Meer dan goede keuze!
Zelf de a6600 en echt heel blij mee. De 16-55mm f2.8 is dan ook weer één van de toplenzen voor die camera’s. Weet wel niet hoe belangrijk jij draagbaarheid vindt?
Anders had ik persoonlijk naar de Sigma 16-50mm gekeken. Die is heel compact voor ook top kwaliteit.
Maar dus zeker een goede aankoop, vooral als je later wat meer wilt doen met fotografie.
Als het echt alleen voor gezinsgebruik is, dan kan het een beetje overkill zijn. Je moet voor jezelf uitmaken wat je er precies mee wilt gaan doen en of je het ziet zitten om heel de dag rond je nek te hebben hangen.
Ben je al eens naar de winkel geweest om deze uit te proberen en te voelen hoe die in je handen ligt, gewicht, besturing, …?
(Bedankt ook aan Avondland en Strijkijzer voor de inputs)
Draagbaarheid zal denk ik zeker in het begin de belangrijkste factor zijn - en mede met het prijsverschil - waarvoor ik naar de a6700 kijk ipv de a7 IV
Heb ze nog niet in de hand gehad, dus ik heb ook niet direct een idee hoeveel kleiner & lichter de Sigma lens zou zijn tov de Sony lens.
Er is hier wel een Kamera-express op een paar minuten fietsen van waar ik woon dus kan ze vrij makkelijk eens gaan bekijken en vasthouden denk ik. Als ik de stats bekijk is de Sigma inderdaad een ~200 gram lichter en een paar cm korter ook, al kan ik nog niet goed inschatten hoe lastig/handig dat verschil is voor een hele dag mee te nemen.
Ik snap ook de comment voor gezinsgebruik dat het misschien overkill is - om wat meer context te geven:
Mijn vriendin en ik zijn in November 22 een maand naar costa rica / Panama geweest en hebben daar echt waanzinnig mooie fotos kunnen nemen van het land, de dieren, etc, en toen is er denk ik bij beide van ons een idee ontstaan om fotografie op te pikken als hobby.
Nu wouden we dat niet direct kopen na die reis, denkende dat het een bevlieging zou zijn en dan gewoon een dure aankoop zou zijn geweest die dan de kast in vliegt en voornamelijk stof verzameld en das een beetje jammer.
Nu gaan we in September trouwen en wouden we er wel voor zorgen dat we nog meer en nog betere fotos konden maken tijdens onze huwelijksreis en vandaar dat we er nu wat naar aan het kijken zijn.
Bedoeling is dus initieel wel voor voornamelijk als gezinsgebruik te dienen, maar we zijn wel beide van plan, aangezien dat idee er nog altijd is en niet is weggegaan sinds die bevlieging na costa rica, om een opleiding te volgen (avondschool, volwassenenodnerwijs, gewoon een cursus ergens zijn we nog niet uit) en we het toestel dus ook beide zouden gebruiken en meer en meer zouden gebruiken voor vanalles en nog wat - maar zeker niet als bijberoep of professioneel iets rond te doen.