Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

• Helemaal niets

Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

Stemmen: 46 13,1%

• Totaal aantal stemmers
    350
Een lagere erfbelasting wordt steeds meer een concurrentiemiddel voor landen om kapitaalkrachtige inwoners binnen te halen.

Wat dat betreft vallen er in Belgie nog wel wat slagen te maken.
Als dat niet gebeurt lopen steeds meer rijke families naar estate planners die hun vastgoed en ander assets in buitenlandse vennootschappen parkeren. Of gaan die families simpelweg hun woonadres elders inschrijven en hun vastgoed in Belgie liquideren en kopen ze vastgoed in landen als Zweden, Cyprus, Oostenrijk, VAE, of zo, ten einde op de 0% erf en schenkingsrecht te blijven.

Hoe rijker de familie is, hoe meer mogelijkheden ze hebben. De hoge erf en schenkingsbelasting in Belgie leidt dus ook nog weer eens tot nog grotere verschillen tussen rijk en arm.
Ik denk dat kapitaalkrachtige inwoners hier ook wel hopen manieren hebben om erfbelasting te ontwijken?

Dat is meteen ook de reden dat zo'n zaken vaak oneerlijk aanvoelen, en ik niet meteen sta te springen om ze te verhogen.

Welvaart opbouwen over generaties heen betekent niet per sé dat alle generaties 60-70 uren per week kloppen en volop meedoen aan de ratrace zoals hier redelijk zwart-wit verondersteld wordt.

Kijkende naar mijn eigen familie zie ik dat het ook kan door een combinatie van volgende dingen:
  • Financiële opvoeding
  • Onder Naar uw stand leven
  • Ondersteunen om diploma's te halen
  • Aan het begin van de loopbaan een deel kapitaal doorschuiven
  • De familie niet te groot laten worden
Niet dat wij een super rijke familie zijn, maar er zit toch wel wat kapitaal dat over generaties heen opgebouwd is. Je zal echter niemand van ons zien rondrijden in een patserwagen of betrappen op andere onnodige foliekes. Toch heeft er niemand belachelijke uren geklopt of een toploon gehad. We hebben ook de ingesteldheid om werken in en rond het huis zelf uit te voeren, wat mij belachelijk veel geld bespaard heeft op de bouw van mijn huis.

Ik heb +100k gekregen toen ik mijn huis ging bouwen 15 jaar geleden. Doordat ik ook veel werken zelf gedaan heb, heb ik nu een lage lening en spaar ik meer dan de helft van mijn loon. Het overgrote deel daarvan wordt belegd en zal dienen voor mijn pensioen en de volgende generatie. Ik ben dankzij mijn opvoeding ook helemaal niet gevoelig aan merken of uiterlijk vertoon, wat ook serieus geld besparend werkt.

Als je al snel aan het begin van jouw loopbaan de mogelijkheid hebt om geld te beleggen sta je sowieso een heel pak verder dan iemand die 20 jaar net de rekeningen kan betalen en dan pas kan beginnen beleggen. (7% per jaar tot nu toe was gemakkelijk haalbaar op de beurs) Daarom dat geld geven aan jouw kinderen wel verstandig is, als ze het tenminste niet verbrassen en verstandig mee omspringen.

Er is echt wel een grote grijze zone tussen het zwart-wit kijken in dit topic.

Mijn vriendin zegt absoluut niet dat ze nu al iets van dat geld moet hebben, en vraagt daar ook niet achter, helemaal niet.
Maar bv. met het overlijden van haar nonkel en de verkoop van het huis kwam het ter sprake dat ze er toch wel veel op moeten betalen, maar toch is en blijft hun reactie "Ge gaat u geen zorgen moeten maken, later is toch alles voor u". Geen besef (willen) hebben met wat het haar zou 'kosten'. Het is niet aan mij om mij daarin te bemoeien natuurlijk, maar op zo'n moment erger ik mij wel eens aan die manier van denken, als het toch voor haar is, doe het dan op de "goedkoopste" manier.
Haar oma wou dan een gedeelde rekening openen waarvan mijn vriendin ook volmachthouder is met daarop het deel van het geld van de verkoop van haar huis, maar dat hebben we geweigerd. Ze heeft daar haar hele leven voor gewerkt en stel dat ze ziek zou worden of naar een home moet gaat ze dat geld zelf nog nodig hebben.

Ik heb dat hier ook de laatste tijd. Ik hoop dat ze nog 50 jaar mogen leven maar ik probeer het hier duidelijk te maken aan mijn ouders dat geld ophorden op een spaarboek op niks slaagt. En dat wij er later gwn erfbelasting op gaan moeten betalen, hetzelfde met het huis.

Het is nu niet dat ze zo rijk zijn maar paar weken terug vroegen ze “is het waar dat je boven de 100k niet op de spaarboek moet houden?”. Ja wat moet ik dan zeggen 🙄

Dan zeg ik waarom zijt ge 70k geleden nog niet begonnen met beleggen? “We gaan het nog nodig hebben, we willen een nieuwe badkamer…” Een badkamer van 100k dat gaat daar schoon staan in hun badkamer van 2,5 op 1,75 🤣.

Dan probeer je dat zo gewoon mogelijk aan te brengen wat de opties zijn. Beleggen, de kinderen kunnen het ook wel gebruiken nu al, mooi bedrag om beleggen voor de kleinkinderen, maar daar stopt het dan meestal. En ik kan er moeilijk over blijven doorgaan want dan kom je over als een geldwolf. En dat is het me nu ook weer niet waard. Maar ik vind het niet slim. In hun plaats belegde ik een deel voor mijn oude dag (al 70k geleden zoals gezegd), gaf ik de kinderen elk een bedrag en kregen de kleinkinderen 5k om 20 jaar te laten staan in beleggingen. Ook zal ik op mijn 60 mijn huis aan de kinderen schenken en de kosten ervoor betalen.

Pas op, als ze me zouden ze zeggen we willen iets kopen in Spanje doe dat dan aub. Maar zo zijn ze niet en dat zullen ze niet doen. Dan geld zal daar staan tot we het erven of moeten beginnen gebruiken voor medische kosten/kosten voor een home.

In Zweden is de erfbelasting al een tijdje 0 procent...

Werkt daar prima!
Jaja, zoals in alle discussies over belastingen: het zijn communicerende vaten. Voor een bepaald uitgavenbudget, moeten inkomsten komen.
Of je neemt die inkomsten vooral uit arbeid (zoals België), of je haalt ze uit schenking/erfenis/andere kapitaalinkomsten, of je combineert er een paar. Allemaal politieke keuzes.

Communicerend vat Zweden heeft in vergelijking met België:

- meerwaarden op vastgoed 30% (zelfs de eigen woning, zij het uitgesteld)
- meerwaarde op aandelen 30%
- huurinkomen 30%
- btw 25%

Maar goed, totaal offtopic.
Voor degenen die de hele discussie over erf/schenk belasting opnieuw willen gevoerd zien: zie https://www.beyondgaming.be/archive/economie-recht.208/erfenisbelasting.1163895

Maar bv. met het overlijden van haar nonkel en de verkoop van het huis kwam het ter sprake dat ze er toch wel veel op moeten betalen, maar toch is en blijft hun reactie "Ge gaat u geen zorgen moeten maken, later is toch alles voor u". Geen besef (willen) hebben met wat het haar zou 'kosten'. Het is niet aan mij om mij daarin te bemoeien natuurlijk, maar op zo'n moment erger ik mij wel eens aan die manier van denken, als het toch voor haar is, doe het dan op de "goedkoopste" manier.

Het is al een eerste stap om dat gewoon bespreekbaar te maken - dat is vaak een taboe maar feit blijft dat er maar 1 zekerheid is: vroeg of (liefst) laat sterft iedereen.

Maar het is wellicht meer en meer gangbaar dat ouders (die de mogelijkheden hebben) sneller hun kinderen wat geld toestoppen voor aankoop van een woning, het lijkt me ook duidelijk dat de woning prijzen zonder deze laatste een heel stuk naar beneden zouden tuimelen - alleen al in mijn straat zijn verschillende twintigers met woningen die rond de 500K kosten - ongeacht welke job je als koppel hebt zijn dat geen woningen die zonder hulp kunnen aangekocht worden.

Dan probeer je dat zo gewoon mogelijk aan te brengen wat de opties zijn. Beleggen, de kinderen kunnen het ook wel gebruiken nu al, mooi bedrag om beleggen voor de kleinkinderen, maar daar stopt het dan meestal. En ik kan er moeilijk over blijven doorgaan want dan kom je over als een geldwolf. En dat is het me nu ook weer niet waard. Maar ik vind het niet slim. In hun plaats belegde ik een deel voor mijn oude dag (al 70k geleden zoals gezegd), gaf ik de kinderen elk een bedrag en kregen de kleinkinderen 5k om 20 jaar te laten staan in beleggingen. Ook zal ik op mijn 60 mijn huis aan de kinderen schenken en de kosten ervoor betalen.

Pas op, als ze me zouden ze zeggen we willen iets kopen in Spanje doe dat dan aub. Maar zo zijn ze niet en dat zullen ze niet doen. Dan geld zal daar staan tot we het erven of moeten beginnen gebruiken voor medische kosten/kosten voor een home.
Dat hebben we bij haar ouders ook al gezegd of proberen aan te brengen. Ik ben er nu niet voldoende van op de hoogte, maar er zullen wel mogelijkheden genoeg zijn om als ouder nog een stok achter de deur te houden.
En telkens je het er over hebt lijkt het alsof ze denken dat ze alles moeten wegschenken en ze zelf dan niks meer gaan houden. Het is precies alles of niks :)

Zelf spreken ze al jaren over een huisje in Zuid-Frankrijk of nu onlangs waren ze aan het kijken voor een mobilhome, doe gerust hé. Leef, hebt er hard genoeg voor gewerkt en liefst nog lang genoeg zodat ge er lang van kunt profiteren.
Maar "Later is alles voor u". Dat is leuk, maar op dit moment (rond de 30jaar) is uw inkomen het laagst en uw kost het hoogst, over 20jaar heb je het - hopelijk - minder nodig
Zeker met al dat vastgoed dan in die familie zit, je gaat al bijna 1 huis moeten verkopen om alle kosten van de andere te kunnen betalen

Maar het is wellicht meer en meer gangbaar dat ouders (die de mogelijkheden hebben) sneller hun kinderen wat geld toestoppen voor aankoop van een woning, het lijkt me ook duidelijk dat de woning prijzen zonder deze laatste een heel stuk naar beneden zouden tuimelen - alleen al in mijn straat zijn verschillende twintigers met woningen die rond de 500K kosten - ongeacht welke job je als koppel hebt zijn dat geen woningen die zonder hulp kunnen aangekocht worden.
Het is op zich maar hoe je het doet hé, een woning van 500k konden wij ook niet kopen toen wij ons huis hebben gebouwd.
We zijn begonnen met bouwen toen mijn vriendin 25 was, anderhalf jaar later ingetrokken. Maar geen binnendeuren, trap niet bekleed, tuin niet af, dressing niet klaar, geen airco's,
Wel heel veel zelf gedaan, elke zaterdag geholpen met de aannemer, zelf de stroom gedaan, helpen chappen en vloeren,... En dan elk jaar iets bij afwerken. Toen we erin woonde de deuren + de trap afgewerkt. Jaar erna de tuin + dressing. Dit jaar de airco's...
Dit terwijl ons huis nu toch veel meer als 500k waard is en onze lening exact 1/3e van ons inkomen is.

Het probleem is ook dat er veel van dag 1 een groot huis willen, liefst nieuw, met alles op en aan, maar er ook liefst zelf niet te veel moeite voor willen doen, dan moeten ma en pa gaan helpen natuurlijk

- Gefrustreerde en ontmoedigde mensen, die zich laten gaan of het verkeerde pad op gaan

- Mensen die zich kapotwerken.
Meer en meer mensen stappen ook gewoon uit de ratrace hoor, en meestal wordt je daar gelukkiger door. Uiteindelijk is veel daarvan ook gepercipieerde druk: "men verwacht van mij dat ik een groot huis heb, twee wagens, voltijds blijf werken, ..."

Meer en meer mensen stappen ook gewoon uit de ratrace hoor, en meestal wordt je daar gelukkiger door. Uiteindelijk is veel daarvan ook gepercipieerde druk: "men verwacht van mij dat ik een groot huis heb, twee wagens, voltijds blijf werken, ..."

Dat is uiteraard positief voor degenen die het financieel kunnen (het minder werken gedeelte dan). Zoals al eerder aangehaald hier brengt die hele ratrace ook met zich mee dat huizenprijzen voor iedereen stijgen, ook degenen die er financieel minder goed voorstaan.

Ik ben al blij dat ik arm ben en niks gekregen heb, dan moet ik mij niet bezig houden met zorgen maken over wat mijn voorouders van mij zouden denken.

Ik sta een generatie achter op mijn ouders en heb momenteel al meer dan hun... Hoop vooral dat ze niet moeten teren op mij, want dan gaan ze eerder in mijne kelder terecht komen dan in een goed home :rofl:

Dat is uiteraard positief voor degenen die het financieel kunnen (het minder werken gedeelte dan). Zoals al eerder aangehaald hier brengt die hele ratrace ook met zich mee dat huizenprijzen voor iedereen stijgen, ook degenen die er financieel minder goed voorstaan.
Is dat niet een onderdeel van de hele ratrace, een eigen huis willen kopen.
Mogelijkheden genoeg voor jongeren die niet mee willen doen. En uitstappen uit de ratrace doe je op je 40e wanneer uw lening comfortabel wordt en je met minder toekomt.

Tja, net zo goed zullen diegene die er financieel minder goed voorstaan, dan weer de huizenprijzen doen zakken voor iedereen. Dat is nu eenmaal hoe de markt werkt.

Is dat niet een onderdeel van de hele ratrace, een eigen huis willen kopen.
Mogelijkheden genoeg voor jongeren die niet mee willen doen. En uitstappen uit de ratrace doe je op je 40e wanneer uw lening comfortabel wordt en je met minder toekomt.
Precies. Ik zie niet waar hier ergens een probleem zit.

Je kan alleen maar een bovengemiddelde levensstandaard bereiken en/of je kinderen bovengemiddelde financiële steun geven, door bovengemiddeld veel geld te verdienen. Als dat bepaalde koppels gelukkig maakt en ze willen dat bereiken door met 2 carriere te maken, dan is dat toch hun keuze?
Lang niet alle mensen zijn even wijs, maar ze zijn wel allemaal voldoende oud om hun eigen beslissingen te nemen en uit hun fouten te leren.

Zij die alleen maar hard werken (of hard geld uitgeven) om de verwachtingen van andere mensen in te lossen en niet voor zichzelf, zijn de eerste die afhaken van zodra ze inzien dat ze met andere levenskeuzes gelukkiger zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
20k elk bij aankoop woning

20k 5 jaar later

Vorig jaar 10k

Ze zijn hun erfenis eigenlijk al aan het verdelen en willen eindigen met quasi 0 euro. (op hun woning na)

Ik klaag daar niet van :)

Een lagere erfbelasting wordt steeds meer een concurrentiemiddel voor landen om kapitaalkrachtige inwoners binnen te halen.

Als dat niet gebeurt lopen steeds meer rijke families naar estate planners die hun vastgoed en ander assets in buitenlandse vennootschappen parkeren. Of gaan die families simpelweg hun woonadres elders inschrijven en hun vastgoed in Belgie liquideren en kopen ze vastgoed in landen als Zweden, Cyprus, Oostenrijk, VAE, of zo, ten einde op de 0% erf en schenkingsrecht te blijven.

Hoe rijker de familie is, hoe meer mogelijkheden ze hebben. De hoge erf en schenkingsbelasting in Belgie leidt dus ook nog weer eens tot nog grotere verschillen tussen rijk en arm.
De kloof wordt vooral gecreëerd door toegang tot informatie. Successieplanning moet je niet licht overheen gaan. Elk vermogen, hoe klein of groot ook wil je toch kunnen plannen voor je nabestaanden, goede doelen of eender wie je als erfgenaam wilt. Doe je geen successieplanning dan zal je vooral de staat sponsoren :)

Zeer blij met deze topic. Steun van ouders blijkt dus toch redelijk hoog te zijn.
Eigenlijk is dat ook logisch. Er zit bijna 300 miljard euro op de spaarrekeningen, vastgoedeigendom is héél hoog in België. Logisch dus dat er zaken doorvloeien naar de volgende generatie als steun. Steun krijgen is niet voor de happy few, maar eerder "het nieuwe normaal".
Mensen die 0 euro krijgen hebben ofwel zéér idealistische ouders, of ze geven niet-financiele hulp of ze zijn gewoon te arm.

*prepare for incoming rant*

De kloof wordt vooral gecreëerd door toegang tot informatie. Successieplanning moet je niet licht overheen gaan. Elk vermogen, hoe klein of groot ook wil je toch kunnen plannen voor je nabestaanden, goede doelen of eender wie je als erfgenaam wilt. Doe je geen successieplanning dan zal je vooral de staat sponsoren :)
Inderdaad iedereen kan aan successieplanning doen, schoonouders doen dit dus betalen nu maar 1% (dacht dat het zoveel was) op de aangegeven giften. Mijn ouders, maar vooral mijn grootouders willen dit niet doen want 'ge krijgt het wel als ik sterf' en dus gaan we veel meer mogen betalen aan de staat.

Terwijl mijn grootouders wel sparen voor de kleinkinderen... achja een andere generatie en ze snappen het niet.

Terwijl mijn grootouders wel sparen voor de kleinkinderen... achja een andere generatie en ze snappen het niet.

Misschien vertrouwen ze het niet?

Ik heb toch ook al gezien dat relaties in de familie gebrouilleerd raakten nadat het huis was geschonken...
Als die grootouders ineens op hoge kosten raken, kunnen ze in de problemen verzeilen. Huis verkopen kan niet meer.

Misschien vertrouwen ze het niet?

Ik heb toch ook al gezien dat relaties in de familie gebrouilleerd raakten nadat het huis was geschonken...
Als die grootouders ineens op hoge kosten raken, kunnen ze in de problemen verzeilen. Huis verkopen kan niet meer.
Ze huren al heel hun leven, het grote geld hebben ze niet hoor.
Men grootmoeder vertrouwd niemand met haar geld, gaat nog steeds elke maand hun pensioen afhalen en thuis in haar handtas bewaren.

Zeer blij met deze topic. Steun van ouders blijkt dus toch redelijk hoog te zijn.
Eigenlijk is dat ook logisch. Er zit bijna 300 miljard euro op de spaarrekeningen, vastgoedeigendom is héél hoog in België. Logisch dus dat er zaken doorvloeien naar de volgende generatie als steun. Steun krijgen is niet voor de happy few, maar eerder "het nieuwe normaal".
Mensen die 0 euro krijgen hebben ofwel zéér idealistische ouders, of ze geven niet-financiele hulp of ze zijn gewoon te arm.

*prepare for incoming rant*
Je doet het gewoon express he, broertje.

De hoge erf- en schenkingsbelasting wordt vooral betaald door families die geen successieplanning hebben gedaan. Via een burgerlijke maatschap kan je dat optimaliseren en daar hoef je echt geen miljonair voor te zijn. Veel meer mensen zouden dat moeten doen...

Terug
Bovenaan