Fiberklaar ervaringen

Bij de aanleg van onze oprit de fiber meegehad. Zat niet eens 15cm onder de grond. En ze wisten nochtans dat er nog een oprit ging komen.

Wachtput lag vorig jaar ook open toen ze langs kwamen en daar zit de buizen 60cm die. Aan de staat zit de aansluiting ook 50-60cm diep. Dus die zijn gewoon te leeg geweest om een diepe greppel te graven.

Laten herstellen is ook miserie. Ik heb ff de werken onderbroken zodat ze kunnen herstellen, maar omdat ik nog geen klant ben (kan niet want de verkoop is nog niet gestart in onze straat), doen ze niks.

Eind deze maand komen ze de oprit afwerken en dan moet ik alles toe gesmeten hebben…

Ik zie in uw tekening redelijk wat bochten. Als ik de uitvoerder was zou ik liefst zo weinig mogelijk bochten maken met uitzondering van de hoogstnoodzakelijke.

Fiber is zeer gevoelig bij bochten. Ik zie die echt geen 90° bochten gaan maken, zoals in uw tekening, om eerlijk te zijn.
Thx voor de feedback.
Doel is idd om geen harde 90° bochten te maken, maar een propere radius van 30-40mm te maken (al dan niet met behulp van zo'n 3d print houder).
Nog een 2de variant gemaakt:
fiber1n.JPG

Waar die links boven de deur toekomt en naar beneden gaat is standaard manier van werken van proximus. Eens aan de vloer, wordt ofwel de plint weggenomen, of een vloergootje in opbouw gebruikt. Aan de de deur rechts gaat die dan verder in de spleet onder de deurkader. Aan de andere kant van de deur( en andere kant van de muur) dan het omgekeerde.
Andere optie is langs het plafond, maar dan heb je uiteindelijk slechts 1 bocht minder + zeer zichtbaar.

Bij de aanleg van onze oprit de fiber meegehad. Zat niet eens 15cm onder de grond. En ze wisten nochtans dat er nog een oprit ging komen.

Wachtput lag vorig jaar ook open toen ze langs kwamen en daar zit de buizen 60cm die. Aan de staat zit de aansluiting ook 50-60cm diep. Dus die zijn gewoon te leeg geweest om een diepe greppel te graven.

Laten herstellen is ook miserie. Ik heb ff de werken onderbroken zodat ze kunnen herstellen, maar omdat ik nog geen klant ben (kan niet want de verkoop is nog niet gestart in onze straat), doen ze niks.

Eind deze maand komen ze de oprit afwerken en dan moet ik alles toe gesmeten hebben…
Zien dat je een harde pvc wachtbuis legt onder de oprit vanaf rooilijn tot en einde traject van de oorspronkelijke fiber zodat ze daar achteraf makkelijk nieuwe door kunnen steken?

Oprit over heel het traject opnieuw open leggen achteraf is ook te zot. Dan moeten ze voor de herstelling maar enkel het stuk aan de rooilijn opnieuw open graven.
Wachten op die mannen gaat niet opbrengen. Die trekken zich niets aan van uw deadlines.

Zien dat je een harde pvc wachtbuis legt onder de oprit vanaf rooilijn tot en einde traject van de oorspronkelijke fiber zodat ze daar achteraf makkelijk nieuwe door kunnen steken?

Oprit over heel het traject opnieuw open leggen achteraf is ook te zot. Dan moeten ze voor de herstelling maar enkel het stuk aan de rooilijn opnieuw open graven.
Wachten op die mannen gaat niet opbrengen. Die trekken zich niets aan van uw deadlines.
Idd. Dat ga ik doen als ze niet afkomen. Moet wel mijn wachtbuizen opnieuw opgraven, maar dat moet toch gebeuren als de kabel slecht is. Enkel de blauwe huls is door, de zwarte fiber lijkt nog in tact. Maar hij is binnenhuis wel losgerukt van het bakje in huis. Dus geen idee als die ze helemaal gaan vervangen of eerst opnieuw proberen aansluiten.

Voor bij wie Fiberklaar de kabel al binnengebracht heeft: heeft men dat wat proper gedaan?
Als ik zo zie hoe die mannen werken heb ik precies weinig zin om hen door de gevel te laten boren.

Voor bij wie Fiberklaar de kabel al binnengebracht heeft: heeft men dat wat proper gedaan?
Als ik zo zie hoe die mannen werken heb ik precies weinig zin om hen door de gevel te laten boren.
Ik had zelf een wachtbuis liggen, en wat buizen tegen de muur in m'n kelder gelegd voor de binnenkomende kabels, dus veel moeite hebben die mensen niet moeten doen om de fiber ONTP te steken.

Zelf een plaatsje tegen de muur aftekenen en kabelgoten hebben liggen doet al heel veel om het netjes te houden. Serieus aan te raden.

M'n oprit hadden ze de stenen wel wat beter kunnen terugleggen, maar ja. Ik heb al erger gezien.

Het einde van het hoofdstuk (dat in dit topic al beschreven staat) was vandaag eindelijk bijna in zicht. 't Was ofwel een installatie, ofwel 100% zekerheid dat het gewoon niet zou lukken. Maar het kreeg nog een andere wending dan ik verwacht had.

Een maand geleden ongeveer kreeg ik een brief van Proximus in de bus waaruit bleek dat fiber eindelijk mogelijk was. Volgens de online checks bleek dit effectief te kloppen. Dus ik bel naar Edpnet voor een abo switch. Er wordt bevestigd dat het kan op mijn adres en er worden meteen afspraken gemaakt. Ik dacht, als Fiberklaar geboekt wordt door een provider, dan komt het misschien toch nog in orde. Maybe.

Vandaag was de eerste afspraak met Fiberklaar. Tussen 08u en 17u. Een timeframe konden ze belachelijk genoeg niet geven, dus ik had de hele dag verlof genomen.
Mijn enthousiasme begon na de middag al af te nemen. Nog steeds geen nieuws om 16.20u, dus ik bel zelf even naar Fiberklaar.
Ze bevestigen dat mijn afspraak in hun systeem staat. Ze gaan contact opnemen met de ploeg en hen vragen dat ze me terug opbellen.
Toch weer een beetje hoop.

Telefoon van Fiberklaar (NIET de ploeg):
FK: De ploeg zou je daarnet opgebeld hebben?
Ik: Eum, neen, jij bent nu de eerste die belt
FK: Dat is raar, ik ga ze opnieuw opbellen.

Telefoon 2 van Fiberklaar:
FK: De ploeg zegt dat ze rond 15u in jouw buurt waren en je dan hebben opgebeld, maar je nam niet op...

Flashback naar 15.15. Mijn GSM ligt naast mij. Hij gaat 1 keer over en meteen oproep gemist. Niet de kans om op te nemen. Onbekend nummer vanuit Brussel, vreemd. De kans bestaat dat het de technieker is, maar met al die scamming tegenwoordig twijfel ik toch even. Na een paar min bel ik toch terug. Na een aantal beltonen krijg een automatisch bericht te horen om aan de lijn te blijven. Erna een muziekje, erna opnieuw een automatisch bericht. Ja, dat lijkt me nogal louche. Ik leg op en bel niet meer terug.

Maar dat waren dus de techniekers... Da's toch een bewuste actie van hen om een opdracht minder te hebben zeker? ff bellen en 1x laten overgaan om te kunnen aantonen dat ze me gecontacteerd hebben en dan gewoon naar de volgende klant vlammen.
Ze hebben me NIET teruggebeld nadat ik dat deed en zijn ook nooit aan m'n deur geweest.

Weeral nieuwe afspraken maken dus...

Terug
Bovenaan