FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Absoluut en dat begrijp ik

Ik was eigenlijk half sarcastisch :unsure:
Allez, de titel(s) zijn verre van een zekerheid maar ik denk dat 95% van de F1-kijkers, indien ze echt hun geld zouden moeten inzetten op 1 van beiden, toch Max en RBR zouden noemen als meest waarschijnlijk :)

Ferrari heeft nu wel een kampioenschapswagen in handen. Ik vond ze zeer sterk in deze GP. Had verwacht dat Verstappen het makkelijker zou gehad hebben.

Same here eigenlijk. De eerste stint was wat vertekend omdat Sainz al een paar seconden verloor achter Alonso, maar kwam daarna toch zachtjes terug op Max. Daarna stonden ze op andere strategieën. Na de SC zat Sainz dan in het voordeel met verser rubber, maar aan de andere kant is Sainz inherent ook iets trager dan Leclerc. Max geeft zelf ook aan dat hij niets overhad in die laatste stint, dat hij echt op de limiet zat, en dat hij had gedacht dat de race eenvoudiger zou zijn - en dat het leek alsof ze ietwat pace tekort kwamen op Ferrari.

Ik denk dus, race pace gewijs, dat Ferrari er gewoon stond gisteren en de evenknie was.

Zonder safetycar had Verstappen toch makkelijk gewonnen? Sainz had op het einde echt versleten banden gehad of had nog een pitstop aan volledige snelheid moeten doorvoeren?

Mij leek het idee dat Ferrari geen stop meer ging doen met Sainz. 50 rondes op hard naar de finish. Leclerc zijn 1ste stint zat ook tegen de 50 rondes dacht ik.

Zou eigelijk interessanter einde geweest zijn maarja. :p Red Bull van Max had hogere bandenslijtage.

Zonder safetycar had Verstappen toch makkelijk gewonnen?

Mogelijk, wel afhankelijk van hoeveel Verstappen van zijn banden eiste om het gat op Sainz dicht te rijden.
Maar dan werd het verschil op strategie gemaakt en minder op de inherente snelheid.

Absoluut en dat begrijp ik, maar ik doe deze omwille van volgende vaststellingen
Denk dat Eniac zijn post nogal sarcastisch bedoelde. Ik zeg al 3 jaar dat 2022 het jaar van Max zal zijn. Om nu die uitspraak te doen is al rijkelijk laat.
Logisch day dit jaar het jaar van Max zal zijn. Hij is 1 van de beste piloten van het veld. En hij past zich heel snel aan aan nieuwe omstandigheden zoals in dit geval compleet nieuwe wagens. En. dat is niet de enige reden. Max rijdt voor Red Bull. Chief designer van dat team is Adrien Newey. Nu mag je de geschiedenisboeken er op na slaan. Wanneer er een 'ieuwe reglementering van kracht werd was het steevast het team van Adrien Newey dat als beste uit de bus kwam. Waarom zou dat dit jaar anders zijn ?

Gewoon een bemerking en er zal sowieso een reden voor zijn, maar waarom kreeg Sainz eigenlijk verse hards? Had die geen setje mediums meer over?

Op sportief vlak is dat inderdaad een schijte circuit. 30jaar lang was een terugkeer naar Zandvoort gewoon uitgesloten tot er nog eens een Nederlander in de F1 geraakt is. En dan is het plots niet meer onmogelijk dat er F1 auto's op rijden.
In de Schumacher topjaren zaten we met 2 GP's in Duitsland. Nu moeten ze het zelfs zonder GP doen. En dat dan voor zo een autoland.
Commercieel oogpunt heeft België niets te bieden he. Geen rijders (niet dat het veel verschil maakt want zo een meute fans zoals bij Verstappen kan je in België toch niet vinden), weinig of geen bedrijven die willen sponsoren en de bedragen die ze willen sponsoren zijn ook geen astronomische grote bedragen (nochtans denk ik dat als bv een Inbev zou willen die toch wel zouden kunnen wat Heineken kan maar het gebrek hebben aan een echt wereldwijd gekend product), en ook overheden die niet zot zijn van autosport (de Waalse regering doet nog wel wat voor autosport, maar moest je de Vlaamse laten doen zolder zou al dicht zijn)

Commercieel oogpunt denk ik dat Spa nog vrij ok is.

Dit jaar uitverkocht op zondag zelfs na het drama van verleden jaar.
Zit letterlijk tussen drie grote markten. (West-Duitsland, Frankrijk, Nederland). Dat was letterlijk een extra grandprix voor de Duitsers tijdens de Schumacher-periode en een grandprix voor de Hollanders sinds Verstappen.
Qua bezoekeraantals scoort het beter dan meeste Europese circuits (wat ook logisch is gezien Spa ook gewoonweg langer is.)

Three Grands Prix had an attendance of more than 300,000 spectators over the race weekend - Great Britain (351,000), Mexico (345,694) and Australia (324,100) – while a total of eight, more than a third of all events, attracted crowds of over 200,000, including Singapore and USA (268,000 each), Belgium (251,864), Hungary (230,000) and Austria (203,000). It is also worth noting the 90th edition of Italian Grand Prix registered its highest ever weekend attendance with 200,000 spectators

Spa is misschien langer, maar niks van faciliteiten tussen Radillion en bus-stop. zou nu beter zijn, maar da's toch ook een serieus minpunt tov andere GP's.

Commercieel oogpunt denk ik dat Spa nog vrij ok is.
Ben ik allemaal met akkoord dat we qua toeschouwers momenteel niet mogen klagen. Maar kijk eens terug naar 2008: 52000 toeschouwers. Dat is een vijfde he. Nog geen Verstappen uit Holland en geen Schumacher meer in Duitsland. En die 4/5e die er nu meer zijn zijn bijna allemaal zotte Hollanders meegebracht door Verstappen. Als ze Hollanders op een GP willen zien dan zetten ze bij F1 op de eerste plaats Zandvoort op de kalender.
Maar wat heeft België commercieel dan nog te bieden aan F1 als je die Nederlanders weg laat en puur naar potentiële afzetmarkt kijkt. Niets he buiten een circuit dat geliefd is door fans en rijders. In Oostenrijk zit het ook voor een zeer groot deel vol met Nederlanders, maar het is ook niet voor de gigantisch interessante Oostenrijkse markt dat F1 daar zit maar meer voor de belangen van Mateschitz en zijn 2 teams. Was het niet zo geliefd dan was het al lang van de kalender verdwenen. En ik vrees dat ze Monaco uit economisch standpunt ook niet snel zullen laten vallen. Frankrijk weet ik niet onmiddellijk maar daar is het afwegen met saai circuit en commercieel aantrekkelijk. Ik heb meer het gevoel dat ze een kunstgreep met hun rotatiesysteem gaan uitvoeren om Spa (en nog wat andere commercieel minder aantrekkelijke gp's) er toch op te houden.

Gewoon een bemerking en er zal sowieso een reden voor zijn, maar waarom kreeg Sainz eigenlijk verse hards? Had die geen setje mediums meer over?
Ze dachten bij Ferrari dat de SC sneller zou binnenkomen en hebben net voor de veilige optie gekozen. Hadden ze 't geweten hoeveel rondes race pace er maar zouden overschieten ze hadden waarschijnlijk mediums genomen.

Ik denk dat ze bij Ferrari ook wel wat bang waren dat de mediums op maximum attack het geen 15 ronden zouden uitzingen - zodat Sainz wel een goede kans zou gehad hebben om de leiding te pakken maar achteraf onder zware druk van Verstappen zou komen.

Zotjes. Een woord, en baf. Gedaan.

Tegenwoordig is er minder ophef als je 4 bomma’s verkracht. Wat zijn we toch echt zacht geworden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan