Het is wel een feit dat sony al enkele jaren mijlen ver voorstaat op de andere merken. Maar de voorbije 2-3 jaar hebben Canon en Nikon het gat wel serieus gedicht. Canon eigenlijk nog iets meer dan Nikon.
Dat Sony top is, twijfel ik niet aan, maar de fanboys op de socials hebben daar wel veel mee te maken met de hype errond
Ik denk dat de afweging DSLR - Mirrorless moeilijk te maken is en vooral te bekijken is naar type toepassing.
Kan me inbeelden dat voor een landschapsfotograaf dat minder uitmaakt dan iemand die pakweg alle dagen het nachtleven doet.
Voor mij was het dynamisch bereik belangrijk, aantal shots & buffer, en vooral de nieuwe eye-tracking.
Op alle vlakken scoort Canon nog beter met hun R-reeks. Heb eventjes getwijfeld om alles buiten te kegelen om over te stappen naar Sony of Canon, maar dat leek me een brug te ver. Voor mijn toepassingen haal ik nog niet alles uit mijn toestellen dus zit ik wel safe.
Extra voordeel aan de mirrorless is het feit dat je alles ziet gebeuren op uw screen. Ik zit nogal vaak in vluchtige omstandigheden en betrap er mij dan op dat ik niet snel genoeg of niet accuraat genoeg mijn instelling aanpas. Altijd editbaar, dat niet, maar het kan een tikkeltje beter.
Waardoor je bij de mirrorless, de uitkomt van uw foto op u scherm/zoeker ziet. Hopelijk dus daar minder foutmage + veel scherpere beelden door de verbeterde autofocus.
Waar ik nu op 65-70% scherpe beelden zit, zou dat volgens de reviews naar 90+ moeten gaan.