Ik ben niet ‘plots’ fan geworden van F1, ik kijk F1 sinds de seizoensfinale van ‘97.
Die fans juichen omdat hun favoriet een plaats wint, denk ik. Ik denk dat de gemiddelde F1 fan niet te vergelijken is met de gemiddelde F1 fan hier.
Persoonlijk kijk ik om spektakel te zien.
De setting is belangrijk. Het racen ook, en dat mag zeker kunstmatig beïnvloed worden voor mij. Inderdaad, door verplichte banden/pitstops, DRS,… maar ook zaken die er vandaag nog niet zijn (fanboost, jokerlaps, of wat er dan ook nog kan uitgevonden worden). Van mij mag Monaco zeker blijven, het minder goede racen wordt ruimschoots goedgemaakt door de omgeving en setting.
Ik heb het alleen niet zo voor standvastigheid. Van mij mogen ze de boel echt regelmatig opschudden. Reverse grids. Maar dan niet elke race, 5 keer per jaar ofzo. 1 race vervangen door een hotlapevent. 1 race waar ze alledrie de compounds moeten gebruiken. 1 race waar DRS overal open mag op keuze van de piloot.
Bernie Ecclestone speelde al met het idee circuits nat te spuiten. Doe dat, maar enkel in twee trage bochten van het circuit en zonder dat piloten dat vooraf weten wanneer.
Allez, ik besef dat de die-hard fans zoals hier kunnen afhaken met bovenstaande, absoluut. Maar de fans die er zijn zouden NOOIT zeggen “meh, saaie race”.