Football Manager 2023

't is gebeurd.

Een 2-1 overwinning waarbij we wel overwicht hadden en de aansluitingstreffer pas in de 95e minuut kwam. Nooit echt in gevaar geweest tijdens de match.

Nu zit ik zonder geld en met mijn huidige spelerskern zal het moeilijk overleven worden in de Vanarama National.

Wat doen jullie met spelers die geen speeltijd krijgen en nog een jaar contract hebben ?

't is gebeurd.

Een 2-1 overwinning waarbij we wel overwicht hadden en de aansluitingstreffer pas in de 95e minuut kwam. Nooit echt in gevaar geweest tijdens de match.

Nu zit ik zonder geld en met mijn huidige spelerskern zal het moeilijk overleven worden in de Vanarama National.

Wat doen jullie met spelers die geen speeltijd krijgen en nog een jaar contract hebben ?
Hangt er een beetje vanaf:
- indien jong en nog groeipotentieel, proberen verhuren
- indien ouder en weinig of geen groeipotentieel, wegdoen. Tesnoods gratis zodat je u loonmassa onder controle houd.

Hangt er een beetje vanaf:
- indien jong en nog groeipotentieel, proberen verhuren
- indien ouder en weinig of geen groeipotentieel, wegdoen. Tesnoods gratis zodat je u loonmassa onder controle houd.
Nja, denk dat ik ofwel moet uitlenen tot einde contract ofwel mutual termination want verkopen gaat sowieso niet, zelfs gratis.

Einde seizoen 4 Virtus Francavilla:

Tegen alle verwachtingen in ben ik 6e geëindigd dit jaar terwijl de prognose 19e was! In de playoffs voor Serie A er dan in de eerste ronde uitgegaan. Op zich geen ramp, want met deze ploeg kan ik niks gaan doen in Serie A.

Geld blijft een groot probleem voor deze club. Ik verkoop +- 1000 abonnementen per jaar maar daarmee heb je niet veel jaarbudget natuurlijk. De enige deftige inkomsten zijn gratis gehaalde spelers na 1 of 2j verkopen.
Zo heb ik na dit seizoen men beste centrale verdediger en eerste keeper verkocht om de kas te spijzen. Samen goed voor de volle 200k. Ik heb dan een nieuwe CV op free transfer gevonden die minstens zo goed als degene die vertrokken is.
Na enkele matchen bleek wel dat men tweede keeper mogelijks niet voldoende ging zijn om de club in Serie B te houden. Hier ben ik dan voor 40k (u leest het goed) de reserverkeeper bij Eupen gaan halen. Op de laatste transferdag dan nog een buitenkans gehaald (vier sterren spits - José Romera) gratis. Anticiperend op een vertrek van één van men andere spitsen.

Voor volgend seizoen mik ik terug op een plaats in de middenmoot. Tenzij er een serieuze geldschieter komt is Serie A momenteel gewoon niet haalbaar met deze ploeg. Ik zit jaarlijks ongeveer 3,9 miljoen in het rood en zal dus nog serieus wat betere spelers moeten verkopen om financieel slagkrachtig te worden.

Forza Francavilla!

Ik heb de indruk dat het moeilijker is dit jaar om met u club uit de onderste regionen in de hoogste klasse te raken. Dit omdat je financieel trager groeit en dus ook niet zomaar eender welke speler kan gaan halen. Tevens is de reputatie van u club hierin belangrijker geworden precies, je kan niet eender wie aantrekken, ook al heb je geld.
Het verhoogt de moeilijkheidsgraad van het spel een goed stuk en ik kan het wel smaken. Het was onrealistisch dat je met een Serie C ploeg op vijf jaar even de champions league ging winnen.

Nja, denk dat ik ofwel moet uitlenen tot einde contract ofwel mutual termination want verkopen gaat sowieso niet, zelfs gratis.
Mutual termination kost u vaak evenveel als ze hun contract gewoon laten uitdoen. Zet je ze beter voor 0€ op de transfermarkt en laat ze dan met u reserven meedoen in de hoop dat ze toch ergens op de radar komen.

Einde seizoen 5 Virtus Francavilla:

Het onverhoopte is dan toch gebeurd. Voor het eerst in zijn bestaan speelt Virtus Francavilla kampioen in de Serie B en dwingt daarmee de promotie af naar Serie A. Het feit dat we de titel konden winnen door de tweede te verslaan in eigen huis op de laatste dag maakte het des te mooier.

Maar al snel stonden we terug met de voetjes in de realiteit. Het bestuur was zo genereus onze loonmassa op te trekken tot 485k/maand. Het transfer budget van 1.8 miljoen zorgde wel voor iets beweegruimte. Ging ik één speler kopen of kende ik dit budget ook toe om zo men loonbudget op te krikken? Om mijn kansen op behoud te vergroten leek het me goed om in de breedte te denken. Al men budget opmaken aan één superster ? Wat als die geblesseerd raakte... Dus, we gaan voor elke linie op zoek naar significante versterking.
Eerst de uitgaande, daar valt weinig over te zeggen. één oude knar en twee jeugdspelers die niet voldeden mochten gratis beschikken.

Aan inkomende zijde ben ik RSCA Futures gaan 'leegroven'. Met Helgason een speler getekend einde contract die op het centrale middenveld de nieuwe leider moet worden. En dan ben ik heel trots om de transfer te kunnen aankondigen van niemand minder dan El Hadj. U leest het goed! Voor zij die einde vijfde seizoen (26-27) een goeie aanvallende middenvelder zoeken -> koopje!
Tenslotte nog een uitgerangeerde spits van Empoli gekocht. Dit eerder anticiperend op nog een vertrek van één van mijn spitsen.
Als laatste wou ik er nog een centrale verdediger bij gezien die positie al jaren een penibel punt is. Te weinig spoeling in de breedte. Hier heb ik voor 675k bij Sheriff Tiraspol men gading gevonden, of dat dacht ik toch.

Met een loonmassa van 555k/maand ben ik wel hopeloos laatste in de Serie A gezien de volgende op de ranglijst al +2miljoen/maand uitgeeft... De prognose is dan ook laatste en degradatie. OF zou ik terug de prognose zwaar kunnen overtreffen en als nog behoud verzekeren? We gaan zien :) .

Forza Francavilla!

Lol, ge leest soms toch iets in uw mailbox. Heb een top jeugdspeler verkocht en mocht hem nog een seizoen terug huren.
“Supporters willen dat speler X definitief overgenomen wordt” 🤦‍♂️

S1 Vanarama National North: 10th
S2 Vanarama National North: 2nc
S3 Vanarama National: 19th

Seizoen 3 net boven de degradatieplaatsen geeindigd. Op zich wel met 54 punten uit 46 matchen (13W 15D 18L) maar echt tof was het niet, veel problemen met spelers die klagen hier. Elk seizoen is weer volledig opnieuw opbouwen. Nu heb ik met 3 scouts wel al een betere kans tot recruteren en we zijn het seizoen gestart met een 9 op 9.

Vooral op het middenveld veel sterker geworden maar een play off plaats zal toch moeilijk worden, zo heb ik geen enkele 4* speler.

Door de verhalen hier te lezen begon het terug te kriebelen en angezien ik recent gamepass heb aangeschaft en deze er toe behoort ook nog eens gestart.
De keuze viel op de Sky Bet League Two (engelse vierde klasse) maar had totaal geen idee welk team te nemen. Heb de AI een willekeurig team laten kiezen voor me, en het is Leyton Orient geworden.

Vol moed ging ik aan de slag bij the O's, op het eerste zicht een bescheiden ploegje met als progose een 9de plek, op financiël gebied niet veel ruimte maar wel adequate trainingsvoorzieningen en ditto jeugdopleiding. De kern is een mix van jong en oud maar de beste spelers zijn toch bijna allemaal dertigers met als absolute uitschieter onze jamaicaanse kapitein Darren Pratley met zijn 37 jaar. De betere jongere spelers zijn allemaal huurlingen.
Eind dit seizoen lopen de contracten af van een 5tal A-kern spelers dus wou de betere al onmiddelijk een nieuw contract aanbieden maar toen werd al snel duidelijk dat er op financieel vlak echt wel weinig ruimte is. Contract verlengen lukte niet omdat de huidige loonmassa eigenlijk zo goed als gelijk was met de maximale loonmassa. Het tranfsferbudget is een goede 140k. Bij verkoop van spelers kan er slechts 10% van de opbrengst herinvesteert worden bij het transferbudget, de rest gaat naar een openstaande schuld van 10,36M bij de eigenaar. Dus aan de verkoop van spelers ga ik ook niet veel hebben. Ook huren ging niet meer aangezien we al 5 gehuurde spelers lopen hebben wat ook de maximum toegelate limiet is. Daarom dan maar beslist om het voorlopig met de kern te doen die beschikbaar was en we zien wel wat het geeft.

Ben nu halfweg de competitie en we doen het fantastisch tot zover. We staan ruim op kop met 7punten voorsprong op nummer tweede Bradford City, nummer 3 en 4 hebben al 12 en 13 punten goed te maken. Van de 23 wedstrijden hebben we er 16 kunnen winnen, 5 gelijkgespeeld en slechts 2 verloren. Heb even een dipje gekend in oktober na een ware blessuregolf in de verdediging. Op een bepaald moment had ik geen enkele CV meer ter beschikking en moest ik mij behelpen door defensieve middenvelders in de defensie te posteren. Dit heeft uiteraard punten gekost maar al bij al deden ze het nog ok.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we zo gaan kunnen blijven presteren en we gaan voluit voor die titel.
In de FA cup hebben we al twee rondes overleeft en wacht nu Cardiff, een haalbare tegenstander. Dus afwachten hoe ver we hier nog geraken. In de carabao cup lag ik er onmiddelijk uit, ondanks die blessuregolf toch nog 2-2 gelijkgespeeld tegen de nummer 3 uit de sky bet league one maar de penalty reeks verloren, mijn team is echt rampzalig op vlak van penalties trappen.
In de papa johns trophy zijn we ook al uitgeschakeld na alweer penalties in de tweede ronde. De doelstellingen van het bestuur waren 2de ronde halen in zowel de papa johns trophy als de FA cup dus die doelstellingen zijn al binnen en ben er niet rouwig om dat ik van die extra wedstrijden vanaf ben.

De transferperiode staat nu voor de deur dus ga mijn kern eens kritisch bekijken of ik de loonmassa nu al niet wat kan doen zakken door overbodige spelers te dumpen. Van de 5 huurspelers ga ik er al zeker bij 2 de contracten verbreken want gebruik ze amper tot niet. En de financiele situatie is snel bergaf aan het gaan ondanks ik binnen het budget werk. De prognose is een een verlies van -2 miljoen tegen eind dit seizoen.

Nimeer zoveel gespeeld laatste tijd. Zit wel in een positive flow! 6 matchen op rij ongeslagen. WWWDDW in de competie waarvan de laatste wedstrijd zelfs uit RWDM die 6 punten los stonden met 0-3 ingemaakt, 3 goals van mijne topspits caué die al aan 14 treffers zit in de competitie en daarmee ruim de tabel van topscorers aanvoert. Heb ook het hoogste doelpuntsaldo van alle ploegen. In de 6e ronde ook Eupen uit de beker geknikkerd. 0-0 na 120min terwijl die match al met 2-0 beslist kon zijn na 90min. Uiteindelijk met penalties gewonnen, durfde de laatste niet kijken die me de win zou geven 😂

Ga hier binnenkort nog eens een update geven, ondertussen seizoen 5 en denk dat ik dit seizoen wel kampioen zal spelen. Heb wel gezien dat mijn spelers geweldig achteruit gaan in attributes...

Ik laat alle trainingen over aan mijn assistent, heb wel goeie coaches voor tier 5 england en ze trainen maar een 2x per week. Even gekeken naar de progressie op lange termijn en al mijn spelers, jong en oud, gaan achteruit ....
Iemand een idee hoe dit op te lossen is of is dit gewoonweg door slechte faciliteiten en weinig trainingsmogelijkheden ?

zo snel mogelijk die faciliteiten omhoog krikken. Zowel die van de jeugd (belangrijk bij de jeugdrekrutering) als de gewone. Zolang die niet meegroeien is het moeilijk om spelers beter te maken

zo snel mogelijk die faciliteiten omhoog krikken. Zowel die van de jeugd (belangrijk bij de jeugdrekrutering) als de gewone. Zolang die niet meegroeien is het moeilijk om spelers beter te maken
Zou al blij zijn moesten ze stagneren maar het kan toch niet dat ze systematisch slechter worden, zelfs met coaches.

Na 5 jaar nog steeds geen kans gekregen om trainingsfaciliteiten te verbeteren helaas. Volgens mij zijn ze ook 'basic' of 'adequate' wat nog niet zo slecht is.

Is het misschien noodzakelijk om de trainingen dan toch manueel te doen bij minder goeie ploegen ?

Je moet zeker al elke speler zijn training op zijn specifieke sterkste rol instellen.

Dus niet gewoon standaard zoals het staat op zijn positie.

Dan zijn je trainers ook immens belangrijk en of een training zwaar, licht of gemiddeld belast is. Hoe hoger de sterren van een trainingen hoe minder zwaar belast, hoe beter.

Zoals beloofd mijn progressie met Hereford FC

S1: 10th Vanarama North
S2: 2nd Vanarama North
S3: 19th Vanarama National
S4: 8th Vanarama National
S5: 1st after 21 games

Er is zeker groei al gaat het trager dan eerst gedacht. 3 seizoenen per league is misschien wel veel maar liever zo dan te rap te groot worden.

Mijn team raakt ook op alle plaatsen stilletjes aan beter. Eentje die ik jullie niet ga onthouden is Tyler Magloire, ondertussen 27 jaar in mijn save en ik moest even 2 keer kijken toen ik zijn physicals zag. 19 Acceleration en 19 Pace. Wel met 7 positioning maar dat betekent dus dat hij nog 3 meter fout mag staan, met een kleine sprint haalt hij de aanvallers wel in :D

Schermafbeelding-2022-12-04-163757.png

Voor diegenen die misschien nog wat meer weten over Training en waarom al mijn spelers slechter worden, hier een voorbeeld van één van mijn spelers...

yx3gnus7su3a1.png

Je moet zeker al elke speler zijn training op zijn specifieke sterkste rol instellen.

Dus niet gewoon standaard zoals het staat op zijn positie.

Dan zijn je trainers ook immens belangrijk en of een training zwaar, licht of gemiddeld belast is. Hoe hoger de sterren van een trainingen hoe minder zwaar belast, hoe beter.
Schermafbeelding-2022-12-04-163953.png

Best oké voor een Tier 5 team lijkt me , alle workload stat op light en de lead coach rating is oké.

Iemand anders die low tier team managed en eens wil kijken naar zijn vooruitgang ?

Voor het eerst dit spel ook eens aangeschaft. Als leek is het op het eerste zicht wel wat overweldigend. Sommige zaken klik ik heel rap door.

Wat is het nut eigenlijk van al die persconferenties? Ik stuur daar steeds men assistent op af en die handelt dat degelijk af.
Als je dat allemaal moet beginnen lezen en dan nog het 'gepaste' antwoord gaan beginnen kiezen. Heb precies de indruk dat het ook niet allemaal al te veel uitmaakt.

Dat scouten en wervingsbeleid snap ik ook niet volledig. Afhankelijk van de gebiedkennis van je scouts kun je bepaalde spelers al dan niet opzoeken? Waarom zou ik bijvoorbeeld wachten op een scouting rapport terwijl je online alle talentvolle/bargain players kunt terugvinden?

Ik betrap mezelf erop dat ik vooral spelers gratis wil aantrekken die einde contract zijn. Als je al een beetje interesse toont in speler X gaat die niet rap zijn contract verlengen en kan je ze gemakkelijk gratis binnenhalen. Zo spaar je rap veel geld uit?

Dat scouten en wervingsbeleid snap ik ook niet volledig. Afhankelijk van de gebiedkennis van je scouts kun je bepaalde spelers al dan niet opzoeken? Waarom zou ik bijvoorbeeld wachten op een scouting rapport terwijl je online alle talentvolle/bargain players kunt terugvinden?
Dat is nu wel een beetje 'de eer' van een goeie manager. Die wil zelf zijn talenten vinden. Anderzijds ga je ook vooruit in het spel. De regens die iemand anders zijn FM genereert zijn daarom bij jou niet terug te vinden.

Wat is het nut eigenlijk van al die persconferenties? Ik stuur daar steeds men assistent op af en die handelt dat degelijk af.
Als je dat allemaal moet beginnen lezen en dan nog het 'gepaste' antwoord gaan beginnen kiezen. Heb precies de indruk dat het ook niet allemaal al te veel uitmaakt.
Is voor mij één van de meest nutteloze features maar het voegt wel weer een extra laagje realisme toe aan de gameplay. Ik stuur ook altijd men assistent.

Er is zeker groei al gaat het trager dan eerst gedacht. 3 seizoenen per league is misschien wel veel maar liever zo dan te rap te groot worden.
Ik heb zelf ook minimum twee seizoenen per klasse nodig gehad in Italië. Ik heb het gevoel dat ze er werk in gestoken hebben om u groei af te remmen zodat je niet van 0 naar honderd miljoen kan gaan op vijf seizoenen tijd.
Verlengt voor mij zeker de speelduur van het spel, ik ben pro.

Straks ook nog is een update posten :) .

Schermafbeelding-2022-12-04-163953.png

Best oké voor een Tier 5 team lijkt me , alle workload stat op light en de lead coach rating is oké.

Iemand anders die low tier team managed en eens wil kijken naar zijn vooruitgang ?
Op zich is dat idd niet slecht voor een lagere club.

Maar mss is het ook gewoon realistischer dat spelers effectief bij een mindere club, met mindere accomodatie en minder kwalitatieve trainers en dus ook mindere trainingen gewoon niet echt vooruit gaan, wel integendeel? Kan mij inbeelden dat een groot talent dat traint op het patattenveld bij pakweg FC Zarlardinge minder groeit of zelfs slechter wordt dan in het Belfius Basecamp van Club Brugge.

Maar frustrerend is het wel natuurlijk, dat je jouw talenten niet ziet groeien.

Stel je effectief ook de training per speler individueel per positie in?

Zie onderstaand, is nu wel van FM2016 maar ik vermoed dat je dat ook nog wel nog kan aanpassen. Standaard staat dat voor een centrale middenvelder bv op "CM - speelpositie", maar je zet dat dus best op zijn beste rol of voorkeursrol in de ploeg.

Terug
Bovenaan