Fotografiethread

En welke lenzen? Toch niet de kitlens met zo'n beest?
Toch wel, de keuze was al gemaakt voor een kit en zal beginnen met de FE 24-105 F/4.0G, een telelens niet want veel te duur en zal ik sowieso toch nooit gebruiken en meesleuren.
Maar een 35mm vond ik destijds best wel leuk dus de Sony FE 35mm F/2.8 ZEISS Sonnar T* was dacht ik een goeie compacte keuze maar na het vergelijken en zien van enkele reviews komt de Samyang 35mm f/2.8 Sony FE voor de helft van de prijs beter uit :thinking: al leek de focus snelheid in de ene review wat slecht maar dat wordt teniet gedaan met de focus kwaliteit, idem voor de vergelijkbare Tamron variant maar die is groter en maakt wat irritant lawaai met z'n motortje.

Toch wel, de keuze was al gemaakt voor een kit en zal beginnen met de FE 24-105 F/4.0G, een telelens niet want veel te duur en zal ik sowieso toch nooit gebruiken en meesleuren.
Maar een 35mm vond ik destijds best wel leuk dus de Sony FE 35mm F/2.8 ZEISS Sonnar T* was dacht ik een goeie compacte keuze maar na het vergelijken en zien van enkele reviews komt de Samyang 35mm f/2.8 Sony FE voor de helft van de prijs beter uit :thinking: al leek de focus snelheid in de ene review wat slecht maar dat wordt teniet gedaan met de focus kwaliteit, idem voor de vergelijkbare Tamron variant maar die is groter en maakt wat irritant lawaai met z'n motortje.
Dat is een degelijke telelens, wel en met kitlens bedoelde ik eerder de Sony FE 28-70mm F/3.5-5.6 OSS. Ik heb zelf de 35 f/1.4 GM maar die is wel wat minder compact tegenover die Sony of Samyang. De bokeh en beeldkwaliteit is echter :drool:

Dat is een degelijke telelens, wel en met kitlens bedoelde ik eerder de Sony FE 28-70mm F/3.5-5.6 OSS. Ik heb zelf de 35 f/1.4 GM maar die is wel wat minder compact tegenover die Sony of Samyang. De bokeh en beeldkwaliteit is echter :drool:
Mja, wordt inderdaad aanzien als telelens, maar het is nog 'draagbaar'. Ik twijfel om later ook nog een 50mm te nemen, maar eerst eens experimenteren met de 35mm binnen 2 weken op Leffinge Leuren.
Kredietkaart & bancontact limiet op de zaak is vrij laag, dus maar via overschrijving de A7RV betaald, de 35mm bij Amazon gezien niet op voorraad bij K-E. Nu vol spanning wachten... Wellicht volgende maandag pas binnen gezien de verwerkingstijd 4 dagen is per overschrijving...

Toch wel spannend en vol hoge verwachtingen, ook het prijsverschil is navenant tegenover m'n hele eerste toestel die ik als student had gekocht.

Ik ga waarschijnlijk de advocaat van de duivel spelen @kinxton , maar ik snap je keuze niet zo goed.

Je wil een body kopen, niet voor professioneel gebruik, van €4000+ maar zou dan wel besparen op glas?
Uw redenering zou net omgekeerd moeten zijn. Glas primeert altijd (of toch zeker in 95% vd gevallen) boven uw body.

Uw keuze is in mijn ogen pas gerechtvaardigd als:
je sport fotografeert en je dus buffert en snelle burst nodig hebt
je van plan bent om uw foto's op groot formaat af te drukken (lees 2m x 1m minstens)
je in situaties terechtkomt waar je ISO echt de hoogte in moet
je een hele snelle AF nodig hebt - ook hier weer sport of snelle actie
je van plan bent om er door weer en wind mee te gaan trekken
je al een arsenaal aan toplenzen hebt liggen
(je gepensioneerd bent en vogels gaat fotograferen om dan te stoefen op café tegen uw hobbyvriendjes - kluchtje hé)

Hiermee hoor je mij niet zeggen dat je met je geld mag doen wat je wil hé. Als je u zoiets kan permitteren, be my guest! Ik ben hier niet om te oordelen. Ik stel me alleen de vraag of uw argumentering van 'future proof' weldegelijk in uw body zal zitten of eerder in uw combo deftige body + lens.

Voor de prijs van uw body (Z8 of equivalent) heb je een Nikon Z6 II + 24-70 2.8 S-line. Met die combo ga je imo veel verder springen dan een (veel te) dure body en een 'kitlens'.

Laatst bewerkt:
Een peperdure body en daar een zo goedkoop mogelijke lens op, dat wringt wel wat. Die 24-105 is echter geen middelmatige kitlens, maar eerder een degelijke allrounder. Wil je topbeeldkwaliteit halen uit die A7RV zijn de GM-lenzen de moeite. Die maken echter een verschil. Scherper, sneller, fraaie bokeh, minder afwijkingen, betere beeldkwaliteit, ...

Een peperdure body en daar een zo goedkoop mogelijke lens op, dat wringt wel wat. Die 24-105 is echter geen middelmatige kitlens, maar eerder een degelijke allrounder. Wil je topbeeldkwaliteit halen uit die A7RV zijn de GM-lenzen de moeite. Die maken echter een verschil. Scherper, sneller, fraaie bokeh, minder afwijkingen, betere beeldkwaliteit, ...

Vandaar dat uw glas altijd moet primeren boven uw lens. Bij normaal cameragebruik - in goede lichtomstandigen en geen al te zotte dingen qua snelheid - ga je het verschil tussen een Nikon Z6 en Z8 qua kwaliteit er niet uithalen. Je zal het er wel uithalen als het met een 24-70 F4 of met de 24-70 F2.8 is. Uw sensor zal uw beeld kwaliteit niet beinvloeden, uw glas wel (sterk genuanceerd I know, but you get the point.).

En mens koopt toch ook geen ferarri om er dan een volkswagen 1.6 motor in te leggen op chinese banden?
Of een peperdure wasmachine om alleen maar 30° te gebruiken?

Vandaar dat uw glas altijd moet primeren boven uw lens. Bij normaal cameragebruik - in goede lichtomstandigen en geen al te zotte dingen qua snelheid - ga je het verschil tussen een Nikon Z6 en Z8 qua kwaliteit er niet uithalen. Je zal het er wel uithalen als het met een 24-70 F4 of met de 24-70 F2.8 is. Uw sensor zal uw beeld kwaliteit niet beinvloeden, uw glas wel (sterk genuanceerd I know, but you get the point.).

En mens koopt toch ook geen ferarri om er dan een volkswagen 1.6 motor in te leggen op chinese banden?
Of een peperdure wasmachine om alleen maar 30° te gebruiken?
Een héél goeie recente body heeft ook wel wat voordelen, want je haalt ook meer uit je lenzen als je een goede body hebt - al zal die Z6II op dat vlak wel gelijkaardige beeldkwaliteit bieden als die Z8. Hij kan ook gaan voor een A7I of II, dat je voor enkele honderden euro's kan krijgen, en een heel GM-lenzengamma. Daarmee gaat hij wel fantastische lenzen hebben, maar een body die sterk gedateerd is. De vraag die je jezelf moet stellen is wat je allemaal nodig hebt en vooral wat je budget toelaat. Het is geen goedkope hobby en ik volg @shiftyke daarin: buy once, cry once. Je kan beginnen met héél goedkoop gerief en zo opbouwen, maar op het einde van de rit ben je wel meer geld kwijt.

Die A7CII ziet er ook wel interessant uit: 2400 euro voor technologie die de recente A7RV heeft, maar dan een stuk compacter en dus wel wat ontbrekende ruimte voor extra knoppen en ook maar 1 card slot. Vooral die AI AF trekt me aan, maar als je wat handig bent en je je oudere camera (A7III) goed kent, zit je AF er ook wel meestal goed op. Tracking zal wel een stuk trager zijn met mijn huidige body, maar als ik terug wat meer budget heb zal ik wel een nieuwe body kopen. De meerwaarde om er twee tegelijk te gebruiken is wel groot, zeker als je primes gebruikt.

Een héél goeie recente body heeft ook wel wat voordelen, want je haalt ook meer uit je lenzen als je een goede body hebt - al zal die Z6II op dat vlak wel gelijkaardige beeldkwaliteit bieden als die Z8. Hij kan ook gaan voor een A7I of II, dat je voor enkele honderden euro's kan krijgen, en een heel GM-lenzengamma. Daarmee gaat hij wel fantastische lenzen hebben, maar een body die sterk gedateerd is. De vraag die je jezelf moet stellen is wat je allemaal nodig hebt en vooral wat je budget toelaat. Het is geen goedkope hobby en ik volg @shiftyke daarin: buy once, cry once. Je kan beginnen met héél goedkoop gerief en zo opbouwen, maar op het einde van de rit ben je wel meer geld kwijt.

Die A7CII ziet er ook wel interessant uit: 2400 euro voor technologie die de recente A7RV heeft, maar dan een stuk compacter en dus wel wat ontbrekende ruimte voor extra knoppen en ook maar 1 card slot. Vooral die AI AF trekt me aan, maar als je wat handig bent en je je oudere camera (A7III) goed kent, zit je AF er ook wel meestal goed op. Tracking zal wel een stuk trager zijn met mijn huidige body, maar als ik terug wat meer budget heb zal ik wel een nieuwe body kopen. De meerwaarde om er twee tegelijk te gebruiken is wel groot, zeker als je primes gebruikt.

Daar volg ik jullie volledig in, maar dan moet uw strategie/plan ook wel zo zijn dat je ooit het maximum uit die body zal halen. En er niet vanuit gaan dat hoe duurder de body hoe beter mijn foto.

Daar volg ik jullie volledig in, maar dan moet uw strategie/plan ook wel zo zijn dat je ooit het maximum uit die body zal halen. En er niet vanuit gaan dat hoe duurder de body hoe beter mijn foto.
Hoe beter het manneke achter eender welke body of lens, hoe beter de foto. 👌

Ik volg @Spector toch ook wel, zelfs al heb je een budget dat niet gelimiteerd is, heeft het toch weinig zin om als amateur (vermoed ik dan toch?) voor de A7RV te gaan. Je hebt overduidelijk veel budget maar je steekt daarvan niets in het glas, dat is niet logisch. Heel veel van de toeters en bellen van de A7RV heb je ook al in z'n voorgangers, alleen zullen ze enkele procenten minder zijn. Marginal gains waar een particulier waarschijnlijk weinig tot niets van merkt. Er is trouwens een reden waarom Sony al z'n voorgangers ook gewoon blijft verkopen, die toestellen zijn gewoon nog heel relevant.

Dat gezegd zijnde staat m'n materiaal hier vooral stof te vangen, wat foto's van de kinderen maar verder geraak ik meestal niet. Nu zag ik onlangs wel iemand op z'n koersfiets met een camera rond z'n nek, misschien moet ik eens kijken voor zo'n harnas zodat ik op m'n fietstochten de camera kan meenemen. Of ik kan ook de RX100 m'n vestje steken natuurlijk:laugh:

Ik volg @Spector toch ook wel, zelfs al heb je een budget dat niet gelimiteerd is, heeft het toch weinig zin om als amateur (vermoed ik dan toch?) voor de A7RV te gaan. Je hebt overduidelijk veel budget maar je steekt daarvan niets in het glas, dat is niet logisch. Heel veel van de toeters en bellen van de A7RV heb je ook al in z'n voorgangers, alleen zullen ze enkele procenten minder zijn. Marginal gains waar een particulier waarschijnlijk weinig tot niets van merkt. Er is trouwens een reden waarom Sony al z'n voorgangers ook gewoon blijft verkopen, die toestellen zijn gewoon nog heel relevant.

Dat gezegd zijnde staat m'n materiaal hier vooral stof te vangen, wat foto's van de kinderen maar verder geraak ik meestal niet. Nu zag ik onlangs wel iemand op z'n koersfiets met een camera rond z'n nek, misschien moet ik eens kijken voor zo'n harnas zodat ik op m'n fietstochten de camera kan meenemen. Of ik kan ook de RX100 m'n vestje steken natuurlijk:laugh:

True story, wat hierboven vet is aangeduid.

Ivm uw camera meepakken op de fiets. Ik kan de straps van Peak Design daarvoor aanraden. Die hun locksysteem van hun strap om hem te vergroten of te verkleinen is echt geniaal. Lijkt me doenbaar om dat zo mee te nemen voor een gezellig fietstochtje.

Zeker doen! Toen ik vaak fietste naar het werk nam ik die ook mee, omdat ik zoveel mooie zonsopgangen zag in de natuurgebieden waar ik door moest.

Ik ga waarschijnlijk de advocaat van de duivel spelen @kinxton , maar ik snap je keuze niet zo goed.

Je wil een body kopen, niet voor professioneel gebruik, van €4000+ maar zou dan wel besparen op glas?
Uw redenering zou net omgekeerd moeten zijn. Glas primeert altijd (of toch zeker in 95% vd gevallen) body uw body.

Dat besef ik maar al te goed. Is intussen al besteld en heb hier heus wel langer over nagedacht dan m'n neus lang is. Die goedkopere compacte 35mm is echt wel om compact te kunnen reizen (bv. citytrips) zonder elke keer de (toekomstige) prime lens collectie mee te zeulen die ik dan liever meezeul als ik reis met 't vliegtuig naar een iets verdere bestemming of auto naar en dus wat meer bagage kan meenemen. De komende maanden, ahum, wellicht jaren, komt dus wellicht een 24 & 50mm prime bij de nieuwe 'collectie', en als die Samyang 35mm echt niet voldoet, ook de GM.

+ Deze body is net 'onvoldoende' geschikt voor 'echte' sportfotografie volgens reviews, ga ik dat occasioneel toch doen, misschien, maar veel ga ik er niet van verwachten.
+ Ik wens inderdaad met de hogere MP enkele shots op groot formaat te kunnen laten drukken. Ga ik dat vaak doen? Neen, ook occasioneel.
+ Hoge ISO, toch wel mooi meegenomen voor astro in bv. Madagascar waar lichtvervuiling quasi onbestaande is.
+ Met die goedkopere 35mm heb ik inderdaad een niet even snelle AF als met een top notch GM maar dat zou ruim moeten voldoen.

Er is trouwens een reden waarom Sony al z'n voorgangers ook gewoon blijft verkopen, die toestellen zijn gewoon nog heel relevant.
Begrijp ik eveneens, maar dat zal dan misschien wel liggen aan 't feit dat m'n ouders destijds een soort van Selexion zaak hadden (toen andere naam) met o.a. een speciale fotografie sectie met gecertifieerde fotografen en ook een eigen fotolab, eerst Kodak en dan AGFA. Waar is de tijd van de filmrolletjes trouwens... Een groot deel van m'n jeugd was ermee 'gevuld' 😂

Ook ben ik een spec hoer op vlak van tech, voor glas misschien minder, dat geef ik toe. Link.

Daarom ik liever wat nieuws & recenter heb dan oudere hardware die soms maanden tot jaren in winkels of distributiecentra stof staat te vangen tot ze een koper vinden, het blijven misschien dure 'relevante' stuks, maar meestal zijn er heel wat (on)zichtbare verbeteringen toegepast in nieuwere recente toestellen. Zijn die minimaal tussen een A7R III, IV en V. Jawel.
I've read rumors that Sony fixed the light leak issue sometime in April (?), also that the newer cameras are quieter, that's why my agreement with the dealer was that he'll get me one of the latest builds. I bought the camera this month and it came with software 1.01 and a bonus voucher already expired since July in the box, that's why I am trying to find out if the dealer is BS me, even for future reference. That's the whole story.

Hoe beter het manneke achter eender welke body of lens, hoe beter de foto. 👌
Absoluut.

effe inpikken op fietsen met fototoestel want ik ben daar eigenlijk ook naar op zoek. Iemand ervaring met iets dat de camera stabiel en comfortabel op de rug houdt?

effe inpikken op fietsen met fototoestel want ik ben daar eigenlijk ook naar op zoek. Iemand ervaring met iets dat de camera stabiel en comfortabel op de rug houdt?
Een rugzak? Hier ene van Lowepro militaire stijl. Maar ik veronderstel iets zodat je er makkelijk naar kan grijpen om snel shots te kunnen maken?

Ik kwam deze nog tegen in m'n zoektocht, vrij prijzig voor zo'n stukje maar het lijkt wel een goed concept te zijn.

Workshops door professionele fotografen voor fotografen zullen wel de moeite waard zijn maar de prijzen zijn allesbehalve mals. Dedju zeg. Je bent daar snel 500 à 1000 euro aan kwijt. Dat kan mijnen bruine ni trekken.

Terug
Bovenaan