com/blog/sony-raw-compression-artifacts-real-examples/ ).
Ik zou over kunnen stappen naar een flow waarbij ik lossless ARW gebruik en vandaar converteer naar DNG. En dan lees ik:

Reader Alex Kunz suggested converting the Sony RAW files into the DNG format to save space as DNG files use lossless compression. I downloaded Adobe’s converter and ran a few tests with my uncompressed files (mostly night sky images). This indeed saves significant space. The losslessly compressed DNG files are ony about 40 MB which is actually slightly smaller than the lossy compressed RAWs and less than half the size of the uncompressed files.

Thoughts?

et argument zou zijn dat DNG meer kans heeft om langer ondersteund te worden itt. mijn specifiek cameramodel

Ik zou daar geen tijd in steken, ik heb hier RAWs (zowel NEF als ARW) liggen van +10 jaar oud en die gaan perfect open in de recentste versie van LR/C1/PS.

Plaatsgebrek is op te lossen door niet elke click op te slaan of ne grotere NAS of cloud storage te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ik zou daar geen tijd in steken, ik heb hier RAWs liggen van +10 jaar oud en die gaan perfect open in de recentste versie van LR/C1/PS.

Denk dat mijn grootste issue meer ligt in het lossy gegeven, mocht Sony een lossless compression optie hebben (en daar zie ik wel velen om vragen) was het een no-brainer, maar van RAW files verwacht je wel dat ze lossless zijn. Maar dan zit ik met enorme files, dus is het ofwel lossy compression zoals nu (en dat "voelt" yucky 🙂 ), ofwel via de lossless > DNG stap waarbij ik lossless kan blijven werken maar wel met files zit die even groot zijn als de lossy ARWs.

Denk dat mijn grootste issue meer ligt in het lossy gegeven, mocht Sony een lossless compression optie hebben (en daar zie ik wel velen om vragen) was het een no-brainer, maar van RAW files verwacht je wel dat ze lossless zijn. Maar dan zit ik met enorme files, dus is het ofwel lossy compression zoals nu (en dat "voelt" yucky 🙂 ), ofwel via de lossless > DNG stap waarbij ik lossless kan blijven werken maar wel met files zit die even groot zijn als de lossy ARWs.

Wat is gigantisch?

Wat is gigantisch?
De lossy compressed ARWs zitten op 24 MB, de lossless uncompressed het dubbele daarvan.
En ja, space kan je altijd managen. Maar ik wou eens rondhoren of er effectief de stap in hun workflow hebben om om te zetten :)

De beste oplossing is dat Sony een optie voor lossless compression voorziet...

Tgoh zelfs als hobbyist maak je zo'n dingen mee hoor en dat is niet uitsluitend met fotografie. Ik probeer mezelf nooit ter verplichten om iets te doen, mijn astrofotografie materiaal staat al bijna een jaar stof te vangen, ik wil er niet mee stoppen maar op deze moment is er gewoon amper tijd en ruimte om een hele nacht in de koud te staan zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.

Als bijberoep is het misschien iets lastiger om de camera voor een korte tijd neer te leggen omdat je misschien op het financiële rekent.

Goh echt op het financiele rekenen is een groot woord. Heb natuurlijk wel vaste kosten, maar ben een bijberoep gestart omdat alles officieel moet gebeuren uiteraard :-)

Het is eerder eventjes ventileren, het speelt al eventjes in mijn hoofd. Het is efkes alles opeen ;-)

Of de editing uitbesteden aan iemand die uw stijl heeft. Maar dan geen je wel een stukje controle op natuurlijk.

Heb daar ook al aangedacht, maar ben ik nog veeeeeeeeeeeeeeel te klein voor. Zal daar wss ook nooit geraken ^^

De lossy compressed ARWs zitten op 24 MB, de lossless uncompressed het dubbele daarvan.
En ja, space kan je altijd managen. Maar ik wou eens rondhoren of er effectief de stap in hun workflow hebben om om te zetten :)

De beste oplossing is dat Sony een optie voor lossless compression voorziet...

Oh valt toch mee? Mijn fuji RAWs (RAF) zijn ook 55MB per foto hoor, ik ben wel selectiever geworden in wat ik bij hou, het heeft echt geen zin om van elke sessie elke foto bij te houden.

Misschien doet iemand anders het hier wel maar ik steek m'n tijd er in ieder geval niet in :p

Ben ik soms de enige die wat creatief 'moe' is?

Sinds enkele jaren ben ik fotograaf in bijberoep, maar de combo met het werkleven (recentelijk veranderd van job = veel leren, nieuwe focus, veel energie gaat daar naartoe) en een kleintje is soms van het een naar het ander vlammen. Denk ik soms om het allemaal wat te laten varen en gewoon terug écht voor de hobby en het plezier te gaan fotograferen.
Nu gebeurt vaak alles na de werkuren qua edits, mailings, ... en in het weekend. Doe daar nog een schepje gezin bij, dan schiet er al niet veel me-time meer over. Gewone shoots, optredens etc valt allemaal goed mee. Dat gebeurt vrij kort op de bal, vooral de optredens/festivals.
Maar de trouws zijn serieus tijdrovend. Ik weet niet goed welke kan ik daar mee opmoet soms qua tijd en productiviteit. Op de dag zelf heel leuk, achteraf soms wat minder :p

Ben niet aan het zagen voor alle duidelijkheid, denk dat ik het eens moest neerpennen om afstand te kunnen doen mijn gedachten en eens goed na te denken hoe ik het ga aanpakken.

Relatable. Vroegerrrrr toen er nog veel trouwfeesten waren kon ik ook wel echt verzadigd zijn op den duur. Zeker op het vlak van editen moet ik gewoon echt mijn eigen in een bepaalde 'mood' krijgen (lees 3 duvels achterover kappen) om echt lang bezig te zijn met kleur en gevoel. Als ik terugkom van een bruiloft heb ik gemakkelijk 1500 foto's gemaakt, die ik dan moet cullen en bewerken en omdat ik dat tegoei wil doen kruipt er echt veel tijd en werk in. Denk ook niet dat ik dat gemakkelijk zou kunnen uitbesteden aan iemand anders.

Ik heb daarnaast ook nog een 'gewone' job die moet gebeuren en als ge dan overdag zijt aan het werken, 's avonds zijt aan het editen (bovenop de gewoonlijke huishoudelijke beslommeringen) en in het weekend zijt ge vaak nog eens een hele dag weg voor een evenement/bruiloft, dan wordt het gemakkelijk wat veel. Ik beschouw mezelf op dat vlak ook een beetje als een seizoensarbeider die nu eenmaal in de zomer meer werkt en in de winter wat meer op zijn gemak kan leven, maar ik weet wel dat ik altijd super blij ben wanneer ik de laatste trouw van het jaar heb afgehandeld. Mailen, offertes en facturen horen er bij maar op zich neemt dat niet veel van mijn tijd in beslag.

Voor het moment staat alles +- stil dus nu zou ik blij zijn moest er nog eens een opdracht uit de lucht komen vallen. Ik ben al ~10 jaar bezig met fotografie en dat is eigenlijk een van de weinige dingen die mij kan blijven boeien. De intensiteit waarmee ik er mee bezig ben komt in vlagen maar het is altijd latent aanwezig, en moest ik er echt 100% professioneel voor gaan zou ik ook dingen moeten gaan fotograferen om den brode en dan ben ik ook vrij zeker dat ik het voor mezelf zou verknallen. Dus ik probeer om duurzaam om te gaan met mijn passie (stom woord maar in mijn geval wel echt van toepassing) zodat ik er hopelijk nog 50 jaar van kan genieten.

Oh valt toch mee? Mijn fuji RAWs (RAF) zijn ook 55MB per foto hoor, ik ben wel selectiever geworden in wat ik bij hou, het heeft echt geen zin om van elke sessie elke foto bij te houden.

Misschien doet iemand anders het hier wel maar ik steek m'n tijd er in ieder geval niet in :p

Nog een voordeel van jpg! En dan nog, vind ik de files zeker groot genoeg.

Zondag enkele uurtjes in de tuin vogels fotograferen aan 20fps en pre-release registration maakt dat je makkelijk 20-30 beelden hebt telkens je de sluiter indrukt - op een korte tijd dus 1000 foto's.

Hoe ik nu werk: importeren op SSD en meteen een selectie maken van keep/dismiss. Alle "keeps" worden bewerkt en gaan naar de storage drive + SmugMug. De rest wordt meteen genadeloos verwijderd. Als je niet meteen overtuigd bent van een foto moet je -imho, zeker als amateur- die niet bijhouden.

Uiteindelijk dus "slechts" 12 keepers uit de 1000 shots van afgelopen zondag :D

Leve de elektronische shutter, trouwens :unsure:

DSCF2528-XL.jpg

DSCF3005-XL.jpg

DSCF2880-XL.jpg

Relatable. Vroegerrrrr toen er nog veel trouwfeesten waren kon ik ook wel echt verzadigd zijn op den duur. Zeker op het vlak van editen moet ik gewoon echt mijn eigen in een bepaalde 'mood' krijgen (lees 3 duvels achterover kappen) om echt lang bezig te zijn met kleur en gevoel. Als ik terugkom van een bruiloft heb ik gemakkelijk 1500 foto's gemaakt, die ik dan moet cullen en bewerken en omdat ik dat tegoei wil doen kruipt er echt veel tijd en werk in. Denk ook niet dat ik dat gemakkelijk zou kunnen uitbesteden aan iemand anders.

Ik heb daarnaast ook nog een 'gewone' job die moet gebeuren en als ge dan overdag zijt aan het werken, 's avonds zijt aan het editen (bovenop de gewoonlijke huishoudelijke beslommeringen) en in het weekend zijt ge vaak nog eens een hele dag weg voor een evenement/bruiloft, dan wordt het gemakkelijk wat veel. Ik beschouw mezelf op dat vlak ook een beetje als een seizoensarbeider die nu eenmaal in de zomer meer werkt en in de winter wat meer op zijn gemak kan leven, maar ik weet wel dat ik altijd super blij ben wanneer ik de laatste trouw van het jaar heb afgehandeld. Mailen, offertes en facturen horen er bij maar op zich neemt dat niet veel van mijn tijd in beslag.

Voor het moment staat alles +- stil dus nu zou ik blij zijn moest er nog eens een opdracht uit de lucht komen vallen. Ik ben al ~10 jaar bezig met fotografie en dat is eigenlijk een van de weinige dingen die mij kan blijven boeien. De intensiteit waarmee ik er mee bezig ben komt in vlagen maar het is altijd latent aanwezig, en moest ik er echt 100% professioneel voor gaan zou ik ook dingen moeten gaan fotograferen om den brode en dan ben ik ook vrij zeker dat ik het voor mezelf zou verknallen. Dus ik probeer om duurzaam om te gaan met mijn passie (stom woord maar in mijn geval wel echt van toepassing) zodat ik er hopelijk nog 50 jaar van kan genieten.

Alles hierboven is basicly ook mijn verhaal.

Vooral dat laatste speelt bij mij heel hard. Heb er ook een tijdje over nagedacht om de stap naar professioneel te wagen. Maar zoals je zelf aangeeft moet je dan werk aannemen die je liever niet wil doen, waardoor uw passie écht werk wordt. Nu zit ik nog in de luxepositie om zaken te kunnen skippen als het niet 100% mijn ding is, of als er een weekend eens iets anders gepland zou zijn.

Ik zoek echt die balans tussen werk - privé - fotografie. Zoals er zoveel zoekende zijn ;-)

Het ding is wel dat ik gestart ben als concertfotograaf en stilaan ben doorgegroeid tot ook huwelijks-, communie-, lifestylefotograaf.
Daarnaast zou ik ook nog eens een productje doen en een auto/moto meepakken.
Als ik echt eerlijk ben met mezelf zou ik de trouws (vooral de hoeveelheid werk die het achteraf meebrengt) liever skippen en me focussen op concert,- evenement-, product- en autofotografie. Er is daar geen groot geld mee te verdienen, maar wel een leuk zakcentje :)

(Ik vlieg ook dit jaar in een oude liefde: wieler/sportfotografie)

Misschien moet ik mijn focus gewoon eventjes verleggen naar een ander vakgebied binnen fotografie om minder snel die verzadiging te voelen.
Toen ik uit vakantie kwam in augustus was ik ieder weekend tot halverwege oktober weg voor trouws en andere shoots. Op de moment zelf geestig, maar wel toch heel content als de laatste trouw buiten was :-)

Nog een voordeel van jpg! En dan nog, vind ik de files zeker groot genoeg.

Zondag enkele uurtjes in de tuin vogels fotograferen aan 20fps en pre-release registration maakt dat je makkelijk 20-30 beelden hebt telkens je de sluiter indrukt - op een korte tijd dus 1000 foto's.

Hoe ik nu werk: importeren op SSD en meteen een selectie maken van keep/dismiss. Alle "keeps" worden bewerkt en gaan naar de storage drive + SmugMug. De rest wordt meteen genadeloos verwijderd. Als je niet meteen overtuigd bent van een foto moet je -imho, zeker als amateur- die niet bijhouden.

Uiteindelijk dus "slechts" 12 keepers uit de 1000 shots van afgelopen zondag :D

Leve de elektronische shutter, trouwens :unsure:

DSCF2528-XL.jpg

DSCF3005-XL.jpg

DSCF2880-XL.jpg

Pfooh. Zo veel detail! Ge kunt ze echt bijna aaien.
Zo vergeet ge uw historie met de zonnekap toch weer direct he!
Koolmees, pimpelmees en die laatste is een zwartkop?

wieler/sportfotografie

Wielerfotografie moet echt de max zijn, ne ganse dag de RvV karavaan volgen :love:

Met een beetje gewenning kan je de mezen letterlijk aaien, die kleine rakkers zijn echt nergens bang voor. In m'n vorige woning kwamen ze mee aan tafel om kruimels te pikken :lol:

Moet zeggen dat ik nog steeds best nijdig rondloop voor die zonnekap, maar idd die lens is zot scherp. Dat is met de 1,4TC erop hé, dus in principe iets minder scherp dan zonder. Laatste is een glanskop! Ik kan het onderscheid visueel niet maken met een matkop maar ze maken elk een heel ander geluid dus zeker van de soort :D

Er is trouwens iets dat me opvalt aan de scherpte van die 200 f/2 wat ik moeilijk kan benoemen. Zelfs wanneer iets net buiten het scherpteveld valt heb je nog altijd vrij veel "oplossend vermogen". Je behoudt dus detail ook in de gebieden die nét voor of achter het scherpteveld vallen. Meer dan wat ik ooit heb ervaren met andere telelenzen - daar ging het van scherp => flou zonder echt een tussenzone.

Wielerfotografie moet echt de max zijn, ne ganse dag de RvV karavaan volgen
:love:

Met een beetje gewenning kan je de mezen letterlijk aaien, die kleine rakkers zijn echt nergens bang voor. In m'n vorige woning kwamen ze mee aan tafel om kruimels te pikken
:laugh:

Ja, vooral die glanskop is totaal niet schuw! Het moet zeker mogelijk zijn om ze uit de hand te laten eten :)

Laatst bewerkt:
Zijn er mensen hier die vaak hun foto's in fotoboeken laten printen? En zoja, aanraders voor printservices?

Ben ik soms de enige die wat creatief 'moe' is?

Sinds enkele jaren ben ik fotograaf in bijberoep, maar de combo met het werkleven (recentelijk veranderd van job = veel leren, nieuwe focus, veel energie gaat daar naartoe) en een kleintje is soms van het een naar het ander vlammen. Denk ik soms om het allemaal wat te laten varen en gewoon terug écht voor de hobby en het plezier te gaan fotograferen.
Nu gebeurt vaak alles na de werkuren qua edits, mailings, ... en in het weekend. Doe daar nog een schepje gezin bij, dan schiet er al niet veel me-time meer over. Gewone shoots, optredens etc valt allemaal goed mee. Dat gebeurt vrij kort op de bal, vooral de optredens/festivals.
Maar de trouws zijn serieus tijdrovend. Ik weet niet goed welke kan ik daar mee opmoet soms qua tijd en productiviteit. Op de dag zelf heel leuk, achteraf soms wat minder :p

Ben niet aan het zagen voor alle duidelijkheid, denk dat ik het eens moest neerpennen om afstand te kunnen doen mijn gedachten en eens goed na te denken hoe ik het ga aanpakken.
Ik zou er zelf graag een centje mee verdienen, zowel voor het appeltje voor de dorst (en betere gear ...) als voor de erkenning die je krijgt voor het leveren van goed werk. Mijn "frustratie" is het gebrek aan tijd dat ik eraan kan spenderen. Als ik in het weekend op stap ben met de familie neem ik soms mijn camera mee, maar ik kan dan nooit op mijn gemak foto's nemen laat staan dat ik een statief meeneem. Met wat geluk kan ik op een mooie heldere ochtend wel even wat foto's nemen, maar vaak is dat maar een half uurtje voor ik moet gaan werken. En als ik een halve dag of een hele dag foto's kan gaan trekken kan mijn geluk niet op. :p Zeker als de locatie en lichtomstandigheden mijn ding zijn.

Waar verschillen de “professionele” services tegenover een Smartphoto bijvoorbeeld?

Printen die in hogere DPI ofzo?

Nee, ik denk niet dat er iets verschillend is aan de kwaliteit.
Heb eerlijk gezegd geen ervaringen met het vergelijken tussen Dreambookspro & andere services. Maar ik denk dat dat allemaal wat gelijkaardig loopt.
Het zijn sowieso wat andere afwerkingen, maar das louter estetiek.

Ze zijn eerder "groothandel" voor professionele fotografen. Je kan er dus al particulier niet bestellen.
Je moet een aanvraag doen om toegang te krijgen tot hun platform om boeken te kunnen ontwerpen en de prijslijst.

Terug
Bovenaan