Filmreview: Mummies

Nee, dvd's zijn nog niet ten dode opgeschreven. Ja, het wordt daar wel eens hoog tijd voor. De discussie zal ik nu niet voeren, maar het kwam spontaan in me op toen Warner Bros. me een dvd opstuurde van de animatiefilm Mummies. De van oorsprong Spaanse film liep enkele maanden geleden nog in de cinemazalen en is nu dus beschikbaar om thuis te bekijken. Helaas werd er geen blu-ray uitgegeven, dus stelde ik het met de toegestuurde dvd om de film aan mijn kritische oog te onderwerpen.

Enkele maanden geleden, tijdens de krokusvakantie, plande ik een bioscoopbezoek in met mijn twee kinderen. De bedoeling was om een er een daguitstap van te maken en een drietal films na elkaar te doen, uiteraard vergezeld van popcorn en andere ongezonde brol. De eerste film op de planning was Asterix & Obelix in het Middenrijk, erna zouden de kinderen onderling overeen moeten komen. Een van de films die toen speelde, was Mummies. De zoon wou die zien, de dochter niet. De dochter wou iets anders, wat de zoon dan weer niet wou. In plaats van drie film te doen, keerden we dus na één film alweer huiswaarts. Uiteraard met twee boze kinderen in de auto. Dankzij Warner Bros. konden we nu toch nog genieten van de animatiefilm die we die dag hebben gemist.

Mummies 1.jpg

Walk like an Egyptian

In tegenstelling tot wat je eerst zou denken, neemt het verhaal van Mummies je niet mee naar vele duizenden jaren voor Christus. Nee, in de plaats daarvan word je in Mummies getrakteerd op een narratief dat zich in de hedendaagse tijd afspeelt. Want ook nu zijn er nog levende mummies, blijkbaar. Ten tijde van het Oude Egypte werden mensen na hun dood gebalsemd en ingewikkeld, om dan voor eeuwig en altijd te rusten. Zo niet in Mummies, want na hun dood wacht het nieuwe leven hen op. Ze komen in een wereld terecht die ze kennen als het hiernamaals voor mummies en daar gaat hun leven voort. Zo ook voor Thut, een doodgewone jongen en Nefer, een prinses. Ze kunnen elkaar bij hun eerste ontmoeting al niet uitstaan, maar 'het lot' heeft bepaald ... Ze moeten trouwen.

Mummies is een goed te verteren familiefilm.


Dat hun door de feniks opgelegde relatie nogal ingewikkeld zal worden, spreekt voor zich. Het is niet dat die vuurfeniks op dat moment veel te zeggen had, maar dat ontdek je zelf in de film. Feit is wel dat de keuze werd gemaakt en de farao eist dat er een trouw komt. Thut krijgt de trouwring die hij mee moet nemen naar zijn huwelijk. Verliest hij dit exemplaar, dan mag hij binnenkort afscheid nemen van zijn tong en zijn ogen. En je kunt het al raden: door een of andere antagonist komt het juweel in verkeerde handen terecht, waardoor hij alles op alles moet zetten om niet twee van zijn zintuigen te verliezen.

Mummies 2.jpg

Rome in Londen​

Ze komen terecht in het grootste rijk dat ze kennen: Rome. Alleen is dat in Londen, maar dat kennen ze daar uiteraard niet. Het zorgt voor enkele leuke momenten, want de humor voor jong en oud is nooit veraf. Verwacht je aan enkele vermakelijke momenten en het wordt gelukkig nooit te flauw. Een van de sterkere punten van Mummies, en dat had ik op zich niet verwacht, is de muziek. Laura Tesoro haalt in de Vlaamse versie alles uit de kast om drie nummers loepzuiver te brengen. Eentje ervan is Nefer Song, een liedje waarbij Thut en Nefer ongewild meedoen aan een musical, en daarbij dé hit wordt, met een ongekend succes waardoor de muzikale toekomst van de prinses verzekerd lijkt. Ze heeft er echter geen tijd voor, want ze wil terugkeren naar haar thuisbasis om dan hopelijk te ontsnappen aan Thut en het opgelegde huwelijk ...

Ik kreeg van Warner Bros. de dvd opgestuurd en hierop staat enkel de film, zonder meer. Een blu-ray versie is helaas niet beschikbaar en dat is zonde, ook voor een animatiefilm. Ik kan echter niet ontkennen dat alles er, ondanks het gebrek aan 4K-lekkers, bijzonder knap uitzag. Mummies is een aangename familiefilm waarbij het plot een beetje (veel) voorspelbaar is, maar dat drukt de pret voor de kleinsten niet.

Conclusie

De dvd van Mummies bevat de film zonder meer, dus extra's moet je niet verwachten. Met Mummies krijg je een aangenaam te verteren familiefilm op je televisiescherm getoverd. Verwacht je aan een voorspelbaar plot, maar met toffe humor en knappe animaties. Uitblinker is Laura Tesoro die in de Vlaamse versie drie toffe liedjes ten tonele brengt. We want more!

Pro

  • Drie meezingers
  • Knappe animaties
  • Humor

Con

  • Voorspelbaar plot
  • Geen extra's op dvd
7

Over deze film

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Familie

Speelduur

84 minuten

Regie

Juan Jesús García

Cast

Joe Thomas, Eleanor Tomlinson, Celia Imrie, Hugh Bonneville, Sean Bean

Uitgever

Warner Bros. Pictures
 
Terug
Bovenaan