Fotografiethread

Mmm, ga beginnen met gewoon de rolletjes de ontwikkelen en dan zien we wel.

Test alvast wel geslaagd :love:
Juist wel nog wat oefenen op dat scherpstellen, want zitten toch wat misfires in :unsure:

---_0373_EDIT.jpg

Vandaag es een filmrolletje binnen gedaan om te laten ontwikkelen. Ben es benieuwd want het rolletje was volgens mij al vervallen. Spannend is het wel!

Als het een succes is, toch eens zien om zelf eens proberen te ontwikkelen.
Ontwikkelen ze dat op fotopapier of kunnen ze dat onmiddellijk digitaliseren?

Ontwikkelen ze dat op fotopapier of kunnen ze dat onmiddellijk digitaliseren?
Je kan kiezen. Ik heb de mijne daar laten scannen want ik wist niet of het filmpje überhaupt gelukt was dus wou nog niks laten printen. Een dag later kreeg ik een wetransfer met de scans en mocht ik de negatieven ophalen. Wel goeie service!

Je kan kiezen. Ik heb de mijne daar laten scannen want ik wist niet of het filmpje überhaupt gelukt was dus wou nog niks laten printen. Een dag later kreeg ik een wetransfer met de scans en mocht ik de negatieven ophalen. Wel goeie service!
Zo een scanner zelf hebben verdien je trouwens vrij snel terug als je het blijft doen. Het is daarentegen wel vrij veel werk 😅

Bij mijn ouders heb ik ook nog steeds een vergroter staan en alle materiaal. Toen nooit plaats gehad voor een donkere kamer. Mss in de toekomst. Nu wel lastiger aangezien ik meer op dia positief fotografeer. Vind ik een leuk medium om met een projector te projecteren en aan mensen te laten zien. Heeft een nostalgisch gevoel.

Via waar hebben hier de zelfstandigen hun rekening? Ik heb uiteindelijk Revolut genomen omdat het heel makkelijk aan te maken is en in de professionele app ze ook een optie hebben voor facturen op te maken. Enigste nadeel is dat het momenteel nog in Litouwen geregistreerd is. Ze zijn dit wel aan het overzetten naar BE rekeningen dit jaar.

Moet ik dan een buitenlandse rekening ergens aangeven of zou dat al inorde zijn als dit de geregistreerde rekening van mijn zelfstandige onderneming is? 🤔

@Margu Ja, als ik zelf ga ontwikkelen komt zo een scanner er wss ook. Het hele proces zal wel tijdrovend zijn, maar das net de charme :biglaugh:

Ik heb gewoon een Bussiness account bij ING, dat was vrij snel online opgezet. Eigenlijk geen klachten van tot nu toe.
Geen idee hoe dat zit met buitenlandse rekeningen :thinking:

Naast de x-e1 nog een x-e2 bijgekocht en er een ttartisan af 27mm 2.8 op gezet zodat ik een compacte point and click heb.
Sinds ik die compacte fuji's ontdekt heb geniet ik terug veel meer van fotografie, voor mij veel leuker om redelijk onopvallend door de steden te wandelen met een discrete camera ipv men a7iv. Bijkomend voordeel met enkel Jpeg te shieten, ik kom makkelijk een hele dag toe met 1 batterij.
ohja, en Duitse steden zijn sowieso altijd een genot om met een camera door te wandelen.

Laatst bewerkt:

Naast de x-e1 nog een x-e2 bijgekocht en er een ttartisan af 27mm 2.8 op gezet zodat ik een compacte point and click heb.
Sinds ik die compacte fuji's ontdekt heb geniet ik terug veel meer van fotografie, voor mij veel leuker om redelijk onopvallend door de steden te wandelen met een discrete camera ipv men a7iv. Bijkomend voordeel met enkel Jpeg te shieten, ik kom makkelijk een hele dag toe met 1 batterij.
ohja, en Duitse steden zijn sowieso altijd een genot om met een camera door te wandelen.
Iets compact is inderdaad handig, als mijn budget het toelaat zou ik ook zoiets willen hebben als casual camera. Voor een daguitstap of misschien op reis. De Sony FF's met primes zijn wat lomper om mee te nemen, maar zijn dan weer uitstekend gerief om een shoot mee te doen.

Nieuwe update Lightroom Classic bevat "generatief verwijderen" met behulp van AI en ik moet zeggen dat het zeer goed werkt! Handig om storende elementen te verwijderen op een snelle manier zonder daarvoor eerst naar Photoshop te moeten gaan.

Ze zouden het nu ook mogelijk moeten maken om de foto groter te maken en generatief in te vullen, zoals dat nu ook gaat in Photoshop. Soms heb ik iemand nét niet helemaal op de foto en is er een stuk van zijn schoenen weg en dan is dat best handig om snel even aan te passen. Of om meer ruimtegevoel te scheppen.

Vandaag nog eens een huwelijk aan het fotograferen. Deze keer zonder 35mm, precies toch eens aanschaffen want dat mis ik precies :scream:

Wel een leuk spontaan koppel tijdens de fotoshoot. Dat zijn de plezantste mensen 😄

Vandaag nog eens een huwelijk aan het fotograferen. Deze keer zonder 35mm, precies toch eens aanschaffen want dat mis ik precies :scream:

Wel een leuk spontaan koppel tijdens de fotoshoot. Dat zijn de plezantste mensen 😄
Ja, dat is wel zo. Mensen die niet continu vragen wat ze moeten doen en vaak zelf iets voorstellen.

Was net met de hondjes op wandel en had m'n camera mee. Had een 35mm 1.4 mee van't werk om eens te proberen dus wilde nog wat fotootjes te maken. Passeer ik een kerel die op z'n oprit stond en toen ik goeiendag zei plots, op een heel beschuldigende toon, vroeg "Excuseer mevrouw, mag ik vragen waarom u hier rondloopt en foto's van de huizen maakt?" Ik antwoordde dat ik m'n hondjes aan het uitlaten was, dat ik een lens gehuurd had om eens te proberen en dat ik helemaal geen foto's van de huizen aan't maken was maar gewoon van de hondjes en de bloemetjes en dat zelf al was ik foto's aan het maken van de huizen dat ik daarmee niets verkeerd deed. Kerel bleef heel geïrriteerd reageren en zei dat ik ook maar moest begrijpen dat dat verdacht overkomt. Toen ik dan vroeg wat voor criminele activiteiten ik wel niet zou uitsteken met een foto van z'n huis wist hij het ook niet maar zei dat ik niet zomaar moest rondlopen met mijn camera.. Heb gezegd dat het mijn hobby is en dan maar vertrokken want ik denk dat hij zelf niet goed wist wat zijn punt was. Tot zover de fijne foto wandeling. Vanaf nu dan maar veilig terug achter mijn PC beetje 3D doen!

Was net met de hondjes op wandel en had m'n camera mee. Had een 35mm 1.4 mee van't werk om eens te proberen dus wilde nog wat fotootjes te maken. Passeer ik een kerel die op z'n oprit stond en toen ik goeiendag zei plots, op een heel beschuldigende toon, vroeg "Excuseer mevrouw, mag ik vragen waarom u hier rondloopt en foto's van de huizen maakt?" Ik antwoordde dat ik m'n hondjes aan het uitlaten was, dat ik een lens gehuurd had om eens te proberen en dat ik helemaal geen foto's van de huizen aan't maken was maar gewoon van de hondjes en de bloemetjes en dat zelf al was ik foto's aan het maken van de huizen dat ik daarmee niets verkeerd deed. Kerel bleef heel geïrriteerd reageren en zei dat ik ook maar moest begrijpen dat dat verdacht overkomt. Toen ik dan vroeg wat voor criminele activiteiten ik wel niet zou uitsteken met een foto van z'n huis wist hij het ook niet maar zei dat ik niet zomaar moest rondlopen met mijn camera.. Heb gezegd dat het mijn hobby is en dan maar vertrokken want ik denk dat hij zelf niet goed wist wat zijn punt was. Tot zover de fijne foto wandeling. Vanaf nu dan maar veilig terug achter mijn PC beetje 3D doen!

Ik doe tegenwoordig best veel alledaagse straatfotografie, niet van mensen maar eerder van bepaalde details in het straatbeeld en krijg daar ook veel wisselvallige reacties op. Slechts 1x meegemaakt dat iemand echt op een agressieve toon mij aansprak omdat ik foto's aan het maken was van een drijvend duvel glas NAAST zijn boot in de plaatselijke "jachthaven". Verder heel veel blikken alsof men op men gezicht wil slaan (again, ik maak nooit bewust foto's van mensen, als er al iemand op staat zijn het toevallige passanten.) Maar gelukkig ook veel positieve reacties van mensen die vragen wat ik aan het doen ben en zich afvragen waar ik juist een foto van aan het nemen ben, of die me vragen of ik geen foto van hun wil maken.

Ik heb nog maar één keer een "negatieve" ervaring gehad en dat was toen ik een foto nam van een park in Teheran waar toevallig een vrouw op stond (een oud treezeke van 70 jaar) en die begon te memmen en te wijzen naar mijn camera. Ik dan maar nee knikken en gewoon doorgelopen. Toevallig in Teheran ook héél positieve ervaringen: kerels in de Amir Kabir Street dat gekend staat voor automechaniekers die allemaal trots poseerden met hun materiaal of op hun scooter. En jonge schoolkinderen in een van de paleizen van de Qajardynastie.

Morgen dan de eerste opdracht, 3,5h een business event. Toch wel spannend.
Nog enige tips die ik kan gebruiken?

Ik neem mee:
Sony a7III + 28-75 f2.8 + 70-300 f4.5-5.6
Sony a6600 + 56 f1.4 + 18-135 F3.5-5.6

Waarschijnlijk vooral de 28-75 en de 56mm die ik ga gebruiken en mss de 70-300 voor wat close ups.
Ik heb nog een 16-35mm f4 (full frame) lens liggen, maar ben niet zeker of dat van toepassing komt. Ook de flitser werk ik gewoon niet graag mee, dus die blijft thuis, lijkt mij ook teveel afleidend bij zo een event + het is tussen 15-18h30 op een locatie met genoeg ramen.

Ik neem mee:

Waarschijnlijk vooral de 28-75 en de 56mm die ik ga gebruiken en mss de 70-300 voor wat close ups.
Ik heb nog een 16-35mm f4 (full frame) lens liggen, maar ben niet zeker of dat van toepassing komt. Ook de flitser werk ik gewoon niet graag mee, dus die blijft thuis, lijkt mij ook teveel afleidend bij zo een event + het is tussen 15-18h30 op een locatie met genoeg ramen.
Ik denk dat de 28-75 f/2.8 en de 56 f/1.4 wel zullen volstaan voor zo'n event. Die 70-300 is misschien interessant als je op een héél grote locatie zit (maar op termijn zou ik dan toch in de 70-200 f/2.8 investeren cuz bokeh).

En zal bij aanvang wel een beetje awkward zijn, maar gaandeweg geraak je wel "in the groove". Zeker op voorhand goed afstemmen wat voor beelden ze graag willen, dat voorkomt teleurstelling na de shoot.

Veel plezier alvast!

Mijn werkpunt: niet altijd diafragma openzwieren en af en toe ook eens overzichtsfoto's maken. En niet altijd in verticale modus shooten, horizontale shots zijn ook nodig ter afwisseling.

Ik neem mee:

Ook niet vergeten om wat sfeerfoto's te maken van details, decoratie, glazen, belichting, locatie, etc. Hangt af van welk evenement maar dat hebben ze dikwijls wel graag

Ik neem mee:

Hoe ging het?

Hoe ging het?
Vrij goed, vanalles wat foto’s kunnen nemen.
Baalde wel dat ze de gordijnen half naar beneden deden om de presentatie beter te kunnen zien. Maar ISO wat omhoog en gaan!

Op het einde wel even onverwachte stress omdat ze een groepsfoto vroegen. Normaal geen probleem, maar had helemaal geen goed beeld waar hun te plaatsen. Achteraf vond ik dat ook mijn mindere foto’s, maar de klant was er blij mee. Dus dan klaag ik niet 😁

Terug
Bovenaan