Review: Parcel Corps

Een nieuwe week, een nieuwe kans om een leuke game te ontdekken. Deze week krijg ik, als gastreviewer, de uitdaging om Parcel Corps uit te proberen. Parcel Corps stelt zich voor als een knotsgekke fietskoerierdienst in een levendige stad. Mijn ervaringen met fietsen in games beperkt zich tot GTA San Andreas en … Paperboy op de NES, fietsen spreekt me (net zoals in het echte leven) dus niet echt aan. Parcel Corps is gemaakt door Billy Goat Entertainment, een Noord-Ierse studio, die al eerder Her Majesty’s SPIFFING en Supermarket Shriek heeft uitgebracht. Benieuwd naar mijn ervaringen als Uberfietser? Je leest het hieronder.

Parcel Corps speelt zich af in de mooie, kleurrijke stad New Island waar je tewerkgesteld wordt als fietskoerier. Het stalen ros dat je ter beschikking krijgt, is geen saaie postbodefiets (no offence) maar een hippe BMX. Als koerier is het jouw taak om pakketjes af te leveren. In elk district van de stad zijn er verschillende winkels die jou nodig hebben om op tijd hun bestelling te leveren. Dit doe je uiteraard niet door voorzichtig en traag de baan te volgen. Je moet je een weg zien te vinden tussen mensen, auto’s en gebouwen om de strakke deadline te halen. Tijdens het rijden kan je coole tricks uitvoeren zoals sliden, langs muren rijden en springen en uiteraard kan een wheelie niet ontbreken.

Parcel 1.jpg

Het leven van een fietskoerier​

Je start in het parkgebied waarbij het leveren van de pakketjes vrij eenvoudig is. Daarna ga je over naar de binnenstad met meer autoverkeer, mensen en platformgedeeltes. De delen van de stad worden steeds drukker, waarbij het zoeken naar binnenbaantjes en shortcuts belangrijker wordt. De moeilijkheid gaat snel de hoogte in, wat bij mij vaak voor frustraties kan zorgen. Je wordt nooit afgestraft als je een bestelling niet op tijd hebt geleverd, maar na tien keer proberen haak ik al snel af.

Het verloop van de game blijft telkens gelijk, als koerier moet je eerst enkele winkeliers overtuigen om van je diensten gebruik te maken. Daarna verdien je geld via uitgevoerde leveringen. Als je voldoende geld hebt verdient, word je bekender en stijg je in niveau waardoor je terug nieuwe winkels kan overtuigen om pakketjes te leveren. Eenmaal de meeste winkeliers te hebben overtuigd, start je in een nieuw district van de stad. Hier mag je terug vanaf nul beginnen, winkeliers overtuigen, pakketjes leveren, … Telkens hetzelfde verloop, enkel moeilijker.

Parcel 2.jpg

Sjezen met de BMX​

Al het verdiende geld kan je gebruiken om je fiets aan te passen. Dit stelt op zich niet veel voor. Behalve nieuwe kleuren of andere banden zit er weinig variatie in. Je kan ook je fiets niet upgraden. Hier laten ze een grote kans liggen. Je kan je fiets dus niet verbeteren, geen lichtere fiets om sneller te gaan of andere banden voor meer grip. Je verdient geld om enkel en alleen de looks van je fiets te veranderen. Het moeilijkheidsniveau stijgt naarmate je in andere districts belandt, een betere fiets zou dus handig zijn, plus motivatie om wat extra leveringen uit te voeren. Vanaf de start van Parcel Corps kan je kiezen uit drie personages uit drie verschillende fietskoeriermaatschappijen. Ook hier is er geen enkele variatie, elk personage rijdt identiek, al ben je groot, klein of dik, het maakt jammer genoeg allemaal niets uit.

Van Parcel Corps krijgt je stevige kuiten.

De controle over de fiets verloopt zeer vlot, al is het wel even wennen. Je maakt snelheid met de A-knop en vervolgens behoud je je snelheid met de linkerstick. Remmen doe je met beide triggers, links de voorrem en rechts de achterrem. Je kan springen en sliden en je kan verschillende tricks uitvoeren. De korte tutorial legt alles heel goed uit. De meeste moeite had ik met het bekijken van de telefoon. Die kan je namelijk tijdens het fietsen bekijken, dit zorgt voor een moeilijke combinatie. Je bestuurt je fiets met je linker stick en je scrolt op je GSM met je rechter stick. Niet alleen is dit zeer moeilijk (verkeersveilig is het al zeker niet!) een app selecteren op je GSM is dan nog eens via het indrukken van de rechter stick. Uit gewoonte zit ik meestal op X te drukken maar dan sta ik domweg te springen met mijn fiets. De makers hadden hier andere opties moeten bedenken. Als brave burger bedien ik uiteraard enkel mijn telefoon stilstaand. Dit blijft het eenvoudigst, al vind ik dat sticks indrukken enkel mag worden gebruikt om te claxoneren. Een andere functie hoeven deze niet te hebben.

Parcel 3.jpg

Britse humor​

Het verhaal wordt zeer komisch gebracht via CNN-nieuwsreportages. Op eerste zicht lijkt dit zeer vreemd, maar alles komt mooi samen. Alles is doorspekt met humor, Britse humor, soms flauw maar ik kon het wel smaken. Ook leuk om te zien dat alle teamleden van Billy Goat Entertainment meespelen in de verschillende cutscenes. Het lijkt me alvast een guitige bende. Welke humor mag je dus verwachten: een bodybuilder met de stem van Arnold Schwarzenegger, een donutzaak waarbij de eigenaar een donut op zijn hoofd heeft of een pizzeria waarbij de pizzabakker verschijnt met jawel een pizza in zijn gezicht of pakketjes van de meubelzaak Idea. De stad wordt mooi en kleurrijk weergegeven, je fiets en alle personages zijn mooi uitgewerkt. Grafisch knap werk.

De volledige game wordt voorzien van zeer geslaagde komische voice-overs. Voor een game van een kleine studio is dit toch wel opmerkelijk. Kwalitatief afgewerkt voor een studio die zichzelf niet al te serieus neemt. Ik zal zeker ook hun andere games een kans geven. Her Majesty’s SPIFFING lijkt me alvast een zeer vreemd, maar komisch avontuur.

Conclusie

Parcel Corps is absoluut een aanrader als je op zoek bent naar snelle actie en naarmate het spel vordert uitdagende opdrachten. Het fietsen verloopt na een tijdje zeer vlot en de voice-overs en humor doen je vaak glimlachen. Het gebrek aan fietsupgrades is voor mij een groot minpunt. Maar het belangrijkste minpunt werd nog niet besproken, namelijk de prijs. 35 euro lijkt me toch iets te veel. Dus zeker uitkijken naar een sale. Parcel Corps lijkt me ook een ideale toevoeging voor bijvoorbeeld Game Pass of Playstation Plus.

Pro

• Gevatte Britse humor
  • Kleurrijke stad en grappige voice-overs
  • Uitdagende leveringen
  • Fietsen voelt na een tijdje zeer goed aan maar …

Con

• … rijden en scrollen op je GSM is niet aan te raden
  • Iets te duur
  • Geen upgrades voor je fiets mogelijk
7

Over

Beschikbaar vanaf

3 oktober 2024

Gespeeld op

1. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

1. PC