Filmreview: Beautiful Disaster

Iedereen heeft wel hardnekkige veronderstellingen over het leven en zichzelf, dingen die je vanuit je kindertijd gelooft en vaak onbewust uitdraagt. Je hebt dan ook een bepaald idee over de ideale liefde en relaties, maar waarom zoeken veel mensen dan toch het “foute” type op? Net diegene met een compleet andere zienswijze? Beautiful Disaster is een romantisch drama waar het typische aantrekken en afstoten tussen twee personen als een rode draad door het verhaal loopt.

Beautiful Disaster is een New Adult roman geschreven door Jamie McGuire. Ze bracht het boek in eigen beheer uit en werd opgemerkt door auteur E.L. James (Vijftig tinten grijs). James beval het boek aan bij haar literair agent en uitgever Atria books kocht de rechten. Het boek kreeg een heruitgave en werd al snel een bestseller. Voltage Pictures begon in 2021 aan de filmproductie met Roger Kumble als regisseur. Virginia Gardner en Dylan Sprouse werden gecast voor de hoofdrollen.

beautifuldisaster-01.jpg


Wanneer je hart sneller gaat slaan

Abby Abernathy gaat naar de universiteit; het is een nieuwe start in de hoop haar verleden achter zich te kunnen laten. Ze lijkt het brave meisje met weinig levenservaring en ze wil genieten van het studentenleven. Haar beste vriendin America zit al een tijd op deze campus en heeft er de liefde gevonden: ze is samen met Shepley. America neemt haar meteen mee op sleeptouw naar een illegale vechtclub waar Abby zich al snel uit de voeten wil maken – dit is niet haar idee van een leuk avondje uit. Net op dat moment botst ze op vechtersbaas Travis Maddox, die toevallig de neef is van Shepley.

Vechtersbaas Travis is de eeuwige charmeur die bekend staat om zijn avontuurtjes.


Abby’s rustige leventje op de universiteit wordt al snel gedwarsboomd door Travis, die bekend staat als Mr.Onenightstand. Ze lopen elkaar telkens tegen het lijf en Travis wil haar – als eeuwige charmeur – rond de vinger winden. Abby wijst hem elke keer af maar wanneer ze een weddenschap met hem verliest, moet ze een maand in zijn appartement verblijven. De aantrekkingskracht tussen hen is erg groot maar Abby wil niet toegeven aan haar gevoelens. Er zijn veel ups en downs, drama en koppigheid, maar het verleden van Abby wordt stukje bij beetje onthuld en ze is niet het onschuldige meisje dat ze leek te zijn.

beautifuldisaster.jpg


Met je hoofd in de wolken

Als je in de stemming bent voor een eenvoudig liefdesverhaal dan kan dit de film zijn die je wil zien. Travis (Dylan Sprouse) is een hartenbreker, een genadeloze straatvechter die nooit verliest en een onweerstaanbare minnaar die elke vrouw behaagt. Abby (Virginia Gardner) speelt het onschuldige meisje met lang blond haar en verleidelijke glimlach, ze is slim en goed in haar rol als braaf meisje. De film is dwaas, onrealistisch, heeft inconsistenties, verwerpelijke clichés en vreemde subplots maar ik kan me voorstellen dat het leuk entertainment kan zijn. De sequel van het boek en de tweede film – die al in productie is – heet Beautiful Wedding, dus heel verrast kan je ook niet zijn over hoe hun relatie verder verloopt.

De film heeft een R-rating in de US en krijgt bij ons het 14+ label – er komt dus seks en geweld bij kijken. Verwacht je echter niet aan stomende scènes, want ze houden hun ondergoed aan en de erotiek is net zo lauw als de rest van de film. De ravage die ze tijdens de stoeipartij aanrichten is in ieder geval boeiender dan de liefdesdaad zelf.

Conclusie

Ik zette me voor deze film neer in de rode zetels van filmzaal UGC De Brouckère en probeerde me in te leven in de wereld van Abby en Travis. Beautiful Disaster is een zoetsappige film waar je niet bij hoort na te denken; de film heeft onlogische subplots en onsamenhangendheden. Ik had geen sympathie voor Abby en vond haar wel erg vervelend, maar misschien gaat mijn voorkeur meer uit naar de bad boy; grof maar wel eerlijk. Beautiful Disaster is een film voor de romantiekliefhebber, die hier ongetwijfeld bij zal kunnen wegdromen.

Pro

  • Romantisch verhaaltje
  • Aanrader voor de liefhebbers van het boek

Con

  • Zinloze subplots
  • Voorspelbaar einde
5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

5 april 2023

Genre

  1. Drama
  2. Romantiek

Speelduur

105 minuten

Regie

Roger Kumble

Cast

Dylan Sprouse, Virginia Gardner, Autumn Reeser, Brian Austin Green ...

Uitgever

The Searchers
 
Terug
Bovenaan