Thanks @SlashDotDash, leerrijk! Dat laatste is in mijn geval geen optie want ik heb een manuele lens gekocht 

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Vette locatie, heb Sunn 0))) daar ooit eens weten spelen, de politie heeft een boel toen stilgelegdfort van Hoboke

Inderdaad die stabiliteit zou je moeten inboeten. Echter als ik een statief zou willen hebben dat ik effectief zou gebruiken wil ik iets licht. Dus bij deze dacht ik de perfecte balans (voor mij) te vinden.Een lichter statief wil niet persé zeggen beter want dat zal moeten inboeten aan stabiliteit tov. een zwaarder model.
Die keuze hangt ook een beetje af van welke camera je hebt en welke lenzen je gaat gebruiken.
Een Nikon D800 met grip en een 24-70 tov. een Sony A7III met gelijkwaardige lens; dat is een groot verschil.
Dat een statiefkop geen waterpas heeft lijkt me niet zo'n groot nadeel. De meeste camera's hebben nu wel 'liveview' en dat zit dan ook ingebouwd.
Mijn persoonlijke keuze zou de duurdere zijn. Puur omwille van de betere stabiliteit. Het laatste wat je wil is je camera zien omvallen bij een licht briesje op een herfstige novemberdag.
Een gewicht kan inderdaad helpen, maar niet elk statief heeft een haak onderaan de middenkolom.Inderdaad die stabiliteit zou je moeten inboeten. Echter als ik een statief zou willen hebben dat ik effectief zou gebruiken wil ik iets licht. Dus bij deze dacht ik de perfecte balans (voor mij) te vinden.
Bij mij is het (momenteel) maar voor een a6000, dus amper gewicht. En met die bries, heb je daar ook last als je er een gewicht aan hangt?

Aansluiten bij de plaatselijke fotoclub lijkt me ook interessant (niet alleen om bij te leren, maar ook om je bereik te vergroten en te netwerken), al heb ik schrik in een seniorenclub te belanden. Ik vermoed dat je in de grootsteden gemakkelijker jong volk kan vinden. In Mol is er wel een kunstacademie waar ze lessen op niveau geven, maar dat is altijd overdag in de week en ik werk fulltime.

@eniac Welkom bij de Sony-boys!

maar had er wel ene nodig dus zocht echt naar de kleinste lichtste in mijn budget. Ik gebruik hem nu met een gsm houder om mijn oefeningen in de gym te filmen haha, maar ik was er echt tevreden van toen ik 'm serieus gebruikte. En ze hadden die in super veel leuke kleurtjes heheEDIT2: wat statieven betreft wat gelezen over "ballheads" en "geared heads", maar hoewel je de tweede véél scherper kan afstellen vraag ik me af of dat werkelijk een grote meerwaarde heeft. Hedendaagse camera's hebben toch (horizontaal, verticaal en diagionaal) lijnen om je horizon of perspectief juist te kadreren? En in nabewerking kan je de horizon desnoods rechttrekken.
Als ik het goed begrijp is een geared head interessant als je een compositie van meerdere beelden wil maken zodat die naadloos op elkaar aansluiten? Bij een gestitchte foto is dat inderdaad wel belangrijk, want als je die precisie niet mee hebt ga je dat knip- en plakwerk zien. Als ik een "single shot" landschapsfoto wil maken zou een ball head in principe voldoende zijn. Want, zoals ik zei, kan je een scheve horizon gemakkelijk rechttrekken (al moet je opletten dat je daardoor niet teveel van je frame verliest).De "use case" is redelijk verschillend tussen die twee. Een balhoofd staat je toe om snel aanpassingen te maken zonder te veel aan knopjes te moeten draaien, maar ze zijn inderdaad weinig precies (of je moet al naar de zeer prijzige koppen van Arca Swiss of Really Right Stuff gaan kijken). Je kan er inderdaad wel alles mee, maar het is niet altijd even handig.
Een "geared head" heeft het voordeel dat je elke as apart kan instellen, zeker voor panoramawerk waar je foto's nog aaneen moet plakken is dat wel gemakkelijk. Voor extreem precieze macrocomposities hebben die ook hun nut, een balhoofd dat je op een fractie van een mm precies kan instellen bestaat simpelweg niet.
Voor zwaardere telelenzen met een eigen statiefring heb je dan nog een eigen categorie, nl. de schommelkoppen. Die laten rotatie toe in 2 dimensies omdat je de oriëntatie van de camera mbh van de ring al kan draaien. Is ook het meest comfortabel voor panningshots.
Er bestaan trouwens ook "dubbele" balhoofden die de verschillende assen ook kunnen loskoppelen, die komen dicht bij het gemak van een schommelkop, maar zijn ook wel heel duur.