Filmreview: Moonfall

Over smaak valt niet te twisten, wel over het feit dat Roland Emmerich er steeds in slaagt de wereld op spectaculaire wijze naar de knoppen te helpen. Ik mocht kennismaken met zijn nieuwste vehikel in de IMAX-zaal te Brussel waar het surround-systeem het stevig te verduren kreeg. Of er deze keer ook een plot was verbonden aan alle destructie, lees je hieronder!

Moonfall werd geregisseerd en deels geschreven door Roland Emmerich. Deze Duitse regisseur, bekend van Independence Day, 2012, The Day After Tomorrow en 10.000 BC slaagt er telkens in, ondanks dat zijn projecten maar matig onthaald worden en niet al te veel geld opbrengen, geld bijeen te rakelen om het vergaan van de aarde op nieuwe wijze in beeld te brengen. Deze maal zitten de Russen er voor niets achter maar dreigt voor onbekende redenen de maan te crashen met onze mooie blauwe planeet.

MF1.jpeg


Hollow moon script

Tijdens het repareren van een satelliet in de ruimte komen Brian Harper (Patrick Wilson), Jocinda Fowler (Halle Berry) en Marcus (Frank Fiola) oog in oog te staan met een nooit eerder geziene zwerm die zich door de ruimte begeeft. Deze confrontatie zorgt ervoor dat Fowler het bewustzijn verliest, Marcus overlijdt en de apparatuur van hun shuttle uitvalt. Brian is in staat hun shuttle manueel te landen op aarde en kan hierdoor Fowler redden. Echter wordt Brian bij NASA gek verklaard omwille van zijn observatie in de ruimte. Hierdoor wordt de schuld van het ongeluk in zijn schoenen geschoven en wordt hij ontslagen. Tien jaar later ontdekt KC Houseman (John Bradley), een complotdenker, dat de maan uit zijn baan valt richting aarde. Wanneer NASA KC wegwuift zoekt hij hulp bij Brian in de hoop het vergaan van de wereld tegen te kunnen houden. Zet je schrap voor een rit die je niet snel zult vergeten!

Roland Emmerich haalt al zijn ervaring van zijn vorige projecten uit de kast en zorgt voor een destructie waar Michael Bay ongetwijfeld jaloers op is. Moonfall kun je het beste omschrijven als nakomeling van Independence Day & 2012. Deze destructie heeft letterlijk en figuurlijk de grootte van de maan, maar qua plot en script heeft het de inhoud van Kim Kardashian. Ik heb het dan uiteraard niet over de omvang van haar kont of boezem maar eerder over de inhoud van haar brein. Alhoewel zij miljonair is en ik niet, moet er toch iets zijn wat zij in het leven beter doet dan mij. Soit, wat ik dus wil zeggen, los van Kim K., is dat Moonfall met momenten zo zijn best doet om intelligent te zijn maar o zo hard op zijn bek gaat. Hierdoor kijk je tijdens de dialogen geregeld hoe laat het is en wacht je geduldig op het volgend stukje mayhem.

MF2.jpg


Over over the top

Ik ga wat tegendraads doen. Moonfall is geen goede film maar het spektakel is het enige wat mensen bij dit soort films willen zien. Daarom moet deze film eigenlijk op een zo groot mogelijk scherm gezien worden. Maar, bij momenten is het echt zo absurd en oninteressant dat het lachwekkend slecht is. Ook al komt dit het best tot zijn recht op het grote scherm, deze film bekijk je beter tijdens een movie night met wat drank en vrienden zodat je je kapot kunt lachen met de belachelijke quotes. Hell, je kunt zelf een bingospel in elkaar steken voor elke idiote quote of handeling van een personage of de over the top absurditeiten die zich afspelen. Verwacht er niet teveel van. Tijdens het heldhaftige verhaal waar natuurlijk de Amerikanen (wie anders?) opnieuw de wereld moeten redden, speelt er zich ook een subverhaal af van diens familie op de aarde. Deze zijpersonages zijn zo saai en oninteressant dat het telkens de vaart uit de scènes in de ruimte afremt. Heel dit plot, dat onze helden wel een motief geeft om zich op te offeren om de wereld te redden, hadden ze beter achterwege gelaten.

Je kunt zelf een bingospel in elkaar steken voor elke idiote quote of handeling van een personage of de over the top absurditeiten die zich afspelen.


Aan actie en destructie geen gebrek, het is wat je ervan verwacht. De special effects daarentegen zijn hit or miss. Sommige shots zien er goed uit en bij andere vraag je je af of ze wel afgewerkt zijn. De hoofdrolspelers spelen op automatische piloot, de supporting cast is vergeetbaar maar dat komt voornamelijk door het zwakke script. Kortweg, Moonfall is zo slecht dat het leuk wordt mits wat drank, snacks en vrienden.

Conclusie

Moonfall is het nieuwste vehikel van 'master of destruction' Roland Emmerich. Verwacht je aan indrukwekkende mayhem dat te vaak wordt afgeremd door een zeer ondermaats script met oninteressante personages. Terwijl zo'n spektakel beter tot zijn recht komt op het grote scherm zou ik deze toch, om wat te lachen, met vrienden thuis bekijken.

Pro

  • Ideaal bingomateriaal
  • Soms spectaculair maar...

Con

  • Script
  • Zijpersonages
  • ... te idioot met momenten
5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

23 maart 2022

Genre

  1. Avontuur
  2. Scifi

Speelduur

130 minuten

Regie

Roland Emmerich

Cast

Patrick Wilson, Halle Berry, John Bradley en Michael Peña

Uitgever

Kinepolis Film Distribution
 
Iets voelt vreemd aan bij deze recensie.

Of

1) Recensent verwachtte bij voorbaat een slechte film te zien, wat impact heeft op hoe hij de film waardeert of op zijn filmervaring OF recensent had eigenlijk weinig zin om deze film te zien.

2) Waardering wijkt opnieuw nauwelijks af van het gemiddelde op IMDb of letterboxd, er precies tussen. Dat is een gegeven dat je bij elke filmrecensie ziet, waardoor opnieuw mijn vraag. In welke mate is dat een eigen review en niet een review op die manier opgemaakt zodat je niet uit de toon valt en zo min mogelijk controverse genereert met af te wijken. Wordt er specifiek naar IMDb gekeken vooraleer de rating gegeven wordt? Wat als de IMDb rating nu eens 3,6 of 7,3 was, was uw rating nog steeds een 5. En zou je niet met een andere instelling dan de film gaan kijken waardoor je er meer van geniet of juist niet.

Ik wil niet vervelend doen, maar stel je die vraag eens. Als je het hebt over "ideaal bingomateriaal" dan lijkt mij dat je de film al vrij vooringenomen gaan bekijken bent.
 
Redactie
Onze reviews, of het nu over films, series of games gaat, verschijnen in de mate van het mogelijke bij het verstrijken van het embargo. Op die manier komen alle reviews gelijktijdig online (of toch het grootste deel ervan). In zo'n geval kunnen wij onze score niet afstemmen aan het gemiddelde. Uw insinuaties zijn weer zo ridicuul als maar zijn kan.

Oké, deze film verscheen in de US al enkele weken geleden, maar je rakelt dit meermaals op, ook in gevallen waar bovenstaand dus van toepassing is.
 
Onze reviews, of het nu over films, series of games gaat, verschijnen in de mate van het mogelijke bij het verstrijken van het embargo. Op die manier komen alle reviews gelijktijdig online (of toch het grootste deel ervan). In zo'n geval kunnen wij onze score niet afstemmen aan het gemiddelde. Uw insinuaties zijn weer zo ridicuul als maar zijn kan.

Oké, deze film verscheen in de US al enkele weken geleden, maar je rakelt dit meermaals op, ook in gevallen waar bovenstaand dus van toepassing is.
Oké, geen probleem, dan zal het eerder op "toeval" berusten of dat ik een vals patroon zie, wat ook kan uiteraard. Voor de rest is het uiteraard een goed en ook prettig geschreven review, maar dat is altijd wel het geval. Daar valt zelden iets op aan te merken. Ik hoop alleen dat de recensent zich heeft kunnen amuseren bij de film op het grote scherm. Dat is mij niet 100% duidelijk uit de review.
 
Redactie
@Lakigigar
Neen, ik laat mijn scores niet beïnvloeden door andere recensies die op het internet te vinden zijn. Ik probeer ook bewust geen recensies van films te lezen die ik hier zelf moet beoordelen. Jammer genoeg was deze film al weken te zien in Amerika, maar verliep het embargo voor ons pas vandaag.

En ja, afgaand van Emmerichs repertoire verwachtte ik niet al te veel goeds van Moonfall. Dit wil niet zeggen dat zijn films soms wel te genieten zijn, mits je je verstand op nul zet. Ik heb genoten van deze screening op het grootste scherm in België, wat ook de perfecte plaats is om deze film te zien, maar het script is met momenten zo tenenkrullend slecht dat ik niet vind dat mensen hier naar de cinema voor moeten lopen.
 
Je hebt mijn interesse gewekt met je review KJ! 😄

Je schrijft wel steeds aangenaam te lezen stukken. Al vind ik u, wat ik u al eens gezegd heb, soms een beetje ne strenge op wat je verwacht van films. Maar dat is, en dat is heus niet negatief bedoeld, wel beetje typisch aan resenceurs.
Maar, omdat ik je toch een heel klein beetje ken, ben ik er wel van overtuigd dat elk geschreven stuk 100% uw eigen eerlijke mening is.
Je moet misschien soms zelfs eens uw brein leren uitzetten, als de film dat verwacht van zijn kijkers. Kan al eens ontspannend zijn hoor 😅
En films waar je drankspellekes kan opmaken zijn altijd een win. Chartreuzeshots incomming! 🤤
 
Redactie
Je hebt mijn interesse gewekt met je review KJ! 😄

Je schrijft wel steeds aangenaam te lezen stukken. Al vind ik u, wat ik u al eens gezegd heb, soms een beetje ne strenge op wat je verwacht van films. Maar dat is, en dat is heus niet negatief bedoeld, wel beetje typisch aan resenceurs.
Maar, omdat ik je toch een heel klein beetje ken, ben ik er wel van overtuigd dat elk geschreven stuk 100% uw eigen eerlijke mening is.
Je moet misschien soms zelfs eens uw brein leren uitzetten, als de film dat verwacht van zijn kijkers. Kan al eens ontspannend zijn hoor 😅
En films waar je drankspellekes kan opmaken zijn altijd een win. Chartreuzeshots incomming! 🤤
Het klopt dat ik niet snel tevreden ben qua films. Maar achteraf gezien ben ik voor Moonfall nog niet streng genoeg geweest en mocht er misschien nog een extra punt af :p
Maar met een drankje en jouw gezelschap wil ik deze film gerust nog eens bekijken ;) al is het maar om elke vijf minuten eens goed te lachen met een onnozele quote.
 
Het klopt dat ik niet snel tevreden ben qua films. Maar achteraf gezien ben ik voor Moonfall nog niet streng genoeg geweest en mocht er misschien nog een extra punt af :p
Maar met een drankje en jouw gezelschap wil ik deze film gerust nog eens bekijken ;) al is het maar om elke vijf minuten eens goed te lachen met een onnozele quote.

Deal. Jij regelt de film? Ik de rest. 😈
Altijd welkom he
 
Terug
Bovenaan