Filmreview: Mortal Kombat

Aaah 1994, het lijkt alsof het gisteren was. Als zevenjarig broekventje kwam ik toen (uiteraard veel te vroeg) in aanraking met het eerste Mortal Kombat-spelletje op de Sega Mega Drive. Mijn ouders stonden er natuurlijk niet bij stil dat bloederige brutalities en fatalities niet meteen onder de noemer ‘geschikt voor alle leeftijden’ viel. Uuuuren heb ik versleten op dat spelletje. Ik voelde me dan ook terug het zevenjarige jongetje, toen ik hoorde dat Mortal Kombat een nieuwe verfilming kreeg. Enthousiast als een jonge puppy keek ik uit naar de officiële release. Ondertussen heb ik de film kunnen bekijken. Of mijn enthousiasme terecht was ontdek je in onderstaande review!

Kan je ook niet wachten om een stukje van je jeugd te herbeleven of ben je gewoon nieuwsgierig naar de film, dan kan je hem sinds 19/05/2021 digitaal aankopen via verscheidene platformen (iTunes, Apple TV, Google Play,…). Mensen die nog even kunnen wachten en enkel de film willen huren, kunnen dit vanaf 09/06/2021.

Achtergrond in een notendop

Voor wie Mortal Kombat niet kent maar wel nieuwsgierig is naar de film, of wie nog een korte opfrissing kan gebruiken, schets ik even het achtergrondverhaal. Mortal Kombat speelt zich af in een fictief universum, bestaande uit verscheidene rijken. De belangrijkste rijken zijn hierbij ‘Earthrealm’ en ‘Outworld’. De Oudere Goden, de scheppers van deze rijken, bepaalden dat een rijk enkel kon worden veroverd door de grootste krijgers tegen elkaar te laten strijden in tien opeenvolgende Mortal Kombat-toernooien. Wie erin slaagt tien opeenvolgende gevechten te winnen, wordt heerser over het verslagen rijk.

MK 1.png


Het ontstaan van een eeuwenoude vete

De film begint in het 17de-eeuwse Japan, waar Hanzo Hasashi en zijn familie een rustig bestaan leiden. Dit duurt tot een groep van huurmoordenaars, onder leiding van Bi-Han, komen opdagen en laatstgenoemde Hanzo’s vrouw en zoon vermoordt. Hij blijkt hierbij over speciale krachten te beschikken, waarbij hij ijs kan creëren en als wapen kan gebruiken. Hanzo wil meteen zijn gezin wreken, maar delft zelf het onderspit. Dat het bij dit ene gevecht niet blijft, wordt al snel duidelijk. Wie de games kent, weet meteen welke vete hiermee is ontstaan.

MK 2.png


Nieuwe speler in Earthrealm

We springen een paar eeuwen verder in de tijd en bevinden ons in het heden, waar we kennis maken met Cole Young (Lewis Tan), een uitgerangeerde MMA-vechter die door te vechten toch nog wat geld bij elkaar tracht te rapen om zijn gezin te onderhouden. Op een dag ontmoet hij Jax (Mehcad Brooks). De ‘drakentattoo’ op Cole Young’s borst blijkt de reden te zijn van hun ontmoeting, deze betekent namelijk dat Cole net als Jax gekozen is om te vechten in het Mortal Kombat-toernooi. Aangezien Outworld reeds negen van de tien laatste toernooien heeft gewonnen, gaat het deze keer om het bezit van de Aarde.

Op aangeven van Jax wordt Cole gedwongen op zoek te gaan naar Sonya Blade (Jessica McNamee). Cole slaagt erin haar te lokaliseren en samen met ‘pain-in-the-ass’ Kano (Josh Lawson), gaan ze op weg naar Raiden’s tempel, waar ze samen met een aantal gekende personages getraind zullen worden voor het toernooi. Al snel wordt duidelijk dat Earthrealm zich momenteel niet in een al te sterke positie bevindt. Zeker als Outworld de strijd aangaat nog voor het toernooi begonnen is, is het hek volledig van de dam. De strijders worden gedwongen om zich op korte tijd klaar te stomen en hun 'arcana' (mystieke gave die elke vechter een specifieke kracht geeft) aan te spreken.

MK 3.png


Flawless victory?

Game-verfilmingen zijn tricky, zeker als het gaat om een reboot van een filmfranchise die eerder als matig tot (laten we eerlijk zijn) slecht werd beoordeeld. Als fan van de games hoop je uiteraard dat ze het deze keer wel bij het rechte eind hebben. Om meteen op de vraag te antwoorden, een flawless victory kan ik de film, hoe graag ik het ook had gewild, helaas niet noemen. De twee hoofdredenen hiervoor waren protagonist Cole Young en de algemeen matige karakterontwikkeling van de verschillende personages.

De introductie van een onbekend hoofdpersonage werd bij de fans niet meteen warm onthaald. Persoonlijk vind ik dat niet echt een probleem, op voorwaarde dat het een meerwaarde biedt voor het verhaal. Helaas was Cole Young mijn inziens niet het meest boeiende personage en vond ik de acteerprestaties van Lewis Tan ook niet erg baanbrekend. Daarnaast miste ik voor een eerste film toch iets meer diepgang in het verhaal en in de uitwerking van de verschillende krijgers van Earthrealm. Ok, toegegeven, je kijkt dergelijke films niet meteen voor de diepgaande dialogen of sterke verhaallijnen, maar een iets bredere uitwerking had er misschien wel voor gezorgd dat ik wat meer betrokkenheid had gevoeld bij het verhaal.

Zoals verwacht ontbrak het alvast niet aan blood and gore!


Dat er minpunten waren, wil uiteraard niet zeggen dat ik me niet met de film heb geamuseerd. De introductie, die eerder in een zeven minuten durende openingsscène werd meegegeven, was een zeer intense en beloftevolle aanzet. De vete tussen beide personages (yes you know who they are!) blijft boeien en deed verlangen naar meer. Hoewel de teaser-trailer anders deed vermoeden, bleek dit deel van de verhaallijn echter een eerder minder prominente rol in te nemen dan gehoopt. Waar de film wel ruimschoots in tegemoet komt, is het genereuze gebruik van bloed, gore, CGI en game-verwijzingen. Geef toe, in dergelijke films is dat toch vooral wat telt?

Hoewel het nooit tot een echt toernooi kwam (eigenlijk toch wat vreemd in een film waar het draait om vechten in toernooien...) waren de gevechten toch overvloedig aanwezig. Naast een af en toe iets té duidelijke CGI, wat naar mijn mening nooit echt stoorde, zag het er visueel verder allemaal prima uit. Ook het tikkeltje humor en een aantal onmiskenbare oneliners ontbraken niet. Kortom, grote filmprijzen zullen de makers niet moeten verwachten, maar met de juiste verwachtingen is het zeker en vast een vermakelijke film.

Conclusie

Mortal Kombat doet wat het moet doen: voorzien van voldoende gevechten, vol blood and gore met leuke verwijzingen naar de game-franchise.
Vanuit de juiste mindset en met de juiste verwachtingen zullen vooral de fans van de games voldoende elementen terugvinden om van een vermakelijke film te kunnen spreken. Helaas voelt de film nooit echt 'episch' aan, waardoor sommigen wat op hun honger zullen blijven zitten. Ondanks dat het geen absolute topper was, blijf ik toch benieuwd naar het reeds aangekondigde vervolg. Eén van de redenen vind je in de allerlaatste scène van de film!

En ok, ik geef toe, ik had de film eigenlijk een puntje minder moeten geven, maar f*ck it, het blijft Mortal Kombat!

Pro

  • Mortal Kombat
  • Leuke verwijzingen naar de games
  • Blood, gore & CGI

Con

  • Matig boeiend hoofdpersonage
  • Verschillende personages missen wat karakterontwikkeling
  • Verhaal voelt soms gejaagd
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

19 mei 2021

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Fantasie

Speelduur

110 minuten

Regie

Simon McQuoid

Cast

Lewis Tan, Jessica McNamee, Mehcad Brooks, Hiroyuki Sanada, Joe Taslim,...

Uitgever

New Line Cinema, Warner Bros.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goeie review; als Mortal Kombat - fan geef ik hem ook een 7.
De film-liefhebber in mij zou het eerder een 6 geven.
Heel rush rush, veel locaties, snelle gevechten en teveel karakters.
Geen idee waarom ze het nieuwe karakter Cole hebben geïntroduceerd.
Een Johnny Cage ipv Cole was perfect geweest,,, oh well,,, op naar deel 2 :p
 
D
idd, die cole is volledig misplaatst.

johnny cage werd serieus gemist.
 
Redactie
Ok een 7 omdat het mk is zeggen jullie…

Hoeveel punten geef je dan de eerste mk film?

De eerste geef ikzelf een 9, de tweede en derde herinner ik bijna niks meer van dat is dus gebuisd.

in de 2de werd JC meteen afgemaakt ik bedoel hoe hard kan je falen als film …
Reviews zijn altijd een persoonlijke mening, dus niet de mening van BG.

De eerste heb ik zelf indertijd een 7.7 gegeven, maar dat was in een andere tijdsgeest en ondertussen al even geleden dat ik die gezien heb.
 
Terug
Bovenaan