Filmreview: Death on the Nile

Liefhebbers van Hercule Poirot en de vorige film, Murder on the Orient Express, die in 2017 uitkwam, hebben er even op moeten wachten. Na de uitbraak van het coronavirus werd de releasedatum van Death on the Nile uitgesteld van 2020 naar 2021. In april dat jaar werd de film opnieuw verplaatst voor een opening in februari 2022. Dit wegens beschuldigingen richting een van de hoofdrolspelers, Armie Hammer. Aangezien zijn rol te belangrijk bleek te zijn besliste Disney om deze niet te schrappen of te recasten. Op 9 februari kunnen we deze langverwachte film eindelijk in de zalen zien. Of ik hem ook de moeite vond lees je hieronder!

Death on the Nile werd net als zijn voorganger geregisseerd door hoofdrolspeler Kenneth Branagh, die ook nu in de huid kruipt van Belgische detective Hercule Poirot. Deze film verzamelt opnieuw een deel bekende gezichten met onder andere: Gal Gadot, Armie Hammer, Rose Leslie, Letitia Wright, Emma Mackey en Russell Brand

DotN 1.jpg


The Bermuda Love Triangle

Tijdens Poirots welverdiende vakantie in Egypte loopt hij zijn vriend Bouc (Tom Bateman), wie we al eerder in de voorganger te zien kregen, tegen het lijf. Door hem wordt Poirot meegevraagd om het trouwfeest bij te wonen van Linnet (Gal Gadot) en Simon Doyle (Armie Hammer). Niet veel later komt Poirot de werkelijke reden voor zijn uitnodiging te weten. Linnet en Simon worden namelijk gestalkt door Jacqueline de Bellefort (Emma Mackey), Simons vorige verloofde. Zij zint op wraak en maakt het pasgetrouwde koppel het leven zuur door overal op te duiken waar zij heen proberen te vluchten. Jacqueline is er steevast van overtuigd dat haar toenmalige verloofde nog gevoelens voor haar heeft en hem op deze manier probeert terug te winnen. Poirot weigert deel uit te maken van deze liefdesperikelen en stelt aan beide partijen voor om huiswaarts te keren. Wanneer niemand deze wijze raad opvolgt en er uiteraard (de titel zegt het al) figuurlijk lijken uit de kast vallen, is Poirot vastberaden om de misdadiger te vinden die samen met hen over de Nijl cruiset.

DotN 3.jpg


Poirot in de studio

Eerst en vooral, wat heeft de film in de eerste helft ongelooflijk slechte special effects! Terwijl zowel de film uit 1978 als de aflevering van de serie uit 2004 op locatie werden opgenomen, merk je hier meteen op dat zo goed als de volledige film in een studio werd geschoten. Bij Murder on the Orient Express was dat ook het geval, maar die ziet er momenteel nog steeds een pak beter uit. Misschien heeft de meer exotische locatie en de coronacrisis er wat mee te maken? Wie zal het zeggen, maar als het vroeger in die tijd op locatie kon, waarom met alle hedendaagse middelen de dag van vandaag niet?

Los van de special effects begint het verhaal in België! In een flashback keren we terug in de tijd richting de eerste wereldoorlog. Daar krijgen we een jonge Poirot te zien die toen al het inzicht had om de vijand een stap voor te zijn. Door deze prelude krijgt Poirot wat meer ontwikkeling en diepgang waardoor we een menselijker personage te zien krijgen dan voordien. Waar Murder on the Orient Express een film was over wraak, is Death on the Nile dat over niets minder dan liefde.

DotN 2.jpg


Wanneer de dood een welkom geschenk is

Death on the Nile neemt zijn tijd om het volledige ensemble voor te stellen en schetst zo wat achtergrond van elk personage dat meedrijft. Jammer genoeg duurt dit allemaal wat te lang en zorgt dit ervoor dat het tempo enorm slabakt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb helemaal geen problemen met het uitdiepen van personages maar wanneer deze oninteressant en behoorlijk oppervlakkig zijn, is het eerste uur gewoon regelrecht saai.

Wanneer een van de personages dan "eindelijk" het loodje legt (klinkt gemeen maar daar zitten we uiteindelijk toch op te wachten, niet?), zitten we ruimschoots voorbij de eerste helft van de film. Hierna neemt het tempo plots de vaart van de Orient Express waarin meer op het spel staat dan in de voorgaande film, waardoor deze een pak spannender en emotioneler wordt.

Door deze prelude krijgt Poirot wat meer ontwikkeling en diepgang waardoor we een menselijker personage te zien krijgen dan voordien.


Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor de film uit 2017 nooit eerder kennis had gemaakt met zowel het bronmateriaal als verfilmingen van Agatha Christies verhalen, dus oordelen over personages, verhaal en wendingen doe ik specifiek over de geziene film in kwestie. Waar ik bij Murder on the Orient Express geen flauw idee had door wie en hoe de moord in elkaar zat, kon ik hier mits een beetje aandachtig opletten wel voorspellen hoe de vork in de steel zat. De ontknoping kwam dan ook niet als een verbazing maar had dat mits wat meer subtiliteit wel kunnen zijn.

Zoals eerder vermeld zijn de meeste personages redelijk oppervlakkig en krijgt niet iedereen evenveel te doen waardoor de meesten op automatische piloot meespelen. Emma Mackey (Maeve uit de Netflix-serie Sex Education) daarentegen, geeft het beste van haarzelf, waar mogelijk met dit script, en schuift de houterige Gal Gadot met gemak onder tafel. Ik wil er gerust geld op zetten dat zij binnenkort gaat doorbreken in Hollywood.

Liefhebbers van de vorige film zullen zich wel nog kunnen amuseren met deze telg als je de ondermaatse special effects, onopvallende soundtrack, wat saaiere eerste helft en wat minder interessante personages kunt verdragen.

Conclusie

Death on the Nile heeft wat tijd nodig om op gang te komen. Wanneer deze dan eindelijk uit zijn startblokken schiet krijgen we een verhaal waarin meer op het spel staat dan in de vorige film, waardoor deze een pak spannender en emotioneler wordt. Jammer genoeg zijn de special effects enorm ondermaats en is niet elk personage even interessant. Al bij al zullen liefhebbers van de vorige telg zich nog amuseren met deze cruisetocht!

Pro

  • Spannender en emotioneler dan zijn voorganger

Con

  • Special Effects
  • Pacing
  • Oninteressante personages
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

9 februari 2022

Genre

  1. Misdaad
  2. Thriller

Speelduur

127 minuten

Regie

Kenneth Branagh

Cast

Kenneth Branagh, Gal Gadot, Armie Hammer, Emma Mackey, Tom Bateman, Annette Bening, Rose Leslie, Ali Fazal, Russell Brand, Letitia Wright...

Uitgever

20th Century Studios
 
Redactie
Ik ben enorm liefhebber van Brannagh maar hij is geen goede Poirot. Net als bij Orient Express (al is dat voor deze een traditie) krijg je duizelingwekkend veel ‘star’power maar is dat niet nodig. Het verhaal op zich (origineel toch) is meer dan sterk genoeg om te boeien.
 
Redactie
Ik ben enorm liefhebber van Brannagh maar hij is geen goede Poirot. Net als bij Orient Express (al is dat voor deze een traditie) krijg je duizelingwekkend veel ‘star’power maar is dat niet nodig. Het verhaal op zich (origineel toch) is meer dan sterk genoeg om te boeien.
Ik begrijp wel dat er voor en tegenstanders zijn. Hij is behoorlijk karikaturaal in deze rol. Geen idee of dat iets typisch Poirot is trouwens. Starpower is niet perse nodig zolang de acteerprestaties maar goed zitten, al hangt een deel daarvan af van het script natuurlijk...

Wat vond je van Orient Express? Laat zeker weten wat je van Death on the Nile vond indien je hem bekijkt, ik ben benieuwd naar andere meningen.
 
Redactie
Ik begrijp wel dat er voor en tegenstanders zijn. Hij is behoorlijk karikaturaal in deze rol. Geen idee of dat iets typisch Poirot is trouwens. Starpower is niet perse nodig zolang de acteerprestaties maar goed zitten, al hangt een deel daarvan af van het script natuurlijk...

Wat vond je van Orient Express? Laat zeker weten wat je van Death on the Nile vond indien je hem bekijkt, ik ben benieuwd naar andere meningen.
Ik vond het karikaturale van Poirot in de incarnatie van Brannagh erg vervelend, heeft mij in feite van heel de film afgebracht. Natuurlijk is bij Orient Express wel een groot probleem: eens je weet hoe het zit,… tja. Bij sommige verhalen van AC worden er dingetjes aangepast, beetje artistieke vrijheid en zo maar bij OE is het verhaal niet ‘vrij te vertalen’ het werkt enkel zoals het is. Dus dat gaf mij ook al niet direct de push om door te zetten
Eigenlijk bij deze ook, ik weet hoe de vork aan de steel zit dus mijn motivatie om te kijken is sowieso al lager.

Ik ben grote liefhebber van Agatha Christie, allemaal gelezen (ze lezen ook gewoon lekker weg) en het ding met Poirot is dat hij inderdaad een ijdel mannetje met een groot ego is máár hij is inderdaad ook briljant, heeft een groot gevoel voor rechtvaardigheid en schitterend inzicht in mensen. Hij kan ook zijn fouten inzien. Het is het delicaat evenwicht dat hem in de boeken en bij de Suchet vertolking zo een pracht van een personage maakt (binnen de grenzen van het genre).

Nu ik weet van OE hoe deze vertolking is, zal ik misschien minder verschieten en DotN beter kunnen smaken.
Mocht je nog nooit een Suchet-Poirot gezien hebben, probeer er eens eentje van de vroegste om het echte verschil te zien.
 
Redactie
Ik ben grote liefhebber van Agatha Christie, allemaal gelezen (ze lezen ook gewoon lekker weg) en het ding met Poirot is dat hij inderdaad een ijdel mannetje met een groot ego is máár hij is inderdaad ook briljant, heeft een groot gevoel voor rechtvaardigheid en schitterend inzicht in mensen. Hij kan ook zijn fouten inzien. Het is het delicaat evenwicht dat hem in de boeken en bij de Suchet vertolking zo een pracht van een personage maakt (binnen de grenzen van het genre).

Nu ik weet van OE hoe deze vertolking is, zal ik misschien minder verschieten en DotN beter kunnen smaken.
Mocht je nog nooit een Suchet-Poirot gezien hebben, probeer er eens eentje van de vroegste om het echte verschil te zien.
Ik maak er zeker eens werk van! Thanks. Heeft m'n interesse wel gewekt.
 
Ik vond Kenneth Branagh wel goed spelen, net als Emma Mackey, maar daar is dan ook alles bij gezegd.
De film op zich vond ik maar flauw, vrij doorzichtig (ik zat al meteen juist qua daders) en ook bepaalde scènes kwamen enorm fake over.

Zoals @Karel-Jan zei: heel veel saaie personages en op zich kon het verhaal mij niet genoeg boeien.
Goed om op TV te zien als hij er eens op komt, maar zou er zeker geen geld voor betalen om hem in de cinema te gaan zien.
 
Terug
Bovenaan