Financiële onafhankelijkheid

Het zijn niet allemaal scammers. Je hebt 2 kampen.
Een derde kamp is effectief fire, en werkt (of werkt niet) vanwaar men wil.
Liefst in een land met lage kapitaalbelastingen. Dat kan tijdelijk zijn tot je voldoende extra buffer hebt om terug te keren naar hogere belasting landen.

Vandaar Bansko, dubai, malta, panama, cyprus.

Ma enfin ... digitale nomade is toch gewoon een fancy woord voor moderne kluizenaar/zwerver.
Digitale nomade is iets anders dan fire hé.

DN's werken bv. in IT en kunnen door de aard van hun job gaan wonen in een land met lage belastingen en kosten, maar geld verdienen in rijkere landen.

Die leven niet noodzakelijk zuinig (maar dat kán er wel deel van uitmaken als ze snel fire willen worden).
Integendeel, degene die ik ken reizen de hele tijd rond, continu waterskiën, massages etc.

Die zijn niet geïnteresseerd in snel fire, wel in het uitbouwen van hun digitale business en eerder 'work hard, play hard' types.

Ik heb het vooral moeilijk met dat verhaal van die FX trading, hoe hij daar plots 300€ omzet naar een miljoen EUR. Dat is praktisch onmogelijk, FX trading is de moeilijkste branche eruit en bijna iedereen verbrandt zich daaraan. Als hij 300€ om wilt zetten naar 1 m€, dan moet hij tal van succesvolle FX trades hebben gehad. Zijn vriendin (ik wil niet onbeleefd zijn, maar ze zag er niet erg financieel onderricht uit) claimde ook nu vlotjes 8 k€ per maand uit FX trading te halen. Lijkt mij 1 dikke scam.

Mochten ze nu zeggen dat ze met een meme stock of 1 zwaar geleveragede trade (of jaren terug met crypto) het gemaakt hadden kan het mss nog waar zijn, maar met FX trading? Lijkt mij quasi onmogelijk. Ik ga die programma makers eens aanschrijven welke bronnen ze hiervoor gecheckt hebben.
Als iemand met minstens 5 jaar forex ervaring kan ik je garanderen dat ze uit hun nek kletsen.
Zelfs de gasten die ik heb leren kennen die van forex leven halen gemiddeld mss 2% maand. Al helemaal niet consistent. Ga naar forexfactory en volg maar eens de thread van eurusd.

Ik heb er rond de 60k aan verloren incl. PAMMs, signals, TA tool, en scams. Had ik me in 2012 al gefocust op ETFs en wat blue chips was ik nu bijna FIRE.

De serie ook uitgekeken, de enige interessante en valabele persoon was idd die Stefan.
Die man in Dubai was echt lachwekkend.. volgens mij belegt hij enkel in een ponzi schema, al had dan wel blijkbaar 200k om een appartement in Dubai te kopen (prijs leek mij wel goedkoop voor Dubai?)
In de Humo melden ze dat hij in een scam "investeerd", TFT. Dus die gast is aan het ijlen.

Edit Crew: quote aangepast.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een derde kamp is effectief fire, en werkt (of werkt niet) vanwaar men wil.
Liefst in een land met lage kapitaalbelastingen. Dat kan tijdelijk zijn tot je voldoende extra buffer hebt om terug te keren naar hogere belasting landen.

Vandaar Bansko, dubai, malta, panama, cyprus.
Dat is toch hetzelfde als het eerste kamp wat die Stefaan doet?
'Get rich slow' = Trek naar een lage kapitaalbelastingsland en pot 85% van uw inkomen op om te investeren en daarvan op termijn hopelijk ook in een hoger belastingsland te kunnen rentenieren in plaats van ergens in een achtertuin in Phuket.

Digitale nomade is iets anders dan fire hé.

DN's werken bv. in IT en kunnen door de aard van hun job gaan wonen in een land met lage belastingen en kosten, maar geld verdienen in rijkere landen.

Die leven niet noodzakelijk zuinig (maar dat kán er wel deel van uitmaken als ze snel fire willen worden).
Integendeel, degene die ik ken reizen de hele tijd rond, continu waterskiën, massages etc.

Die zijn niet geïnteresseerd in snel fire, wel in het uitbouwen van hun digitale business en eerder 'work hard, play hard' types.
Het kan iets anders zijn maar er is wel overlap want uw beeld van een digital nomad wordt ook verkocht als HET FIRE ideaal.

Een kennis van mij heeft ook een villa in Toscanië gekocht. Als IT'er telewerkt hij vanuit die stek voor een Belgische werkgever die daarvoor toestemming gaf. Hij moest slechts 1x om de twee weken in België voor een klant of board meeting fysiek aanwezig zijn. Daarvoor pakt hij dan gewoon het vliegtuig naar zaventem.
Intussen verhuurt hij ook nog eens tal van kamers in die villa als B&B aan toeristen voor extra inkomsten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als iemand met minstens 5 jaar forex ervaring kan ik je garanderen dat ze uit hun nek kletsen.
Zelfs de gasten die ik heb leren kennen die van forex leven halen gemiddeld mss 2% maand. Al helemaal niet consistent. Ga naar forexfactory en volg maar eens de thread van eurusd.
Idd, voor FX lijkt me dit gewoon onmogelijk.
Ook dat appartement daar in Thailand in de eerste aflevering, kennissen van mij proberen al jaren een appartement te kopen in Thailand en dat wordt door de overheid enorm bemoeilijkt voor niet-locals. Deze gast zou er dan wel in geslaagd zijn dat daar te kopen (als ik het goed begreep). Lijkt mij één grote nepshow.

Enkel die gast in Bulgarije geloof ik nog.

Volgens mij zat hier vroeger ook iemand op het forum waarvan na discussie met en waarschuwing van oa. @JPV enkele jaren nadien in het HLN een triest artikel verscheen dat hun peuter van ontbering gestorven was?
Dat had niks met FI(RE) te maken, gewoon 2 idioten die alternatieve voeding wouden gebruiken.

Dat is hetzelfde als eerste kamp wat die Stefaan doete. 'Get rich slow'. Trek naar een lage kapitaalbelastingsland en pot alles op om te investeren en daarvan op termijn hopelijk ookin een hoger belastingsland te kunnen rentenieren .
Niet noodzakelijk 'oppotten' of frugal.

Stel dat je 100k per jaar kapitaalinkomst hebt.
Daar word je in België potentieel 50% op belast. Dan hou je 50k over om van te leven.
Ga je in een ander land dat 0% belast, dan leef je van bv. 60k, maar hou je wel nog 40k over om extra te sparen.

Dus hogere levensstandaard (zeker als de levenskost daar ook nog eens lager is) én hogere kapitaalsopbouw.
Beiden kunnen dus tegelijkertijd in dat geval.

Idd, voor FX lijkt me dit gewoon onmogelijk.
Ook dat appartement daar in Thailand in de eerste aflevering, kennissen van mij proberen al jaren een appartement te kopen in Thailand en dat wordt door de overheid enorm bemoeilijkt voor niet-locals. Deze gast zou er dan wel in geslaagd zijn dat daar te kopen (als ik het goed begreep). Lijkt mij één grote nepshow.

Enkel die gast in Bulgarije geloof ik nog.
Die villa in Thailand was geen eigendom, maar werd gehuurd. Ik meen zelfs dat hij zei dat hij daarvoor 7000 EURO voor moest betalen. Wrs dan ook enkel gehuurd voor 1 maand terwijl hij aan een aantal naïeve Nederlanders een duurbetaalde seminarie gaf..

Die villa in Thailand was geen eigendom, maar werd gehuurd. Ik meen zelfs dat hij zei dat hij daarvoor 7000 EURO voor moest betalen. Wrs dan ook enkel gehuurd voor 1 maand terwijl hij aan een aantal naïeve Nederlanders een duurbetaalde seminarie gaf..
En voor het interview komt dat natuurlijk ook goed uit. No way dat die gast met die technische analyse of die FX candlesticks systematisch winst kan halen.

Hoeveel keer laten ze die mensen ook niet hetzelfde zeggen. :crazy: Dat is echt de grootste baggerserie in lange tijd
De vrouw die in Málaga een villa huurde had 5 winkels en een webshop gehad, 10 minuten later in de aflevering waren het 4 winkels en een webshop.
Lijkt me nu niet bepaald iets waar je je over verspreekt. Is geen fait divers he.

Was die Stefan niet al fire dan?

Ook wel straf dat al die gasten (charlotje, stefan, ...) betalend tips geven over fire, maar zelf dan wel niet fire zijn :oink:

Je moet niet de beste voetballer zijn om een goeie trainer te zijn :rofl:

Ook wel typisch dat al die pipos in huidige tijden op tv komen. Alles gaat down down down en binnen 2y zijn al de FIRE adepten aan het janken omdat hun model zegt dat het niet zal lukken. huilie huilie.

mja, dat geloof ik best wel. Zo gaat het voor veel bedrijfsleiders. Tijdens het interview voor de RTBF wist de journalist me te vertellen dat ze met veel mensen hebben gepraat die 'op pensioen' zijn gegaan nadat ze hun bedrijf hadden verkocht.

Is dat ook als die 100k komt van meerwaarde op pakweg een msci world etf?
Als je daarbuiten geen beroep hebt, of grote inkomsten in vergelijking daarmee, of verschillende aan-verkopen binnen zelfde jaar (interpretatie rechter) etc , kortom het fiscaliteitsvraagstuk, dan sta je daar wel degelijk aan bloot ja.

Deel correct. Dat is een inkomst uit kapitaal. Als je dat altijd als goede huisvader hebt beheerd dan is dat belastingvrij. Wat wel een probleem is, zijn je sociale bijdragen en je pensioenopbouw.

In België wordt je verwacht hier aan bij te dragen. Dit kan je omzeilen door de fiscus een beeld te laten vormen van AL je vermogen, maar dan moet je dus echt alles delen. Dus daarom ook dat er weinigen echt niets doen voor hun minimum pensioenleeftijd.

Deel correct. Dat is een inkomst uit kapitaal. Als je dat altijd als goede huisvader hebt beheerd dan is dat belastingvrij.
Ten eerste is 'goede huisvader' zoals gezegd zeer subjectief qua aantal transacties en zogezegde spreiding.

Ten tweede kan het kapitaal van een goede huisvader ook belast worden als beroepsinkomen indien uw kapitaalinkomen veel hoger ligt dan uw arbeidsinkomen, tenzij je kan bewijzen dat uw tijdsbesteding aan arbeid hoger ligt.

Maar dat betekent dat je dus een officiële fulltime (>50%) job moét hebben om dat risico niet te lopen.
Niet echt Fire, me dunkt.

Ten eerste is 'goede huisvader' zoals gezegd zeer subjectief qua aantal transacties en zogezegde spreiding.

Ten tweede kan het kapitaal van een goede huisvader ook belast worden als beroepsinkomen indien uw kapitaalinkomen veel hoger ligt dan uw arbeidsinkomen, tenzij je kan bewijzen dat uw tijdsbesteding aan arbeid hoger ligt.

Maar dat betekent dat je dus een officiële fulltime (>50%) job moét hebben om dat risico niet te lopen.
Niet echt Fire, me dunkt.
dus eventueel part-time beginnen te werken om dit deels te omzeilen?

of zelfstandige worden en jezelf een minimumloon uitkeren? (maar niet echt werken)

Terug
Bovenaan