Fotografiethread

En heb je niet aan de Sony a7III gedacht? Of wil je de A7C voor de compactheid?
Mogelijks daalt de A7III namelijk in prijs door de release van model IV

Zelf ben ik over hetzelfde aan het denken, dus ben benieuwd wat jouw keuze wordt.

De compactheid van de A7c is een pluspunt, gekoppeld met die Tamron lijkt het mij een zeer veelzijdige maar nog steeds heel draagbare combinatie voor trips/reizen/familie/...

Ook het nieuwere/betere AF systeem speelt een rol.

Ik kan later dan nog kijken om stukje bij beetje aan te vullen met primes of f/2.8 zooms wanneer ik de nood begin te voelen en vertrouwen krijg/bekend word met het ecosysteem.

Ik spreek niet uit ervaring maar die A7C mist in mijn ogen toch wat ergonomische toeters en bellen. Het is uiteraard een compromis om hem compact te houden maar op beeldkwaliteit na moet gebruiksgemak toch één van de allerbelangrijkste vereisten zijn.

Vergelijk hem eens met de Nikon Z5 en je ziet wat ik bedoel ;)

Ik spreek niet uit ervaring maar die A7C mist in mijn ogen toch wat ergonomische toeters en bellen. Het is uiteraard een compromis om hem compact te houden maar op beeldkwaliteit na moet gebruiksgemak toch één van de allerbelangrijkste vereisten zijn.

Vergelijk hem eens met de Nikon Z5 en je ziet wat ik bedoel ;)
Komende van een deftige DSLR begrijp ik goed wat je zegt hoor. Maar ik denk dat ik het kan hebben. :)

Ik kon het niet laten en heb een chinees macrolensje gekocht, was aan het twijfelen voor de Laowa 65mm maar die is nergens te krijgen voor Fuji dus heb ik de 7Artisans 60mm f2.8 mk2 gekocht, kost slechts de helft van de Laowa maar doet wel maar 1:1, sample foto's waren best indrukwekkend.

Wel jammer dat het winter is en dat vele insecten weg zijn :laugh:

Misschien kan ik hem gebruiken voor de foto challenge.

Ik kon het niet laten en heb een chinees macrolensje gekocht, was aan het twijfelen voor Laowa 65mm maar die is nergens te krijgen voor Fuji dus heb ik de 7Artisans 60mm f2.8 mk2 gekocht, kost slechts de helft van de Laowa maar doet wel maar 1:1, sample foto's waren best indrukwekkend.

Wel jammer dat het winter is en dat vele insecten weg zijn :laugh:

Misschien kan ik hem gebruiken voor de foto challenge.
Mooi! Ik heb zelf nog totaal geen idee voor de fotochallenge, maar mogelijk is de macrolens een kanshebber voor een of ander surreëel textuurlandschap. :p

Deze woensdag teambuilding in Antwerpen met ons departement. Nadien, vanaf 17u à 18u schat ik, wat tijd vrij om nog eens foto's in het centrum te trekken. Deze keer het historische centrum in plaats van het centraal station. Ik ken de binnenstad wel goed, maar wat zou eens interessant zijn om te maken? Zou ik mijn groot statief meezeulen om wat architectuurfoto's te maken of ben ik wat creatief en doe ik dat met het kleine statief? Sowieso wat straatfotografie met de 85 mm.

En hopelijk nog eens aan den toog zitten van Billies Bier Kafetaria.

Nog een sfeerbeeld van Antwerpen-centraal. Ik moest snel zijn, want met mijn andere hand moest ik een buggy besturen. Dus de klok hangt niet perfect in het midden en ik had misschien een kleiner diafragma moeten nemen (ik kies nogal snel voor een wijd diafragma because bokeh). Ik zou eigenlijk graag een hele dag willen rondhangen in het station. Maar toch blij met deze lucky shot.

0d02gv7zudy71.jpg

Laatst bewerkt:
20211112_112748 (1).jpg

20211112_111944-01.jpeg

Toevallig hier in Athene op een verlaten luchthaven uitgekomen. Zag wel helaas niet direct ne toegang.

Altijd al fascinerend gevonden. In Bangkok is er zo een airplane cemetery waar ge in de vliegtuigen kunt en al.

Hier is de macro lens toegekomen, zeer compact doch robuust lensje! Ondertussen een kwartiertje achter een vlieg in huis gezeten en scherpdiepte krijgt plots een wel een nieuwe betekenis zeg, flinterdun is het. Ik ga me er wel flink mee kunnen amuseren dat merk ik nu al :D

Iemand trouwens ervaring met flitsers?

Hier is de macro lens toegekomen, zeer compact doch robuust lensje! Ondertussen een kwartiertje achter een vlieg in huis gezeten en scherpdiepte krijgt plots een wel een nieuwe betekenis zeg, flinterdun is het. Ik ga me er wel flink mee kunnen amuseren dat merk ik nu al :D

Iemand trouwens ervaring met flitsers?

Veel plezier ermee! Ik heb nog een macrolens voor de Pentax waar ik me echt eens wat meer mee moet bezighouden. En hier dan ook eens wat resultaten posten, want dat heb ik nog nooit gedaan 🙂

Ik heb voor m'n Pentax gear een flitser gekocht ooit, eentje van Metz. Was ik op zich wel tevreden van. Ik heb die in de beginfase veel gebruikt maar de laatste jaren trek ik eigenlijk nauwelijks nog foto's met flits. Onlangs gemerkt dat hij het niet meer doet...

Eind augustus kwam ik hier al eens advies vragen over een mogelijke upgrade vanaf m'n huidig Pentax materiaal.

Ik ben stilaan aan het convergeren naar 2 opties:
  • Sony A7c + Tamron 28-200 f/2.8-5.6
  • Sony a6600 + ? (nog wat last om een lens te bepalen, veel opties)

Beslissing gemaakt: A7c + de Tamron.
Deze review heeft qua lens volledig de doorslag gegeven:

Zou het gisteren al besteld hebben, maar de lens werd dan morgen geleverd en ik moet naar een begrafenis. Dus dinsdag/woensdag zal ik hier eerste impressies kunnen zetten :)

Beslissing gemaakt: A7c + de Tamron.
Deze review heeft qua lens volledig de doorslag gegeven:

Zou het gisteren al besteld hebben, maar de lens werd dan morgen geleverd en ik moet naar een begrafenis. Dus dinsdag/woensdag zal ik hier eerste impressies kunnen zetten :)
Je gaat er alleszins plezier aan hebben gezien het een zeer veelzijdige lens is. Mogelijks iets te groot in verhouding tot de A7c maar dat is een kwestie van gewoonte.

Goh dat valt heel goed mee hoor :unsure:

Dat ding is trouwens echt retescherp zelfs met de 1.4 TC erop, getuige dit 100% cropje:

Nog niet super veel tijd gehad aan de voederhoek maar wel voor het eerst boomklevers voor de lens gehad :)

Zéér entertainende vogeltjes, vaste bezoekers hier in de tuin!

@SlashDotDash wat gebruik jij van flits voor je macro shots? Een standaard flits en dan zo'n diffuser flap-dingetje?

@shiftyke Nee, ik flits nooit bij macro. Zelfs als je het licht goed diffuus houdt zit je meestal met een donkere achtergrond en daar hou ik niet zo van. Of je moet een kleurig bloemetje in je linker hand achter het onderwerp houden. Teveel gedoe voor mij :)

Maar als je dat onder de knie hebt opent het wel veel opportuniteiten.

@shiftyke Nee, ik flits nooit bij macro. Zelfs als je het licht goed diffuus houdt zit je meestal met een donkere achtergrond en daar hou ik niet zo van. Of je moet een kleurig bloemetje in je linker hand achter het onderwerp houden. Teveel gedoe voor mij :)

Maar als je dat onder de knie hebt opent het wel veel opportuniteiten.
Straf dan heb je toch echt een mooie zonnige dag nodig om een onderwerp met iet of wat scherpdiepte op beeld te krijgen?

Nee, ik mijd hard en fel licht zoveel mogelijk want dat is meestal lelijk op insecten 😁

Ik kies uit drie opties:
- Als het onderwerp relatief vlak/plat is (bv een vlinder) kan je met f/5.6 al heel ver geraken, door je sensor heel mooi evenwijdig met onderwerp op te lijnen.
- Gewoon de kleine scherptediepte omarmen en artistiek uitspelen. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je scherptepunt echt scherp is en ook de aandacht trekt.
- Als ik echt veel scherptediepte wil dan maak ik een “stack” van 25 fotos aan f/4 of f/5.6. De X-T4 kan dat automatisch en aan 10-20 fotos per seconde gaat dat heel snel 😊 Je kan nooit reproduceren aan f/22 wat je met stacken kan bereiken, en je hebt ook geen last van diffractie.

Terug
Bovenaan