Tuinaannemer laat niet meer van zich horen

whoopie

Active member
Supporter
Enkele maanden geleden werd ons tuinontwerp vergund en gingen we op zoek naar een tuinaannemer.
Onze architect heeft ons toen met eentje in contact gebracht waar hij reeds goede ervaringen mee had.

De tuinaannemer is langsgekomen en heeft een offerte opgesteld.
Vervolgens heeft hij ons altijd proactief gecontacteerd om zeker te zijn dat alles duidelijk was.
We hadden hier een goed gevoel bij en zijn op zijn voorstel ingegaan.
De startdatum werd mondeling bepaald op midden april.

Op 22 maart is hij nog langsgeweest om bepaalde zaken op te meten (locatie van de gracht).
Hij vertelde ons toen dat hij een kleine vertraging had en pas zou starten in de week van 22 april.
Eind maart ging hij alvast het onkruid komen sproeien.

Hij is toen echter niet komen opdagen voor het onkruid en laat niet meer van zich horen.
Ik heb reeds verschillende keren proberen bellen, smssen en reeds een mail gestuurd.
We zijn nu een maand na de voorziene startdatum en hij negeert ons compleet.

Wat kunnen we doen?
Er werd geen voorschot betaald.
Maar de algemene voorwaarden geven aan dat de startdatum indicatief is en geen recht geven ter ontbinding.
Bij éénzijdige ontbinding mag hij een schadevergoeding vragen van 35%.

We hebben ook opnieuw contact gehad met onze architect, maar die krijgt hem ook niet meer te pakken.

Enkele maanden geleden werd ons tuinontwerp vergund en gingen we op zoek naar een tuinaannemer.
Onze architect heeft ons toen met eentje in contact gebracht waar hij reeds goede ervaringen mee had.

De tuinaannemer is langsgekomen en heeft een offerte opgesteld.
Vervolgens heeft hij ons altijd proactief gecontacteerd om zeker te zijn dat alles duidelijk was.
We hadden hier een goed gevoel bij en zijn op zijn voorstel ingegaan.
De startdatum werd mondeling bepaald op midden april.

Op 22 maart is hij nog langsgeweest om bepaalde zaken op te meten (locatie van de gracht).
Hij vertelde ons toen dat hij een kleine vertraging had en pas zou starten in de week van 22 april.
Eind maart ging hij alvast het onkruid komen sproeien.

Hij is toen echter niet komen opdagen voor het onkruid en laat niet meer van zich horen.
Ik heb reeds verschillende keren proberen bellen, smssen en reeds een mail gestuurd.
We zijn nu een maand na de voorziene startdatum en hij negeert ons compleet.

Wat kunnen we doen?
Er werd geen voorschot betaald.
Maar de algemene voorwaarden geven aan dat de startdatum indicatief is en geen recht geven ter ontbinding.
Bij éénzijdige ontbinding mag hij een schadevergoeding vragen van 35%.

We hebben ook opnieuw contact gehad met onze architect, maar die krijgt hem ook niet meer te pakken.
Hangt er natuurlijk wat vanaf hoeveel geduld je hebt en wat je doel is.
Als de vraag nu vooral is, "kan ik veilig iemand anders zoeken en dit annuleren?", dan zou ik volmondig "ja, mits", zeggen.

Om dit veilig af te ronden is het dan vooral een kwestie van nog één deftige mail te sturen en beetje geduld te hebben (al kun je dan in de tussentijds perfect al op zoek naar iemand anders).
Met deftige mail bedoel ik en mail waarin staat:
- De gemaakte afspraken.
- Dat je meermaals contact hebt opgenomen.
- Dat je als je tegen tijdsstip x geen nieuwe, vaste (gezien het eerdere uitstel) startdatum ontvangen hebt dat je er vanuit gaat dat ZIJ het akkoord verbroken hebben.

Op die manier heb je een duidelijk papertrail, waarbij je hem (ik zou zeggen max twee weken) de tijd geeft om te reageren voor een afspraak. Indien je dat duidelijk hebt vaststaan, dan zou ik me rond het aspect van de schadevergoeding nooit zorgen maken.

Hangt er natuurlijk wat vanaf hoeveel geduld je hebt en wat je doel is.
Als de vraag nu vooral is, "kan ik veilig iemand anders zoeken en dit annuleren?", dan zou ik volmondig "ja, mits", zeggen.

Om dit veilig af te ronden is het dan vooral een kwestie van nog één deftige mail te sturen en beetje geduld te hebben (al kun je dan in de tussentijds perfect al op zoek naar iemand anders).
Met deftige mail bedoel ik en mail waarin staat:
- De gemaakte afspraken.
- Dat je meermaals contact hebt opgenomen.
- Dat je als je tegen tijdsstip x geen nieuwe, vaste (gezien het eerdere uitstel) startdatum ontvangen hebt dat je er vanuit gaat dat ZIJ het akkoord verbroken hebben.

Op die manier heb je een duidelijk papertrail, waarbij je hem (ik zou zeggen max twee weken) de tijd geeft om te reageren voor een afspraak. Indien je dat duidelijk hebt vaststaan, dan zou ik me rond het aspect van de schadevergoeding nooit zorgen maken.
mail? wat is er mis met een aangetekende brief?

mail? wat is er mis met een aangetekende brief?
Aangetekende brief? Wat is er mis met mail? :wink:

Voor alle duidelijkheid, geen advocaat. Maar wel al vaker verdiept in dat soort materie. Maar ja, een aangetekende brief kan zeker ook. En dat staat "nog sterker". Maar uiteindelijk, ALS er iets van komt, waarom zou de mail in deze situatie als niet voldoende beschouwd worden? Denk je echt dat de aannemer gaat procederen? Als je iets moet (terug)krijgen van iemand, dan zou ik misschien sneller naar een aangetekende brief grijpen. Maar in dit geval zou ik mijn geld, tijd & moeite er niet aan verspillen.

Een mail lijkt mij net beter, ik heb het hele concept van aangetekend schrijven nooit begrepen. Dat bewijst toch alleen maar dat je iets hebt verzonden, maar dat kon evengoed een lege enveloppe zijn.

Doe gewoon beide?

@whoopie bestaat zen KBO nummer nodig? Geen sociale of fiscale schulden?
Yes, bestaat nog.
Er is ook geen inhoudingsplicht.

Nu, je zou denken dat hij op BG zit.
Gisteren heeft hij een bericht gestuurd, ongeveer een uur na het plaatsen van mijn post (dit nadat we hem dus 2 maand niet gehoord hebben).

Hij zou begin juni starten. Gaf aan dat hij vertragingen had opgelopen en het privé ook lastig had.
Ben benieuwd, want dat zou willen zeggen dat hij deze week dat onkruid moet komen opspuiten (moest minstens een week op voorhand).

Yes, bestaat nog.
Er is ook geen inhoudingsplicht.

Nu, je zou denken dat hij op BG zit.
Gisteren heeft hij een bericht gestuurd, ongeveer een uur na het plaatsen van mijn post (dit nadat we hem dus 2 maand niet gehoord hebben).

Hij zou begin juni starten. Gaf aan dat hij vertragingen had opgelopen en het privé ook lastig had.
Ben benieuwd, want dat zou willen zeggen dat hij deze week dat onkruid moet komen opspuiten (moest minstens een week op voorhand).
Dan zou ik zeker kort op de bal blijven spelen en alvast vragen wanneer hij dan voor het onkruid komt.

Je kunt hem verleiden door milestones te definieren en telkens te betalen bij opleveren van de milestones ? Hij ziet zijn geld sneller dan gepland. Jij bent zeker dat hij zaken proper afwerkt ipv 10 dingen half doet; als hij dan plots toch nog verdwijnt, heb je toch zaken die af zijn ipv een shitstorm die niemand wil overnemen.

Hier was de tuinaannemer ook redelijk chaotisch wegens zijn origineel plan van "3 man 3 dagen werk" dat plots "4 man 2 weken werk" werd. En die mannen moesten dan links en rechts bijgesleurd worden of in weekend of na de uren bijklussen of in de gietende regen werken wegens volgepropte planning.

Is uiteindelijk allemaal in orde gekomen. Alles uitgegraven en voorbereid: pingeling; pad aangelegd: pingeling; grond opgehoogd en afsluiting geplaatst: pingeling. Waren telkens andere teams en telkens 2-3 weken wachten tussen de verschillende zaken.

Die mens zal er niet veel aan verdiend hebben. ~10000 euro voor 2 manmaanden werken, materiaal (toch paar reuze terras tegels die ik opzoek voor kleine 1000 euro, houten poortje, kastanje draad etc) er stonden hier op bepaald moment ook 2 kleine graafkraantjes. Ik zou mij ook niet al te veel haasten als je werf waar je niks verdient in de soep draait. Je focust dan wsch op de werven waar je wel veel te winnen (en verliezen) hebt als het niet op tijd/niet goed/... is :cheer:

Btw, ik zou niet al te veel wakker liggen van de algemene voorwaarden en contractdefinities. Dat is pas van tel als 1 van de 2 naar de rechtbank stapt. Zolang er geen centen over en weer gegaan zijn waarvoor er geen prestaties geleverd zijn, is er geen enkele reden om naar de rechtbank te trekken en is dat contract basically nutteloos. Voor jullie is de situatie lastig, maar ik vermoed dat je redelijk gemakkelijk kunt wegstappen van hem als het moet, zonder schadevergoeding of whatever - je moet het gewoon weten of hij het gaat doen of niet. Voor hem is er ook geen reden om lastig te doen.

Als je de milestone discussie voert, kun je misschien de discussie starten met 'ga je het nog doen of niet; indien niet even goede vrienden en dan contract in vuilbak'. Als hij ja zegt, dan kun je de milestone discussie voeren.

In ons vorige huis hebben we ook eens zo'n kwiet gehad om een gemeenschappelijke doorgang naar achter (tussen 2 huizen) in creppy te zetten. Alle offertes waren 5-6-7-8-10k. Die ene deed het voor 2k en had goede reviews. Die had na 2d door dat hij geflaterd had met de begroting en die hebben we ook letterlijk elke dag moeten bellen - 2 mnd lang - om het tot de finish te krijgen. En ook 'mijne maat deed vroeger de planning' en 'ik was vroeger met 2 en nu alleen' en 'het is druk thuis' en whatever excuses. En 'het moet 2 d drogen voor de volgende laag' en dan kwam die pas 2w later terug - de helft van de keren bleef zijn stelling en ander gerief ook gewoon in onze tuin staan (dus zo veel ander werk had hij precies ook niet). Strompel tot de finish. En dan 100x excuses als het af was. Dat is geen manier van werken. Had ik het geweten, had liever het dubbele betaald om de zever niet te hebben...

Laatst bewerkt:
Bel hem om te beginnen even op en spreek - als hij niet opneemt - alvast iets in op zijn voicemail. Vermeld dat je begrip hebt voor zijn (privé) situatie maar ook niet "eindeloos" kan wachten. Vermeld op het eind (telefonisch of in voicemail) dat je afspraken nog kort per mail stuurt.

Stuur nadien nog mail met gemaakte afspraken, dan heb je alvast iets op papier zoals @phate_13 vermeld. Als je hem niet te pakken krijgt verwijs je naar zijn berichtjes (begin juni, onkruid,...) en de voicemail. Als je hem gesproken hebt verwijs je naar deze telefonische afspraken.
Vraag op het einde om de goede ontvangst van deze mail te bevestigen (vb binnen de week).

Als hij niet bevestigd/reageert op deze mail alsnog een aangetekende brief sturen met dezelfde boodschap, met deadline.

Mocht je enkel een mail sturen en kan hij later nog steeds betwisten wat er is gezegd of is gemaild (vb niet ontvangen of in spam) Bij een aangetekend schrijven niet. Aangetekende brief kan je steeds zonder enveloppe sturen, en eventueel kopie nogmaals per mail/gewone post.

Bel hem om te beginnen even op en spreek - als hij niet opneemt - alvast iets in op zijn voicemail. Vermeld dat je begrip hebt voor zijn (privé) situatie maar ook niet "eindeloos" kan wachten. Vermeld op het eind (telefonisch of in voicemail) dat je afspraken nog kort per mail stuurt.

Stuur nadien nog mail met gemaakte afspraken, dan heb je alvast iets op papier zoals @phate_13 vermeld. Als je hem niet te pakken krijgt verwijs je naar zijn berichtjes (begin juni, onkruid,...) en de voicemail. Als je hem gesproken hebt verwijs je naar deze telefonische afspraken.
Vraag op het einde om de goede ontvangst van deze mail te bevestigen (vb binnen de week).

Als hij niet bevestigd/reageert op deze mail alsnog een aangetekende brief sturen met dezelfde boodschap, met deadline.

Mocht je enkel een mail sturen en kan hij later nog steeds betwisten wat er is gezegd of is gemaild (vb niet ontvangen of in spam) Bij een aangetekend schrijven niet. Aangetekende brief kan je steeds zonder enveloppe sturen, en eventueel kopie nogmaals per mail/gewone post.

Dat lijkt me allemaal nogal formeel te zijn en gefocust op "gelijk krijgen", wat in veel gevallen leuk is maar niet veel oplevert. Ik denk dat TS eerst moet bepalen of hij met deze sjarel verder wil. Indien niet, proberen tot een clean cut te komen. Indien wel, propere afspraken maken over het pad verder.

Een contract en afspraak is tussen 2 partijen en kan ten allen tijde in onderling overleg in de vuilbak belanden. Het is niet omdat iets paar maand geleden afgesproken is, dat het moet uitgevoerd worden tegen de goesting van beide partijen in.

Er is nog geen geld betaald aan de aannemer, dus er is 0,0 risico en niet veel te verliezen (behalve wat frustratie en tijdverschijterij, but hey - life sucks).

Je kunt sleuren aan het dode paard zoveel je wil, het zal nog altijd niet lopen. Je kunt hem 10x laten zeggen 'ik zal het volgende week doen' en dingen op papier zetten; kans is klein dat het plots smooth sailing zal worden. Je kunt na paar maanden gezever dan uiteindelijk in de rechtbank belanden en dan wat ? Zolang er geen geld van links naar rechts gaat en/of geen prestatie van rechts naar links, zal dat redelijk snel einde oefening zijn. Elke logische mens zal na 6mnd frustratie tussen opdrachtgever en opdrachtuitvoerder waar geen geld en geen prestatie te bespeuren is het contract in de vuilbak kieperen. Dus be careful what you wish for.

Dus TS moet eerst even goed nadenken over of hij verder wil met deze en wat hij uiteindelijk wil bereiken. Is er enige timeline gelinkt aan dit werkje (i.e., moet dit af zijn voor je met iets anders verder kunt (vb een andere aannemer die pas kan starten als dit af is); zit er een interne deadline aan gelinkt (is er een tuinfeest of zo); ...), is de bouwaanvraag specifiek voor deze tuinaannemer en kan niemand anders dit uitvoeren, is er een deadline voor implementatie gelinkt aan de bouwaanvraag ? Indien allemaal nee, zou ik toch sterk overwegen om 'cut your losses' te doen en op je gemak een andere aannemer te zoeken (eventueel in parallel met de huidige sjarel proberen te activeren / onder druk te zetten)

@cege kan allemaal goed zijn wat je zegt maar denk dat grootste issue hier de clausule is dat er 35% schadevergoeding kan gevraagd worden bij eenzijdige ontbinding. En dat de TS zich daarvoor gewoon correct wil indekken. En dan zijn die officiële stappen wel nodig om u in te dekken en niet perse om druk te zetten om in gang te schieten. Ik zie het toch allesinds zo om er veilig uit te geraken en niet meer met zo’n pipo te moeten werken.

@cege kan allemaal goed zijn wat je zegt maar denk dat grootste issue hier de clausule is dat er 35% schadevergoeding kan gevraagd worden bij eenzijdige ontbinding. En dat de TS zich daarvoor gewoon correct wil indekken. En dan zijn die officiële stappen wel nodig om u in te dekken en niet perse om druk te zetten om in gang te schieten. Ik zie het toch allesinds zo om er veilig uit te geraken en niet meer met zo’n pipo te moeten werken.

Ja, daarom dat ik zeg 'overeen komen'.

Een startpunt kan zijn om aan de andere kant te vragen of hij ervan onder wil muizen, wat me het geval lijkt, anders zou hij wel in gang schieten. Misschien is de exit snel en elegant mogelijk. Daarom dat ik zei dat je (TS) jezelf moet afvragen of je die optie overweegt (met de gevolgen dat je opnieuw mag beginnen met het hele proces) OF je a priori verder wil met hem (met de gevolgen dat het een pijnlijke oefening wordt).

Als je alle 2 afspreekt dat het contract in de vuilbak ligt, ligt het in de vuilbak, he. Dan is het tweezijdig ontbonden.

De kans dat die aannemer met de 35% komt zwaaien, lijkt me klein. De kans dat het in de rechtbank overeen blijft staan, nog kleiner. Wat is een redelijk termijn hier ? 15y wachten en dan steek hij een schup in de grond en vraagt hij zijn offerte bedrag ? Het is als klant toch redelijk moeilijk om eenzijdig op te zeggen ? Wat is een eenzijdige opzegging als de andere partij zijn afspraken niet nakomt ?

Daarom dat ik dus zei om de elegante clean cut te exploreren - als TS dat wil, alvorens de legale tour op te gaan en proberen zaken af te dwingen die hoogstwaarschijnlijk nergens heen gaan.

En ik ben maar een simpele mens, maar ik zou met die 35% niet inzitten. Lijkt me dat de andere kant zijn afspraken niet nakomt, dus ik zie niet in hoe er van 'eenzijdige ontbinding' sprake kan zijn. If any, is het de route naar ontbinding langs de andere kant. Het is niet dat hij al 10x met zijn kraantje voor de deur stond en niet kon beginnen met werken of dat de TS zijn huis verkocht heeft en er niet meer woont of nog aan het wachten is op de bouwvergunning...

"Meneer de juge, ik wil 35% van het bedrag omdat hij na een jaar mij lastigvallen omdat ik niet begon met werken en hem niet meer beantwoorde, plots veronderstelt dat ik het niet meer wil doen".

die tuin aannemer noemt toch niet Steven David? Wij hebben hier ook zo 3 jaar gewacht op uitvoering.

Klopt, was ook mijn insteek om het aangetekend schrijven te sturen, de schadevergoeding bij eenzijdige ontbinding.

Zonder correcte indekking heb je - met wat pech - die 35% nog aan je been als je niet de nodige stappen doet.

Ja, daarom dat ik zeg 'overeen komen'.
...
Als je alle 2 afspreekt dat het contract in de vuilbak ligt, ligt het in de vuilbak, he. Dan is het tweezijdig ontbonden.

De kans dat die aannemer met de 35% komt zwaaien, lijkt me klein. De kans dat het in de rechtbank overeen blijft staan, nog kleiner. Wat is een redelijk termijn hier ? 15y wachten en dan steek hij een schup in de grond en vraagt hij zijn offerte bedrag ? Het is als klant toch redelijk moeilijk om eenzijdig op te zeggen ? Wat is een eenzijdige opzegging als de andere partij zijn afspraken niet nakomt ?
...
En ik ben maar een simpele mens, maar ik zou met die 35% niet inzitten. Lijkt me dat de andere kant zijn afspraken niet nakomt, dus ik zie niet in hoe er van 'eenzijdige ontbinding' sprake kan zijn. If any, is het de route naar ontbinding langs de andere kant. Het is niet dat hij al 10x met zijn kraantje voor de deur stond en niet kon beginnen met werken of dat de TS zijn huis verkocht heeft en er niet meer woont of nog aan het wachten is op de bouwvergunning...

"Meneer de juge, ik wil 35% van het bedrag omdat hij na een jaar mij lastigvallen omdat ik niet begon met werken en hem niet meer beantwoorde, plots veronderstelt dat ik het niet meer wil doen".
Uiteraard, als iets overeen is gekomen - en hiervan is bewijs door vb ondertekening - is het ontbonden. Ben je wel afhankelijk van de goede wil van aannemer.

TS geeft aan
-"enkele maanden geleden vergund"
-"zijn op zijn voorstel ingegaan" ik veronderstel dus getekende offerte/bevestiging per mail/...
-"De startdatum werd mondeling bepaald op midden april."

Aanvangsdatum is woord tegen woord, als (advocaat van de) aannemer zegt: startdatum is nooit bevestigd en ik had wachttermijn meegegeven van 1 jaar. Als bovenstaande het enige materiele is en er verder niets op papier staat (mail/aangetekende brieven/...) acht ik de kans groot dat de Juge die 35% gaat toekennen. Jij als afnemer hebt geen andere "bewijzen" van startdatum of ontbinding en één jaar wachttermijn is lang maar niet onredelijk/onmogelijk (plantseizoen, beschikbaarheid,...)

Terug
Bovenaan