Fotografiethread

Vandaag overhandigd en het lijkt inderdaad wel een succesje te zijn, ze is uw dankbaar voor de tip!

Voor onze reis hebben we ook nog een camera gekocht om betere foto's te trekken dan diegene die ze met haar smartphone zou maken. Ze twijfelde ook al jaren om eentje te kopen, dus overstag uiteindelijk gegaan. Hieronder een kleine selectie van haar beelden, getrokken met een fujifilm xt2 met de XF 35mm f/1.4 lens. Ze is het toestel nog wat aan het ontdekken, maar was in de tussentijd al geïnteresseerd in feedback van de wat meer ervaren (hobby)fotografen hier op het forum. Dus alle feedback welkom!

foto's:

(als iemand me kan vertellen hoe ik vlot die foto's in een slider kn knallen,wil ik dat gerust doen voor het gebruiksgemak :unsure: )

Laatst bewerkt:
In my humble opinion: een deel van de foto's waren beter geweest om in landscape formaat te trekken. (er is een reden waarom het landscape noemt he). misschien komt het doordat ze een smartphone gewoon is, maar ook die kunt ge 90° draaien.
Bij de laatste foto's zou ik ook denken om het iets ruimer te kadreren (dus een stapje achteruit), zeker die allerlaatste (wat ik persoonlijk samen met de voorlaatste de 2 mooiste vind).

Vandaag overhandigd en het lijkt inderdaad wel een succesje te zijn, ze is uw dankbaar voor de tip!

Voor onze reis hebben we ook nog een camera gekocht om betere foto's te trekken dan diegene die ze met haar smartphone zou maken. Ze twijfelde ook al jaren om eentje te kopen, dus overstag uiteindelijk gegaan. Hieronder een kleine selectie van haar beelden, getrokken met een fujifilm xt2 met de XF 35mm f/1.4 lens. Ze is het toestel nog wat aan het ontdekken, maar was in de tussentijd al geïnteresseerd in feedback van de wat meer ervaren (hobby)fotografen hier op het forum. Dus alle feedback welkom!

foto's:

(als iemand me kan vertellen hoe ik vlot die foto's in een slider kn knallen,wil ik dat gerust doen voor het gebruiksgemak :unsure: )
img code linken hier en tussen zetten:

Code:
 [slider][/slider]

In my humble opinion: een deel van de foto's waren beter geweest om in landscape formaat te trekken. (er is een reden waarom het landscape noemt he). misschien komt het doordat ze een smartphone gewoon is, maar ook die kunt ge 90° draaien.
Bij de laatste foto's zou ik ook denken om het iets ruimer te kadreren (dus een stapje achteruit), zeker die allerlaatste (wat ik persoonlijk samen met de voorlaatste de 2 mooiste vind).
Of ge maakt er een hele social media ding van en noemt uzelf The Vertical Photographer :unsure:

Goede opmerkingen! Valt inderdaad wel op als we door de collectie gaan dat ze enorm veel in portret heeft getrokken. Is dus samen met het kaderen dus wel een goede suggestie, bedankt!

img code linken hier en tussen zetten:

Code:
 [slider][/slider]
Geen idee wat ge bedoelt met img code. Heb een paar dingen geprobeerd zonder succes.

Als ge ne reply doet op het mijne gaat ge zien hoe het moet. kopieer de tekst anders, pas uwe OP aan en dan wis ik deze (dus niet reply'en op deze want anders blijft die bestaan

Goede opmerkingen! Valt inderdaad wel op als we door de collectie gaan dat ze enorm veel in portret heeft getrokken. Is dus samen met het kaderen dus wel een goede suggestie, bedankt!

Geen idee wat ge bedoelt met img code. Heb een paar dingen geprobeerd zonder succes.
De link van he afbeeldingen hier tussen zetten:
Code:
[img]url foto.jpg[/img]

Ik heb ook wel de neiging om vaak verticaal te fotograferen, maar toen mijn cursusdocent me erop wees ben ik wat meer afwisseling gaan opzoeken. Zeker bij een reportage moet je van alles wat hebben: wat close-ups, wat breedhoek, een portret, een macro-detail, een overzichtsfoto, ... Na een tijd doe je dat automatisch wel, maar het is gemakkelijk om je terug te plooien op je comfortzone. Bij mij was dat lange tijd het diafragma helemaal opendraaien en bokeh galore.

Gisteren een hele avond met flash moeten werken en dat is toch ook wel een drempel dat ik moest overwinnen. Door de ISO omhoog te krikken naar 1600, rear sync te gebruiken en soms de sluitertijd naar 1/30 te zetten ben ik best tevreden met de resultaten. Toch ook wel TTL. Manueel gaat wel, maar als je afstand tot je onderwerp regelmatig wijzigt en je hebt geen vat om een aantal omgevingsfactoren is dat veel gedoe. En met wat compensatie is het resultaat ook niet overbelicht gebleken.

Vooral met 35mm en 18mm gewerkt maar voor situaties waarin ik vooral met flash moet werken zou ik eens moeten investeren in een brede zoomlens. 16-35 maar niet per sé een dure lichtsterke GM. De 35mm was soms te krap en de 18mm dan weer soms té breed. Op den duur wel overgestapt naar die laatste omdat je op de dansvloer wel liever breedhoek hebt.

De A7III was gisteren even in de buffer blijven hangen (die deed héél lang om 10 foto's weg te schrijven), gelukkig was dat na twee keer heropstarten verholpen. Hopelijk kan die het dit jaar nog uitzingen. De A7V lonkt maar ik wil dit jaar vooral geld opsparen.

Iemand die het werk van de Australische fotograaf David B Gray kent? Op z'n Instagramprofiel is te zien dat hij vooral sportfoto's maakt. Ik had graag een foto van hem gekocht maar ik kan geen website van hem vinden (en op Instagram antwoordt hij niet). Heeft er iemand weet van een ander kanaal waar zijn foto's kunnen aangekocht worden?

Iemand die het werk van de Australische fotograaf David B Gray kent? Op z'n Instagramprofiel is te zien dat hij vooral sportfoto's maakt. Ik had graag een foto van hem gekocht maar ik kan geen website van hem vinden (en op Instagram antwoordt hij niet). Heeft er iemand weet van een ander kanaal waar zijn foto's kunnen aangekocht worden?

Uit interesse, waarom zou je een foto aankopen?
Is dat dan om de fotograaf te steunen?

Ik heb dat altijd merkwaardig gevonden. In principe zou je de foto naar keuze zelf kunnen afdrukken.

Uit interesse, waarom zou je een foto aankopen?
Is dat dan om de fotograaf te steunen?

Ik heb dat altijd merkwaardig gevonden. In principe zou je de foto naar keuze zelf kunnen afdrukken.
Omdat je afhankelijk van het einddoel niet zomaar copyrighted materiaal mag gaan reproduceren naar eigen goeddunken.

Misschien wil hij wel een hoge kwaliteit versie van een foto en geen lowres insta foto.

Ik denk er aan om een compact fototoestel te kopen voor dagelijkse foto's; vakanties, gezin, dagelijkse leven. We zijn het thuis beu dat we hiervoor onze GSM gebruiken en de kwaliteit van mijn gsmfoto's laat echt de wensen over (mijn vrouw heeft een pixel, ik een relatief oude oneplus).

Als ik rondkijk lijkt de fujifilm x100iv een geschikt toestel; compact, geen gedoe met lenzen, out of the box iets van bewerking, en tot slot gewoon mooi toestel.

Heeft er iemand hier ervaring mee? Het is redelijk dure aankoop, maar die toestellen gaan toch vaak een 10tal jaren mee? Is de leercurve niet te groot voor een echte leek?

Ik denk er aan om een compact fototoestel te kopen voor dagelijkse foto's; vakanties, gezin, dagelijkse leven. We zijn het thuis beu dat we hiervoor onze GSM gebruiken en de kwaliteit van mijn gsmfoto's laat echt de wensen over (mijn vrouw heeft een pixel, ik een relatief oude oneplus).

Als ik rondkijk lijkt de fujifilm x100iv een geschikt toestel; compact, geen gedoe met lenzen, out of the box iets van bewerking, en tot slot gewoon mooi toestel.

Heeft er iemand hier ervaring mee? Het is redelijk dure aankoop, maar die toestellen gaan toch vaak een 10tal jaren mee? Is de leercurve niet te groot voor een echte leek?
Een nieuwe gsm kopen sta je niet voor open? Want gaat het je om de kwaliteit of eerder over de tijd die je spendeert op je gsm?
Het voordeel aan een gsm is dat je die altijd bij hebt en de nabewerking volledig binnenin gebeurt.

De fuji modellen heb ik al veel positiefs over gehoord, echter een paar dingen.
- je kan niet zoomen of wijdere foto’s gaan nemen
- als je meer wilt investeren in je fotografie hobby zal je dus ook een andere camera nodig hebben
- deze is toch juist te groot om echt in je broekzak mee te nemen
- vrij prijzig
- als je enkel ‘automatisch’ zou shooten is het wat zonde van het toestel

De leercurve hangt er wat vanaf wat je wilt. Je kan op automatisch blijven of je kan volledig manueel willen gaan. Het 2e is duidelijk ervaring, oefenen en eventueel lessen volgen.

Omdat je afhankelijk van het einddoel niet zomaar copyrighted materiaal mag gaan reproduceren naar eigen goeddunken.

Misschien wil hij wel een hoge kwaliteit versie van een foto en geen lowres insta foto.
Klopt. Ik had graag een foto in hoge kwaliteit in huis uitgehangen. Hij staat ook op Insta maar de kwaliteit is niet echt ideaal.

Ook van Stephan Vanfleteren had ik een bepaalde print uit z'n recentste expo willen aankopen maar die reageert niet op m'n mails. Tja.

Klopt. Ik had graag een foto in hoge kwaliteit in huis uitgehangen. Hij staat ook op Insta maar de kwaliteit is niet echt ideaal.

Ook van Stephan Vanfleteren had ik een bepaalde print uit z'n recentste expo willen aankopen maar die reageert niet op m'n mails. Tja.
Staat de foto die je wil soms niet op een platform als Getty of dergelijke? Anders zou je hem op deze manier kunnen verkrijgen.

Als je echt geen (basis)kennis hebt, ga je wss alleen op de auto-stand fotograferen en dan lijkt het mij een beetje zonde om daar zo'n toestel voor te gebruiken. Je laat heel veel liggen...
Ik zou je dan durven aanraden om een basiscursus te volgen, hetgeen ik net heb gedaan. Op die manier heb je op zijn minst een notie van wat het toestel kan en heb je veel meer controle over de verschillende parameters die tot een goeie foto kunnen leiden (sluitertijd, diafragma, belichting, etc). Anders kan ook het resultaat uit een camera van 1800 euro wel eens tegenvallen.

Fuji heeft inderdaad heel wat "film simulations" die er voor zorgen dat je eigenlijk amper tot geen nabewerking moet doen. De X100 is wel een niche toestel en stevig aan de prijs. Voor de helft van de prijs heb je een Fujifilm X-M5 met bijvoorbeeld de XC 15-45mm, je hebt toegang tot dezelfde film simulaties en je heb de mogelijkheid om toch lenzen te wisselen, mocht je dat ooit nodig achten.

Misschien ook eens bij Sony kijken, die hebben ook een paar mooie entry camera's?

Terug
Bovenaan