FIA Formula One 2025

Wie wordt wereldkampioen in 2025 ?

• Totaal aantal stemmers
    77
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelfs in 1992 kon men niet voorbij met vers rubber en een snellere wagen, blijft natuurlijk wel Senna. Zalig om terug te zien wel.

Ik denk dat bandini daar verongelukt vandaar die chicane.

Even opgezocht, er was toen wel al een chicane die daar net was gekomen om de snelheid te minderen en een inhaalmogelijkheid te bieden.

Maar dat was natuurlijk in '67, dat is de prehistorie in autoracen, zeker qua veiligheid.

Er zijn nu toch nog stratencircuits met boarding links en rechts waar ze veel hogere snelheid halen dan hier, zelfs zonder de chicane.

Soit, ik vind dat ze echt ofwel het circuit grondig moeten hertekenen zodat er op zijn minst 1 of 2 inhaalmogelijkheden zijn, ofwel gewoon afschaffen. Want zondag was echt een farce.

Laatst bewerkt:
Hertekenen allemaal goed en wel. Er is gewoon geen ruimte voor te hertekenen. Het is wat het is daar in Monaco. Links ligt de haven, rechts die baan die aan st-devote uitkomt en FE neemt (of vroeger nam). En alles tussen hopen gebouwen gewrongen. Zelfs de pits moeten ze in de hoogte bouwen om genoeg plek te hebben. Ik wil maar zeggen: er is toch wel een duidelijk verschil tussen een stratencircuit als Monaco en pakweg Baku of Vegas.

Hertekenen allemaal goed en wel. Er is gewoon geen ruimte voor te hertekenen. Het is wat het is daar in Monaco. Links ligt de haven, rechts die baan die aan st-devote uitkomt en FE neemt (of vroeger nam). En alles tussen hopen gebouwen gewrongen. Zelfs de pits moeten ze in de hoogte bouwen om genoeg plek te hebben. Ik wil maar zeggen: er is toch wel een duidelijk verschil tussen een stratencircuit als Monaco en pakweg Baku of Vegas.
Akkoord hé, ik heb vorig jaar zelf eens liggen kijken hoe ze het circuit konden verleggen of uitbreiden daar, maar dat is idd niet zo simpel. Tenzij ze wellicht echt infrastructuurwerken doen puur in het teken van het circuit, maar dat moeten ze willen doen natuurlijk.

Maar de vergelijking met andere stratencircuits ging over de veiligheid, dat zonder de chicane na de tunnel het te onveilig zou zijn omwille van de snelheid. Terwijl ze veel hogere snelheden halen op langere rechte stukken op andere stratencircuits.

Even opgezocht, er was toen wel al een chicane die daar net was gekomen om de snelheid te minderen en een inhaalmogelijkheid te bieden.

Maar dat was natuurlijk in '67, dat is de prehistorie in autoracen, zeker qua veiligheid.

Er zijn nu toch nog stratencircuits met boarding links en rechts waar ze veel hogere snelheid halen dan hier, zelfs zonder de chicane.

Soit, ik vind dat ze echt ofwel het circuit grondig moeten hertekenen zodat er op zijn minst 1 of 2 inhaalmogelijkheden zijn, ofwel gewoon afschaffen. Want zondag was echt een farce.

Ik denk dat iedereen gewoon moet zich neerleggen bij het feit dat zondagen in Monaco "pro forma" is. Het is de stoet.
Het competieve is op zaterdag. (Je kan zaterdag kwalificatie nog misschien uitbreiden naar 2u waar je nog wat extra Q's inlast voor meer entertainement. Maar bijvoorbeeld een Q1 met de helft van de grid, een Q2 met de andere helft van de grid, de loser Q3 voor de achterhoede te regelen, Q4 voor de gekwalificeerden in Q1 en Q2, om dan eindigen met een Q5 voor de top 5 Q4.

Heb je zaterdag je competitief element over een periode van 2u lang.

Zondag's doe je dan je F1-stoet. :p

Denk niet dat er een geschikte alternatieve lay-out bestaat voor Monaco ik heb er verschillende gezien,maar ik betwijfel of het de race meer interessanter gaat maken.Het is overal even smal en de F1 auto's zijn hedendaags breder en langer dan vroeger toen het al hartstikke moeilijk was om in te halen.

vanaf 6:40 in deze video .

Deze lijkt me ook geen geschikt alternatief, extra lusje rijden.

Denk dat we er nog lang mee opgezadeld gaan zitten.

Ik denk dat het in theorie wel mogelijk moet zijn om er een figure of 8 circuit van te maken. Spektakel verzekerd :oi22:

De mini joker lap ziet er wel leuk uit, mss haalbaar. Maar wil not happen vrees ik.
Misschien dat minstens een van deze voorstellen van Wurz wel haalbaar zijn imo :
Zoals ik eerder zei : volledig time trial of idd een uitzonderlijke single spec series race. Maar dat laatste past niet in het duurzame plaatje. Het zou wel lekker zijn om ze allemaal in één race eens met volledig gelijke wapens te zien strijden. Ik denk dat je Monaco dan 10x zo aantrekkelijk maakt. Ergens pal in het midden van het seizoen, spraakmakende resultaten die het gejen van fans van verschillende piloten de hoogte instuurt. Commercieel zou dat een huge hit zijn imo.

Time trial kan toch ook nooit werken, als je weet hoe belangrijk rubber op de baan is en hoe wisselvallig het weer daar kan zijn. Hoe ironisch toch eigenlijk, overal is het van "dit was geen race!" (waar ik het niet oneens mee ben, het was een tactisch steekspel), maar de alternatieve voorstellen zijn dan "maak er een time trial van", want dat is wel een race?

ze kunnen misschien zoals de Indy 500 en een speciale Monaco-spec aero kit regelen voor deze GP, die voor minder dirty air achter de wagens zorgt.

want daar wringt het schoentje he. als ze op een normaal circuit al klagen dat ze die dirty air voelen als ze op minder dan 3 seconden hangen, dan wordt dat echt moeilijk in Monaco.

plus lengte + breedte van de wagens, maar die discussie hebben we élk jaar.
en het feit dat deze wagens raketten zijn, die niet gemaakt zijn voor dit circuit.

Time trial kan toch ook nooit werken, als je weet hoe belangrijk rubber op de baan is en hoe wisselvallig het weer daar kan zijn. Hoe ironisch toch eigenlijk, overal is het van "dit was geen race!" (waar ik het niet oneens mee ben, het was een tactisch steekspel), maar de alternatieve voorstellen zijn dan "maak er een time trial van", want dat is wel een race?
Vlak na een F2 race of de quali naar buiten sturen voor 3-5 hotlaps. Quali bepaalt volgorde om tijdslot te reserveren. Rubber probleem solved en 3-4 wagens kunnen tegelijk de baan op zonder dirty air te veroorzaken. Het weer kan altijd variëren. Tough titties.

Niemand zegt 'maak er een race van', de doelstelling is : maak het weer interessant. En nu kijkt niemand nog met belangstelling naar de race, de quali is 100x zo interessant.

Het was amper een tactisch steekspel, meer zuiver abuse van een onaangepast circuit waarbij nog steeds geldt dat eerst vertrekken ook betekent eerst eindige, behoudens een slechte start. Dit had niets met racen te maken omdat het onmogelijk is met deze wagens hier...

Mss moeten ze die ene GP met superkarts rijden...

1748414475065.png

Die jonge gasten zouden het nog plezant vinden ook wellicht.

Zowat de enige optie is gewoon het weer minder breed en minder lang maken van de wagens. Dát is wat mij betreft legit de enige optie.

ze kunnen misschien zoals de Indy 500 en een speciale Monaco-spec aero kit regelen voor deze GP, die voor minder dirty air achter de wagens zorgt.

want daar wringt het schoentje he. als ze op een normaal circuit al klagen dat ze die dirty air voelen als ze op minder dan 3 seconden hangen, dan wordt dat echt moeilijk in Monaco.

plus lengte + breedte van de wagens, maar die discussie hebben we élk jaar.
en het feit dat deze wagens raketten zijn, die niet gemaakt zijn voor dit circuit.

Het ding is nu wel. Indy 500 is nu niet de enigste oval race op de kalender in Indycar. Dus meeste teams hebben een chassis voor ovals en een chassis voor gewone circuits van hun wagen. (Het is nu wel niet dat gewone chassis niet op een oval kan. Er hebben een paar hun ovalchassis vakkundig vernietigd tijdens quali's of practice waar ze nu gewone chassis moesten converteren om op een oval te rijden.)

Om F1 enkel te draaien met een specifieke chassis enkel en alleen voor Monaco, van een budgettair standpunt is dat niet echt rendabel.
Mss moeten ze die ene GP met superkarts rijden...

Bekijk bijlage 41205

Die jonge gasten zouden het nog plezant vinden ook wellicht.

FORMULA 1 TAG HEUER GRAND PRIX DE MONACO 2025

Niet bepaald Formule 1 meer als je ze niet meer laat rijden in een Formule 1 wagen :p

Zoals ik eerder zei : volledig time trial of idd een uitzonderlijke single spec series race. Maar dat laatste past niet in het duurzame plaatje. Het zou wel lekker zijn om ze allemaal in één race eens met volledig gelijke wapens te zien strijden. Ik denk dat je Monaco dan 10x zo aantrekkelijk maakt. Ergens pal in het midden van het seizoen, spraakmakende resultaten die het gejen van fans van verschillende piloten de hoogte instuurt. Commercieel zou dat een huge hit zijn imo.

Ferrari, Mercedes, Red Bull, Aston Martin,... betalen hun rijders natuurlijk miljoenen om ze dan niet te zien in hun wagen op de bekendste grand prix van het jaar. :p

Enfin, Aston Martin is misschien akkoord want dan rijdt Alonso een keer met een betere wagen. :p

als ze nu eens dat zwembad aan
Het ding is nu wel. Indy 500 is nu niet de enigste oval race op de kalender in Indycar. Dus meeste teams hebben een chassis voor ovals en een chassis voor gewone circuits van hun wagen. (Het is nu wel niet dat gewone chassis niet op een oval kan. Er hebben een paar hun ovalchassis vakkundig vernietigd tijdens quali's of practice waar ze nu gewone chassis moesten converteren om op een oval te rijden.)
maar de Indy aero is nog wel anders dan de gewone oval aero.

indy 500:

05-12-Newgarden.jpg

Nashville Super Speedway:

75224959007-grand-prix-an-091424022.jpg

ik dacht dat ze ook een speciale banden-spec hebben, maar ik ben niet zeker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan