Film, Series & TV - all the Latest!

Dit doet me denken aan Fuller House :headshake:

Wat wel even hoog van niveau was als Full House zelf.
Als ge Full House enkel leuk vond vanuit nostalgie en niet omdat ge zoiets ECHT leuk vindt, was Fuller House natuurlijk niet veel. Maar wilde ge gewoon meer "Full House", kreeg ge exact dat. Dus ja, als dit van hetzelfde is, ga ik blij zijn :D
 
Sight & Sound heeft zonet de 2022 lijst van beste films aller tijden uitgebracht. Deze komt maar eens om de tien jaar uit en wordt gezien als een van de belangrijkste polls omdat het is op basis van stemmen van enerzijds vooraanstaande filmcritici en -academici en anderzijds filmregisseurs (er zijn twee lijsten).

Ik heb net eens de eerste lijst bekeken en de nummer 1 is een zeer grote verrassing! Er lijken heel veel speciale veranderingen te zijn ten opzichte van de lijst van 2012.

The Greatest Films of All Time (critics)

The Greatest Films of All Time (directors)
 
Sommige die ik totaal niet snap, anderen die op de watchlist komen en vreugdekreten bij het zien van sommige nieuwkomers. Zulke lijsten zijn altijd gebiased richting oude films maar toch Leuk om een recente film als Portrait of a Lady on Fire op 30 te zien binnenkomen (en parasite rond 90, moonlight deed mij niet zoveel.) Zeer verrassende eerste plek idd.

Over het algemeen ligt die van de regisseurs dichter bij mijn smaak en die hebben 2001 op de eerste plek dus die is correct. ;p
 
Sommige die ik totaal niet snap, anderen die op de watchlist komen en vreugdekreten bij het zien van sommige nieuwkomers. Zulke lijsten zijn altijd gebiased richting oude films maar toch Leuk om een recente film als Portrait of a Lady on Fire op 30 te zien binnenkomen (en parasite rond 90, moonlight deed mij niet zoveel.) Zeer verrassende eerste plek idd.

Over het algemeen ligt die van de regisseurs dichter bij mijn smaak en die hebben 2001 op de eerste plek dus die is correct. ;p
Idem hier voor die van de regisseurs, ik denk dat daar de algemene "filmgeschiedkundige" waarde van de films zwaarder doorweegt. Daar komt het toch over dat de reputatie die een hooggewaardeerde films opgebouwd hebben doorheen de jaren wat meer in stand gehouden wordt.

Blijkbaar is het aantal stemmers uitgebreid van 800 tot 1600 en is er ook een verjonging doorgevoerd en dat is vooral te merken aan de lijst van de critici. Er lijkt meer aandacht te zijn voor de sociale waarde van films met iets betere resultaten voor vrouwelijke regisseurs en regisseurs van kleur. Op zich vind ik dat ook niet slecht want ik lees zo'n lijst als deze niet echt als "dit zijn unaniem de beste films ooit" maar eerder als "wat zijn de films die je als filmliefhebber zeker moet gezien hebben". Daarom heb ik ook niet zoveel problemen met de inclusie van enkele recentere films, zelfs al is het een beetje raar dat een film van drie jaar geleden de plaats inneemt van een film die al 50 jaar als een klassieker gezien wordt. De kans is niet onbestaande dat die films er binnen 10 jaar weer uit tuimelen.

Van beide lijsten heb ik blijkbaar 60 films gezien. Komend jaar werk maken van de overige films!
 
Sommige die ik totaal niet snap, anderen die op de watchlist komen en vreugdekreten bij het zien van sommige nieuwkomers. Zulke lijsten zijn altijd gebiased richting oude films maar toch Leuk om een recente film als Portrait of a Lady on Fire op 30 te zien binnenkomen (en parasite rond 90, moonlight deed mij niet zoveel.) Zeer verrassende eerste plek idd.
Niet zeker of bias echt de juiste term is tbh. Het is toch zeer voor de hand liggend dat oudere films meer tijd hebben gehad om invloed uit te oefenen en om een legacy te verwerven, wat zeer belangrijke factoren zijn voor goat lijsten als deze.

Welke keuzes uit de lijsten snap je totaal niet?
 
Ik snap Jeanne Dielman op 1 niet tho. Heel dat concept ligt mij al niet en maakt die film langdradig en een heel lange zit.

Voor mij moet zo een nummer 1 balanceren tussen iets wat critici geniaal vinden maar ook door het grote publiek op handen gedragen wordt. Films zoals The Godfather, Space Odyssey, Once upon a time in the wesg en voor mij persoonlijk dan Pulp Fiction. In die categorie zie ik Dielman echt niet passen
 
Ik snap Jeanne Dielman op 1 niet tho. Heel dat concept ligt mij al niet en maakt die film langdradig en een heel lange zit.

Voor mij moet zo een nummer 1 balanceren tussen iets wat critici geniaal vinden maar ook door het grote publiek op handen gedragen wordt. Films zoals The Godfather, Space Odyssey, Once upon a time in the wesg en voor mij persoonlijk dan Pulp Fiction. In die categorie zie ik Dielman echt niet passen
Ik vind niet dat critici rekening moeten houden met het grote publiek. Fuck the crowds.

Jeanne Dielman heb ik nog niet gezien, trouwens. Maar het is niet omdat een film jou niet ligt, dat het geen nummer 1 verdient. Anders moet je maar criticus bij BFI worden. ;)
 
Ik vind niet dat critici rekening moeten houden met het grote publiek. Fuck the crowds.

Jeanne Dielman heb ik nog niet gezien, trouwens. Maar het is niet omdat een film jou niet ligt, dat het geen nummer 1 verdient. Anders moet je maar criticus bij BFI worden. ;)
In een lijst als deze moet dat inderdaad niet. Maar uiteindelijk ligt het antwoord op de vraag 'wat is de beste film ooit?' ergens tussen de mening van critici, cineasten en the crowd in.

Dielman is wel is leuk voor beelden van jaren 70 Brussel te zien, dat wil ik em wel geven
 
In een lijst als deze moet dat inderdaad niet. Maar uiteindelijk ligt het antwoord op de vraag 'wat is de beste film ooit?' ergens tussen de mening van critici, cineasten en the crowd in.

Dielman is wel is leuk voor beelden van jaren 70 Brussel te zien, dat wil ik em wel geven
Die lijst gaat wel duidelijk om de keuze van de critici, vanuit hun perspectief en niet vanuit een soort algemeen perspectief waar critici, cineasten en the crowd elkaar vinden. Zo interpreteer ik dat toch.
 
Die lijst gaat wel duidelijk om de keuze van de critici, vanuit hun perspectief en niet vanuit een soort algemeen perspectief waar critici, cineasten en the crowd elkaar vinden. Zo interpreteer ik dat toch.
Ja tuurlijk dat weet ik ook wel.


Deze lijst wordt ook met regisseurs en critici gemaakt en vind ik dan toch pak interresanter.
 
Welke keuzes uit de lijsten snap je totaal niet?
Opvallende dingen voor mij in de lijst van critici:
- geen enkele film van Paul Thomas Anderson in de lijst. Ik had verwacht dat There Will Be Blood er op z'n minst zou in zitten
- geen Raging Bull meer
- over Jeanne op één kan ik niet zoveel zeggen want nog niet gezien, maar met News From Home nog een tweede film die de top 100 in geraakt. Is Chantal Ackerman de laatste jaren zoveel in waardering gestegen?
- Portrait de La Jeune Fille en Feu vind ik een heel goeie film, maar 30 is wel heel hoog om binnen te komen
- maar één film van Bergman, die in esteem lijkt te dalen
- Meshes of the Afternoon is cool om eens te zien en is ook filmhistorisch misschien "belangrijk", maar vind ik een rare keuze in de top 20
- een paar opvallende afwezigen ten opzichte van de vorige lijst: Lawrence of Arabia, geen enkele Malick, Polanski en Altman
- Memories of Murder > Parasite
- Yi Yi gedaald, vote splitting met A Brighter Summer Day waarschijnlijk
 
Als ik wat rond lees zie ik dat het ook ergens voor kwam in een BBC lijst van top internationale films in 2018. In dit artikel staat wat extra info dat het meer op de voorgrond bracht:
Akerman, its director, who is a pioneer of feminist filmmaking, died in 2015, three years after the last poll. The film also was restored and re-released in the Criterion Collection in 2017
In de lijst van 2012 stond de film op plaats 36 dus het stond zeker op de radar.
 
In een lijst als deze moet dat inderdaad niet. Maar uiteindelijk ligt het antwoord op de vraag 'wat is de beste film ooit?' ergens tussen de mening van critici, cineasten en the crowd in.
Daar bestaat geen antwoord op en is ook de vraag niet van deze lijst.

Ik ben verrast door die #1 pick, maar die film heeft mij wel omvergeblazen toen ik hem voor het eerst zag en verbaast me niet dat erudiete zielen zoals filmcritici een soortgelijke ervaring hadden. Wat @FlyingHorseman zei over de verjonging en modernisering van de pollers zal ook heel veel doen. Er zal allicht een veel groter aandeel aan vrouwen meedoen deze editie dan ooit tevoren en dat is nu wel echt het feministische meesterwerk par excellence.
 
Niet zeker of bias echt de juiste term is tbh. Het is toch zeer voor de hand liggend dat oudere films meer tijd hebben gehad om invloed uit te oefenen en om een legacy te verwerven, wat zeer belangrijke factoren zijn voor goat lijsten als deze.

Welke keuzes uit de lijsten snap je totaal niet?

Die invloed is vooral dat geschiedkundige aspect waar ook Flying Horseman naar verwees. Ik denk dat hooguit 5% van de films zouden voorkomen in mijn all time greatest list. Die legacy weegt imo veel te zwaar door waardoor dezelfde films blijven terugkeren ten koste van nieuwe films (jaren 80+). Ze hebben meer interesse in "firsts" zelfs al zijn er achteraf films uitgekomen die veel beter op gelijkaardige stijlen en themas voortborduurden. Er is daarnaast net zoals onder oscars en de "film elite" ook een bias tegen genre films en het zijn (ook reeds opgemerkt door flying horseman) vooral films met sociale themas die hier hoog scoren. Maar niets op tegen natuurlijk, zulke lijsten zijn altijd subjectief en hoe meer ze buiten de lijntjes kleuren hoe beter imo. Alhoewel je van deze lijsten nog moeilijk kan zeggen dat ze buiten de lijntjes kleuren. Ik heb dan meer interesse in de individuele lijstjes van critics en regisseurs waar wel nog scherpere keuzes zullen tussen staan dan zon algemene samengesmeerde lijst waaruit altijd dezelfde naar boven komen. Nu ja het is en blijft een populariteitspoll natuurlijk dus niet meer dan normaal maar zelf heb ik daar niet veel meer aan.

En keuzes die ik niet snap, dan heb ik het over een film als Daisies of Spirits of the Beehive. Niet dat dat perse slechte films zijn, zeker niet, maar dan vraag ik mij oprecht af hoe die verschijnen in een greatest of all time ten koste van andere klassiekers en al helemaal ten koste van recentere echt baanbrekende films zoals Under the Skin. Met Daisies komen ze dan af met zo'n vage uitleg rond feminisme en punk maar dat was daarin zeker geen first en eerdere films blinken daarin beter uit. Spirits of the Beehive hetzelfde, De Pan's Labyrinth light van vroeger zeg maar, maar ook die was daarin geen first.
 
Laatst bewerkt:
Het leukste aan de S&S poll is vaak zien hoe regisseurs individueel gestemd hebben. Een deel van de lijstjes begint op internet te verschijnen.

Tsai Ming-Liang heeft voor de tweede keer op zijn eigen film gestemd. Respect the hustle.
c1lnyv6ayj3a1.png
 
Ik vind het echt nog wel een leuke en gedurfde keuze, films is sowieso te radicaal om echt een groot publiek aan te spreken maar ik snap de keuze erachter zeker wel. Is er eentje die ik enkele jaren terug gezien heb en ik vond hem toen ok, maar in de herinnering is dat er wel eentje die sterker en sterker wordt. Misschien de moment om hem nog eens te herbekijken. Qua script, regie en acteerwerk in ieder geval wel een aanrader voor de meeste filmliefhebbers, imo.
 
Ik hoop zooooooo hard dat dit goed gaat zijn maar heb er zo sterk mijn twijfels bij.

Ik vrees er ook voor maar meer Red Forman kan nooit slecht zijn denk ik dan :unsure:

Wat Jeanne Dielman betreft zeer verrassend dat deze film plots uit het niets leek te komen, toegegeven ik ken veel meer van de buitenlandse dan van onze eigen cinema. Valt die ergens te bekijken?
 
Terug
Bovenaan