FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Wat heeft Adrian Newey toch een pareltje van een F1 wagen ontworpen. In handen van de beste rijder die we in jaren gezien hebben, is er gewoon niks tegen te beginnen.
12 races op rij gewonnen. Het record is verbroken.
Deze auto met een rijder als Max in zijn prime is echt boring/te sterk.

Haha, Norris heeft Verstappen z'n trofee op 't podium om zeep geholpen blijkbaar. Dat was niet in de livefeed zichtbaar.

Alle vorige races hebben al bewezen dat van 't moment Max plaatsen moet goedmaken, hem nooit iets in de weg gelegd wordt. Iedereen laat 'm gewoon door omdat het alleen maar in hun eigen nadeel is om te verdedigen. Dus ik betwijfel toch ook of hij hard zou moeten gestreden hebben zelfs op P3. Mssn die eerste ronde dan. Maar vanaf die DRS open kan, smooth sailing.

Beetje spannend kunnen worden...
Max gaat op bijna 30sec van P2 eindigen. Alsof die had moeten strijden voor de overwinning moest de eerste ronde anders geweest zijn:unsure:
Awel ja, een ronde of 3-4 wat vechten, een beeeeeetje spannend dus... :unsure:

Om eerlijk te zijn: ne schone was het toch niet 🤣

OT: ik weet niet of het de sterke red bull is die nog beter gemaakt wordt door de klasse van Verstappen of Verstappen die red bull met zijn klasse nog beter maakt. Maar het is gewoon een dodelijke combinatie van wagen + rijder waar niets aan te doen valt.

Beide.
Er is een reden dat Max al zijn teammates er slecht doet uit zien, en er is een reden waarom hij de eerste jaren bij Red Bull het ook moest hebben van een losse overwinning hier en daar.

Het ding is natuurlijk wel dat de Red Bull nu beschouwd wordt als een hyperdominante wagen, maar daar heeft Max erg veel aandeel in. Zoals hierboven al gezegd, zet er 2x Perez in en je hebt het spannendste seizoen in jaren, en plots is er geen sprake meer van dominantie.

Het ding is natuurlijk wel dat de Red Bull nu beschouwd wordt als een hyperdominante wagen, maar daar heeft Max erg veel aandeel in. Zoals hierboven al gezegd, zet er 2x Perez in en je hebt het spannendste seizoen in jaren, en plots is er geen sprake meer van dominantie.

Een wagen als de MP4/4 had veel meer snelheidsoverschot tov de rest van de grid dan de RB19. Mogelijk geldt hetzelfde voor de W04/05/06 - sowieso geldt dat voor de qualifying pace.

Het feit dat met de RB19 dan een dergelijke recordreeks wordt neergezet is absoluut ook aan de rijders toe te schrijven.

Die wagen wordt (terecht) ontworpen naar Max zijn goesting voor zo ver mogelijk en het is duidelijk de beste wagen. En of Max de beste coureur is, dat is heel moeilijk te zeggen. De rust die vroeger ontbrak en veel brokken opleverde is nu echter duidelijk wél aanwezig. En dat hij bliksemsnel is, staat buiten discussie.

Ik denk dat Charles, Lando, Hamilton en Alonso even goed (kunnen) presteren. Maar behoudens betere wagen dan Max wordt het heel moeilijk. Verstappen is nu zo ervaren zowel als chaser als leader, hij is enorm koelbloedig. Een Charles heeft één derde van een seizoen gestreden voor een titel. Dat is nog niet genoeg om doorslaggevend killer instinct te kweken.

Het zou wel leuk zijn moest er naast Max iemand zitten die hem kan challengen.

Die wagen wordt (terecht) ontworpen naar Max zijn goesting voor zo ver mogelijk en het is duidelijk de beste wagen. En of Max de beste coureur is, dat is heel moeilijk te zeggen. De rust die vroeger ontbrak en veel brokken opleverde is nu echter duidelijk wél aanwezig. En dat hij bliksemsnel is, staat buiten discussie.

Ik denk dat Charles, Lando, Hamilton en Alonso even goed (kunnen) presteren. Maar behoudens betere wagen dan Max wordt het heel moeilijk. Verstappen is nu zo ervaren zowel als chaser als leader, hij is enorm koelbloedig. Een Charles heeft één derde van een seizoen gestreden voor een titel. Dat is nog niet genoeg om doorslaggevend killer instinct te kweken.

Het zou wel leuk zijn moest er naast Max iemand zitten die hem kan challengen.

Inderdaad, toch wel indrukwekkend hoe die gewoon rustig race na race quasi foutloos rijdt. Met Perez denk ik nu het probleem dat die te veel druk op zichzelf legt (en sowieso overall minder is). Beetje ongelukkig dat die in het begin van het seizoen paar keer zei dat hij voor de titel wil vechten, zichzelf alleen maar moeilijk gemaakt.

Benieuwd in welke mate de rest nu dichter bij RB raakt in de rest van het seizoen. Norris op pole en een overwinning dit jaar zou wel mooi zijn.

Gegoogeld, maar geen antwoord gevonden:
De tickets voor de F1 race in Spa staan op naam. Wordt dit gecontroleerd?
Op de 2dehands-markt (FB-market) staan er nog tickets te koop…
Bij de 24h-races heb ik nog nooit iets (buiten het ticket) laten zien.

Ik denk dat Charles, Lando, Hamilton en Alonso even goed (kunnen) presteren. Maar behoudens

Hamilton en Alonso: Uiteraard, die hebben dat ook al bewezen.
Norris: Die lijkt me idd volledig uit het juiste hout gesneden.
Leclerc: Ben ik minder zeker van. Hij is sowieso snel, maar heeft de afgelopen seizoenen toch ook zelf wat steken laten vallen. Hij lijkt me minder stabiel onder grote druk en verliest sneller z'n cool. Dat kan met het team te maken hebben ook. Maar Sainz lijkt me veel meer gecontroleerd om te gaan met de Ferrari pitwall. Zelfs als hij het niet eens is.

Leclerc mag dan steeds verklaren dat hij goed zit bij Ferrari. Je krijgt toch nooit de indruk dat hij daar gelukkig is. Wat ik zeker begrijp. Het zou me niet verbazen als hij achter de schermen al een tijd naar andere opties aan 't kijken is.

Bij Sainz heb ik dat gevoel niet. Die lijkt op z'n plaats te zitten. Maar hij is misschien dan weer niet de man die dat team een wereldkampioenschap kan opleveren.

Laatst bewerkt:
Hamilton en Alonso: Uiteraard, die hebben dat ook al bewezen.
Norris: Die lijkt me idd volledig uit het juiste hout gesneden.
Leclerc: Ben ik minder zeker van. Hij is sowieso snel, maar heeft de afgelopen seizoenen toch ook zelf wat steken laten vallen. Hij lijkt me minder stabiel onder grote druk en verliest sneller z'n cool. Dat kan met het team te maken hebben ook. Maar Sainz lijkt me veel meer gecontroleerd om te gaan met de Ferrari pitwall. Zelfs als hij het niet eens is.

Leclerc mag dan steeds verklaren dat hij goed zit bij Ferrari. Je krijgt toch nooit de indruk dat hij daar gelukkig is. Wat ik zeker begrijp. Het zou me niet verbazen als hij achter de schermen al een tijd naar andere opties aan 't kijken is.

Bij Sainz heb ik dat gevoel niet. Die lijkt op z'n plaats te zitten. Maar hij is misschien dan weer niet de man die dat team een wereldkampioenschap kan opleveren.
Charles zijn ingenieur heeft dan ook nooit wat nuttigs te zeggen. Je zou voor minder gefrustreerd in die wagen zitten terwijl je keer op keer genaaid wordt door je crew. Ook niet vergeten hoe wispelturig en gek Max in zijn wagen zat tot hij eindelijk kampioen werd. Nu hij op zijn dooie gemak kan winnen vergeten veel mensen wel eens wat voor gekke streken hij uithaalde.

Leclerc is enorm getalenteerd, maar maakt inderdaad wel een paar foutjes per seizoen en dat kan wel teveel zijn wanneer het er echt om gaat tegen een gelijkwaardige tegenstander. Maar zelfs indien Leclerc foutloos zou worden heeft hij dan ook nog altijd een team nodig dat foutloos is EN een deftige wagen kan afleveren EN die wagen ook kan blijven ontwikkelen gedurende het seizoen. Het is sinds 2007-2008 geleden dat Ferrari dat nog kon. Dat is 15 jaar ondertussen.

En ja, tegen het einde van dit seizoen zit Leclerc voorbij de 100 races met Ferrari. Enkel Vettel, Schumacher, Raikkonen en Massa reden meer races voor de Scuderia. Als je dan maar blijft met teleurstellingen moeten omgaan, lijkt het mij normaal dat je op de duur het vuur wat kwijtraakt.

Charles zijn ingenieur heeft dan ook nooit wat nuttigs te zeggen. Je zou voor minder gefrustreerd in die wagen zitten terwijl je keer op keer genaaid wordt door je crew. Ook niet vergeten hoe wispelturig en gek Max in zijn wagen zat tot hij eindelijk kampioen werd. Nu hij op zijn dooie gemak kan winnen vergeten veel mensen wel eens wat voor gekke streken hij uithaalde.

Ik denk niet dat het probleem ligt bij de race engineer. Hij is trouwens de link tussen de rijder en de rest van de team en volgens mij krijgt die Xavi het ook serieus moeilijk krijgt met 40 roepende Italianen daar :p.

Even though Leclerc did not explicitly name Binotto, it can be understood that he was referring to him as the Monegasque praised current team principal Frederic Vasseur and compared the situation to ‘last year‘ when the 53-year-old Italian was in charge. Leclerc stated that last year when Xavi spoke to him, there were “forty people talking to him in the headset.”

Hence, Leclerc believes that there was a significant amount of ‘distress‘ last year. And when it comes to now, Leclerc explained that while there is still a lot of pressure, there is at least direct and clearer communication between him and Xavi.

Die Xavi heeft ervaring in Nascar, HRT en Williams als race engineer maar natuurlijk is Ferrari een veel grotere organisatie dan zijn vorige werkgevers.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan