Fietsdrager

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Nu we een trekhaak hebben, plannen we om een fietsdrager te kopen. Maar ik heb géén idee waarop ik moet letten. Thule lijkt zowat de standaard te zijn qua merk, maar is dat ook per se nodig? Zijn er andere kwalitatieve merken? En waar moet je op letten?

Handige functies lijken me:
- kantelbaar (zodat je de autokoffer nog kan open doen)
- met oprijsysteem (bij toekomstige e-bikes toch handiger voor mijn vrouw)
- afsluitbaar (maar hoe veilig zijn die kleine slotjes?)

Wij zoeken specifiek naar iets met plaats voor 2 fietsen (racefiets+e-bike in de toekomst).

Iemand aanraders of (liefst nog) ervaring met meerdere systemen?

Thule is inderdaad de standaard, maar ook de duurste.
Ik heb de Epos, de Easyfold is ook goed.

Als je naar goedkopere alternatieven kijkt, bestaat er Yakima: https://www.e-bikez.nl/collectie/product/yakima-justclick-2-evo
Oerdegelijk en Duits is ook https://www.uebler.nl/fietsendragers/i21-s

Ik ben zéér grote fan van fietsendragers die het frame vastzetten met een riempje (zoals de Thule Epos), ipv met een klem.

Met alles wat ik heb geschreven heb ik ervaring; ik zie dat Uebler ook een variant heeft met riempjes maar die ken ik niet: https://www.uebler.nl/fietsendragers/i21-z60

Laatst bewerkt:
De nieuwe Easyfold 3 werkt met dezelfde riempjes als de EPOS, maar heeft geen individuele armen, en is dus ook iets goedkoper. Afhankelijk hoe vaak jouw vrouw de drager zelf moet versleuren, kan het ook handig zijn om te kijken naar modellen met een paar wieltjes onder!

Ik heb de Thule epos 3 met oprijgoot (apart te kopen). In de lente-zomer periode gebruik ik deze soms meerdere keren per week en voor mij dus het geld waard. Vooral het gebruiksgemak is heel goed. De oprijgoot gebruik ik voor de stromer speedpedelec, niet perse nodig maar eveneens handig.
Heb je het maar enkele keren per jaar nodig zijn er waarschijnlijk goedkopere alternatieven.
Maar de epos 3 is absoluut best in class. Zeker die verstelbare armen maken het heel gemakkelijk om elke fiets snel vast te zetten.

Hier een Thule Easyfold, voor 2 fietsen. Zoals de naam aangeeft, kun je de drager dichtvouwen om weg te zetten.

Sowieso zou ik nooit fietsen op de drager langere tijd onbeheerd laten staan. Je riskeert zowel de fietsen als de drager kwijt te zijn (ook al is alles op slot).

Kan bedrog zijn, maar is die niet wat smal?
Hier eentje voor 2 en eentje voor 3 fietsen. Als ik er 2 moet laden, naam ik steeds die voor 3. Dan staan ze niet zo tegen elkaar te 'schuren'

Kan bedrog zijn, maar is die niet wat smal?
Hier eentje voor 2 en eentje voor 3 fietsen. Als ik er 2 moet laden, naam ik steeds die voor 3. Dan staan ze niet zo tegen elkaar te 'schuren'
de afstand tussen rails zou 23 cm zijn. Thule EasyFold XT 2 heeft 22cm, de epos 25cm

Zelf thule easyfold. Bijzonder tevreden van, degelijk en stevig materiaal, makkelijk opbergbaar (al blijft het natuurlijk wel een groot stuk) door het toevouwen. Enige is wel dat wanneer we onze twee electrische fietsen erop knallen je wel attent moet zijn, fietsen staan vrij dicht bij elkaar. Eenmaal je weet hoe je ze er moet opzetten (stand pedalen, welke fiets vooraan, welke fiets achteraan..)

Nu kinderen groter worden ook al eens gemakkelijk wanneer fiets zoon of dochter ergens moet gehaald worden. Gedaan met fietsen plooien in de koffer dus. Alleen daarom al koop ik mij nooit van mijn leven nog een auto zonder trekhaak.

Zelf thule easyfold. Bijzonder tevreden van, degelijk en stevig materiaal, makkelijk opbergbaar (al blijft het natuurlijk wel een groot stuk) door het toevouwen. Enige is wel dat wanneer we onze twee electrische fietsen erop knallen je wel attent moet zijn, fietsen staan vrij dicht bij elkaar. Eenmaal je weet hoe je ze er moet opzetten (stand pedalen, welke fiets vooraan, welke fiets achteraan..)

Nu kinderen groter worden ook al eens gemakkelijk wanneer fiets zoon of dochter ergens moet gehaald worden. Gedaan met fietsen plooien in de koffer dus. Alleen daarom al koop ik mij nooit van mijn leven nog een auto zonder trekhaak.
Merk op dat er wel wat verschillen zijn tussen Easyfold XT (oud model) & Easyfold 3 (nieuw). EF 3 heeft bv. ook 25cm tussen de fietsen zoals de EPOS.

Ik ben tweedehands aan het kijken en zie veel verschillende Thules voorbijkomen. Ik ben op zoek naar een fietsendrager die 3 fietsen tegelijk kan dragen waaronder:

1 elektrische fiets
1 mountainbike
1 kinderfiets of normale fiets.

Moet dus zeker 55-60kg kunnen dragen en er moet genoeg plaats zijn voor de wielen. Beveiliging en kantelbaar is ook een vereiste.
De nieuwe Thule dragers zijn me te duur dus ik ben ofwel op zoek naar een tweedehands Thule of ik had ook enkele dragers op Decathlon teruggevonden die qua specificaties wel voldoen, al weet ik niet hoe betrouwbaar en kwalitatief ze zijn. Iemand toevallig ervaring met de volgende:

Buzzrack E Hornet3:

Hapro Atlas Premium 3:

EUFAB Finch Platform 3:

Of andere modellen ? Mijn budget ligt rond de 500 EUR.

Terug
Bovenaan