Financiële onafhankelijkheid

Bansko is nu ook niet gewoon één of ander random Bulgaars dorpje waar het goedkoop is maar één van de bekendste plaatsen in Europa voor digitale nomaden. Like minded mensen zullen er altijd zijn. Bovendien reist hij van daaruit ook rond naar veel andere landen.

Het is zeker zo dat je je onttrekt van je heimat maar als je de eenzaamheidscijfers hoort in Vlaanderen weet ik nu niet of het daar voor bepaalde mensen persé slechter is als hier.
In Vlaanderen zijn er ook genoeg mensen die hun dag bestaat uit werken, thuis komen, eten, tv kijken, "sociaal doen op de sociale media, en gaan slapen.
http://hikersbay.com/prices/bulgaria/p/bansko?lang=en

Het is er vast en zeker goedkoper leven als Brussel of Gent maar om te zeggen dat je waanzinnig moeite moet doen om 1000 euro per maand op te krijgen lijkt me toch ook wat krap. 25 tot 50% van die 1000 euro gaat al naar huur. Tenzij je echt op een piepklein studio/kot wilt wonen. Dan kan het wat goedkoper.

http://hikersbay.com/prices/bulgaria/p/bansko?lang=en

Het is er vast en zeker goedkoper leven als Brussel of Gent maar om te zeggen dat je waanzinnig moeite moet doen om 1000 euro per maand op te krijgen lijkt me toch ook wat krap. 25 tot 50% van die 1000 euro gaat al naar huur. Tenzij je echt op een piepklein studio/kot wilt wonen. Dan kan het wat goedkoper.
In Bulgarije heb je een vlaktaks van 10%, om te beginnen hou je dus al veel meer loon over als in België. (wel zien dat je een goede ziekteverzekering afsluit).

Bansko is nu ook niet gewoon één of ander random Bulgaars dorpje waar het goedkoop is maar één van de bekendste plaatsen in Europa voor digitale nomaden.
Ma enfin ... digitale nomade is toch gewoon een fancy woord voor moderne kluizenaar/zwerver.
Tof dat er like-minded individuen massaal naar daar trekken om er met 'minimalistische' principes te geraken.
Maar in essentie zijn dat gewoon mensen die uit financiele nood wel naar Bulgarije moeten migreren omdat het de enigste/makkelijkste plek in Europa is waar ze nog kunnen rondkomen met de lage huurkost van een klein appartementje en dan nog in materiele en sociale armoede leven.

Kluizenaars zijn exact dat. Eenzaten die geen intentie of vermogen hebben om een gezin uit te bouwen en iedere frank in twee bijten om zelfvoorzienend te kunnen leven maar ook nooit meer dan dat willen of kunnen.
Vroeger zaten die op hun eentje in alle vrijheid in een blokhut in de bossen waar ze met survival skills leefden van de natuur en wat oude boeken tegen de verveling. In de 21ste eeuw is dat een urban kraakpand geworden met een smartphone in hun bed om met digitale skills (traden) rond te komen.
Voelt niet aan als vrijheid voor mij, eerder een gevangenis.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar in essentie zijn dat gewoon mensen die uit financiele nood wel naar Bulgarije moeten migreren omdat het de enigste plek in Europa is waar ze nog kunnen rondkomen met de lage huurkost van een klein appartementje en in materiele en sociale armoede leven.
Mensen die in België voor kbc of ing werken zijn marginale randgevallen die zich moeten terugtrekken naar de Oostblok landen om niet in een kartonnen doos onder een brug te moeten leven?

Mensen die in België voor kbc of ing werken zijn marginale randgevallen die zich moeten terugtrekken naar de Oostblok landen om niet in een kartonnen doos onder een brug te moeten leven?
Als je werkt voor een bank ben je toch niet fire?
Mensen zoals Stefan zijn inderdaad randgevallen en dat is niet negatief bedoeld.
99% van de bevolking wil zo gewoon niet leven omdat ze doelstellingen in hun leven hebben waarvoor ze de 'vrijheid' om op dergelijke wijze te kunnen leven met alle plezier opofferen.

Ik vraag me wel af in welke mate VRT al de stellingen in de reportage heeft gecontroleerd. Zijn ze echt van iedereen na gegaan of hun stellingen kloppen of zijn ze gewoon gaan interviewen en zenden ze dat dan uit? Ik ben geneigd het laatste te geloven.

Fire is het streven naar financiële onafhankelijkheid. Werken, veel sparen/beleggen, vroeg op pensioen. Fire is niet gelijk aan op pensioen zijn.
Dan is er toch niets nieuws of speciaals aan? Zowat iedere belg zit daarmee wel in zijn hoofd. De meesten lopen hier wel rond met het idee om wat vroeger te stoppen met werken en slagen daar ook in als je kijkt naar de gemiddelde pensioenleeftijd.
Maar wat Stefan doet is gewoon een extremere variant met veel meer opofferingen.

Allemaal goed en wel maar de manier waarop dat allemaal afgedaan wordt als 'ontsnappen uit de rat race' gaat eraan voorbij dat je ontsnapt uit veel meer dan dat, ongewenst, ook uit die zaken die het leven voor de meeste mensen de moeite maken zoals een normaal, sociaal leven met de vooruitzichten om iets te verwerven en op te bouwen met iemand anders en eventueel kinderen.

Dan is er toch niets nieuws of speciaals aan?
Daar is ook niks nieuws aan. Wat is fire? Daar kan je 10 verschillende invullingen aan geven.

Fire is vooral een fancy naam die dan door bepaalde mensen gebruikt kan worden om aan simpele zielen geld te verdienen die geloven in een snel rijk verhaal.
We komen uit een > 10 jaar lange bullmarket met crypto als kers op de taart, de ideale voedingsbodem om mensen te doen geloven dat zoiets geld meer geld maakt en het nooit verkeerd kan lopen.

Binnen 1 a 2 jaar zullen we niet veel meer horen van fire. Als crypto naar nul gegaan is en de beurs gehalveerd. Gewoon weer werken voor de kost.

Ik vraag me wel af in welke mate VRT al de stellingen in de reportage heeft gecontroleerd. Zijn ze echt van iedereen na gegaan of hun stellingen kloppen of zijn ze gewoon gaan interviewen en zenden ze dat dan uit? Ik ben geneigd het laatste te geloven.
VRT heeft daar wss niet veel mee temaken gehad. Is vooral dat productiehuis. Ik werd er zelf voor gecontacteerd.

Fire is toch veel meer een "slim met geld omgaan ten behoeve van materialistische/financiele onafhankelijkheid" verhaal dan een "snel rijk, Dubai, Lambo" verhaal dacht ik hoor. Dat is wel wat de VRT er nu van probeert te maken daarom dat er ook zoveel protest op is.

Exact, veel van die "snel rijk, Dubai, Lambo" types vallen nu al door de mand als oplichters die met photoshop en/of gehuurde panden en wagens kort grote sier maken, terwijl naïeve mensen daarin trappen en hun boeken of seminaries kopen, hen volgen,...
En je moet al buitengewoon veel kapitaal of wat dan ook opgebouwd hebben om een Dubai, Lambo levensstijl zoveel jaar aan te houden zonder te werken...

We komen uit een > 10 jaar lange bullmarket met crypto als kers op de taart, de ideale voedingsbodem om mensen te doen geloven dat zoiets geld meer geld maakt en het nooit verkeerd kan lopen.

Binnen 1 a 2 jaar zullen we niet veel meer horen van fire. Als crypto naar nul gegaan is en de beurs gehalveerd. Gewoon weer werken voor de kost.
Indeed.

Het komt er op neer dat je veel spaart, dat spaargeld investeert, en dan door de magic van samengestelde interest 10-20 jaar vroeger 'onafhankelijk van werk' bent.
Omdat je van het opgespaarde geld fictief 4% kan opleven zonder het ooit nog kwijt te geraken.

Of dat mogelijk is, hangt af van uw gewenste levensstijl na de FIRE, uw huidig inkomen/spaarquote, en het rendement van uw investeringen.

Vandaar dat de FIRE beweging altijd een opleving kent na gigantische bullmarkten, omdat iedereen die rendementen extrapoleert.
En dan komt de koude douche, en gaat de populariteit van FIRE magischerwijs terug naar een minimum.
Om dan terug op te duiken bij een nieuwe generatie na een aantal jaren nieuwe bullmarkt. :)

Velen worden echter rijk door gereedschap te verkopen aan gouddelvers, niet door goud te gaan delven.
Goed gezien van Charlotje, want van haar eigen investeringen zal het niet komen
;)

Daar is ook niks nieuws aan. Wat is fire? Daar kan je 10 verschillende invullingen aan geven.

Fire is vooral een fancy naam die dan door bepaalde mensen gebruikt kan worden om aan simpele zielen geld te verdienen die geloven in een snel rijk verhaal.

Het zijn niet allemaal scammers. Je hebt 2 kampen.

Langs de ene kant heb je de Stefaans van deze wereld die legit zijn en door extreme zuinigheid proberen rond te komen. Als financiële vrijheid zo belangrijk is dat je de mooiste decennia van je leven in eenzaamheid wil doorbrengen op een appartementje in Bulgarije, ga uw gang. Maar dat is een extreme manier van leven met veel financiële onzekerheid. Veel geluk om een partner in uw leven te vinden die jouw ‘get rich slowly’ lifestyle ziet zitten of dat meent te combineren met kinderen. Volgens mij zat hier vroeger ook iemand op het forum waarvan na discussie met en waarschuwing van oa. @JPV enkele jaren nadien in het HLN een triest artikel verscheen dat hun peuter van ontbering gestorven was?

Langs de andere kant heb je de mensen die van FIRE een business model gemaakt hebben. Da zijn de hardware stores die aan de gold diggers de zeefjes, emmers en zweethaken verkopen zoals @JanusDR net zei.
Je hebt bv. de FIRE influencer zoals die Charlotte (met een veel te hoog Pascale Naessens gehalte naar mijn goesting) die het zelf niet gehaald hebben nadat ze zich in het zoveelste crypto of poker avontuur gestort heeft en dan maar met FIRE (naast haar fulltime job!) bijverdient door als financial goeroe op TV reclame te maken voor Chanel handtassen ‘als investering’ maar wel kankert dat haar zus schoenen van 300 euro gekocht heeft.

In dat kamp heb je ook de regelrechte scammers die staan te stoefen met Dubai, een audi R8, dure hemdjes en een rolex om met dat luxe beeld klanten lokken die hem betalen voor ‘get rich quick’ schemes. Wordt FIRE! Betaal mij en ik leer je hoe je door 3 uur per dag naar tradingview balkjes te staren met price action / TA rijk wordt in crypto of forex.

Basically iemand laten dokken om halftijds voor je te mogen werken, genius!

30ccbb7afbc9919f358837a59871910c.jpg

VRT heeft daar wss niet veel mee temaken gehad. Is vooral dat productiehuis. Ik werd er zelf voor gecontacteerd.
Ik heb het vooral moeilijk met dat verhaal van die FX trading, hoe hij daar plots 300€ omzet naar een miljoen EUR. Dat is praktisch onmogelijk, FX trading is de moeilijkste branche eruit en bijna iedereen verbrandt zich daaraan. Als hij 300€ om wilt zetten naar 1 m€, dan moet hij tal van succesvolle FX trades hebben gehad. Zijn vriendin (ik wil niet onbeleefd zijn, maar ze zag er niet erg financieel onderricht uit) claimde ook nu vlotjes 8 k€ per maand uit FX trading te halen. Lijkt mij 1 dikke scam.

Mochten ze nu zeggen dat ze met een meme stock of 1 zwaar geleveragede trade (of jaren terug met crypto) het gemaakt hadden kan het mss nog waar zijn, maar met FX trading? Lijkt mij quasi onmogelijk. Ik ga die programma makers eens aanschrijven welke bronnen ze hiervoor gecheckt hebben.

Ik heb het vooral moeilijk met dat verhaal van die FX trading, hoe hij daar plots 300€ omzet naar een miljoen EUR. Dat is praktisch onmogelijk, FX trading is de moeilijkste branche eruit en bijna iedereen verbrandt zich daaraan. Als hij 300€ om wilt zetten naar 1 m€, dan moet hij tal van succesvolle FX trades hebben gehad. Zijn vriendin (ik wil niet onbeleefd zijn, maar ze zag er niet erg financieel onderricht uit) claimde ook nu vlotjes 8 k€ per maand uit FX trading te halen. Lijkt mij 1 dikke scam.

Mochten ze nu zeggen dat ze met een meme stock of 1 zwaar geleveragede trade (of jaren terug met crypto) het gemaakt hadden kan het mss nog waar zijn, maar met FX trading? Lijkt mij quasi onmogelijk. Ik ga die programma makers eens aanschrijven welke bronnen ze hiervoor gecheckt hebben.

Wat is er moeilijk aan? Koop laag en verkoop hoog :s

ik wil het u wel leren voor een prijsje

Was die Stefan niet al fire dan?

Ook wel straf dat al die gasten (charlotje, stefan, ...) betalend tips geven over fire, maar zelf dan wel niet fire zijn :oink:

De serie ook uitgekeken, de enige interessante en valabele persoon was idd die Stefan.
Die man in Dubai was echt lachwekkend.. volgens mij belegt hij enkel in een ponzi schema, al had dan wel blijkbaar 200k om een appartement in Dubai te kopen (prijs leek mij wel goedkoop voor Dubai?)

Edit Crew: post aangepast.

Terug
Bovenaan