Dan probeer je dat zo gewoon mogelijk aan te brengen wat de opties zijn. Beleggen, de kinderen kunnen het ook wel gebruiken nu al, mooi bedrag om beleggen voor de kleinkinderen, maar daar stopt het dan meestal. En ik kan er moeilijk over blijven doorgaan want dan kom je over als een geldwolf. En dat is het me nu ook weer niet waard. Maar ik vind het niet slim. In hun plaats belegde ik een deel voor mijn oude dag (al 70k geleden zoals gezegd), gaf ik de kinderen elk een bedrag en kregen de kleinkinderen 5k om 20 jaar te laten staan in beleggingen. Ook zal ik op mijn 60 mijn huis aan de kinderen schenken en de kosten ervoor betalen.
Pas op, als ze me zouden ze zeggen we willen iets kopen in Spanje doe dat dan aub. Maar zo zijn ze niet en dat zullen ze niet doen. Dan geld zal daar staan tot we het erven of moeten beginnen gebruiken voor medische kosten/kosten voor een home.
Dat hebben we bij haar ouders ook al gezegd of proberen aan te brengen. Ik ben er nu niet voldoende van op de hoogte, maar er zullen wel mogelijkheden genoeg zijn om als ouder nog een stok achter de deur te houden.
En telkens je het er over hebt lijkt het alsof ze denken dat ze alles moeten wegschenken en ze zelf dan niks meer gaan houden. Het is precies alles of niks
Zelf spreken ze al jaren over een huisje in Zuid-Frankrijk of nu onlangs waren ze aan het kijken voor een mobilhome, doe gerust hé. Leef, hebt er hard genoeg voor gewerkt en liefst nog lang genoeg zodat ge er lang van kunt profiteren.
Maar "Later is alles voor u". Dat is leuk, maar op dit moment (rond de 30jaar) is uw inkomen het laagst en uw kost het hoogst, over 20jaar heb je het - hopelijk - minder nodig
Zeker met al dat vastgoed dan in die familie zit, je gaat al bijna 1 huis moeten verkopen om alle kosten van de andere te kunnen betalen
Maar het is wellicht meer en meer gangbaar dat ouders (die de mogelijkheden hebben) sneller hun kinderen wat geld toestoppen voor aankoop van een woning, het lijkt me ook duidelijk dat de woning prijzen zonder deze laatste een heel stuk naar beneden zouden tuimelen - alleen al in mijn straat zijn verschillende twintigers met woningen die rond de 500K kosten - ongeacht welke job je als koppel hebt zijn dat geen woningen die zonder hulp kunnen aangekocht worden.
Het is op zich maar hoe je het doet hé, een woning van 500k konden wij ook niet kopen toen wij ons huis hebben gebouwd.
We zijn begonnen met bouwen toen mijn vriendin 25 was, anderhalf jaar later ingetrokken. Maar geen binnendeuren, trap niet bekleed, tuin niet af, dressing niet klaar, geen airco's,
Wel heel veel zelf gedaan, elke zaterdag geholpen met de aannemer, zelf de stroom gedaan, helpen chappen en vloeren,... En dan elk jaar iets bij afwerken. Toen we erin woonde de deuren + de trap afgewerkt. Jaar erna de tuin + dressing. Dit jaar de airco's...
Dit terwijl ons huis nu toch veel meer als 500k waard is en onze lening exact 1/3e van ons inkomen is.
Het probleem is ook dat er veel van dag 1 een groot huis willen, liefst nieuw, met alles op en aan, maar er ook liefst zelf niet te veel moeite voor willen doen, dan moeten ma en pa gaan helpen natuurlijk