Fitness - Cardio

Horse

Well-known member
Zijn er hier mensen die tips en oefeningen kunnen geven die je kan doen in Basic Fit, waardoor je fitter wordt, zonder echt de focus te leggen op spiermassa?

Ik doe al een tijdje volgende zaken in Basic Fit maar ik zoek meer afwisseling:
- fietsen
- roeien
- 3 min plank
- rugoefening met gewicht
- buikspieren (ook met gewicht)
- leniger worden door voeten proberen te raken met gestrekte benen

Ik doe deze 3x per week maar het wordt een beetje saai eerlijk gezegd. Eentonig zeg maar. Wat kan ik nog doen?

Ik wil niet breder worden, ik wil geen spieren kweken, maar ik wil wel (cardio) oefeningen waardoor ik fitter word, de core versterk en ook wat vermager. Lopen lukt helaas niet wegens scheur in meniscus.

Iemand goede ideeën? Heel veel toestellen leggen de focus op spiermassa, en dat wil ik niet. Het mogen ook oefeningen op de mat zijn. Alvast bedankt.

Het lijkt me dat je al goed bezig bent, maar afwisseling is altijd leuk dus hier mijn tips:
In ‘mijn’ basic fit hebben ze virtuele spinning lessen: op het grote scherm kan je een les starten en via je gsm+oortjes hoor je de lesgever en bijhorende muziek. Je kan ook het niveau beginner/gemiddeld/gevorderd kiezen. Ik doe dat heel graag, elke les is anders, je kan een berg in Italië of Nieuw-Zeeland beklimmen enzo, dus het blijft afwisselend.
Via de app van Basic Fit kan je ook aanduiden wat je doelen zijn en dan krijg je oefeningen/workouts voorgesteld, misschien kan je daar eens kijken?
Ik weet niet of het een optie is met je meniscus maar wandelen verbruikt ook echt wat calorieën en kan je ook echt fitter van worden. Bijvoorbeeld bergop wandelen: 12/3/30 = helling van 12% (serieus bergop), 3 Mile per uur = 4,5km per uur, gedurende 30 minuten.
Ik weet ook niet of het lukt met je meniscus maar bij ons staan ook zo’n ‘stair master’ machines, dus trappen naar boven lopen. Dat is wel super lastig 😅
Misschien eens bij de groepslessen kijken die ze aanbieden of daar iets tussen zit voor jou?
Tijdens het fietsen kan je een serie kijken op je gsm, dan wordt het ook wat minder saai.

Probeer er wat progressive overload in te steken.

Bv bij fietsen en roeien na verloop van tijd een grotere afstand per sessie, een langere duurtijd, of een combinatie van die twee.

incline walking (hellingsgraad 10, wandelsnelheid 5.0)
Kheb mij laten wijsmaken dat je door incline te wandelen je evenveel kcal verliest als bij joggen. En iedereen weet dat joggen suckt.

Als ze in jouw Basic-Fit een ab roller hebben, is dat zeker een aanrader voor de core.
Zoiets: https://www.menshealth.com/fitness/a30677116/ab-roller-exercises/
Beginnen met op de knieën te starten, en volledig uit te rekken zonder te vallen. Dat is al een uitdaging. Eens je dat vlot kan (en 10-20x kan doen), dan kan je proberen rechtstaand te gaan.
In beide gevallen vrij uitputtend, dus hartslag gaat goed omhoog.

Verder is veel herhalingen doen met lage gewichten ook "cardio" in een zekere zin.
Ik doe regelmatig een 45min training waarik in bijvoorbeeld 2 rug oefeningen doe, 1 oefening voor biceps maar telkens met laag gewicht en veel herhalingen (+20). Ipv te rusten doe ik dan de ab roller, of ga ik voor mountain climbers. Zo ben je continu bezig en constant in "cardio" modus als je naar de hartslag kijkt. Wordt nooit saai

Als ze in jouw Basic-Fit een ab roller hebben, is dat zeker een aanrader voor de core.
Beginnen met op de knieën te starten, en volledig uit te rekken zonder te vallen. Dat is al een uitdaging. Eens je dat vlot kan (en 10-20x kan doen), dan kan je proberen rechtstaand te gaan.
Kan je ook doen met een trainingsbal en die hebben ze sowieso in Basic Fit.
Dit is nog moeilijker en beter voor de core. Maar is inderdaad echt een zeer goede oefening

Inderdaad nog iets uitdagender. Zelfs met een lege barbell bar kan je dat doen, voor mij persoonlijk dé beste core-oefening.

Verder is veel herhalingen doen met lage gewichten ook "cardio" in een zekere zin.
Ik doe regelmatig een 45min training waarik in bijvoorbeeld 2 rug oefeningen doe, 1 oefening voor biceps maar telkens met laag gewicht en veel herhalingen (+20). Ipv te rusten doe ik dan de ab roller, of ga ik voor mountain climbers. Zo ben je continu bezig en constant in "cardio" modus als je naar de hartslag kijkt. Wordt nooit saai
Naast mountain climbers vind ik russian twists ook nog wel een goede oefening.

Weet niet goed waar te zoeken of welke termen de correcte resultaten hier op BG weergeven, maar ik ben op zoek naar een app om thuis fitness oefeningen te tracken etc. Krijg tegenwoordig hoop reclame via socals, maar ik waardeer BG advies meer :)
Mag betalend zijn, liefst niet natuurlijk

Alsook zoek ik nog een goeie app om voeding bij te houden (aantal kcals etc) , maar dit is hier te topic niet voor vermoedelijk

Ik kom nog eens terug op mijn post van bijna jaar geleden.
Verhuisd naar nieuwe locatie, met een JIMS in de buurt.

Nu vraag ik me nog steeds af of het de moeite is om te investeren thuis in enkele basis toestellen of een abonnement te nemen in de fitness (met begeleiding?).
Als absolute leek, zou ik me graag op voorhand wat informeren alvorens aankopen te doen.
Doel is vooral kcal verbranden & fit te blijven (geen spiermassa)

Doel is vooral kcal verbranden & fit te blijven (geen spiermassa)
Als dat je doel is heb je voldoende aan roeien/fietsen/zwemmen/crosstrainer/ stair climber / ... Dan heb je ook voldoende met 1 toestel, tenzij je er zelf op staat om te kunnen afwisselen.

Als je slechts 1 toestel nodig hebt / koopt ga je meestal goedkoper af zijn met een toestel te kopen ipv een jaarabbo te nemen. De voorwaarde is naturlijk wel dat je jezelf kan opladen om thuis te sporten.

Misschien is motivatie ook wel een factor om rekening mee te houden
Thuis val je wss snel terug op gewoontes & luiheid, terwijl als je 3 dagelijks een moment 'reserveert' voor fitness ik mezelf dat wel beter zie aanhouden

kcal verbranden en fit blijven houdt voor mij in dat je ook aan krachttraining moet doen. Wat nog helemaal iets anders is dan op spiermassa werken.

Als je gaat voor basistoestellen thuis kom je denk altijd uit op een soort rack voor uw barbell op te leggen, een bankje en gewichten. Daarmee kan je een full body workout doen.

voor cardio kan je ofwel gaan voor een toestel voor binnen ofwel kiezen om buiten te gaan lopen/fietsen.

Kostprijs en plaats van trainen gaat vooral afhangen hoe goed je het kan volhouden en je motivatie.

Je moet karakter hebben om thuis consistent te (blijven) trainen. Beter naar de gym, daar leer je mss nog wat volk kennen (al is die kans 0,0001% maar je weet nooit) en je bent dan nog eens van huis weg.

Je moet karakter hebben om thuis consistent te (blijven) trainen. Beter naar de gym, daar leer je mss nog wat volk kennen (al is die kans 0,0001% maar je weet nooit) en je bent dan nog eens van huis weg.
Die 0,0001% is vrij accuraat. Het aantal contacten dat ik daar al heb gelegd is 0,0. Tegenwoordig heeft ook iedereen een headset op of oortjes in.

Ik wil de thread van Horse niet kapen maar heb wel een gelijkaardige vraag. Op bevel van de dokter moet ik meer bewegen - sporten. Dus ga ik naar de fitness. Naast wat vermageren zou ik ook graag wat meer spiermassa krijgen (Borst - triceps). Daarom doe ik volgende oefeningen: (De leg press zit er in zodat ik mijn armspieren even kan laten bekomen).

Workout op de crosstrainer - 15 tot 25 min

En dan volgende reeks in 3 sets 15 reps

Diverging seated row
Seated triceps press 27 kg
Converging Shoulder press 9 kg
Lat pulldown 25 kg
Leg press
Abdominal 27 kg
Arm curl
Converging chest press

Ik ben meer voorstander om te beginnen met starting strength 5 x 5 of rippetoe

Squats
Bench press
Bende over row
Militairy press
Deadlift

Compound oefeningen zodat je je hele lichaam aanpakt.

Hoeveel tijd voorzie je per training en hoeveel per week ga je trainen?

En eerst focus op techniek het gewicht komt wel vanzelf.

:shy:Hoeveel tijd voorzie je per training en hoeveel per week ga je trainen?

En eerst focus op techniek het gewicht komt wel vanzelf.

Bedankt voor de input. Nu nog vakantie en in de vakantie 3x per week. In combinatie met het werk zeker 2x mss blijven op 3. (Die kg stonden er enkel bij omdat ik voor mezelf niet elke keer moet zoeken naar het 'juiste gewicht'.

Eerste wat ik nu zal doen is eens opzoeken welke oefeningen je bedoelt. Ik heb enkel de naam die bij het toestel stond overgeschreven. Is de eerste keer in meer dan 20 jaar dat ik in een gym ben geweest.

Edit: De voorziene tijd? Voorlopig is dat tot ik 'klaar' ben. Gezien de vakantie. Met het werk zal dat waarschijnlijk 1 uur max worden. Nu neem ik daar ongeveer anderhalf tot 2u voor.

Meestal oefen ik op de toestellen omdat ik vrees dat mijn techniek ondermaats zal zijn en kans op blessures dus zou stijgen.

Terug
Bovenaan