Fotografiethread

enkele sfeerbeeldjes gemaakt met mijn "nieuwe" fujifilm x-pro2 met de fujifilm 35mm 1.4
lang getwijfeld om voor de x-e5 te gaan als upgrade voor mijn x-e2, maar uiteindelijk dus toch weer voor een ouder model gegaan en absoluut geen spijt van, enkel valt de combo me iets groter uit dan ik wou, ik ben destijds voor fujifilm gegaan om een compacter alternatief te hebben voor mijn sony a7 iv, die ik iets te bulky vind om telkens mee te sleuren, maar deze setup is nagenoeg even groot.

Met dat ik wat geld moest spenderen, hier de Canon RF 24-70 aangeschaft gezien de EF versie echt uit elkaar aan het vallen is.

Waarschijnlijk wissel ik ook nog de RF 14-35 f4 in voor se 15-35 f2.8 en mss nog een 35mm, maar weet nog niet de welke. Dan zal het geld wel op zijn ook :unsure:

Hier nog een kiekje van gisteren:

CA6A5121.jpeg

Bekijk bijlage 46208

Met dat ik wat geld moest spenderen, hier de Canon RF 24-70 aangeschaft gezien de EF versie echt uit elkaar aan het vallen is.

Waarschijnlijk wissel ik ook nog de RF 14-35 f4 in voor se 15-35 f2.8 en mss nog een 35mm, maar weet nog niet de welke. Dan zal het geld wel op zijn ook :unsure:

Hier nog een kiekje van gisteren:

Bekijk bijlage 46207
Bekijk bijlage 46208
Merk je een significant verschil in beeldkwaliteit?

Cleaning jullie de sensor van de camera zelf of laten jullie dit doen door een professional?

Want ik merk dat mijn recente foto's steeds op dezelfde plaatsen een paar zwarte vlekken vertonen en mijn camera heeft geen automatische cleaning functie. Daarmee dat ik aan het twijfelen ben om het oftewel zelf te doen met zo'n cleaning kit of door een professional.

Cleaning jullie de sensor van de camera zelf of laten jullie dit doen door een professional?

Want ik merk dat mijn recente foto's steeds op dezelfde plaatsen een paar zwarte vlekken vertonen en mijn camera heeft geen automatische cleaning functie. Daarmee dat ik aan het twijfelen ben om het oftewel zelf te doen met zo'n cleaning kit of door een professional.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan eigenlijk, maar denk dat het nu ook niet zo complex is om zelf te doen :unsure:

Had het nooit zelf gedaan tot ik in een fotowinkel werkte, toen deed ik het dagelijks. Was in het begin wel spannend maar als je gewoon een beetje voorzichtig bent kan er weinig mis gaan.

Begin altijd met gewoon zoveel mogelijk stof eruit te blazen met zo'n blaasbalgje ( zoals Rocket Air Blower) zodat als je er erna met een swab over gaat je geen stukje zand ofzo in je sensor wrijft en krassen maakt. Hou de camera met de sensor naar beneden als je blaast zodat er zoveel mogelijk stof uit valt.

Dan neem je een swab ( je hebt er in cropsensor maat en full frame maat) en doe je er een druppeltje vloeistof op. Dan veeg je met een klein beetje druk met de swab over je sensor, ik deed altijd van links naar rechts, andere kan van de swab en dan nog eens van links naar rechts (om te vermijden dat je weggeveegd stof dan terug de andere kant op veegt.) Ikzelf heb denk ik VSGO swabs en Eclipse Optic vloeistof maar er zullen nog wel opties zijn.

Een loepje met lampjes is heel handig om te zien of alles er effectief van is, want je hebt maar een klein stofje nodig om het al te zien op je foto's.

Hot tip, doe een masker aan of hou je mond dicht zodat je geen druppeltje speeksel uitademt op de sensor :unsure:

Ik heb zo'n blaasbalgje, kost amper geld en is wel makkelijk. Mijn recentere camera houdt de sluiter wel op gesloten als hij af staat en ik van lens wil wisselen, dus ik heb daar amper last van stof.

Iemand al eens naar Costa Rica of ander ‘jungle’ land geweest en die een aanrader voor een lens heeft?

Over een maand gaan wij naar Costa Rica en ik zou toch graag wat mooie foto’s willen maken.
Vorige keer naar Kenia had ik een Tamron 50-400 full frame lens op mijn Sony a6600 aps-c body. Dit gaf een mooi evenwicht om snel te kunnen switchen tussen dichtbij en ver. Echter daar heb je weidse uitzichten met veel licht en zit je in een auto, dus maakt de grootte/zwaarte van materiaal niet veel uit.
Nu zal het gewicht meer uitmaken, aangezien je vaker met de rugzak wandelt.

In bezit:
Sony a6600
- sigma 56mm f1.4
- Sony 18-135mm f3.5-5.6

Sony a7III
- Tamron 28-75mm f2.8
- Sony 70-300mm f4.5-5.6
- Sony 16-35mm f4 (ZA model)

Edit: budget hangt er een beetje vanaf, aangezien ik de lens na de reis toch terug verkoop. Dus ik probeer deze ook 2dehands te kopen. Maar ik voel mij ook niet comfortabel met een lens van €2000 bvb.

Daarnaast ook nog aan het kijken om te switchen naar de Sigma 18-50mm f2.8 (ipv 18-135), maar dat is een ander vraagstuk.

Laatst bewerkt:
Mijn wederhelft had op haar verlanglijstje het nieuwste fotoboek van Frank Raes staan en heeft dit dus ook gekregen van iemand.
Bij het bekijken van de foto's ben ik eigenlijk niet onder de indruk. Ik heb het gevoel dat ik het vakantie fotoalbum van Frank aan het bekijken ben en ik vraag me af waarom eigenlijk. Ik ken die mens niet en heb dus ook geen interesse in zijn nietszeggende vakantiealbum. Ik kan enkel vaststellen dat hij een gigantische ecologische voetafdruk moet hebben met al zijn gereis, maar dat is een andere discussie.
Hij trekt weliswaar hier en daar mooie foto's en veel beter dan ik zelf zou kunnen maar echt speciaal zijn vele van zijn foto's nu ook weer niet. Sommige zijn ronduit middelmaat.
Het zal wel helpen dat hij reeds vele jaren een platform krijgt met zijn wekelijkse foto in GVA en hij zal dus wel een doelpubliek hebben. Maar is mijn insziens dus niet meer dan platte commerce.
Wanneer ik mijn mening hierover verkondig wordt dit niet in dank afgenomen en ben ik weer verzuurd. Misschien hebben ze gelijk maar ik had graag wat weerwoord verwacht om mijn mening te kunnen bijstellen.

Misschien kan iemand mij hier overtuigen waarom het fotoalbum van Frank Raes bestaansrecht heeft!

Ik ken te weinig van fotografie maar ben zelf meer onder de indruk van natuurfotografen die uren, dagen, weken moeten wachten op de zotste plekken om unieke foto's te schieten.
Of vele persfotografen die, soms hun leven riskeren, om op de juiste moment op de juiste plaats te zijn en wereldse gebeurtenissen vastleggen.
Of professionele fotografen die uit hun fototoestel ware pareltjes van foto's kunnen toveren.

Mijn wederhelft had op haar verlanglijstje het nieuwste fotoboek van Frank Raes staan en heeft dit dus ook gekregen van iemand.
Bij het bekijken van de foto's ben ik eigenlijk niet onder de indruk. Ik heb het gevoel dat ik het vakantie fotoalbum van Frank aan het bekijken ben en ik vraag me af waarom eigenlijk. Ik ken die mens niet en heb dus ook geen interesse in zijn nietszeggende vakantiealbum. Ik kan enkel vaststellen dat hij een gigantische ecologische voetafdruk moet hebben met al zijn gereis, maar dat is een andere discussie.
Hij trekt weliswaar hier en daar mooie foto's en veel beter dan ik zelf zou kunnen maar echt speciaal zijn vele van zijn foto's nu ook weer niet. Sommige zijn ronduit middelmaat.
Het zal wel helpen dat hij reeds vele jaren een platform krijgt met zijn wekelijkse foto in GVA en hij zal dus wel een doelpubliek hebben. Maar is mijn insziens dus niet meer dan platte commerce.
Wanneer ik mijn mening hierover verkondig wordt dit niet in dank afgenomen en ben ik weer verzuurd. Misschien hebben ze gelijk maar ik had graag wat weerwoord verwacht om mijn mening te kunnen bijstellen.

Misschien kan iemand mij hier overtuigen waarom het fotoalbum van Frank Raes bestaansrecht heeft!

Ik ken te weinig van fotografie maar ben zelf meer onder de indruk van natuurfotografen die uren, dagen, weken moeten wachten op de zotste plekken om unieke foto's te schieten.
Of vele persfotografen die, soms hun leven riskeren, om op de juiste moment op de juiste plaats te zijn en wereldse gebeurtenissen vastleggen.
Of professionele fotografen die uit hun fototoestel ware pareltjes van foto's kunnen toveren.
De goûts et des couleurs ... wat naamsbekendheid geeft hem natuurlijk een groot voordeel en de uitgeverij zal wel een commercieel verhaal zien in dat boek. Van sommige topfotografen zie ik ook soms foto's waarvan ik denk dat ze weinig interessant zijn, waar anderen dan weer laaiend enthousiast over zijn. Smaak is iets heel persoonlijk. Ik maak soms foto's die ik middelmatig vind en die sommige dan weer enorm goed vinden omdat ze daar iets in zien dat ik er zelf eerst niet in had gezien.

meyer optik görlitz

Ik zie je vaak met van die obscure lenzen schieten zit daar een bepaalde reden achter? Ik vermoed dat het een rabbithole van jewelste is? :biglaugh:

Frank Raes gebruikt inderdaad z'n naambekendheid maar van het kleine beetje dat ik van z'n werk gezien heb, weet hij precies wel waar hij mee bezig is. Absoluut niet wereldschokkend maar ik zou hem wel geen amateur noemen. Mochten mijn vakantiefoto's er zo uit zien, keerde ik tevreden terug! Zoals @Avondland zegt, des gouts et des coleurs... Deze paprika hangt in het MOMA ...

1767013349832.png

Absoluut niet wereldschokkend maar ik zou hem wel geen amateur noemen.
Dit toch ook voor mij. Ik had geen idee dat hij met fotografie bezig was en liet al een "oh nee" zucht omdat ik het ergste verwachtte. Eventjes wat werk opgezocht en van wat ik heb gezien ben ik toch positief verrast. 'k Zou hem nu niet direct gaan inschrijven bij Magnum (en zou ook z'n boek niet kopen) maar hij heeft wel een goed oog imho, of toch zeker beter dan ik dacht. En bestaansrecht, tsjah. Voor mij mag iedereen die kunst (ZELF) maakt dat publiceren en tentoonstellen, tis aan de kijker zelf om te beslissen wat ze ervan vinden. Ikzelf vind bijvoorbeeld Carl Dekeyser enorm overroepen (grappig genoeg is die dan wel effectief Magnum fotograaf) maar dat wilt niet zeggen dat ik vind dat zijn werk niet mag bestaan, 't is gewoon niet iets waaraan ik aandacht wil besteden 🤷‍♀️

Ik zie je vaak met van die obscure lenzen schieten zit daar een bepaalde reden achter? Ik vermoed dat het een rabbithole van jewelste is? :biglaugh:
eigenlijk die zo obscuur niet hoor, samen met de helios 44-2 misschien wel een van de meest massa geproduceerde lenzen ooit :p
maar ik hou gewoon van het karakter dat deze lenzen vaak hebben. ik heb voor mijn sony a7 een arsenaal aan sigma art en sony G master lenzen liggen die ik amper gebruik omdat ze voor mij net te perfect zijn. doe mij maar een imperfecte oude soviet lens waarbij de helft van mijn foto's onbruikbaar zijn. en dat je zulke lenzen vaak op rommelmarkten vindt voor een paar euro's is ook mooi meegenomen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal mijn mening hierover dus maar voor mezelf houden en toegeven dat de man een goed oog heeft.
Blijft wel dat ik het geldverspilling vindt om voor dat fotoboek te betalen. Als mijn vrouw dan toch interesse heeft in fotografie zou ze beter wat meer werk van andere fotografen steunen die het echt nodig hebben om te overleven.

Terug
Bovenaan