Fietsvergoeding in combinatie met bedrijfswagen

Tomek

Member
Werkzaam in PC226

Ik rijd al jaren dagelijks met de fiets naar het werk. Ik krijg hier ook een fietsvergoeding voor.

Binnen enkele maanden kan ik een bedrijfswagen krijgen ter compensatie van een hoger brutoloon.

Ik zou graag met de fiets naar het werk komen, maar heb ik dan nog recht op die fietsvergoeding?

Kan er online niet meten iets over vinden. Zal het ook aan onze HR voorleggen, maar wil alvast hier eens horen.

Hier PC200 en kreeg vroeger fietsvergoeding, sinds vorig jaar niet meer. De firma is blijkbaar niet verplicht een fietsvergoeding te betalen als je een firmawagen hebt.

Het is een recht. Geen verplichting. Onduidelijke bronnen, maar als de fietsersbond het zelf al zegt...
Het recht op een fietsvergoeding is veralgemeend voor de gehele privésector (sinds 1 mei 2023). Het is een recht maar geen verplichting, werkgevers zijn dus vrij om afspraken te maken over de fietsvergoeding die zij werkelijk toekennen.

Jarenlang een fietsvergoeding gekregen in combinatie met een bedrijfswagen, nu fietsvergoeding in combinatie met mobiliteitsbudget.

Maar fietsvergoeding is inderdaad optioneel, als je werkgever de twee systemen niet wil combineren is dat zijn vrije keuze. En fietsvergoeding in combinatie met mobiliteitsbudget kan énkel als je dus daarvoor al de combinatie bedrijfswagen + fietsvergoeding had.

Hier geprobeerd fietsvergoeding te krijgen icm bedrijfswagen een 2tal jaar geleden. Maakte deel uit van een plan om ene netto opslag te krijgen. En ik ging dan ook veel met de fiets werken …

We kregen overal te horen dat dit wel mogelijk is, maar je op de radar komt van controles. Daarom uiteindelijk niet uitgevoerd omdat mijn baas geen zin had in gedoe met controles, ook al loopt alles volgens de regels.

Bij ons is dat wel standaard zo gegeven.

Zoiezo gaan maar heel weinig mensen met hun bedrijfswagen werken en komen de meesten met de trein om wille van de locatie. Dus bedrijfswagen + trein abbo hebben de meesten. Je kan on top ook nog dan een leasing fiets + fietsvergoeding krijgen (ofwel full time trein abbo + max 30 dagen fiets, ofwel meer een flex trein abbo en zoveel fiets als je wilt).

Bij ons is dat wel standaard zo gegeven.

Zoiezo gaan maar heel weinig mensen met hun bedrijfswagen werken en komen de meesten met de trein om wille van de locatie. Dus bedrijfswagen + trein abbo hebben de meesten. Je kan on top ook nog dan een leasing fiets + fietsvergoeding krijgen (ofwel full time trein abbo + max 30 dagen fiets, ofwel meer een flex trein abbo en zoveel fiets als je wilt).
Is bij u de combo bedrijfswagen + treinabbo dan ook een mogelijkheid? Ik voel me soms een profiteur omdat de werkgever dubbel betaald voor mijn woon-werk dan.

Is bij u de combo bedrijfswagen + treinabbo dan ook een mogelijkheid? Ik voel me soms een profiteur omdat de werkgever dubbel betaald voor mijn woon-werk dan.

Ja, en het is zowat de standaard ook wat mensen in het bedrijf nemen. Met dat we aan een station zitten dat heel moeilijk met de auto bereikbaar is, maar je wel een bedrijfswagen wilt voor privé.

Je hebt de keuze tussen auto + trein abbo of auto + parking bij het werk.

Terug
Bovenaan