Filmreview: Fantastic Beasts and Where to Find Them

Na het verpletterende succes van de Harry Potter-franchise, mocht een vervolg uiteraard niet uitblijven. Dit kwam er onder de vorm van een spin-off/prequel, genaamd Fantastic Beasts. De filmserie, opnieuw gebaseerd op het werk van J.K. Rowling en met David Yates in de regie, zou bestaan uit vijf nieuwe titels. Dit jaar mochten we reeds de derde film in de rij verwelkomen, namelijk Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore. Naar aanleiding van deze release werd ook een verzamelbox vrijgegeven, welke de eerste drie films bundelt. We kregen de eer de 4K UHD-uitgave aan een review te onderwerpen. Als eerste op de lijst: de in 2016 uitgebrachte Fantastic Beasts and Where to Find Them!

Fantastic Beasts and Where to Find Them is de negende film in de zogenaamde Wizarding World-franchise. Het verhaal is geïnspireerd op een in 2001 uitgebracht boek van J.K. Rowling (getekend als Newt Scamander), waarin de magische wezens van het Harry Potter-universum worden beschreven. Aangezien er geen echt verhaal in aan bod kwam, gaf dit alvast veel vrijheid voor de verfilming. Dat belooft!

FB 1.jpg



Een (on)gelukkige ontmoeting?

We bevinden ons in het jaar 1926, ongeveer zeventig jaar voor de gebeurtenissen in de Harry Potter-films, waar we kennismaken met Newton Scamander (Eddie Redmayne). ‘Newt’ is een magizoöloog, een tovenaar die magische wezens bestudeert. Wanneer hij zich in New York bevindt, ontsnapt er echter al snel één van deze fabelachtige dieren uit zijn magische koffer, namelijk een sniffler of delfstoffer. Een schattig diertje dat maar al te graag glimmende zaken steelt en daardoor al snel de plaatselijke bank op zijn kop zet. Het is hier dat Newt Jacob Kowalski (Dan Fogler) ontmoet, een doodgewone ‘No-Maj’ of persoon zonder magische krachten (in de Harry Potter-films Dreuzels of Muggles genaamd).

Wanneer de delfstoffer er echter volledig de kantjes vanaf loopt, is Newt genoodzaakt magie te gebruiken. Jacob is hiervan getuige en wordt al snel meegetrokken in de wondere wereld van de magie. Het is echter not done om magische krachten te gebruiken in het bijzijn van een No-Maj. Porpentina ‘Tina’ Goldstein (Katherine Waterston), een ex-medewerkster van het Magisch Congres van de Verenigde Staten van Amerika is hier getuige van en voelt ze zich genoodzaakt Newt voor het congres te slepen. Wat ze toen nog niet wisten, was dat tijdens het hele gebeuren de koffers van Newt en Jacob gewisseld zijn, met uiteraard alle gevolgen van dien!

FB 4.jpg


Het gevaar komt uit meerdere hoeken!

Alsof de ontsnapte dieren nog niet voor voldoende problemen zorgden, komen we al gauw te weten dat er uit meerdere hoeken gevaar dreigt. Enerzijds onder de vorm van de New Salem Philantropic Society, een extremistische groep die gelooft in het bestaan van magie en het niet zozeer begrepen heeft op de tovenaars en heksen. Anderzijds onder de vorm van een Obscurus, een onstabiele, ongecontroleerde donkere kracht die voor vernieling zorgt.

En dan is er nog die ene, het mensgeworden kwaad die deze keer niet de naam Voldemort, maar Gellert Grindelwald draagt. Wie is hij en welke rol heeft hij in dit hele verhaal? Het zal aan Newt, Jacob, Tina en diens zus Queenie zijn om dit mysterie te ontrafelen en een halt toe te roepen aan alle gevaar in New York. Benieuwd of hen dat lukt!

FB 3.jpg


Haalt de film het niveau van Harry Potter?

We moeten eerlijk zijn, in de voetstappen van Harry Potter treed je niet zomaar. Dat vanuit de hele Potter fanbase met argusogen naar de nieuwe franchise werd gekeken, hoeft dus ook geen verdere uitleg. Haalt Fantastic Beasts and Where to Find Them het niveau van Harry Potter? Nee … Is het een slechte film? Zeker niet! Uiteraard verwacht je heel wat links met de wereld van Harry Potter en die zijn er ook, maar wat de film mijns inziens sterk maakt, is dat hij ondanks die links toch zijn eigen identiteit weet te bewaren. Niet enkel omdat we ons in een geheel nieuwe regio bevinden, maar ook door de fabeldieren, die écht wel magisch mogen genoemd worden. Ook de verschillende personages weten voldoende te boeien. Zo zetten vooral Eddie Redmayne en Dan Fogler fantastische vertolkingen neer van respectievelijk een excentrieke, maar charmante Newt en een knotsgekke, maar aimabele Jacob.

De film bevat voldoende eigen identiteit en leuke, nieuwe elementen om van een geslaagde start te kunnen spreken.


Dat neemt niet weg dat er ook wel een aantal minpuntjes aan de film verbonden zijn. Zo moet ik toegeven dat ik het plot wat magertjes vond voor een eerste film in een nieuwe franchise. De focus lag daarbij te vaak op het visuele en iets minder op een uitgediept verhaal. Zo zou iets meer achtergrond over Newt leuk geweest zijn, waardoor je nog meer voeling zou kunnen krijgen met het personage. Al moet ik toegeven dat dit enigszins het geval is in de 4K UHD blu-ray uitgave, waarbij je op basis van featurettes meer te weten komt over de personages en de verschillende wezens in het Fantastic Beasts-universum. Desalniettemin was de film voldoende entertainend en is het naar mijn mening een beloftevolle aanzet voor de verdere franchise!

Conclusie

Fantastic Beasts and Where to Find Them is de eerste film in een nieuwe reeks binnen de Wizarding World-franchise. Hoewel de film duidelijk gelinkt is met Harry Potter, bevatte deze voldoende eigen identiteit en leuke, nieuwe elementen om van een geslaagde start te kunnen spreken. Op het niveau van laatstgenoemde zat deze helaas nog niet, maar het bleek wel een beloftevolle aanzet voor de verdere films. Al hoop ik stiekem toch dat de volgende nog iets meer ‘Fantastic’ worden. Streng? Misschien … Maar het is dan ook J.K. Rowling en het Harry Potter-universum!

Pro

  • Eigen identiteit binnen het Harry Potter-universum
  • De fabeldieren zijn weldegelijk 'fantastic'
  • Visueel sterk, zeker in UHD

Con

  • Verhaal mocht iets meer worden uitgediept
  • Iets meer achtergrond van Newt had leuk geweest
7.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

24 augustus 2022

Genre

  1. Avontuur
  2. Familie
  3. Fantasie

Speelduur

133 minuten

Regie

David Yates

Cast

Eddie Redmayne, Dan Fogler, Katherine Waterston, Alison Sudol, Colin Farrell, Ezra Miller, ...

Uitgever

Warner Bros.
 
Deze film was nog leuk. Maar de laatste in de reeks was absolute horror. Ik weet nog altijd niet wat er daar precies is misgelopen. Ik wacht af op je review daarvan. Als deze, die toch goed was, maar 7.5 krijgt dan zal de laatste in de reeks geen vette score krijgen :)
 
Redactie
Deze film was nog leuk. Maar de laatste in de reeks was absolute horror. Ik weet nog altijd niet wat er daar precies is misgelopen. Ik wacht af op je review daarvan. Als deze, die toch goed was, maar 7.5 krijgt dan zal de laatste in de reeks geen vette score krijgen :)
Ik laat u nog even in nieuwsgierigheid, maar kan alvast meegeven dat ik de tweede een stuk slechter vond. Vond je de derde slechter dan de tweede?
 
Ik laat u nog even in nieuwsgierigheid, maar kan alvast meegeven dat ik de tweede een stuk slechter vond. Vond je de derde slechter dan de tweede?
Zeker weten. Crimes of Grindelwald was beter als Secrets of Dumbledore. Maar tegelijk is de tweede is ook wel slechter als de eerste so... dus 5.5 tot 6/10 voor nr 2 en dan een 4.5/10 voor nr 3? ;)
 
Terug
Bovenaan