Fiberklaar ervaringen

Er is inderdaad een plaatsbezoek geweest en alle eigenaars hebben dat plan gekregen. Naast dat de kabels dan zichtbaar door de gang lopen, lijken de voordeuren van de appartementen me geen ideale plek om die aansluitpunten te installeren. Om dan tot in de berging te komen (of een andere ruimte) moeten er binnen nog meerdere gaten geboord worden.

We wachten nu eigenlijk gewoon af wat Fiberklaar zelf te zeggen heeft. En we kijken ondertussen naar een alternatief dat weinig tot geen hinder of kosten veroorzaakt. Er ligt nog niks vast alleszins, uiteraard wordt er niet zomaar beslist zonder deftig advies. De info die ik nu heb komt vooral van the internet.

Vooral aan eigenaars die totaal geen interesse hebben in fiber gaat het waarschijnlijk moeilijker te verkopen zijn dat er eventueel kabels in de gang gaan komen. Aan mijn kant van 't blok (6 apps van de 11) zijn we maar met 2 effectief geïnteresseerd, en actief wat info aan 't vergaren.
Update na meer dan 2 jaar...

Vorig jaar in mei hebben ze een nieuw plan opgesteld waarin het plots geen probleem meer was kabels door de schachten te trekken. Ze zijn in alle appartementen binnen geweest om foto's te nemen van waar de kabels binnenkomen, en handtekeningen te laten zetten. Dan was het ''we bellen nog om te zeggen wanneer we terugkomen''.

Gisteren een verrassing: 2 mannen zonder aankondiging aan m'n deur van Fiberklaar. Spraken geen Nederlands, Engels of Frans. Communicatie ging via een app. Ze waren vriendelijk en leken me capabel, maar ik kon dus geen extra vragen stellen.

Omdat ik toevallig thuis was kon ik ze binnenlaten en zijn ze aan het werk gegaan. Resultaat na een uur, de app vertaalt: It is not possible to install the cable. We will come back to try another method.

Nu zijn we wsl weer vertrokken voor een jaar? Bij mijn buurvrouw op het gelijkvloers is het blijkbaar wel gelukt de kabel te trekken.
Oh well, de vdsl blijft voorlopg z'n job doen. Tot ze een brief sturen om te melden dat de koper uit de straat gaat natuurlijk...

De graafwerken van fibernognietklaar hier in onze straat zijn ondertussen al meer dan 2 jaar geleden. Geen idee wat ze in die afgelopen 2 jaar nog allemaal gerealiseerd hebben maar wij zijn net zoals vrijwel gans de rest van de gemeente (op enkele nieuwbouwwijken na) alleszins nog steeds niet aansluitbaar. :baard:

Heb hun sindsdien nog meermaals proberen contacteren om die fiber tot binnenshuis verlengd te krijgen voordat de oprit werd aangelegd, maar daar had men duidelijk ook niet al teveel goesting in.

De graafwerken van fibernognietklaar hier in onze straat zijn ondertussen al meer dan 2 jaar geleden. Geen idee wat ze in die afgelopen 2 jaar nog allemaal gerealiseerd hebben maar wij zijn net zoals vrijwel gans de rest van de gemeente (op enkele nieuwbouwwijken na) alleszins nog steeds niet aansluitbaar. :baard:

Heb hun sindsdien nog meermaals proberen contacteren om die fiber tot binnenshuis verlengd te krijgen voordat de oprit werd aangelegd, maar daar had men duidelijk ook niet al teveel goesting in.
idem hier, 2y geleden graafwerken in straat
nog geen info over huisaansluiting

Hier is er ook ruim 2 jaar geleden gegraven en de fiber is toen al in huis gelegd omdat mijn wachtbuizen nog open lagen.
Pas begin deze maand zijn de eindelijk dat kastje komen zetten waar de fiber aangesloten wordt. Maar als ik ga kijken op de Proximus website, staat er nog steeds de verkoop nog niet mogelijk is...

Ik heb eens gevraagd of we nu aansluitbaar zijn aangezien werken gedaan zijn in de wijk.

Fiberklaar heeft onlangs haar werkwijze aangepast. Momenteel worden er geen nieuwe afspraken meer ingepland voor huisaansluitingen. Door de hoeveelheid aanvragen zijn de wachttijden opgelopen en focussen we ons op de reeds gestarte werken.
Van zodra je aansluitbaar bent word je gecontacteerd door een provider. Dit kan telefonisch, via brief of door-to-door zijn.

Of nog beter: ze maken geen afspraken meer en ze doen gewoon hun goesting.
Tweetal jaar geleden heeft Fiberklaar hier een kabel tot aan de gevel gegraven en sindsdien ligt daar een rol blauwe kabel. Ik ben aan het verbouwen en had al een wachtbuis vanuit de garage naar die rol gelegd om die dan door te trekken tot in de garage.

Enkele weken geleden merk ik plots iemand op in de voortuin, ik ga gaan kijken, blijkt dat dat iemand van Fiberklaar is die de kabel al had doorgeknipt en net zijn boor aan het pakken was om die kabel door mijn nieuw gemetste gevel te knallen los de woonkamer in.
Die gasten hebben niks gevraagd, verwittigd of afgestemd, die doen maar wat. Bovendien is de kabel nu afgeknipt dus ik kan die niet meer tot aan de garage trekken, en gezien ze in de voortuin geen wachtbuis gebruikt hebben maar de fiberkabel bloot in de grond ligt kunnen we dus geen nieuwe laten aansluiten zonder nieuwe graafwerken.

Ik heb hem meteen doen stoppen en heb hem weggestuurd, dat ze hun rommel houden, het hoeft voor mij al niet meer :tongue:

Ze hebben hun targets ook bijgesteld en de buitengebieden (lees: alles buiten het centrum) zullen waarschijnlijk nooit fiber krijgen:
www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/10/vooruit-bezorgd-over-uitrol-fiber-landelijke-gebieden-in-de-ko/

Gelukkig heb ik hier een goed Telenet coax kabeltje liggen met weinig andere mensen op. Niet dat mijn 29 euro in de maand 150/15 abo'tje dat zou merken 😅.
De kloterij is de upload bij Telenet. Das echt retetraag en het wordt steeds belangrijker…

De kloterij is de upload bij Telenet. Das echt retetraag en het wordt steeds belangrijker…
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar enkel echt tegenloop als ik naar mijn cloud opslag grote hoeveelheden data ga versluizen. Wat meestal dan ook niet dringend is. Maarja, de upload is bedroevend laag, zeker bij de goedkope abonnementen.

Maar da's dus niet per se zo veel beter bij het huidig fiber aanbod. Het is niet zoals in Nederland waar je als doorsnee aansluiting 500/500 symmetrisch hebt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar enkel echt tegenloop als ik naar mijn cloud opslag grote hoeveelheden data ga versluizen. Wat meestal dan ook niet dringend is. Maarja, de upload is bedroevend laag, zeker bij de goedkope abonnementen.

Maar da's dus niet per se zo veel beter bij het huidig fiber aanbod. Het is niet zoals in Nederland waar je als doorsnee aansluiting 500/500 symmetrisch hebt.
1000/500 is toch niet slecht denk ik dan :). En dat kost 55€, je hebt maar 1 abo die minder kost bij telenet en dan heb je 100/10 en een limiet. 150GB. Voor hetzelfde bedrag heb je 150/50 zonder limiet op fiber. Dus het huidige fiber aanbod >>>>>> Telenet

edit: je hebt zelf als 1000/500 voor 52€ bij Fastfiber en Fastic.

lijkt me momenteel toch nog echt maar een minderheid die fiber echt nodig hebben, niet? Idd voor grote hoeveelheden te uploaden.

Ik kom niks te kort t.b.h. dan moeten we al naar 8K streaming beginnen gaan met een fatsoenlijke bitrate. Zie ik nog lang niet gebeuren :)

lijkt me momenteel toch nog echt maar een minderheid die fiber echt nodig hebben, niet? Idd voor grote hoeveelheden te uploaden.

Ik kom niks te kort t.b.h. dan moeten we al naar 8K streaming beginnen gaan met een fatsoenlijke bitrate. Zie ik nog lang niet gebeuren :)
met 2 teamsmeetings doen van thuis uit en je zit snel aan de limiet van je upload. Maar idd op dit moment is het vooral als je met een grote hoeveelheid aan data bezig bent dat je op dit moment een groot voordeel hebt met de upload. Maar als je voor dezelfde prijs een hogere snelheid zowel up als down hebt, dan is dat gewoon een win-win toch :)

Ik had nu toch ook wel gehoopt dat we hier (Haaltert) stillaan mogen uitkijken naar Fiber, maar helaas. Na de graafwerken in het straat en nadien de werken van Wyre is het doodse stilte. Fluvius is hier wel bezig.

Ons internet (telenet) trekt op de ******. Op een standaard thuiswerkdag word ik tien keer van de VPN gesmeten wegens een internetonderbreking, op een slechte dag 20 keer. Ik werk dan ook bijna nooit thuis. Af en toe kan je ‘s avonds zelfs geen netflix kijken omdat hij constant moet bufferen.

Ik heb dus geen snel internet nodig. Ik heb betrouwbaar internet nodig. Maar ondertussen zelfde situatie: al twee jaar fiber in de straat maar geen mogelijkheid tot aansluiten. Argh.

Ik maak elke nacht cloud backups en die beginnen te lang te duren met mijn 40mbps upload van Telenet.
Ook wanneer ik aan het werk ben en ik moet grote databases uploaden, is het te traag.

Zie hier het Proximus aanbod. Daar heb je gewoon 500/500 als optie
Ons internet (telenet) trekt op de ******. Op een standaard thuiswerkdag word ik tien keer van de VPN gesmeten wegens een internetonderbreking, op een slechte dag 20 keer. Ik werk dan ook bijna nooit thuis. Af en toe kan je ‘s avonds zelfs geen netflix kijken omdat hij constant moet bufferen.

Ik heb dus geen snel internet nodig. Ik heb betrouwbaar internet nodig. Maar ondertussen zelfde situatie: al twee jaar fiber in de straat maar geen mogelijkheid tot aansluiten. Argh.
Idd... Zelf probleem hier.
Onze fiber ligt binnen en zit al aangesloten op zo'n bakske. Maar de verkoop is nog steeds niet gestart... Ik wil naar Proximus, maar ze willen mijn centen niet...

Misschien eens proberen een andere modem ofzo te vragen? Hier altijd Telenet en zelden problemen eigenlijk.

1000/500 is toch niet slecht denk ik dan :). En dat kost 55€, je hebt maar 1 abo die minder kost bij telenet en dan heb je 100/10 en een limiet. 150GB. Voor hetzelfde bedrag heb je 150/50 zonder limiet op fiber. Dus het huidige fiber aanbod >>>>>> Telenet

edit: je hebt zelf als 1000/500 voor 52€ bij Fastfiber en Fastic.
Zoals ik zei zit ik op een 150/15 abo voor 29/maand (lifetime -10 euro promotie van een tijd terug bij Hey Telecom).
Dus al die Fiber opties zijn veel duurder.

Het is heel leuk dat het huidige fiber aanbod >>>>>>>> Telenet, maar als je geen fiber hebt, is dat ook helemaal niet van toepassing, want je kan daar als particulier helemaal niets aan veranderen :).

ik reageerde enkel op jouw opmerking dat het fiberaanbod niet persé zoveel beter wat niet helemaal correct is ;-)

En je aanbod van Hey Telecom bestaat op dit moment zelfs niet meer dus moeilijk vergelijken natuurlijk, het is daar nu ook al 35€ voor 200/10 dus die upload blijft een bottleneck.

Terug
Bovenaan